بامداد ناگوار قطار در استان

قطار مسافربری طبس – یزد دیروز چهارشنبه از ریل خارج شد و در ساعات اولیه، نیروهای امدادی و انتظامی و مسوولان کشوری و استانی، خود را به محل حادثه رساندند. ساعت ۵:۳۰ دقیقه بامداد چهارشنبه قطار مسافربری در کیلومتر ۵۰ محور طبس – یزد (ایستگاه مزینو) از ریل خارج شد و تا زمان تنظیم این گزارش، از ۳۸۴ مسافر قطار ، ۱۷ نفر جان خود را از دست دادند و ۸۷ نفر هم مجروح شدند.

انتقال تمامی مصدومان
به مراکز درمانی

استاندار خراسان جنوبی گفت: سرعت عمل و وسعت خدمات سبب شد سه تا چهار ساعت بعد از وقوع حادثه، هیچ مصدوم و مسافری در صحنه باقی نماند. جواد قناعت در بازدید از محل حادثه قطار مشهد- یزد اظهار کرد: ارزیابی ابعاد و علل حادثه از اختیارات و وظایف مرکز بررسی سوانح راه آهن جمهوری اسلامی است.
قناعت افزود: در کوتاهترین زمان دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران در اولین ساعات وقوع حادثه به محل اعزام شدند. وی با بیان اینکه تمامی اجساد منتقل شده و مصدومین هم به بیمارستان انتقال پیدا کردند، افزود: مسافرینی که مصدومیت سرپایی داشتند با قطاری که پیش بینی شد به طبس و از آنجا با اتوبوس به شهرستان یزد منتقل شدند.
قناعت با بیان اینکه خدمات دهی به حادثه دیدگان، بلافاصله شروع شد و بی وقفه ادامه داشت، افزود: از سه واگن واژگون شده، دو مورد با کمک جرثقیل بلند شد و تلاش‌ها برای جابه جایی واگن مانده ادامه داشت. وی با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی خراسان رضوی و یزد هم برای ارائه کمک‌های درمانی اعلام آمادگی نمودند، گفت: خدمات درمانی مناسب به مصدومان ارائه می‌شود.

دستور رئیس‌جمهور برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان حادثه قطار

رئیس جمهور با اظهار تأسف از رخداد خارج شدن قطار از ریل در مسیر مشهد به یزد، درگذشت تعدادی از هموطنان‌مان را در این حادثه تسلیت گفت و دستوراتی برای تسریع در رسیدگی به علل این واقعه و رسیدگی به مجروحان و بازماندگان درگذشتگان آن صادر کرد.

وزیر کشور: علت حادثه، بعد از بررسی های فنی اعلام می شود

وزیر کشور در طبس اعلام کرد: علت وقوع حادثه قطار مشهد – یزد بعد از بررسی های فنی اعلام می شود. وحیدی که بعد از حضور در محل حادثه قطار مشهد- یزد برای بررسی ابعاد این اتفاق از نزدیک، با بیماران این حادثه در بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس دیدار کرد. وی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی درخصوص علت وقوع این حادثه متذکر شد: هنوز نمی توانیم درباره علت وقوع این حادثه اظهار نظر کنیم.

وزیر راه: بررسی علت وقوع حادثه در کمیسیون عالی سوانح راه آهن

وزیر راه و شهرسازی از بررسی علت حادثه قطار مشهد- یزد توسط کارشناسان راه آهن در کمیسیون عالی سوانح خبر داد. قاسمی اظهار داشت: تلاش بر این است که مسیر توسط شرکت های پیمانکاری طرف قرارداد با راه آهن تعمیر یا بازسازی شود.قاسمی ادامه داد: ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه عملیات اجرایی این مسیر تمام شد و بعد از آن دو قطار باری در این مسیر حرکت کردند. وی با بیان اینکه بیل مکانیکی عامل وقوع حادثه بوده، خاطرنشان کرد: این بیل ابتدا به لوکوموتیو و بعد به واگنهای بعدی برخورد کرده است. به گفته وی؛ بنا به آنچه مشهود است خطای انسانی بیشتر از ناحیه راننده بیل مکانیکی بوده اما دلایل وقوع حادثه باید بیشتر بررسی شود.

پایان امداد رسانی و آغاز ریل گذاری در محل وقوع حادثه

معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس از پایان امداد رسانی به مصدومین حادثه قطار مشهد-یزد در ساعت هشت و ۳۰ دقیقه و آغاز عملیات ریل گذاری در محل وقوع این حادثه خبر داد. علی اکبر رحیمی با اعلام این خبر خاطرنشان کرد: از اولین لحظات وقوع این حادثه تیمها و یگانهای امدادی و عملیاتی در محل وقوع حادثه حضور پیدا کردند. وی ادامه داد: ۸۶ مجروح سرپایی این حادثه به بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس اعزام شدند و مسافران نیز بعد از انتقال به ایستگاه راه آهن طبس با اتوبوس به یزد رفتند. رحیمی افزود: براساس وعده مسئولان راه آهن، امکان عبور قطار از این مسیر برای جا به جایی مسافران، فراهم شد.

وزیر راه: شرمنده مردم به ویژه داغدیدگان هستیم

وزیر راه و شهرسازی گفت: شرمنده همه مردم عزیز ایران بخصوص داغ‌دیدگان حادثه قطار مسافربری مشهد- یزد هستیم. رستم قاسمی در ادامه پیام خود اعلام کرد: همکاران بدانند مسئولیت این حادثه (فارغ از دلایل ارادی یا غیر ارادی) برعهده این وزارتخانه است اما وظیفه انسانی ما از این مسئولیت هم بالاتر بوده و باید با تلاش مضاعف تسلی خاطر بازماندگان باشیم.

اعزام دو تیم بحران پزشکی قانونی استان به طبس

مدیرکل پزشکی قانونی هم از اعزام دو تیم بحران پزشکی قانونی استان به شهرستان طبس خبر داد و گفت: این تیمها برای مشخص کردن هویت پیکرهای ارجاعی اعزام شده اند. توکلی با تسلیت به خانواده جانباختگان این حادثه اضافه کرد: پزشکی قانونی استان به صورت شبانه روزی و با بکارگیری همه امکانات برای تعیین هویت پیکرهای ارجاعی اقدام و تلاش می کند.

۴۴ مصدوم در بیمارستان طبس پذیرش شدند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۴۴ مصدوم حادثه قطار مشهد – یزد در بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس پذیرش شدند. سید محمد موسوی میرزایی در حاشیه حضور در بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس افزود: شدت حادثه زیاد بوده و تیم‌های امدادی و درمانی مستقر در شهرستان طبس بلافاصله پس از وقوع حادثه قطار مسافری مشهد – یزد به محل حادثه اعزام شدند و تیم‌هایی از بیرجند و استان‌های همجوار نیز به کمک آمدند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: همکاران جراح و ارتوپد ما از مناطق مختلف استان هماهنگ شدند که در بیمارستان مصطفی خمینی طبس خدمات لازم را ارائه کنند و همه امکانات برای درمان مصدومان فراهم شد. موسوی گفت: همه مصدومان بدحال به بیمارستان منتقل شدند و مراحل درمانی برای آنها انجام شد. وی با همراهی سرپرست معاونت درمان این دانشگاه به بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس رفت و دستور بسیج تمامی امکانات، تجهیزات و تیم‌های تخصصی درمانی برای مداوای مجروحین حادثه خروج قطار مسافربری مشهد – یزد را صادر کرد.

خدمات رسانی نیروهای امدادی
با تمام قوا در محل حادثه

معاون ویژه استاندار و فرماندار شهرستان طبس اظهار داشت: برای اعزام تمام مسافرانی که تمایل به رفتن به مشهد یا یزد را داشتند، مقدمات کار فراهم شد و شرایط اسکان برای خانواده‌های مجروحین نیز مهیا گردید. علی‌اکبر رحیمی، با بیان اینکه نیروهای امدادی با تمام قوا در محل حادثه خدمات رسانی کردند، افزود: بیش از ۱۰۰ امدادگر از دستگاه‌های مختلف در محل حادثه مستقر شدند. وی درخصوص حجم حادثه هم گفت: از مجموع ۷ واگن این قطار، ۳ واگن به طور کامل واژگون شده و ۴ واگن نیز از خط خارج شد.

مسافران قطار سانحه دیده طبس
با اتوبوس به یزد رفتند

راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: مسافران قطار سانحه دیده مشهد-یزد بااتوبوس عازم یزد شدند. راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مسافران قطار مشهد- یزد که به وسیله قطار فوق‌العاده به ایستگاه راه آهن طبس اعزام شد، به وسیله اتوبوس به سمت یزد انتقال داده شدند.

نیروهای امدادرسان بسیج و سپاه به محل حادثه قطار اعزام شدند

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: نیروهای امدادرسان بسیج و سپاه به محل حادثه اعزام شدند. سرتیپ‌دوم پاسدار محمدرضا مهدوی در محل حادثه، حضور پیدا کرد تا از نزدیک نسبت به روند امدادرسانی و کمک نیروهای بسیج و سپاه به حادثه دیدگان نظارت داشته باشد. وی گفت: تمام ظرفیت‌های امدادی و پزشکی سپاه استان در شهرستان طبس و شهرستان‌های دیگر استان آماده کمک و امدادرسانی به حادثه دیدگان است.

رئیس مجمع نمایندگان استان:
علت اصلی سانحه باید بررسی شود

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی گفت: از همان ساعات اولیه بعد از حادثه مسئولان برای بررسی ابعاد مختلف حادثه و علت اصلی آن در حال جمع بندی هستند و تا جمع بندی نهایی درباره عمدی بودن خروج قطار مسافربری نمی‌توان اظهار نظر کرد. حجت‌الاسلام مجید نصیرایی با بیان اینکه از همان ساعات بعد از حادثه رئیس مجلس شورای اسلامی هم در حال پیگیری موضوع هستند گفت: از صبح دیروز، گزارش‌هایی داشتیم و به افراد برای پیگیری بیشتر علت حادثه ماموریت داده شده تا هم از نظر حقوقی موضوع و علت اصلی بررسی شود.

انتقال مصدومان با امداد هوایی و زمینی به بیمارستان طبس

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گفت: مسافرانی که در حادثه خروج قطار مسافربری از ریل دچار جراحت یا صدمه نشدند با هماهنگی‌های انجام شده به وسیله قطار به طبس و از آنجا با اتوبوس به یزد منتقل می‌شوند. سید ابوالحسن میرجلیلی اظهار داشت: ۲۵ مصدوم با امداد هوایی و زمینی به بیمارستان طبس منتقل شدند و نگرانی بابت درمان مصدومان وجود ندارد.

دستوررئیس سازمان بازرسی
برای بررسی تمام ابعادحادثه

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پی حادثه خروج قطار مسافربری مشهد – یزد و فوت و مصدومیت تعدادی از هموطنان، طی دستوری به بازرس کل استان خراسان جنوبی، مأموریت داد تمام ابعاد این موضوع بررسی شود.

پرونده قضایی برای حادثه قطار مسافری در طبس تشکیل شد

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گفت: در همان ساعات ابتدای وقوع حادثه خروج قطار مسافری از ریل در طبس، دادستان این شهرستان به محل حادثه اعزام و پرونده قضایی برای شناسایی مقصران احتمالی تشکیل شده است. حجت‌الاسلام علی نسایی زهان با بیان اینکه حادثه خروج قطار از ریل بسیار دلخراش بوده است گفت: ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدیده تلاش می‌شود علاوه بر امدادرسانی، در اولین فرصت قصور احتمالی نیز شناسایی شود.
وی با اشاره به تحقیقات اولیه در محل وقوع حادثه گفت: راننده بیل مکانیکی و پیمانکار مربوطه که قصور اولیه متوجه آنها است مورد تحقیقات قرار گرفته‌اند. وی با تاکید بر اینکه پرونده قضایی برای حادثه قطار مسافری تشکیل شده است ادامه داد: در اسرع وقت نتیجه نهایی بعد از مشخص شدن مقصران احتمالی به مردم اعلام خواهد شد.

معاون ناوگان مسافری راه آهن کشور خبر داد؛ برخورد دستگاه بیل مکانیکی علت حادثه

معاون مسافری راه‌آهن از اعزام اعضای کمیسیون عالی سوانح برای بررسی علت حادثه قطار «طبس- مشهد» خبر داد.
میرحسن موسوی، معاون مسافری راه‌آهن اظهار داشت: اطلاعات اولیه از برخورد بیل مکانیکی به قطار یزد- مشهد حاکی از آن است که این بیل مکانیکی روی خط نبوده بلکه کنار خط بوده و قطار با آن برخورد کرده است البته برای کسب اطلاعات دقیق‌تر کمیسیون عالی سوانح به منطقه حادثه اعزام شده است. معاون مسافری راه‌آهن با بیان اینکه ۳۴۸ مسافر در این قطار حضور داشتند، خاطرنشان کرد: قطاری از طبس به محل حادثه اعزام کردیم تا مسافران را به طبس برگرداند و از آنجا به بعد اتوبوس برای ادامه مسیر مسافران تعبیه شد.

دبیر انجمن شرکت های ریلی: شرکت راه آهن در سانحه قطار طبس مقصر است

دبیر انجمن شرکتهای حمل و نقل ریلی گفت: شرکت راه آهن در سانحه قطار طبس مقصر است. سبحان نظری درباره سانحه ریلی طبس گفت: بارها از سوی این انجمن مشکلات راه آهن را گوشزد کرده بودیم. وی با بیان اینکه آمار سوانح در ماه‌های اخیر رو به رشد بوده، افزود: هشدارهای لازم را به مسئولان راه آهن داده بودیم، حتی جداول و آمار آن را هم منتشر کرده بودیم و پیش بینی می‌کردیم با توجه به اینکه ساختار راه آهن در ماه‌های اخیر نامنظم شده و تیم مدیریتی، تخصص مرتبط با حمل و نقل ریلی را ندارند، سوانحی در بخش ریلی اتفاق بیفتد که متأسفانه دیروز تعدادی از هموطنانمان در سانحه طبس جان باختند.
دبیر انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی ادامه داد: سانحه‌ای که دیروز رخ داده، به دلیل برخورد با یکی ماشین آلات نگهداری خط و ناشی از بی دقتی است؛ چون راه آهن دستگاهی است که متغیرهای ارتقای ایمنی در اختیار خود این دستگاه است و لذا بسیاری از عوامل مسبب حادثه را هم باید درون خود شرکت راه آهن جستجو کرد.

اعلام عزای عمومی به دنبال حادثه مرگبار قطار مشهد به یزد

به دستور آیت‌ا… سیدابراهیم رئیسی و تایید وزیر کشور به احترام جانباختگان حادثه قطار مشهد – یزد و ابراز همدردی با خانواده حادثه دیدگان، امروز پنجشنبه ۱۹ خردادماه در یزد عزای عمومی اعلام شد.

روزنامه آوای خراسان جنوبی، با اظهار تأسف از خارج شدن قطار از ریل، به
خانواده های داغدیده این حادثه تلخ، تسلیت می گوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت