بانوی بیرجندی در فهرست شیمیدانان برتر جهان

کاری- دکتر «زرین اسحاقی» استاد شیمی و بانوی بیرجندی در فهرست ۲ درصد شیمیدان های برجسته جهان قرار گرفت. این عنوان براساس گزارش دانشگاه استنفورد و آخرین نتایج پایگاه شاخص‌های اساسی علم (ای. اس. آی) به استاد اسحاقی رسیده است. این خبری بود که چند روز قبل بر روی خروجی خبرگزاری ها دیده شد. این افتخار بزرگی اول برای جامعه ایران و پس از آن برای زنان سرزمین ماست و از طرفی چون این بانو بیرجندی و هم استانی است یک افتخار بزرگ برای خراسان جنوبی محسوب می شود. به این بهانه گفتگویی با وی انجام دادیم:

دانشگاه بیرجند خانه اول من است

اسحاقی با بیان اینکه در حال حاضر استاد شیمی تجزیه دانشگاه پیام نور مشهد هستم اما اصالتا بیرجندی ام می افزاید: سالها با کمال افتخار در دانشگاه بیرجند خدمت کرده ام و دانشگاه بیرجند خانه اول من است. وی یاد آور می شود: تیم متخصصان دانشگاه استنفورد آمریکا نام دانشمندانی را که در حوزه های مختلف در زمره ی دو درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفته اند در اکتبر ۲۰۲۰ اعلام کرده است و این نتایج برمبنای آخرین نتایج پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI) اعلام شده است. وی با اشاره به اینکه معیار انتخاب استناد به فاکتورهای علمی به خصوص مقالات علمی چاپ شده و شاخص های خاص از جمله شاخص h-index می باشد، می افزاید: بر این مبنا فهرست دانشمندان مرتب سازی و سپس دو درصد برتر آنها در حوزه های علمی مختلف معرفی شده اند که نام من نیز در این فهرست قرار دارد.

چالش کمبود امکانات
و بودجه های تحقیقاتی

این استاد شیمی با بیان اینکه خوشبختانه این ارزیابی بین المللی بوده است و منطبق با مستندات چالش خاصی در این زمینه نداشته ام، ادامه می دهد: اما چالش اصلی در زمینه ی فعالیت های علمی من و همه همکارانم کمبود امکانات و بودجه های تحقیقاتی است.وی تاکید می کند: لازم به ذکر است که بار اصلی این موفقیت ها بر عهده دانشجویان عزیز می باشد که علی رغم مشکلات فراوان با پشتکار و تلاش فوق العاده فعالیت می کنند. این استاد دانشگاه در خصوص تالیفات خود بیان می کند که در حدود ۱۴۰ مقاله علمی به چاپ رسانده است و دارای h-index ۳۰ می باشد. وی با اشاره به سه کتاب تالیفی خود با عناوین شیمی هسته ای، کروماتوگرافی و روشهای فیزیکی و شیمیایی جداسازی یادآور
می شود: در تالیف فصل هایی از کتابهای انتشار یافته توسط ناشر خارجی همکاری نیز داشته است که این کتاب ها در زمینه های چون کاربرد زیست محیطی نانوتکنولوژی، فتو دایودها و بیوسنسورها است.

دانشمند برتر علوم طبیعی جهان

این عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مشهد با اشاره به اینکه همچنین در ۳۶ همایش بین‌المللی و ۶۵ همایش داخلی شرکت داشته‌ام، عنوان می کند: در سال ۲۰۰۸ به پیشنهاد موسسه الزویر و طی یک رأی گیری بین المللی از طرف وبسایت ساینس دایرکت به عنوان نفر برتر در شاخه علوم طبیعی انتخاب شده ام.
وی با اشاره به اینکه در سه سال متفاوت به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه پیام نور مشهد و در سال گذشته پژوهشگر برتر منتخب دانشگاه در علوم پایه بوده ام، ادامه می دهد: همچنین در همایش های هند و چین مقاله من به عنوان مقاله برتر شناخته شد و در همایش های مختلفی در کشورهای ایتالیا، انگلیس، فرانسه ، بلژیک ، مالزی و ترکیه نیز مقالاتی ارایه داده ام.
وی خاطر نشان می کند: همچنین عضو هیئت تحریریه چهار مجله علمی داخلی و داور بسیاری از مجلات داخلی و بین المللی می باشم. این استاد برجسته تاکید می کند: تمام دانشجویانی که علاقه‌مند به فعالیت در زمینه پژوهشی و علمی هستند باید با تمام وجود حتی در صورت کمبود امکانات تلاش خود را انجام دهند و مطمئن باشند که این تلاش‌ها نتیجه خواهد داد.
اسحاقی معتقد است: اگر زمینه فعالیت برای زنان نیز همپای مردان فراهم باشد ثابت شده است که موفقیت های خوبی در عرصه های علمی بدست آورده اند.وی با اشاره به اینکه اگر فعلا شمار مردانی که موفقیت های علمی داشته اند بیشتر از زنان است که علت آن داشتن فرصت و امکانات بیشتر است، می افزاید: البته نقش مهم زنان در خانواده و تربیت فرزندان بخش بزرگی از مسئولیت های زنان است که به طور طبیعی فرصت های کاری کمتری را در اختیار آنها قرار می دهد.عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مشهد تاکید می کند: نقش خانواده در موفقیت هر فرد بسیار ارزشمند است و در مورد زنان بیش از همه. در تمام سالهای طولانی زندگی مشترک همسرم همواره مشوق اصلی من بوده است. او می افزاید: من ساعت های طولانی مطالعه و تحقیق، شرکت در مجامع علمی، همایش های بین المللی و داخلی بپردازم گذرانده ام که بابت همراهی از همسر گرانقدرم و فرزندان عزیزم صمیمانه سپاسگزارم.اسحاقی یادآور می شود: دو تا فرزند دارم پسرم مدرک دکتری در رشته فناوری اطلاعات و دخترم مدرک دکتری در رشته روانشناسی سالمندی دارند.

بیرجند شهری با پیشینه فرهنگی غنی

این شیمیدان برجسته با اشاره به اینکه من و همسرم هردو بیرجندی هستیم و بابت این موضوع مفتخریم که در شهری با پیشینه فرهنگی بسیار غنی بدنیا آمده و زندگی کرده ایم یادآور می شود: من در دانشگاه بیرجند خدمت کرده ام و جزو بهترین سالهای کاری من بوده است و خاطرات خوب آن را همیشه به همراه دارم. اسحاقی با اشاره به اینکه توصیه من برای خانم ها و دختران عزیز این است که از کوچک ترین فرصت های پیش آمده استفاده کنند و در هر زمینه ای که علاقه مندی آن هاست فعال باشند وی خاطر نشان می کند: موفقیت فقط در عرصه های علمی خلاصه نمی شود بلکه استعدادها و خلاقیت های بانوان در زمینه های فرهنگی، ورزشی فراوان است .

فرصت های شغلی برابر

اسحاقی با اشاره به اینکه من به شخصه بانوان شیمی دان موفقی را می شناسم که فعالیت های زیادی در رشته تخصصی خودشان داشته و دارند، ادامه می دهد: ولی متاسفانه کمتر از کارها و فعالیت های آنها گفته و ارج گذاشته شده است. البته این راهم می پذیرم که ممکن است آقایان در برخی رشته ها خیلی بیشتر از بانوان فعالیت داشته باشند اما اگر فرصت های شغلی برابر به خانم ها هم داده شود می توانند بیش از این توانمندی های خود را اثبات کنند. وی می گوید: سخن آخر این که ساختن دنیایی زیباتر و بهتر بدون مشارکت مادران، همسران و دختران امکان پذیر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت