شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

بانوی کارآفرین بیرجندیهنر قدیمی حوله بافی را احیا کرد

نسرین کاری- این روایت بانوی هنرمند بیرجندی است که با وجود مشکلات تار و پود‌ زندگی را عاشقانه در هم می‌تند تا علاوه بر کسب روزی حلال نشان دهد محدودیت‌ها را می‌شود به فرصت تبدیل کرد. بیش از 6 سال است که کار حوله بافی را در منزل خود آغاز کرده است؛ زهرا شباهنگ از کودکی با بیماری راشیتیسم دست و پنجه نرم می‌کند، اما این بیماری از همت او برای تولید و کسب روزی حلال کم نکرده است.او می‌گوید: به دلیل شرایط زندگی مجبور بودم کار کنم، اما با داشتن چهار فرزند کوچک کار کردن در خارج از خانه برایم سخت بود به همین دلیل تصمیم گرفتم در خانه به حوله بافی بپردازم.
وی از سختی عوض کردن پدال‌های دستگاه حوله بافی می‌گوید و ادامه می‌دهد: هیچوقت اجازه نداده ام که بیماری من به آینده فرزندانم لطمه وارد کند.کسرای و کیانای نیز با الگو گرفتن از همت مادرشان کمک خرج خانه شده‌اند و در حوله بافی به او کمک می‌کنند.

با حمایت بسیج سازندگی
حرفه حوله بافی را شروع کردم
بانوی هنرمند بیرجندی با بیان اینکه بخاطر نیاز مالی در دوران کرونا و داشتن بچه کوچک مجبور بودم در خانه مردم کار کنم، ادامه می دهد: اما با یادگیری هنر حوله بافی و با حمایت بسیج سازندگی حرفه حوله بافی را شروع کردم. شباهنگ با اشاره به کارگاه حوله بافی اش یادآور می شود: کم کم کارم را گسترش داده و تجربیاتم را در اختیار دیگران قرار دادم. این فعال و هنرمند بیرجندی یادآور می شود: حتی دختر و پسرم را هم آموزش داده و امروز خداروشکر یک کارگاه متوسط با چند کارآموز دارم.
وی با بیان اینکه برخی از کارآموزانم در منزل خودشان فعالیت دارند، ادامه می دهد: وسایل و نخ اولیه را در اختیار آنها قرار داده و سپس برای فروش به بسیج سازندگی تحویل می دهیم.این بانوی هنرمند بیرجندی با اشاره به اینکه حوله حمام، لباس احرام، تن پوش ، پارچه برای لباس، سفره حوله دست و صورت از مهمترین محصولات کارگاه ماست، ادامه می دهد: خوشبختانه بسیج سازندگی حمایت خیلی خوبی از من و همکارانم داشته و همه محصولات ما به فروش می رسد.

محصولات حوله بافی در بازار
داخلی و خارجی متقاضی دارد
وی یادآور می شود: بازار فروش محصولات حوله بافی خوب است و در بازارهای داخلی و خارجی متقاضی فراوانی دارد. شباهنگ با اشاره به اینکه هنر حوله بافی قدمت ۳۰۰ سال در استان دارد، اضافه می کند: اگر به این هنر بها داده شود و از آن حمایت شود قطعا خیلی از خانواده های نیازمند می توانند خودکفا شوند و به درآمد خوبی برسند. وی خاطر نشان می کند: حتی برخی از کارآموزان من که مشکلات مالی و اقتصادی فراوانی داشتند رایگان آموزش داده و پس از یادگیری ابتدایی در کارگاه خودم یا خانه مشغول به کار می شوند. بانوی هنرمند همشهری با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۶ نفر در کارگاه مشغول به کار هستند، یادآور می شود: کارآموزان پس از گذراندن یک دوره حداکثر ۳۰ روزه و یادگرفتن این هنر زیبا در منازل خودشان فعالیت می کنند.

دختر و پسرم از کودکی
این حرفه را یاد گرفتند
وی با بیان اینکه دخترم کیانا از ۷ سالگی پس از برگشت از مدرسه در کنار مادر این حرفه را یاد گرفت، ادامه می دهد: همچنین پسرم هم به این رشته علاقند است و در کنار من فعالیت می کند.وی خاطر نشان می کند: در مناسبت های مختلف همچون روز معلم بچه ها حوله برای معلم هاشون می بافند و هنر دست خودشان را به معلم هایشان هدیه می کنند.
وی با بیان اینکه از طریق معرفی در مکان های مختلف مشتری های خوبی پیدا کردم، اضافه می کند: من به عنوان یک مادر سرپرست خانواده تلاش کردم از فرزندانم حمایت کنم و آنها را مستقل بار بیاورم تا در زندگی روی پای خودشان باشند.
این بانوی هنرمند که مشکل جسمی هم دارد، یادآور می شود: قبل از فعالیت در این خیلی کارهای متفرقه انجام می دادم اما هیچکدام جوابگوی مشکلات مالی نبود.

کارهای متفاوت با
حقوق کم با وجود معلولیت
وی با اشاره به معلولیت خود از ناحیه پا، اضافه می کند: با وجود داشتن بچه شیرخواره در منزل مردم کار می کردم اما فشار کاری بسیار سنگین بود.
شباهنگ خاطر نشان کرد: از آقای هنری مسئول بسیج سازندگی و خانمی که مرا معرفی کردند تشکر می کنم چرا که با دلسوزی آنها موفق شدم این حرفه را به طور جدی دنبال کنم.وی یادآور می شود: قرار بود ماهیانه ۲۰۰ هزار تومان بابت دستگاه و تجهیزات پرداخت کنیم ولی انصافا کم نگذاشتند و الان ۵ دستگاه حوله بافی در کارگاه دارم. وی با بیان اینکه متاسفانه از سایر سازمانها هیچ حمایتی نشدم و تاکنون هیچ وامی هم نگرفتم، ادامه می دهد: حتی برای گرفتن مجوز بارها خیلی اذیت شده و ماهها دوندگی کرده ام.

افتخار می کنم
به خانم های نیازمند کمک کرده ام
بانوی کارآفرین بیرجندی خاطر نشان می کند: باعث افتخار من است که بسیاری از خانم های خانمهای نیازمند را حمایت کرده ام تا بتوانند باری از دوش خانواده هایشان بردارند. شباهنگ با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات ما در این حرفه وجود بازار فروش مستقیم است، ادامه می دهد: اگر می توانستیم محصولات خود را بدون واسطه و مستقیم به دست خریدار برسانیم قطعا درآمد بهتری داشتیم. وی عنوان می کند: توقع دارم که حمایت بهتری شوم و بتوانم عرضه مستقیم فروش داشته باشم. وی خاطر نشان کرد: به دلیل مشکل جسمی و کار کردن طولانی زانوهایم فرسوده شده و در حال حاضر متاسفانه زانوهام سایده شده و هیچ راهکاری بجز عمل ندارد.
خودکفایی بانوان نیازمند
یک هنر است
وی در خصوص خاطرات خود در روزهای فعالیت هنری اش می گوید: خانمی خانه دار که مشکل مالی فراوانی داشت از من پرسید ماهیانه چقدر می توانم درآمد کسب کنم گفتم اگر فعال باشی به نسبت درآمد خوبی هم خواهی داشت. آن زن گفت: آرزو دارم ماهی حداقل ۵۰۰ تومان درآمد داشته باشم تا دیگر شرمنده همسرم نباشم و وسایل اولیه شخصی را از جیب خودم بخرم. این خانم روزهای اول با کنجکاوی و استرس فعالیت می کرد و خوشبختانه الان به درآمد خوبی رسیده و همواره می گوید تا ابد قدردان شما هستم و همیشه سر نمازم شما را دعا می کنم که مرا خودکفا کردید.
وی همچنین از یک دختر افغان یاد کرد که با همسرش مشکل داشت و در حال جدا شدن بود او می گوید: این خانم افغان در سن کم ازدواج کرده بود و بدلیل مشکلات همسرش به افغانستان رفته بود و جمعیت خانواده زیاد و بشدت نیازمند بودند، در حین آموزش گاهی از زندگی اش می گفت و با من درد دل می کرد و من او را تشویق به بازگشت پیش همسرش می کردم. شباهنگ یادآور می شود: دوماه پیش این دختر با من تماس گرفت که میخام به افغانستان بروم و با همسرم زندگی کنم او به من قول داده آنجا برایم یک کارگاه کوچک بزند و بتوانیم امرار معاش کنیم. وی با بیان اینکه ۴۳ سال سن دارم و مادر ۴ فرزند می باشم، خاطر نشان می کند: فرزندانم هم این حرفه را یاد گرفته اند حتی گزارش از فعالیت کیانا رسانه ای شد.خوشحالم که توانسته ام در جامعه مغید باشمشباهنگ با بیان اینکه خیلی خوشحالم که توانسته ام در جامعه مغید باشم، ادامه می دهد: خیلی ها صورتشان را با سیلی سرخ دارند و باید حمایت شوند تا بتوانند یک حرفه یاد گرفته و دست در جیب خودشان داشته باشند. وی عنوان کرد: واقعا گاهی اشکم در می اید وقتی که خانم های را مشاهده می کنم مشکلات مالی دارند این افراد باید حمایت شوند چرا که اگر یک نفر توانمند شود بسیاری از مشکلات جامعه هم حل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت