یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

بانــوی عمــارت یــار مهربــان

کاری –  دکتر ناهید بنی اقبال به عنوان بانوی کتابدار معرفی و به عنوان پیشکسوت عرصه علم و فرهنگ و در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی تقدیر شد.به همت کتابخانه ملی ایران در تاریخ  پانزدهم بهمن 99 وبیناری با عنوان «بانوی کتابدار» برگزار شد. در این مراسم از پنج نفر اساتید و پیشکسوت عرصه علم و فرهنگ و در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی تقدیر به عمل آمد. یکی از پیشکسوتان و مشاهیر خانم دکتر ناهید بنی اقبال استاد فرهیخته و نام آور هم استانی بود. در این جلسه دکترای زبان انگلیسی و پیشکسوت هیئت علمی دانشگاه بیرجند درباره مراتب علمی و ویژگی های شخصیتی این بانوی فرهیخته بیرجندی گفت:  نمی دانم چرا از پدران علم سخن می گوییم اما از مادران علم و فضیلت یاد نمی کنیم. دکتر سید محمد حسین قریشی یادآور شد: در گذر تاریخ پرفراز و نشیب ایران کم نبوده اند مادرانی که علاوه بر ردای بزرگ و ارزشمند مادری در عرصه علم و دانش هم موفق  و هم تاثیر گذار بوده اند. وی با بیان اینکه بیرجند، گرچه زادگاه چند نفر از پدران علم بوده است، افزود: اینک در دامان این خاک کویری بانوان بزرگی تربیت و آموزش دیده اند، بانوانی که چراغ راه بسیاری از دانش پژوهان بوده اند.

درخشش دکتر بنی اقبال در مربع حیات علم،هنر، ایمان و کار

این استاد بازنشسته زبان انگلیسی ادامه داد: از زمره این بانوان فرهیخته دکتر ناهید بنی اقیال بانوی کتابدار، خادم علم و فرهنگ است که در مربع حیات  خود یعنی علم، هنر، ایمان و کار خویش بسیار درخشیده است. وی با اشاره به اینکه بنی اقبال در یکی از روستاهایی ییلاقی بیرجند چشم به جهان گشود، بیان کرد: قبل از هر چیزی در دامن مادری خردمند و پدری فهیم پرورش یافته، دبستان و دبیرستان را در مدرسه دوشیزگان شوکتیه که سومین مدرسه ی نظام نوین آموزشی بود  در نزد معلمانی بزرگ چون احمد احدی بیرجندی، امین بنی اقبال، احمد فرزانه و سایر معلمان دانشور گذراند و به کسوت معلمی در آمد.  قریشی خاطر نشان کرد: این بانوی فرهیخته زندگی را در کنار همسری اهل فضل و مهربان آغاز کرد و عشق به فراگیری علم و دانش موجب شد که به اتفاق همسر به مشهد مهاجرت کند.

کسب رتبه اول در آزمون اعزام دانشجویان موفق به مهاجرت

این استاد بازنشسته  افزود: دکتر در مقطع کارشناسی در دانشگاه فردوسی از محضر استادانی چون دکتر غلامحسین یوسفی، دکتر احمد علی رجائی، دکتر جلال متینی و دکتر هوشنگ هنر و سایر اساتید بهره برد. وی با بیان اینکه دکتر بنی اقبال با مهاجرت به تهران و آغاز تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی و کتابداری در دانشگاه تهران کسب فیض کرد، یادآور شد: به رغم کسب رتبه اول در آزمون اعزام دانشجو موفق به مهاجرت نشد و لاجرم در دوره دکتری کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل شد. وی با اشاره به اینکه دکتر بنی اقبال بعد از دبیری و معلمی در مشهد و تهران جذب هیئت علمی دانشگاه تهران شد و در دانشگاه های مختلف تهران  در سمت رئیس اداری خدمات اسنادی فعالیت کرد یادآور شد: از سال 79 ریاست کتابخانه بنیاد ایران شناسی را برعهده گرد و در همان حال ریاست کتابخانه مرکزی فرهنگ و زبان و ادب فارسی را به عهده داشت.پیشکسوت دانشگاه بیرجند افزود: سال 56 دانشگاه بیرجند با عنوان موسسه آموزش عالی و به ریاست دکتر محمد حسن گنجی آغاز به کار کرد و به توصیه استاد ایرج افشار تاسیس و راه اندازی کتابخانه دانشگاه بیرجند به وی واگذار شد.

ترجمه و تالیف بیش از 44 مقاله و کتاب

وی خاطر نشان کرد: ره توشه تلاش های علمی این بانوی فرهیخته تألیف و ترجمه ده کتاب، 44 مقاله که در نشریات داخلی، خارجی و همایش ها، انجام طرح پژوهشی راهنمایی و مشاوره ده ها پایان نامه و رساله دکتری است. قریشی با بیان اینکه هنر بزرگ این بانوی فرهیخته هنر بزرگ مادری است، ادامه داد: تربیت دو فرزند فرهیخته که افتخار کشور هستند نشان این ادعا است.وی با اشاره به اینکه راه اندازی کتابخانه دوره عالی تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و راه اندازی کتابخانه دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد اسلامی توسط دکتربنی اقبال،عملیاتی شد گفت: همچین این بانوی کتابدار فرهیخته برای احیای کتابخانه واحد رودهن اهتمام ویژه داشته است.وی عنوان کرد: علاوه بر راه اندازی کتابخانه های متعدد، تالیف چهارکتاب انگلیسی تخصصی برای دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری علم اطلاع رسانی از زمره  خدمات کاری و علمی اوست.وی خاطر نشان کرد: با اندیشه و پیگیری دکتر بنی اقبال انجمن مردم نهاد فرهنگی پژوهشی و اطلاع رسانی خراسان جنوبی به زرودی آغاز به کار می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت