یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

برداشتن اولین گام برای سرعت دادن به پروژه راه‌آهن بیرجند

سرعت بخشیدن به پروژه‌های عمرانی استان خراسان جنوبی از جمله راه و راه‌آهن، پرداخت مطالبات پیمانکاران و تکمیل راه‌آهن قطعه بیرجند – یونسی از مصوبات سفر رئیس جمهوری به این استان است که اولین گام برای تشکیل کنسرسیوم بانکی پروژه راه‌آهن خراسان جنوبی برداشته شد. عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن پس از سال‌ها انتظار مردم، دو سال پیش در مرکز خراسان جنوبی آغاز شد و تاکنون زیرسازی آن در قطعه 16 مسیر بیرجند – یونسی 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. رئیس جمهوری نوزدهم شهریور 1400 در سومین سفر استانی خود به خراسان جنوبی آمد و تسریع در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و نیمه‌فعال استان از تاکیدات آیت ا… سید ابراهیم رئیسی در برنامه‌های مختلف این سفر یک روزه بود. اتصال بیرجند به ریل سراسری از آرزوهای دیرینه مردم خراسان جنوبی بوده که بعد از دو دهه انتظار در سال 1398 محقق شد و کلنگ قطعه 16 خط آهن بیرجند به سمت یونسی به طول 32 کیلومتر در محدوده جغرافیایی خراسان جنوبی به زمین خورد. استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی در سال‌های گذشته با پیشرفت‌های متفاوت، سهمی از شروع پروژه راه‌آهن شرق داشتند اما خراسان جنوبی در گذر این سال‌ها سهمی نگرفت و پروژه عملیاتی نشد. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از جمله مدیرانی بود که در نشست شورای اداری استان در پایان سفر رئیس جمهوری به خراسان جنوبی از حوزه کاری این اداره کل گزارش داد و درباره راه‌آهن گفت: راه‌آهن طبس با ظرفیت خوب زیر بار فعالیت است و ابرپروژه چابهار – بیرجند – یونسی را در حال کار داریم.

20 درصد پیشرفت فیزیکی در مرحله زیرسازی

وحید داعی افزود: خوشبختانه 32 کیلومتر از قطعه 16 پروژه راه‌آهن بیرجند – یونسی که محل اتصال است، در حال اجراست و 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، راه‌آهن فردوس هم با 20 درصد در حال اجراست. وی از رئیس جمهوری کمک خواست تا در حوزه راه‌آهن 2 هزار و 600 میلیارد تومان فایناس صندوق توسعه ملی و مشارکت مالی بانک‌ها به این پروژه تزریق شود تا زودتر به اتمام برسد و سوت قطار در بیرجند به صدا درآید. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از راه‌آهن به عنوان یک اَبرپروژه در این استان یاد کرد و گفت: طول راه‌آهن زاهدان – بیرجند – مشهد 901 کیلومتر است که از این مقدار 421 کیلومتر در حوزه جغرافیایی استان خراسان جنوبی قرار دارد. وی بیان کرد: حد فاصل بیرجند – یونسی 271 کیلومتر است که از این مقدار 88 کیلومتر در استان خراسان رضوی قرار دارد و 58 کیلومتر از آن در دست اجرا است. داعی گفت: 183 کیلومتر دیگر در استان خراسان جنوبی قرار دارد که 32 کیلومتر آن در مرحله زیرسازی با پیشرفت فیزیکی حدود 20 درصد است. وی با بیان اینکه 90 کیلومتر مسیر پیمانکار دارد افزود: همچنین برای 180 کیلومتر دیگر با استاندار پیگیری کردیم که در قالب کنسرسیوم (شراکت) اجرایی خواهد شد. وی اظهار داشت: تامین اعتبار این پروژه 10 درصد آورده دولت، 20 درصد آورده کنسرسیوم ریلی و 70 درصد تسهیلات صندوق توسعه ملی است و اولین بار صندوق توسعه ملی با موافقت مقام معظم رهبری قرار شد به‌صورت ریالی تسهیلات را در اختیار این پروژه قرار دهد.مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: چهار اقدام انجام دادیم ابتدا تشکیل کنسرسیوم متشکل از 6 شرکت است که ثبت حقوقی شده و هویت حقوقی دارد، اقدام دوم موافقت هیئت امنای صندوق بود که با پیگیری‌های زیاد اخذ شده و با 2 هزار و 600 میلیارد تومان فایناس موافقت شد تا به این پروژه تزریق شود. وی گفت: اقدام سوم اشکالی بود که بحث تضمین داشت و پیگیری زیادی توسط وزیر راه و شهرسازی و استاندار انجام شد و در نتیجه دولت مصوب کرد تضمین این پروژه از محل راه‌آهن به سازمان برنامه و بودجه تغییر پیدا کند. داعی افزود: مهمترین اقدام اینکه تا خرداد امسال فقط یک مصوبه داشتیم که به قرارداد تبدیل شد، یعنی اکنون بین وزارت راه و شهرسازی و 6 شرکت قراردادی مبادله و تعهد ایجاد شده است. به گفته وی گام آخر این پروژه “کنسرسیوم بانکی” است که با کمک استانداری پیگیری می‌شود تا این تسهیلات به پروژه تزریق شود و 180 کیلومتر باقیمانده نیز به سرانجام برسد.

انعقاد قرارداد کنسرسیوم بانکی بزودی با حضور وزیر راه و شهرسازی

اگرچه تسریع در اجرای این ابرپروژه و تکمیل راه‌آهن قطعه بیرجند – یونسی از جمله مصوبات سفر اخیر رئیس جمهوری به خراسان جنوبی است اما به گفته مسئولان و کارشناسان، اجرای پروژه‌ای با این حجم عملیات عمرانی با تخصیص اعتبارات دولتی بسیار زمان‌بر است لذا ایجاب می‌کند که بانک‌ها نیز با مشارکت مالی در قرارداد این پروژه به تسریع آن کمک کنند.حالا 35 روز پس از سومین سفر استانی آیت ا… رئیسی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از برگزاری پیش جلسه هماهنگی قرارداد کنسرسیوم بانکی بعد از سفر رئیس جمهوری به استان خبر داد. داعی گفت: در آینده نزدیک جلسه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی برای اتمام و انعقاد قرارداد برگزار خواهد شد که گام بلندی برای سرعت دادن به اجرای پروژه راه‌آهن خراسان جنوبی است. اکنون پروژه احداث راه‌آهن بیرجند – یونسی در قطعه 16 با پیشرفت فیزیکی 20 درصد در مرحله عملیات زیرسازی است و در مجموع 6 شرکت مسئولیت اجرای پروژه 271 کیلومتری را برعهده دارند که بناست 90 درصد اعتبارات از طریق این کنسرسیوم تامین شود. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از جهش اعتباری این پروژه در بودجه سال جاری هم خبر داد و گفت: اعتبار راه‌آهن خراسان جنوبی در قانون بودجه با افزایش حدود 2 برابری به 600 میلیارد ریال در سال 1400 رسید. داعی اظهار داشت: اعتبار طرح احداث راه‌آهن بیرجند – یونسی در قانون بودجه سال گذشته 290 میلیارد ریال بود که با پیگیری‌های صورت گرفته امسال به 600 میلیارد ریال افزایش یافته است. وی افزود: فاینانس داخلی راه‌آهن قطعه بیرجند – یونسی در حال انعقاد قرارداد مشارکت است و زمان اجرای مشارکت چهار سال خواهد بود.

اولویت با اتصال مرکز استان به ریل سراسری است

وی اظهار داشت: سیاستی که در استان دنبال کردیم این است که بتوانیم در اسرع وقت مرکز استان را به راه‌آهن سراسری وصل کنیم و با پیگیری استاندار این جریان دارد به ثمر می‌رسد. داعی با بیان اینکه در پروژه قطعه 16 راه‌آهن بیرجند – یونسی پیمانکاران دو شیفت مشغول به کار هستند افزود: مجموع راه‌آهن شرق کشور 23 قطعه است که از قطعه چابهار تا زاهدان توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) در حال انجام است و بخشی از ریل‌گذاری انجام شده است. وی گفت: ایستگاه راه‌آهن نیز برای شهرهای نهبندان، سربیشه، بیرجند و قاین پیش‌بینی شده اما ایستگاه بیرجند تشکیلاتی است و اداره کل راه‌آهن ایجاد خواهد شد.

پرداخت مطالبات پیمانکاران و سرعت گرفتن پروژه‌ها

استاندار خراسان جنوبی بتازگی ضمن تشریح آخرین روند اجرای مصوبات سفر رئیس جمهوری گفت: درخصوص مطالبات و دیون پیمانکاران پروژه‌های عمرانی دولتی استان مقرر شد همه موارد احصا و برای تامین اعتبار ارائه شود. ملانوری افزود: تامین این اعتبارات و پرداخت دیون پیمانکاران، کاهش اعتراضات کارگری و در نتیجه سرعت گرفتن روند اجرای پروژه‌ها و انتفاع مردم را به همراه دارد. وی گفت: تمامی مطالبات احصا شده در 28 دستگاه دیون‌دار 785 میلیارد تومان برآورد شده که در قالب پروژه‌های استانی، ملی، استانی – ملی تفکیک و به دولت ابلاغ شده است. استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: 32 پروژه نیمه‌تمام در سطح استان احصا شده که برای اجرای آنها تاکنون هزار و 148 میلیارد تومان هزینه شده است و تکمیل این پروژه‌ها، 6 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. وی افزود: در زمینه ادامه پروژه‌های راه، راه‌آهن، کشاورزی، صمت، گردشگری، آموزشی، بهداشت و درمان، ورزشی و سایر حوزه‌ها مصوباتی داشتیم که در حال پیگیری است.ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت