اکنون ، فرصت برنامه ریزی نوروزی شهر

مهدی آبادی – برخی می پرسند برنامه شهرداری برای نوروز ۱۴۰۳ چیست؟ شاید پرداختن به این موضوع کمی زود باشد و باخودتان بگویید حالا کو تا عید نوروز؟! اما چشم بر هم بگذاریم این دوماه نیم مانده تا عید نوروز هم می گذرد و سال جدید را آغاز خواهیم کرد. هرچند که طبیعتا کمیته های نوروزی شهرداری باید در این روزها تشکیل جلسه داده و برای المان های نوروزی تصمیم گیری کنند اما چه بهتر که شهروندان هم از همین روزها دغدغه ها و پیشنهادات خودشان را برای نوروز سال جدید به شهرداری ارائه دهند. به نظر می رسید سال گذشته با وجود نقایصی اما برخلاف سال های قبل تر، المان ها و برنامه های نوروزی خوبی در بیرجند به نمایش درآمد و شهرداری عملکرد قابل قبولی داشت لکن این انتظار هم می رود که در سال جدید این مسیر رو به رشد و تعالی باشد. طبیعتا باید موافق باشید که شهرداری ها در هر مناسبتی باید دستی به روی شهر کشیده و ایام نوروز را می توان پیشانی این مناسبت ها دانست. همه خانواده برای استقبال از سال جدید به خانه تکانی روی می آورند و با تغییر دکوراسیون داخلی یا خرید برخی اقلام و کالاها به نونوار کردن محیط خانه می پردازد، به همان نسبت هم متولیان امور شهری باید حال و هوای شهر را نوروزی کنند. مسئله ای که نوع اجرای آن توسط مدیریت شهری اکثر اوقات مورد نقد بوده و تنها راه گریز آن بیان دیدگاه ها و انتقال آن به مجریان این مهم می باشد . بهتر است شهرداری از عملکرد گذشته خود، سوال و نظرات مردمی را دریافت کرده و با اندوخته ای که جمع می نماید ، برنامه های جدید را اجرا کند . حالا که وقت مناسبی برای عید نورزو داریم و نمی خواهیم مانند سال های قبل در حسرت عکس گرفتن از المان های تازه و زیبا بمانیم، پیشنهادات خودمان را برای نوروز متفاوت که همزمان با ماه مبارک رمضان نیز هست، مطرح کنیم تا وقتی فرصت هست مورد توجه متولیان امر قرار گیرد. به جای اینکه صرفا نقد کننده عملکردها باشیم، چه خوب است که همراه و مشارکت کننده در طرح ها نیز باشیم تا حال و هوای شهر خودمان را واقعا بهاری کنیم. به نظر شهرداری برای سال آینده باید توجه کند که المان های نوروزی به چهار دسته تقسیم شوند؛ نخست آنکه المان هایی برای کودکان که با طراحی و رنگ آمیزی مناسب باعث جذب کودکان شوند، دوم اینکه المان هایی که به معرفی قابلیت ها و محصولات منطقه ای بپردازد که بیشتر برای مسافران و گردشگران جذاب خواهد بود، سوم المان هایی که مفهومی هستند و پیام آنها مهم تر از جلب توجه و معرفی محصولات منطقه ای است و در آخر باتوجه به تقارن عید نوروز با ماه مبارک رمضان نصب المان‌های مناسب با این ماه مورد تاکید مدیریت شهری قرار گیرد در واقع مردم انتظار دارند که یک برنامه ریزی جدی را برای عید نوروز ببیند، برنامه‌ای که هم مفرح و شادی آور و هم معنوی باشد. در ماه های پایانی سال، شهر باید آراستگی و نشاط ویژه‌ای داشته و شهرداری تمهیدات ویژه ای را برای استقبال از نوروز اتخاذ نماید. هرچند که برخی ها معتقدند با وجود چالش ها و اختلافات موجود در شهرداری و شورای شهر، مدیریت شهری کار سختی برای استقبال از بهار را دارد اما سال گذشته نشان داده شد که اگر بخواهیم میتوان عملکرد مناسبی برای ایام نوروز هم داشت. اکنون که فرصت نسبتا زیادی تا عید داریم بهتر است متولیان شهری برنامه های خودشان را به سال جدید به مردم و کارشناسان عرضه کنند تا با مشورت با صاحب نظران و دیدگاه های مردمی، هم رضایت آنها را داشته و هم اینکه شهروندان احساس کنند نظراتشان مورد توجه مدیران شهری قرار می گیرد. هرچند مردم بیرجند بارها نشان داده اند برای همراهی و بیان دغدغه ها با راهکارهای سازنده ، همیشه همراه هستند .
(لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق ۰۹۱۵۵۶۶۵۷۸۲ اعلام یا ارسال بفرمایید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت