یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳

بازی دو سر «سوخت» !

جم – در روزهایی که مردم برای تفریح در سفر به سر می برند ، سختگیری در مصرف سوخت در خراسان جنوبی چنان شدید است که اگر ساعت 3 عصر هم به جایگاه های خارج از شهر مراجعه کنی ، باز هم سوخت آزاد ندارند! سابقا حداقل در مرکز استان و داخل شهر جایگاه مدرس با کارت آزاد و صفی طویل ، مشکل مردم را مرتفع می کرد.حالا اما باید به جایگاه های خارج از شهر مراجعه و اگر سهمیه محدود یگانه کارت سوخت هر جایگاه تمام نشده بود ، بتوانی از بنزین آزاد استفاده کنی! جالب اینجاست که همین سهمیه هم ظاهرا کمتر شده و اصلا با میزان تقاضا تطابقی ندارد.اینکه مسئولان محترم می گویند نود و اندی درصد از مردم از کارت استفاده می کنند و شما معترضان درصد کمی هستید ، شاید از لحاظ آمارهای سیستمی درست دربیاید و بتوان راحت هم با همین آمار و ارقام مسئولان بالا و پایین را قانع کرد.اما در میدان از این خبرها نیست! چون اصلا درنظر گرفته نمی شود اگر یک فرد در ماه به سبب سفرهای شخصی یا کاری ، بیش از سهیمه اش نیاز داشته باشد تکلیفش چیست؟ باید منت این و آن را بکشد برای گرفتن چند لیتر بنزین آزاد؟ یا راه بیافتد بین این جایگاه و آن جایگاه تا چند لیتر بنزین بزند؟ به نظر می رسد این موضوع بخاطر آن است که مردم ما دیده نمی شوند.آن صدایی هم که از استان ما به بالا میرسد ، یا درگوشی است و یا دور از واقعیت های ما ؛ این دیگر صرفا حرف من رسانه ای نیست که مثل همین چند ماه پیش که وقتی نقد میکردیم میگفتند این مسائل امنیتی است و ننویسید و نگویید و … ! این را دیگر همه نمایندگان استان «داد» می زنند! این چند روز هم وقتی اخبار را میخواندم تصور میکردم ما شهروندان درجه چندم برای کشور هستیم.وگرنه چگونه است رئیس شرکت نفت و وزیر و کبیر بخاطر طولانی شدن صف بنزین در یک شهر شمالی و یا کمبود بنزین چندساعته ، مجبور به پاسخگویی به مردم می شوند.اینجا اما هم استانی های ما بخاطر شوتی هایی که از استان های دیگر مشکشان پر میشود ، در جاده ها جان میدهند ، بعد قوانین هم برای همین استان سخت تر می شود! یعنی نه تنها آش نخورده و دهن سوخته ، بلکه سر اینکه آش در مسیرش از استان ما رد می شود ، باید سخت گیری چندپله بالاتر هم برود! حتما میدانید طبق آمار نه تنها اغلب شوتی ها از استان ما نیستند ، بلکه حتی سوختشان هم غالبا از استان ما تامین نمی شود.استان ما به گفته دقیق مسئولان انتظامی ، «مسیر شوتی هاست» نه مبدا یا مقصد و … .درک همین واقعیت و رساندن این مهم به مرکز آنچنان سخت شده که در چندسال اخیر هرچه ما رسانه ای ها مینویسیم و مردم معترض میشوند ، بازهم اتفاقی نمی افتد.هرچند وقت هم باز با سهمیه کارت خودمان هم بازی میکنند! در جایگاه های استان که کارت آزاد دارد ، باید منت ها بکشی تا آن یک کارت را به تو داده و اگر هنوز سهمیه داشت ، بتوانی بنزین بزنی! حالا در شهرهای دیگر کارت با نخ ، کنار هر پمپ آویزان است و با رمز «1111» راحت سوختگیری میکنی.دلت میخواهد دوبار از همین کارت آزاد سوختگیری کنی؟ چشم! ایرادی ندارد.باز هم میتوانی! ما خراسان جنوبی ها وقتی در شهرهای دیگر میبینیم اینطور راحت سوختگیری میکنند و کک شان هم نمیگزد ، دلمان می سوزد به حال خودمان ؛ بارها در همین روزنامه تیتر زده ایم برای مشکل سوخت و حتی پاسخ هم داده اند.اما این پاسخ ها قانع کننده نیست.قانون است؟ خب چرای فقط برای ما ؟ چطور وقتی در جاده ها شوتی ها خلاف جهت می رانند و با جانمان بازی میکنند ، کسی ظرفیت ها و بند های قانونی را نمیچرخد تا ببیند برای این مسئله میتواند بودجه ای یا … برای مردم استان بگیرد تا مشکل را حل کند؟ دکتر اسحاقی نماینده مردم قائنات و زیرکوه در همین خصوص در مصاحبه ای به درستی عنوان کردند : «نبود فهم درست از قوانین سبب شده تا به مردم خراسان جنوبی بیش‌ازپیش ظلم شود این در حالی است که هیچ‌گونه قانونی برای ظلم به خراسان جنوبی نه تصویب و نه اجرا شده است اما در خراسان جنوبی به‌واسطه تنگ‌نظری ها و نگاه محافظه‌کارانه و تفسیر قانون به رای خویش به مردم این استان ظلم می‌شود.» خوب است مسئولان نظارتی با دقت این سخنان را بررسی کرده و ببینند «تنگ نظرها» ، «محافظه کاران» و کسانی قانون را به رای خود تفسیر میکنند ، کدام مسئولان و مدیران اند و «قانونی» برای بررسی عملکردها و آثار تصمیمات آنان وجود دارد یا نه؟!(لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق 09155665782 اعلام یا ارسال بفرمایید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دادرس مقدم – پیرمرد بشرویه ایی با بخشش فیش حج خود به جبهه مقاومت از

بیشتر

محمدی – رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست زیرکوه گفت: یک قلاده گربه شنی گرفتار در

بیشتر

نسرین کاری – براساس مطالعات انجام شده و تقسیم‏بندی ناشی از وضعیت گردوغبار استان‏ها، خراسان

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت