یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

ایجاد اشتغال پایدار از اولویت های سال جاری استان

جهت گیری خراسان جنوبی در جذب اعتبارات ملی از ردیف های ویژه

استاندار خراسان جنوبی گفت: تثبیت اشتغال و ایجاد شغل های پایدار از اولویت سال ۹۹ می باشد. به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، معتمدیان با بیان این مطلب در برنامه زنده تلویزیونی “گفتمان هفته” شبکه خاوران خاطر نشان کرد: مهمترین پیامد و نتیجه پروژه های عمرانی و اقدامات سال گذشته، کاهش نرخ بیکاری در استان بود به گونه ای که در سه فصل پیاپی رتبه اول کشور را در این زمینه کسب کردیم. به گفته وی؛ با توجه به این که بخشی از اشتغال ایجاد شده در سال گذشته، فصلی است لذا ایجاد اشتغال پایدار در اولویت برنامه‌های سال جاری قرار دارد. وی ضمن تبریک پنجم اردیبهشت ماه و واقعه طوفان شن طبس به تشریح اقدامات سال ۹۸ پرداخت و گفت: سال  ۹۸  با  همه فراز و نشیب ها، سال پرکاری برای استان بود و اقدامات جهشی خوبی با همکاری همه دستگاه‌ها در سطح استان دنبال شد. به گفته معتمدیان؛ اولین سیاست، معرفی ظرفیت های استان به مقامات ارشد کشور و دولت بود و با حضور مدیران ارشد کشوری در این زمینه گام های خوبی برداشته شد.استاندار به حضور معاون اول رئیس‌جمهور و برگزاری همایش ملی روستا اشاره کرد که با حضور جمعی از وزرا و  رؤسای سازمان‌های ملی و نهادهای انقلابی همراه شد و دستاوردهای خوبی نیز به همراه داشت. معتمدیان یکی از مهمترین اقدامات سال گذشته را تحقق یکی از مطالبات به حق مردم و اتصال استان به شبکه راه‌آهن برشمرد و گفت: آغاز عملیات اجرایی قطعه ۱۶ این پروژه برای اتصال چابهار به سرخس و برقراری ارتباط بین المللی کشور هند با آسیای میانه و گذراندن دو مصوبه برای تأمین اعتبارات این پروژه در سال گذشته رقم خورد. وی تأکید کرد: اگر چه روال این نیست که در انتهای دولت پروژه های کلان کلنگ‌زنی شود اما با همت دولت و با پیگیری‌های استان این اتفاق افتاد و پروژه راه آهن کلید خورد. استاندار از تکمیل بزرگراه ها هم گفت و خاطر نشان کرد: از سال ۸۰ تا ۹۷ درمجموع ۵۶۰ کیلومتر باند دوم در استان اجرا شده اما تنها در سال ۹۸ علیرغم همه محدودیت‌ها عملیات اجرایی ۴۲۰ کیلومتر باند دوم آغاز شد. معتمدیان افزود: اعتبارات حوزه راه استان که در سال ۹۷ کمتر از ۶۰ میلیارد بود در سال ۹۸ به بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان رسید و همین باعث فعال شدن پروژه ها شد.

اقداماتی در راستای مدیریت آب

استاندار در بخش دیگری از سخنانش، حفظ منابع آبی را با توجه به اقلیم منطقه و برداشت‌های بی‌رویه، از اولویت های استان عنوان کرد و گفت: ما اولین استانی بودیم که در سال گذشته با همکاری همه بخش‌ها، سند سازگاری با شرایط کم آبی را تدوین کردیم و به دنبال آن اتفاقات مهمی رقم خورد. معتمدیان در مورد پروژه های آبخیزداری که در راستای تحقق این سند اجرا شده، گفت: اعتبارات این بخش که در سال ۹۷ حدود ۱۶ میلیارد تومان بود، تا پایان سال مالی ۹۸ به رقم ۴۵ میلیارد تومان می‌رسد و در همین زمینه ۵۰ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش برنامه‌های آبخیزداری قرار گرفته است. وی ادامه داد: سال گذشته با حضور وزیر جهاد کشاورزی کلنگ احداث ۱۰۰ سازه خاکی در مناطق مختلف زده شد که اکثر پروژه ها به بهره برداری رسید و با عنایت پروردگار و به جهت افزایش بارش ها، اکثر این بندها آبگیری و باعث نشاط و خوشحالی کشاورزان شده است. به گفته وی؛ با توجه به اقلیم منطقه طرح های مقابله با بیابان زایی هم در استان اجرا شده به نحوی که در سال گذشته ۹۰  میلیارد تومان در همین راستا از محل اعتبارات ملی جذب شده است و اداره کل منابع طبیعی هم بیش از ۶ هزار هکتار بیابان زدایی داشته است. استاندار تصریح کرد: از دیگر طرح هایی که در این حوزه دنبال شد ایجاد نهالستان ها بود و مقرر شده امسال ۵ میلیون اصله نهال تولید شود. معتمدیان افزود: با توجه به اقدامات انجام شده در این زمینه، این برنامه تا هفته دولت اجرایی خواهد شد. وی متذکر شد: از آن جایی که به دلیل جمعیت کم در موضوع جذب اعتبارات استانی، متأسفانه توفیقی نداریم، لذا جهت گیری این بود که در ردیف های ملی به دنبال اعتبارات ویژه باشیم. به گفته وی؛ در همین راستا با پیگیری‌هایی که شد در جذب اعتبارات صندوق توسعه ملی موفقیت‌هایی کسب شد.

کسب موفقیت در واردات دام مولد

استاندار به اجرای پروژه‌های آبیاری نوین اشاره کرد و گفت: با توجه به اقلیم منطقه، آبیاری به شیوه غرقابی اصلاً عقلانی نیست لذا اجرای سیستم های پرفشار در استان سرعت بالایی گرفت و در این زمینه جزو استان‌های برتر بودیم. معتمدیان افزود: اعتبارات این حوزه در سال ۹۸ به نسبت سال ۹۷ دو برابر شد و از ۳۰ میلیارد به ۶۰ میلیارد تومان رسید. وی اظهار کرد: در بحث احیا ، مرمت و بازسازی قنوات در سال ۹۷ جذب اعتبارات استانی و ملی در مجموع ۱۱ میلیارد بود اما در سال ۹۸ سه و نیم برابر این رقم و مبلغ  ۳۶ میلیارد تومان جذب شده است.
استاندار، اجرای نهضت گلخانه ای را نیز از اقدامات مطلوب سال گذشته برشمرد و گفت: سال گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهور این موضوع پیگیری شد، زیرساخت‌های لازم در چند ماه گذشته ایجاد شده و آماده هستیم در سال جهش تولید فاز عملیاتی این پروژه را شاهد باشیم. معتمدیان متذکر شد: ایجاد اشتغال، درآمد زایی به جهت صادرات محور بودن تولیدات گلخانه ای و در نهایت کاهش مصرف آب خروجی این برنامه می باشد. وی ادامه داد: در بحث هاب منطقه ای شتر نیز که با مشارکت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) سال گذشته رقم خورد، با توجه به پیگیری‌هایی که صورت گرفت به زودی فاز اول آن افتتاح خواهد شد. به گفته وی؛ در همین راستا در جهت تأمین دام مورد نیاز استان واردات شتر را خواهیم داشت که مجوزهای لازم اخذ شده و هماهنگی‌ها صورت گرفته است.استاندار از موفقیت استان در تأمین علوفه هم گفت و خاطر نشان کرد: این افتخار را داریم که اولین استانی هستیم که به همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام بیشترین مزرعه کاشت خار شتر را در سطح کشور عملیاتی کرده ایم. معتمدیان افزود: با اقدامات صورت گرفته زنجیره فرآوری محصولات مرتبط با شتر را کامل کردیم و در همین زمینه اعتبارات خوبی هم تخصیص پیدا کرده تا مردم بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند. وی متذکر شد: سال ۹۸ در سطح کشور اولین استان وارد کننده دام مولد بودیم.

هفته معلم، کلنگ دانشگاه فرهنگیان زده می شود

استاندار جاده های دسترسی بین مزارع را از نیازهای کشاورزان برشمرد که در سال ۹۷ تنها سه کیلومتر بود اما در سال ۹۸ به ۱۲۸ کیلومتر رسیده است. معتمدیان اظهار کرد: در موضوع شیلات هم وارد فاز جدیدی شدیم و طی  تفاهم‌نامه‌ای که با استان‌های یزد و سیستان و بلوچستان داشتیم، سال گذشته بچه ماهی رایگان بین مردم توزیع شد. وی ادامه داد: امسال هم در بحث پرورش تیلاپیا، جزو چهار استانی هستیم که مجوز داریم و جهش خواهیم داشت. استاندار در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات بنیاد مستضعفان در استان اشاره کرد و گفت: تعیین تکلیف اراضی مردم و همین طور بند دره با مساعدت بنیاد بود و با همراهی هایی که صورت گرفته در هفته معلم، کلنگ احداث دانشگاه فرهنگیان نیز به زمین زده خواهد شد.

دو موفقیت شرکت گاز

استاندار از دیگر اقدامات شاخص دولت، نهضت گازرسانی را نام برد و گفت: استان در اواخر سال ۹۷ آخرین شهر خود نهبندان را به شبکه گاز شهری وصل کرد و لذا گازرسانی به روستاها در سال ۹۸ سرعت گرفت و بیش از ۳۰۰ روستا از نعمت گاز برخوردار شدند که در این زمینه رکورد زدیم و رتبه دوم کشوری را در بحث نهضت گازرسانی اخذ کردیم. معتمدیان افزود: امسال نیز ۴۰۰ روستا گازدار می شوند و تمام تلاش استان بر این است که تا پایان دولت همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه گاز شهری وصل شوند. وی اظهار کرد: در بحث تأمین زیرساخت‌ گاز واحدهای تولیدی سال گذشته، رتبه اول کشوری را در زمینه گازرسانی داشتیم.
استاندار با اشاره به نهضت ساخت مسکن گفت: با عنایت دولت و همکاری بنیاد مسکن و کمیته امداد، با حضور دکتر نوبخت ۲ هزار واحد تحویل شد، ۳ هزار واحد در اسفند آماده تحویل بود اما شرایط کرونایی اجازه بهره برداری را نداد با این وجود تا دو سه ماه آینده تمام پروژه تکمیل خواهد شد و اگر شرایط عادی تر شود، حتماً برای افتتاح پروژه‌ حضور مقامات ارشد را هم خواهیم داشت. معتمدیان تصریح نمود: در بحث مدارس هم هدف گذاری هایی شده مثلاً تا پایان شهریور همه مدارس روستایی و شهری از سیستم گرمایشی استاندارد برخوردار می‌شوند و همه سیستم های غیر استاندارد حذف می شود. وی ادامه داد: تا پایان شهریور ماه همه مدارس کانکسی که بیش از ۱۰ دانش آموز دارند حذف خواهند شد. به گفته وی؛ در حال حاضر ۲۴۰ کلاس آموزشی در مقاطع مختلف در دست ساخت و احداث داریم که تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

انقلاب دیجیتالی

استاندار در بخش دیگری از سخنانش به موضوع دیجیتال اشاره کرد و گفت: تا پایان سال ۹۷، تعداد ۴۴ ایستگاه در سطح استان داشتیم که عمدتاً در حوزه های شهری بود اما با تأمین  زیرساخت‌ها و سرعت گرفتن کار در سال ۹۸، تعداد۵۰ ایستگاه اجرا و احداث شده که اغلب در مناطق روستایی و صعب العبور می باشند. معتمدیان ادامه داد: با همکاری فرمانداری ها و حمایت نهادهای انقلابی تا پایان شهریور ماه ۵۰ ایستگاه دیگر افتتاح خواهد شد. وی متذکر شد: در سال ۹۷ متأسفانه به لحاظ نفوذ دیجیتال پایین‌ترین استان بودیم اما در طول سال گذشته به میانه رسیدیم و تا پایان شهریور به میانگین کشوری خواهیم رسید. به گفته وی؛ در موضوع دسترسی به همه کانال های تلویزیونی و راه اندازی فرستنده سوم هم فقط بیرجند از این موضوع برخوردار بود که در سال ۹۹ تعداد دیگری از  شهرستان ها بهره مند خواهند شد.

توسعه شبکه ملی اطلاعات

استاندار اظهار کرد: در رابطه با مخابرات هم برنامه‌های خوبی در سال گذشته اجرایی شد و با حضور وزیر ارتباطات جهش جدی در زیرساخت‌های ارتباطی داشتیم و ۶۵۰ روستا تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار گرفتند. معتمدیان تأکید کرد: سال گذشته برای اولین بار در کشور بحث اتصال به شبکه ملی اطلاعات از استان و در همایش ملی روستا اجرا شد و به صورت نمادین ۱۰۰ کلاس به شبکه ملی متصل شد. وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ۱۳۵ روستا هم تا شهریور به شبکه ملی متصل می‌شوند و در واقع از نسل ۲ به نسل ۴ ارتقا خواهیم داشت.به گفته وی؛ اجرای ۹۰ سایت جدید تلفن همراه هم در دست اقدام است که تا شهریور تمام می شود و ۱۰۰ روستا زیر پوشش قرار می گیرند. استاندار تغییر شاخص ها را از موارد پیگیری شده عنوان کرد و گفت : در موضوع مخابرات، شاخص کشور بالای ۱۰۰ خانوار و  در صدا و سیما ۲۰۰ نفر است اما با پیگیری‌هایی که انجام شد برای استان استانداردها کاهش یافت تا روستاهای بیشتری برخوردار شوند. معتمدیان افزود: تا پایان ۶ ماهه اول امسال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار از تلفن همراه برخوردار می‌شوند. وی گفت: با حضور وزیر ارتباطات، توسعه فیبر نوری در روستاها دنبال شد و ۴۰۳ کیلومتر توسعه فیبر نوری در مناطق رقم خورد که تحول جدی در بحث اطلاعات و ارتباطات است. به گفته استاندار؛ تا پایان خرداد ۵۰۰ مدرسه دیگر  به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند و در فاز بعدی با همت مخابرات هزار روستای دیگر در هفته دولت از اینترنت برخوردار می شوند. استاندار از اقدامات انجام شده برای مدیریت بیماری کرونا گفت و تأکید کرد: با همراهی و مشارکت مردم در بحث آمار ابتلا از هفتم فروردین‌ماه تا به امروز روند ثابت و کاهشی داریم. معتمدیان متذکر شد: این بدان معنا نیست که شرایط عادی است بلکه مراقبت ها همچنان باید ادامه یابد. وی در پایان از همت جمعی مردم در لبیک به فرمایش رهبر معظم انقلاب گفت و خاطر نشان کرد: مردم استان همواره در کمک‌رسانی به نیازمندان پیش قدم هستند و به همت سپاه رزمایش کمک مؤمنانه به خوبی اجرا شد. به گفته وی؛ در سطح کلان، شورای نهادهای حمایتی را در استان داریم تا هماهنگی بین بخش‌ها را ایجاد کند و ضمن شناسایی نیازمندان واقعی با حفظ شئونات، برنامه های حمایتی دنبال شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت