بانــوی عمــارت یــار مهربــان

کاری –  دکتر ناهید بنی اقبال به عنوان بانوی کتابدار معرفی و به عنوان پیشکسوت عرصه علم و فرهنگ و در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی تقدیر شد.به همت کتابخانه ملی ایران در تاریخ  پانزدهم بهمن ۹۹ وبیناری با عنوان «بانوی کتابدار» برگزار شد. در این مراسم از پنج نفر اساتید و پیشکسوت عرصه علم و فرهنگ و در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی تقدیر به عمل آمد. یکی از پیشکسوتان و مشاهیر خانم دکتر ناهید بنی اقبال استاد فرهیخته و نام آور هم استانی بود. در این جلسه دکترای زبان انگلیسی و پیشکسوت هیئت علمی دانشگاه بیرجند درباره مراتب علمی و ویژگی های شخصیتی این بانوی فرهیخته بیرجندی گفت:  نمی دانم چرا از پدران علم سخن می گوییم اما از مادران علم و فضیلت یاد نمی کنیم. دکتر سید محمد حسین قریشی یادآور شد: در گذر تاریخ پرفراز و نشیب ایران کم نبوده اند مادرانی که علاوه بر ردای بزرگ و ارزشمند مادری در عرصه علم و دانش هم موفق  و هم تاثیر گذار بوده اند. وی با بیان اینکه بیرجند، گرچه زادگاه چند نفر از پدران علم بوده است، افزود: اینک در دامان این خاک کویری بانوان بزرگی تربیت و آموزش دیده اند، بانوانی که چراغ راه بسیاری از دانش پژوهان بوده اند.

درخشش دکتر بنی اقبال در مربع حیات علم،هنر، ایمان و کار

این استاد بازنشسته زبان انگلیسی ادامه داد: از زمره این بانوان فرهیخته دکتر ناهید بنی اقیال بانوی کتابدار، خادم علم و فرهنگ است که در مربع حیات  خود یعنی علم، هنر، ایمان و کار خویش بسیار درخشیده است. وی با اشاره به اینکه بنی اقبال در یکی از روستاهایی ییلاقی بیرجند چشم به جهان گشود، بیان کرد: قبل از هر چیزی در دامن مادری خردمند و پدری فهیم پرورش یافته، دبستان و دبیرستان را در مدرسه دوشیزگان شوکتیه که سومین مدرسه ی نظام نوین آموزشی بود  در نزد معلمانی بزرگ چون احمد احدی بیرجندی، امین بنی اقبال، احمد فرزانه و سایر معلمان دانشور گذراند و به کسوت معلمی در آمد.  قریشی خاطر نشان کرد: این بانوی فرهیخته زندگی را در کنار همسری اهل فضل و مهربان آغاز کرد و عشق به فراگیری علم و دانش موجب شد که به اتفاق همسر به مشهد مهاجرت کند.

کسب رتبه اول در آزمون اعزام دانشجویان موفق به مهاجرت

این استاد بازنشسته  افزود: دکتر در مقطع کارشناسی در دانشگاه فردوسی از محضر استادانی چون دکتر غلامحسین یوسفی، دکتر احمد علی رجائی، دکتر جلال متینی و دکتر هوشنگ هنر و سایر اساتید بهره برد. وی با بیان اینکه دکتر بنی اقبال با مهاجرت به تهران و آغاز تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی و کتابداری در دانشگاه تهران کسب فیض کرد، یادآور شد: به رغم کسب رتبه اول در آزمون اعزام دانشجو موفق به مهاجرت نشد و لاجرم در دوره دکتری کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل شد. وی با اشاره به اینکه دکتر بنی اقبال بعد از دبیری و معلمی در مشهد و تهران جذب هیئت علمی دانشگاه تهران شد و در دانشگاه های مختلف تهران  در سمت رئیس اداری خدمات اسنادی فعالیت کرد یادآور شد: از سال ۷۹ ریاست کتابخانه بنیاد ایران شناسی را برعهده گرد و در همان حال ریاست کتابخانه مرکزی فرهنگ و زبان و ادب فارسی را به عهده داشت.پیشکسوت دانشگاه بیرجند افزود: سال ۵۶ دانشگاه بیرجند با عنوان موسسه آموزش عالی و به ریاست دکتر محمد حسن گنجی آغاز به کار کرد و به توصیه استاد ایرج افشار تاسیس و راه اندازی کتابخانه دانشگاه بیرجند به وی واگذار شد.

ترجمه و تالیف بیش از ۴۴ مقاله و کتاب

وی خاطر نشان کرد: ره توشه تلاش های علمی این بانوی فرهیخته تألیف و ترجمه ده کتاب، ۴۴ مقاله که در نشریات داخلی، خارجی و همایش ها، انجام طرح پژوهشی راهنمایی و مشاوره ده ها پایان نامه و رساله دکتری است. قریشی با بیان اینکه هنر بزرگ این بانوی فرهیخته هنر بزرگ مادری است، ادامه داد: تربیت دو فرزند فرهیخته که افتخار کشور هستند نشان این ادعا است.وی با اشاره به اینکه راه اندازی کتابخانه دوره عالی تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و راه اندازی کتابخانه دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد اسلامی توسط دکتربنی اقبال،عملیاتی شد گفت: همچین این بانوی کتابدار فرهیخته برای احیای کتابخانه واحد رودهن اهتمام ویژه داشته است.وی عنوان کرد: علاوه بر راه اندازی کتابخانه های متعدد، تالیف چهارکتاب انگلیسی تخصصی برای دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری علم اطلاع رسانی از زمره  خدمات کاری و علمی اوست.وی خاطر نشان کرد: با اندیشه و پیگیری دکتر بنی اقبال انجمن مردم نهاد فرهنگی پژوهشی و اطلاع رسانی خراسان جنوبی به زرودی آغاز به کار می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


باران رحمت است و همه مردم استان دلخوش از این سخاوت آسمان اند اما غم

بیشتر

مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت