بررسی جایگاه آمار در برنامه ریزی ،تصمیم گیری و سیاستگذاری

امین جم – یکم آبان روز ملی آمار و برنامه ریزی است.در همین خصوص و برای بررسی اهمیت آمار ، با حمید جهانشاهی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی گفتگو کردیم.

آمار و اطلاعات، پیش نیاز اصلی
توسعه همه جانبه و متوازن
جهانشاهی با بیان اینکه آمار و اطلاعات پایه و اساس برای برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری‌ها و ارزیابی عملکرد‌های سطوح مختلف مدیریت در سطح استانی و ملی است، اظهار داشت : داده های آماری به عنوان ابزاری مهم و ضروری در جهت تدوین راهبردها، سیاستگذاری ها و هدایت برنامه‌های کلان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به کمک سیاستگذاران، برنامه‌ریزان و تصمیم گیران می آید و بدون در اختیار داشتن آمار کافی، صحیح ، دقیق و به هنگام؛ برنامه ریزی های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی میسر نیست و آمار میتواند با ارائه ی تصویر روشن و گویا از گذشته تا حال، آینده را پیش بینی نماید. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی آمار و اطلاعات را پیش نیاز همه ی تصمیم گیری ها، سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها بر شمرد و گفت: برای رشد پایدار در تمام بخش‌ها و تحقق اهداف و برنامه‌های توسعه‌ای؛ آمار دقیق، به موقع و قابل اتکاء نقش اساسی دارد. وی با بیان اینکه آمار و اطلاعات، برنامه ریزی و مدیریت سه حلقه از حلقه های توسعه به شمار می روند ، تاکید کرد : به روز بودن جمع آوری اطلاعات و داده ها در عصر امروز یک الزام و به عنوان شاخص ترین اصل در برنامه ریزی برای رسیدن به توسعه در سطوح مختلف محسوب میشود.به عبارتی توسعه بدون برنامه ریزی و برنامه ریزی بدون آمار و اطلاعات محقق نمیشود.

آمار چراغ راه تصمیم گیرندگان
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی آمار را چراغی برای روشن‌کردن راه تصمیم گیرندگان دانست و افزود : برنامه‌ریزی بدون آمار و اطلاعات دقیق نمود عینی و عملی نخواهد داشت. در واقع قدرت نهفته در اطلاعات در هیچ یک از شاخص‌های توسعه یافت نمی‌شود و بدون تردید آمار و اطلاعات دقیق مبنا و زیر بنای هر نظام فعال فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و… است.

مدیریت نیازمند طیف وسیعی
از آمار و اطلاعات
جهانشاهی گفت : امروزه در هر سازمان و تشکیلاتی، مدیریت از ارکان اصلی فعالیت‌ها، رشد و تداوم موجودیت آن سازمان می‌باشد. با توجه به سه وظیفه اصلی مدیریت یعنی سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری می‌توان به میزان اهمیت این موضوع پی برد.
وی با بیان اینکه تحقق این سه وظیفه مهم در مدیریت نیازمند طیف وسیعی از آمار و اطلاعات است، تصریح کرد: بدون در دست داشتن آمار کافی، دقیق و به‌هنگام، سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، تعیین اهداف، راهکارها و فعالیت‌ها و در نهایت ارزیابی نتایج مربوطه امکان‌پذیر نخواهد بود. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی افزود : به نوبه خود “روز آمار و برنامه ریزی” را تبریک گفته و از زحمات تمامی فعالان عرصه آمار و برنامه ریزی قدردانی می‌نمایم. امید است که با مساعی تمامی دست اندرکاران مربوط، بتوانیم گامی موثر در جهت افزایش آگاهی جامعه و ترویج فرهنگ تصمیم سازی و برنامه ریزی مبتنی بر آمار و اطلاعات برداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر- عصر شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه خبری تلخ، مردم ایران و جهان را در

بیشتر

خبر شهادت آیت الله رئیسی همه ما را شوکه کرد.رئیس جمهوری که الحق مردمی بود

بیشتر

در پی حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور، آیت الله رئیسی به شهادت رسید.بالگرد حامل

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت