کاری – تیم توسعه دهنده اپلیکیشن “سوپاپ”
که از جوانان، متخصص، خلاق و بومی استان
هستند، توانسته اند بستری نوآورانه برای
ساماندهی خدمات خودرویی در کشور ایجاد
کنند؛ اپلیکیشنی که نهتنها سرویسهای خودرو
را دیجیتالی کرده، بلکه یادآوری هوشمند، خدمات اقساطی و شفافیت قیمتی را نیز به این بازار سنتی آورده است.
از ایده تا اجرا؛ وقتی تکنولوژی
به تعمیرگاه میرسد
سلطانی مدیر محصول اپلیکیشن سوپاپ در گفتوگو با خبرنگار روزنامه آوا از آغاز مسیر شکلگیری «سوپاپ» میگوید: «همانطور که میدانید در اغلب اصناف، تکنولوژی وارد شده است؛ از تاکسیهای اینترنتی گرفته تا خرید روزانه. اما حوزه خدمات خودرو همچنان سنتی مانده و پر از مشکلاتی مثل نبود شفافیت قیمت و بیاعتمادی بین مشتری و سرویسکار است. هدف ما این بود که این بازار را سامان بدهیم و عرضه و تقاضا را بهصورت هوشمند به هم وصل کنیم. تیم «سوپاپ» شامل هفت نفر است؛ سه توسعهدهنده موبایل، یک توسعه دهنده وب، یک طراح، یک نیروی پشتیبانی و سلطانی بهعنوان مدیر محصول. همه اعضا از جوانان خراسان جنوبی هستند که تحصیلات خود را در حوزه مهندسی کامپیوتر و هوش مصنوعی در دانشگاههای بیرجند گذراندهاند.
دفترچه سرویس کاغذی،
دیجیتالی شد
به گفته سلطانی، نخستین اقدام تیم، دیجیتالی کردن کارت سرویس خودرو بود: بسیاری از اتوسرویسها اطلاعات مشتریان را هنوز روی کاغذ مینوشتند و این یادداشتها گم میشد. ما این فرآیند را آنلاین کردیم؛ طوری که هر سرویس در اپلیکیشن ثبت میشود و برای مالک خودرو نیز پیامک ارسال می شود تا سوابق خودروی خود را همیشه در دسترس داشته باشد.«سوپاپ» همچنین برای هر خودرو یادآور هوشمندی طراحی کرده است تا زمان دقیق تعویض روغن یا سرویسهای دورهای را با توجه به میزان استفاده خودرو محاسبه و اعلام کند. به گفته سلطانی، این کار باعث شده اتوسرویسها مشتریان خود را حفظ کنند و مالکان خودرو نیز از خرابیهای پرهزینه پیشگیری نمایند.
حل مشکل نقدینگی
با پرداخت اقساطی
یکی از چالشهای بزرگ در بازار خدمات خودرو، مشکل نقدینگی است که هم باعث شده مالک خودرو قدرت خرید کافی برای انجام خدمات خودرو در زمان مناسب را نداشته باشد و هم سرویسکاران در ارائه خدمات با کیفیت و دریافت هزینه از مشتریان با مشکل مواجه شوند.با توجه به این مشکل، نوآوری مهم دیگر «سوپاپ»، ارائه خدمات اقساطی بود. مدیر محصول این استارتاپ می گوید: هم سرویسکار و هم مالک خودرو از مشکل نقدینگی رنج میبرند. ما سامانهای طراحی کردیم که مشتری پس از اعتبارسنجی سریع، در مرحله اول 3 میلیون تومان اعتبار بدون چک و بدون سود دریافت کند و خدمات خودرویش را قسطی انجام دهد.به گفته سلطانی، این مبلغ در مراحل بعدی با خوشحسابی کاربر تا ده میلیون تومان افزایش مییابد. پرداختها نیز بهصورت کاملاً سیستمی میان مشتری و سرویسکار انجام میشود و هیچگونه پرداخت نقدی وجود ندارد.
آمار چشمگیر «سوپاپ»
در کشور و بیرجند
سلطانی با اشاره به گسترش این اپلیکیشن میگوید:در حال حاضر حدود پنجهزار سرویسکار از سراسر کشور در سامانه ثبتنام کردهاند و روزانه نزدیک به دو هزار نفر از آنها فعال هستند. تعداد خودروهای ثبتشده در «سوپاپ» به بیش از ۶۷۰ هزار دستگاه رسیده و بیش از ۸۰۰ هزار سرویس در این بستر انجام شده است. در بیرجند، حدود ۵۵۰۰ مالک خودرو در سامانه ثبتنام کردهاند که 2500 نفر از آنان اعتبار سهمیلیونی دریافت کرده و ۱۴۰۰ نفر از این اعتبار استفاده کردهاند.سلطانی میگوید:ما در بیرجند بیش از یک میلیارد تومان تامین اعتبار برای پرداخت هزینه های مشتریان داشته ایم و خوشبختانه استقبال بسیار خوبی دیدیم، که نشان دهنده اعتماد مردم عزیز بیرجند به خدمات ماست.او درباره پشتیبانان مالی پروژه نیز توضیح میدهد:سرمایهگذار اصلی ما شرکت فومن شیمی و برند معتبر کاسپین هستند. این حمایتها باعث شد بتوانیم اعتبار 4 میلیارد تومانی را در کشور تخصیص دهیم و همچنان هم در حال توسعه خدمات هستیم.
به گفته سلطانی، تمرکز فعلی این تیم بر توسعه خدمات در بیرجند است تا این شهر بهعنوان پایگاه اصلی و مدل موفق این طرح شناخته شود:میخواهیم تا پایان سال همه بیرجندیها بتوانند با اپلیکیشن ما، خدمات خودرویشان را قسطی و با تخفیف انجام دهند و بعد شهر به شهر پیش برویم.«سوپاپ» نمونهای درخشان از ایدههای نو در دل خراسان جنوبی است؛ استارتاپی که با دانش، تعهد و بومیگرایی، یکی از سنتیترین و پیچیده ترین بازارهای کشور را متحول کرده است.

