بررسی مشکلات منطقه ویژه اقتصادی با حضور وزیر معین

صدا و سیما – سلطانی فر وزیر معین خراسان جنوبی در اقتصاد مقاومتی از منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بازدید کرد. استاندار خراسان جنوبی به همراه وزیر ورزش و جوانان از پروژه اقتصاد مقاومتی کارخانه تولید چرم مصنوعی بازدید کرد. این کارخانه در حال فعالیت با برطرف کردن نیاز بازار‌های داخلی، بخش عمده‌ای از محصولات خود را به کشور افغانستان صادر می‌کند. ۵۰ درصد مواد اولیه این کارخانه از طریق واردات و نیم دیگر از مواد معدنی موجود در استان تأمین می‌شود. همچنین وزیر معین خراسان جنوبی در اقتصاد مقاومتی از اولین واحد طراحی ساخت و تولید ماشین آلات خط تولید کاشی و سرامیک کشور در بیرجند بازدید کرد.این واحد چندی پیش در محل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به بهره برداری رسید تا قبل از راه اندازی این واحد تولیدی، ۱۰۰ درصد خطوط تولید کاشی و سرامیک از چین و ایتالیا وارد کشور می‌شد که خروج ارز زیادی را به همراه داشت.جلوگیری از خروج ارز، بومی سازی سیستم‌ها و پشتیبانی آن‌ها در داخل کشور از مهمترین پیامد‌های فعالیت این واحد تولیدی است.

بحران فضای آموزشی در شهرک های اقماری بیرجند

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از اختصاص نیافتن زمین برای اجرای طرح‌های آموزشی در شهر بیرجند انتقاد کرد و گفت: وضع فضا‌های آموزشی مرکز استان با توجه به رشد فزاینده جمعیت و رونق حاشیه نشینی در شهرک‌های اقماری، بحرانی و جدی است.واقعی در دیدار با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر و شهرستان بیرجند با بیان این که سرعت توسعه شهری متناسب توسعه‌ی فضا‌های آموزشی نیست گفت:هر روز بر تعداد آپارتمان‌های سر به فلک کشیده بیرجند افزوده می‌شود، اما زمینی برای احداث حداقل یک کلاس درس تخصیص نمی‌یابد.به گزارش صدا و سیما، وی از کمبود حداقل ۵۰۰ کلاس درس در شهر بیرجند و شهرک‌های اقماری آن خبر داد مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، تخصیص زمین آموزشی در نقشه توسعه‌ شهری به ویژه سایت‌های مسکن مهر، بروکراسی اداری، عدم ثبات قیمت‌ها و زمان بر بودن عملیات احداث به علت کمبود اعتبارات را چهار مشکل عمده در احداث و توسعه‌ی فضا‌های آموزشی برشمرد.واقعی ، در خصوص کمبود فضا و عدم تأمین هزینه‌های ساخت، تجهیز و نگهداشت فضا‌های آموزشی ابراز امیدواری کرد: با اجرای طرح آجر به آجر برای جمع آوری کمک‌های خرد خیران، بتوانیم طرح‌های نیمه تمام را کامل کنیم.

رویکرد دادگستری استان در رسیدگی دعاوی خانوادگی

ایرنا – معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: با توجه به آمار نامطلوب پرونده‌های دعاوی خانوادگی در استان، سازش زوجین در اولویت رسیدگی به این گونه پرونده‌ها قرار گرفته است.حجت الاسلام یدا… وحدانی نیا افزود: رویکرد دستگاه قضا در حل و فصل اختلافات خانوادگی از طریق کدخدامنشی و ورود افراد معتمد محلی به سازش زوجین در وهله نخست است، در مرحله بعد ارجاع به مشاوره و در صورت عدم سازش در گام نهایی رسیدگی قضایی انجام می‌گیرد. وی گفت: پرونده‌های مربوط به اختلافات خانوادگی قبل از ارجاع به دادگاه به دایره مشاوره دادگستری استان در مرکز استان ارجاع و دعاوی مربوط به طلاق برابر تعاملاتی که با اداره کل بهزیستی انجام شده برای غربالگری و انجام مشاوره تخصصی ارجاع می‌شود.معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: در جریان رسیدگی به دعاوی خانوادگی اهتمام همکاران بر سازش زوجین بوده و چنانچه امید به سازش باشد از ظرفیت سازش در شوراهای حل اختلاف خانوادگی هم استفاده می‌شود.وی گفت: همچنین به همه حوزه‌های قضایی ابلاغ شده تا در امر سازش و مشاوره زوجین از ظرفیت مشاوران بهزیستی در هر حوزه قضایی و شوراهای حل اختلاف استفاده شود.وحدانی نیا بیشترین علل در پرونده‌های موضوع طلاق از نگاه زوجین را اعتیاد، خیانت در زندگی، نداشتن مسئولیت‌پذیری، تسلط به تکنیک‌های مرتبط با مهارت‌های زندگی، دخالت اطرافیان، کمبود مهارت‌های سازگارانه، پایین بودن آستانه تحمل، نارضایتی جنسی، درآمد ناکافی زوج، بیکاری، ازدواج مجدد زوج، اختلاف طبقاتی و ازدواج تحمیلی عنوان کرد.وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت سکه هم سهمی در افزایش میزان طلاق‌ها داشته است بیان کرد: نظر به مراتب بالارفتن نرخ سکه تاثیری در تشدید اختلافات زوجین ندارد و اگر هم تاثیر جزیی داشته باشد قابل توجه به عنوان یک علت در تشدید اختلافات نیست. به گفته وی با توجه به تقیدات دینی و مذهبی مردم خراسان جنوبی می‌توان گفت خانمی را نداریم که به طمع افزایش سکه تیشه به ریشه زندگی مشترک خود بزند و آرامش در زندگی را  به طمع دریافت سکه مختل کند.وی گفت: معمولا در مورد خانم‌هایی که مهریه را طلب می‌کنند سکه به هر قیمتی که باشد به دنبال توجه دادن زوج به تکلیف مسئولیت‌پذیری در زندگی هستند. سه هزار و یک پرونده در سال ۹۸ با موضع دعاوی خانوادگی به واحد مشاوره دادگستری خراسان جنوبی ارجاع شد که برای هزار و ۹۲۴ پرونده، مشاوره انجام شد. همچنین از این تعداد ۴۱۳ پرونده منتهی به سازش قطعی و ۳۶۵ پرونده پس از تشکیل اولین جلسه مشاوره به دلیل نبود پیگیری از طرف خواهان مختومه اعلام شد.

طومارمشکلات  ورزشی نهبندان

گروه خبر- بسیاری از ورزشکاران برای ورود به مسابقات ورزشی مشکل لباس، بیمه و حتی هزینه ورودی به مسابقات را دارند که باید اعتبار ویژه‌ای برای تقویت هیات‌های ورزشی اختصاص یابد. وی افزود: برخی اماکن و سالن‌های ورزشی نیز در شهرستان نهبندان تکمیل شده است اما در خدمات‌دهی با مشکلات فراوانی مواجه شده‌اند و نیاز به عنایت ویژه داریم. نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: در زمینه هزینه‌های جاری کمک کنید هیئت‌ها شکل بگیرند چراکه هر کجا به ورزشکاران و هیئت‌های ورزشی توجه شده، بهترین بازخوردها را داشته‌ایم. این جملات را نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی  در حضور وزری ورزش و جوانان مطرح کرد . مصطفی نخعی افزود: سرانه ورزشی شهرستان نهبندان کمتر از ۵۰ درصد متوسط سرانه ورزشی کشور است و مدیریت سلیقه‌ای و رابطه‌ای سبب عدم توازن در اختصاص امکانات و تجهیزات در کشور شده است. وی ادامه داد:  بسیاری از طرح‌هایی که این روزها در استان خراسان جنوبی شاهد بهره‌برداری و راه‌اندازی آنها هستیم، مدیون پیگیری‌های جهادی و مجدانه استاندار است.وی خطاب به وزیر ورزش و جوانان گفت: شما یکی از مدیران مجرب، متخصص و بسیار تاثیرگذار در دولت تدبیر و امید هستید لذا درخواست داریم این اختلاف سرانه ورزشی با متوسط کشوری با هدف کاهش و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی که نیازمند همت جهادی است، کاهش یابد. وی بیان کرد: با توجه به وضعیت موجود تمایلی به آغاز پروژه‌های جدید در استان نداریم اما باید پروژه‌های نیمه‌تمام تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد. نخعی اظهار کرد: در بسیاری از مراکز جمعیتی حتی بخش‌های ۲ شهرستان مرزی سربیشه و نهبندان حداقل به اندازه یک زمین چمن مصنوعی باید هزینه شود. وی گفت: براساس بررسی‌های انجام شده حداقل ۱۰ زمین چمن مصنوعی در ۲ شهرستان سربیشه و نهبندان با توجه به جمعیت ساکن در برخی مناطق نیاز است.امام جمعه نهبندان هم با اشاره به پراکندگی جمعیت در این شهرستان گفت: در هر ۲ کیلومتر از وسعت شهرستان یک نفر سکونت دارد که نگهداشت این جمعیت در این منطقه مرزی بسیار تاثیرگذار است. حجت الاسلام عباسعلی خزاعی افزود: ارائه خدمات مطلوب و مناسب به ویژه برای جوانان در نگهداشت جمعیت در مناطق مرزی بسیار اهمیت دارد.

کرونا جان ۳ نفر دیگررا گرفت

تعداد فوتی‌های ناشی از ابتلا به کرونا در استان، با ۳ مورد جدید ، به ۸۴ نفر رسید. به گزارش صدا و سیما، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: هم اکنون ۱۰۹ بیمار مثبت ابتلا به کرونا  دربیمارستان‌های استان بستری اند که از این تعداد ۱۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند و متأسفانه ۳ نفر از آنان بدحالند.دکتر دهقانی، همچنین تعداد بیماران با مشکل حاد تنفسی را که در بیمارستان‌هابستری اند، ۲۳۳ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۲۹ نفر در بخش‌های مراقبت ویژه نگهداری می‌شوند.

ابقاء مسئولیت  رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی

جلال الدین صادقی با حکم  رئیس جهاددانشگاهی کشور برای مدت دو سال دیگر به عنوان رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی منصوب شد. جلال الدین صادقی، از سال ۱۳۹۵ رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی شد و اقدامات قابل توجهی چون راه اندازی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی، برگزاری همایش ملی عناب با حضور پژوهشگران برجسته کشور، تأسیس جهاددانشگاهی مرکز قائنات، برند سازی و ثبت اختراع در حوزه محصولات استراتژیک  استان، راه اندازی مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی ازناقدامات بارز در عملکرد وی در چهار سال اخیر است.

پیشرفت  93 درصدی مسکن محرومان 

ایرنا – مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: از زمان شروع ساخت مسکن محرومان در استان تاکنون از سهمیه پنج هزار واحدی بنیاد مسکن چهار هزار و ۷۲۹ واحد مسکونی به مرحله پایان کار رسید که ۹۳ درصد پیشرفت کار را نشان می‌دهد.علی‌اصغر آسمانی مقدم افزود: واحدهای باقیمانده نیز در مراحل پایانی است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریورماه امسال با بهره‌برداری از ۱۰ هزار واحد مسکونی روستایی، پرونده مسکن محرومان در خراسان جنوبی بسته شود.با امضای تفاهم‌نامه ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن محرومان استان بین سازمان برنامه و بودجه کشور، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) در اسفند ۹۷، ساخت پنج هزار واحد برعهده بنیاد مسکن خراسان جنوبی گذاشته شد و پنج هزار واحد دیگر را کمیته امداد تقبل کرد.مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی گفت: به ازای هر واحد از مسکن محرومان ۴۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه با بازپرداخت ۱۵ ساله و ۲۵ میلیون تومان کمک بلاعوض سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با پیگیری استاندار خراسان جنوبی پرداخت می‌شود.   وی بیان کرد: در طرح ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن محرومان که ساخت پنج هزار واحد آن در تعهد بنیاد مسکن و پنج هزار وام در تعهد کمیته امداد است، مشکل تامین زمین وجود ندارد و در روستاهایی که کوهستانی بوده و امکان الحاق زمین نیست پیشنهاد شده افراد از خانه‌های مخروبه بافت فرسوده زمین تهیه کنند.آسمانی مقدم گفت: در این شرایط نیز کمک بلاعوض سه تا چهار میلیون تومانی به منظور تخریب و آواربرداری از محل حساب ۱۰۰ امام (ره) به متقاضیان پرداخت می‌شود.  وی اظهار کرد: تیپ نقشه مسکن محرومان از ۵۰ متر مربع تا ۸۵ متر مربع است که میزان تسهیلات اعطایی یکسان بوده و متقاضیان برای متراژ بالاتر باید آورده بیشتری داشته باشند.  وی با اشاره به زلزله‌خیز بودن منطقه خراسان جنوبی افزود: ساخت مسکن محرومان در مقاوم‌سازی منازل روستایی نقش بسزایی داشته زیرا مطابق استانداردهای روز و مقررات ملی ساختمان اجرا و ساخته می‌شود لذا در زمان حوادث و بلایای طبیعی شاهد تلفات انسانی نخواهیم بود.پنج هزار واحد مسکن محرومان ۲۲ خرداد امسال در سفر «محمدباقر نوبخت» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه به خراسان جنوبی افتتاح شد. ۲هزار واحد مسکونی هم دی ماه سال گذشته با حضور نوبخت در این استان به بهره‌برداری رسید.

بازسازی محور خوسفقلعه زری 3 میلیارد اعتبار می خواهد 

سرپرست اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای خوسف گفت: با توجه به حجم تردد بالای محور خوسف- قلعه زری، ارتقاء ۱۲ کیلومتر از این مسیر نیازمند ۳ میایارد تومان اعتبار است به گزارش مهر، سید جعفر افقهی از اتمام روکش آسفالت گرم محور خوسف – قلعه زری به طول شش کیلومتر و ساخت سه دستگاه آبنما خبر داد و افزود: این اقدامات در راستای افزایش ارتقاء ایمنی و نگهداری محورهای مواصلاتی خوسف و به منظور رفاه حال کاربران جاده ای انجام شده است. وی با بیان اینکه این پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۳ هزار میلیون ریال اجرا شده است، گفت: با توجه به حجم تردد بالای این محور و عبور عمده تریلرهای حامل سنگ، ارتقاء ۱۲ کیلومتر از این مسیر نیازمند ۳۰ هزار میلیون ریال است. سرپرست اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای خوسف از وجود هزار و ۵۰۰ کیلومتر جاده بین شهری و روستایی در خوسف خبر داد و گفت: رسیدگی مناسب به راه های اصلی و فرعی و روستایی شهرستان خوسف نیازمند اعتبارات استانی است. وی ادامه داد: هرساله به تناسب اعتبارات عملیات روکش آسفالت محورها در برنامه قرار می گیرد که با توجه به خرابی بی رویه آسفالت محورها و اولویت بندی آنها نسبت به انجام روکش راه ها اقداماتی انجام خواهد شد.

تسهیلات برای نصب کنتور هوشمند آب و برق

تسهیلات ۱۴ درصدی برای نصب کنتورهای هوشمند آب و برق به بهره برداران پرداخت می شود. معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان با تاکید بر ضرورت نصب کنتور هوشمند روی تمام چاه ها اعم از کشاورزی، آشامیدنی و خدمات گفت: نصب کنتورهای هوشمند آب و برق بر روی چاه ها بر عهده بهره بردار است که برای آن تسهیلات بیست میلیون تومانی با نرخ ۱۴ درصد و بازپرداخت ۳۶ ماهه پرداخت می شود.پورجعفر افزود: امسال ۴۰ بهره بردار برای نصب این کنتورها ثبت نام کرده اند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آدینه – پنجشنبه هفته ی گذشته افتتاحیه اولین گفتاورد ملی نخبگان پهنه خراسان و سمنان

بیشتر

سربازی – شهرستان فردوس با قدمت چند هزار ساله و جاذبه های طبیعی و ساخته

بیشتر

مهدی آبادی – ماجرای اجاره خانه سال هاست دغدغه شهروندان است و در این چند سال

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت