یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

انقلابی از جنس معتمدیان استانداری که فراموش نمی شود

آبان ماه 1397 بود که در پی اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان، مروج الشریعه بعد از 14 ماه حضور در خراسان جنوبی برای همیشه با سکانداری استانداری خداحافظی کرد و کمتر از یک ماه بعد، در پاسخ به چشم انتظاری مردم این دیار، معتمدیان با تصمیم هیئت دولت به عنوان هفتمین استاندار خراسان جنوبی معرفی شد و در یکی از روزهای آذرماه طی معارفه ای با حضور معاون وزیر کشور، سکان مدیریت عالی استان را به دست گرفت.
معتمدیان در حالی نمایندگی عالی دولت در خراسان جنوبی را به عهده می گرفت که از مدتی قبل در تعیین فردی برای پذیرش این سمت، حرف و حدیث های فراوانی بود و به علت جهت دهی های فکری هدف دار! به مردم چنین القا شده بود که هدف دولت از سپردن مدیریت استان به فردی غیربومی! تنها پر کردن این جای خالی بوده و کسی که از غربی ترین استان به این شرقی ترین نقطه جغرافیایی کشور پا بگذارد به سبب نابلد بودن و عدم شناخت کافی درخصوص موقعیت و اقلیم این منطقه، هرگز نخواهد توانست تابو و طلسم محرومیت استان را بشکند.
*مدیریتی از نوع میدانی
استاندار هفتم که این حرف و حدیث ها را شنیده بود و از قضای روزگار به دلیل نبود پرواز برای رسیدن به جلسه معارفه اش، شب را تا صبح در جاده گذرانده بود، نه تنها این موارد را به دل نگرفت بلکه رویکردی متفاوت را رَویه کار خود کرد تا به همه ثابت کند؛”گو بی‌وفایی پر مکن، ما نیز هم بد نیستیم!”
او مدیریت را به خارج درهای بسته اتاقش برد. از همان روزهای اول، سفرهای خود را به گوشه گوشه استان آغاز کرد و طی مدت ۲۲ ماه حضورش، به همه شهرهای استان رفت و در دور افتاده ترین نقاط روستایی در کنار مردم نشست تا مشکلات شان را بشنود و برای رفع آنها با مشورت مدیران، چاره اندیشی کند.
مهمترین پیامد این بازدیدهای سرزده و بررسی های میدانی او، شناخت ظرفیت های بالقوه، مشکلات موجود، موانع توسعه و راهکارهای برون رفت از معضلات بود که به تدوین اسناد توسعه متعددی انجامید.
سندهای توسعه شهرستان ها، سند سازگاری با کم آبی که برای اولین بار در کشور در خراسان جنوبی تدوین شد، سند محرومیت زدایی، سند گیاهان دارویی، سند آمایش سرزمینی و اسناد دیگری که هر کدام نقشه راه مدیران برای توسعه استان بودند.
در راستای سند سازگاری با کم آبی، طرح های ایجاد هزار هکتار گلخانه، هاب منطقه ای شتر و توسعه زیرساخت های آبخیز داری و آبخوانداری را عملیاتی کرد و در قالب این سه طرح ضمن کمک به معیشت خانواده ها، کشاورزی و دامداری را رونق داد و اشتغال فراوانی ایجاد کرد.
در سند آمایش سرزمینی، ظرفیت های بالقوه هر منطقه را به رخ کشید تا همگان از داشته های ارزشمند این منطقه آگاه شوند، در سند توسعه گیاهان دارویی بر این نکته تأکید نمود که خراسان جنوبی، بهشت گیاهان دارویی و مهد رویش 800 گونه گیاهی است که هر کدام به نوبه خود می تواند درآمد قابل توجهی را به خانوارها تزریق نماید، در سند توسعه شهرستان ها بر نقاط قوت و ضعف هر منطقه انگشت گذاشت و مدیران را مکلف کرد تا پایان 1400 به جایگاه مطلوب هدف گذاری شده برسند و در…
*مهمانانی با دستان پُر
معتمدیان برای معرفی هر چه بیشتر استان و رساندن صدای مردم به پایتخت نشینان، دعوت از مدیران ارشد کشور را در رأس امور قرار داد و طی این مدت توانست تعداد زیادی از وزرا، معاونین وزارتخانه‌ها و رؤسای سازمان های کشوری و نهادهای حاکمیتی را در استان میزبانی نماید، ورود هر کدام از این مهمانان، اتفاقات خوبی را برای خراسان‌ جنوبی رقم زده است.
مردم این دیار به چشم خود آمدن و رفتن ها را دیدند و از پیامدهای میمون این حضورها شنیدند و خواندند. آمد و شدهای پرثمری که دید مرکز نشینان را بر واقعیت ها گشود، آنها را با استان بیشتر آشنا کرد و تمایل شان برای تزریق اعتبارات ویژه به این منطقه را دوصد چندان نمود.
طی این مدت آیت ا… رئیسی رئیس قوه قضائیه و نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری، جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، اردکانیان وزیر نیرو، مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و … ، رؤسای نهادهای حاکمیتی کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد مستضعفان و … ، مدیران عامل برخی حوزه های اقتصادی و اجتماعی و … به این استان سفرکردند.
*نخستین همایش ملی روستا و عشایر در خارج تهران
در ششمین همایش روز ملی روستا و عشایر که برای نخستین بار، خارج از پایتخت و در خراسان جنوبی برگزار شد، با حضور معاون اول رئیس جمهور، اسناد محرومیت زدایی شهرستان های مرزی نهبندان، سربیشه، درمیان و زیرکوه را به امضا رساند و از چهار دستگاه حاکمیتی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره)، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و قرارگاه سازندگی به عنوان دستگاه های معین دولت برای ارتقاء شاخص های توسعه شهرستان های مرزی استان کمک گرفت. این تفاهم نامه ها در کمتر از یک سال، تحولی عظیم در هر شهرستان ایجاد کرد. اشتغالزایی، بهسازی راه های روستایی، احیای قنوات، ایجاد ایستگاه های نصب فرستنده دیجیتال و توسعه زیرساخت ها از مهمترین نتایج این همراهی بود.
هر چهار دستگاه ، حتی کمیته امداد امام خمینی(ره) که تجربه همراهی با پروژه های عمرانی را نداشت، با جدیت هر چه تمام تر کارشان را شروع کردند و پیش بردند تا آن جا که طبق آخرین آمار و اطلاعات ارائه شده، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی برای محرومیت زدایی از شهرستان درمیان تا این لحظه ۴۵۰ میلیارد ریال هزینه کرده است.
سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در پروژه ها و طرح‌های آموزشی، درمانی، ورزشی، عمران شهری، احیای قنوات و سایر پروژه های عمرانی ، تحولی عظیم در شهرستان درمیان رقم زد و وعده این نهاد درخصوص تزریق ۴۰۰ میلیارد ریال در قالب پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه، بسترهای ایجاد اشتغال را فراهم تر کرد.
پیگیری های شخص استاندار سبب شد، مساعدت های بنیاد مستضعفان از مرزهای شهرستان درمیان فراتر رود و این نهاد با اختصاص 10 هکتار زمین در بهترین نقطه شهر بیرجند به پروژه دانشگاه فرهنگیان ، برادری خود را ثابت تر کرد.
همراهی در تأمین زیرساخت ها و امکانات ورزشی، کمک به تسریع روند اجرای پروژه تفرجگاهی بند دره با اختصاص زمین، پرداخت ۱۶ میلیارد تومان کمک ویژه اقشار آسیب پذیر و …از دیگر اقدامات این نهاد در خراسان جنوبی است و همچنان ادامه دارد.
همزمان با بنیاد مستضعفان، کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عام‌المنفعه استان وارد گود شد تا در بخش مرزی درح شهرستان سربیشه شق القمر کند.
حالا بعد از گذشت مدت کوتاهی از آغاز به کار این نهاد در بخش درح، برون داد مشارکت کمیته امداد امام خمینی(ره) بنا به تفاهم ‌نامه ۱۵ مهرماه سال گذشته درحوزه شهری و روستایی کاملاً مشهود است، کمیته امداد امام خمینی(ره) به منظور عملیاتی کردن مفاد تفاهم نامه محرومیت‌زدایی از درح، در حوزه‌های زیرساختی شامل آموزش، بهداشتی و درمانی، آبرسانی به روستاها و مناطق مرزی، احیای قنوات، توسعه شبکه برق رسانی، احداث ساختمان شبکه بهداشت و اورژانس جاده‌ای، راه‌اندازی ساختمان فرستنده دیجیتال صدا و سیما، افزایش فضاهای تفریحی و ورزشی، توسعه کتابخانه‌ها، احداث ساختمان دارالقرآن و از همه مهم‌تر تحقق پروژه احداث ۵ هزار واحد مسکونی روستایی، اقدامات مؤثری انجام داده و تا این لحظه به منظور مشارکت در پروژه‌های عمرانی شهرستان سربیشه ۲۳۶۰ میلیارد ریال هزینه کرده است.
علاوه بر این، مبلغ قابل توجه ۱۳۷۴ میلیارد ریال برای اشتغالزایی در این منطقه در نظر گرفته که با استقبال خانواده‌های ساکن در بخش درح، تحولی اساسی در اقتصاد این منطقه محروم در حال رقم خوردن است و همچنین کمک ۸۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریالی در راستای تأمین اقلام بهداشتی و کمک به معیشت خانواده‌های تحت پوشش این نهاد و غیر تحت پوشش در استان در ایام شیوع کرونا ، صدور مجوز حمایتی از خانواده‌های نیازمند آسیب دیده از کرونا (۲ هزار خانواده جدید)، افزایش چشمگیر و چند برابری وام‌های کارگشایی، افزایش ۵۰ درصدی وام‌های اشتغال، اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال در راستای حمایت از صندوق ضمانت وام کمیته امداد امام خمینی(ره) استان، کمک به توسعه زیرساخت‌های شمال شهر بیرجند و … از اقدامات مهم این نهاد در خراسان جنوبی است.
سند محرومیت زدایی از شهرستان زیرکوه هم به قرارگاه سازندگی سپرده شد و این حوزه هم اقدامات درخوری را در زمینه های مختلف در این منطقه مرزی کم برخوردار رقم زد.در این زمینه مهمترین گام بسیج در همراهی با دستگاه های اجرایی ایجاد و تکمیل مجتمع های آبرسانی روستایی بود که روح زندگی را به روستاهای مرزی منطقه دمید. توسعه زیرساخت‌های بخش کشاورزی، احیای قنوات، ایجاد فرصت های شغلی، احداث زمین های ورزشی، بنای ساختمان های ویژه بهداشت و درمان و …از مهمترین گام های این نهاد در زمینه تحقق مفاد تفاهم نامه محرومیت زدایی از زیرکوه است که توانسته نقش مهمی در ماندگرای جمعیت در مناطق مرزی این شهرستان ایفا نماید.
ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) نیز با اجرای چند برنامه کلیدی در شهرستان نهبندان به تحقق اهداف تفاهم نامه ای که به امضا رسانده بود، کمک کرد.مهمترین اقدام، ایجاد زیرساخت های اجرای پروژه هاب منطقه ای شتر بود. در این پروژه قرار است زنجیره پرورش شتر تا از تربیت نسلی مولد و پربازده تا فرآوری محصولات مرتبط همچون شیر، گوشت، پوست و کرک کامل شود. توسعه مزارع کاشت خارشتر از جمله گام هایی است که در این زمینه برداشته شده و این تجربه موفق به دیگر مناطق استان نیز تسری یافته است.ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) نیز اقداماتش را در نهبندان خلاصه نکرد و با پیگیری های معتمدیان، هر روز برای حضور و مشارکت در طرحی نو، اعلام همکاری کرد تا آن جا که ردپای فعالیت هایش در اقصی نقاط از مرکز استان گرفته تا دورترین نقاط مرزی، چشم نوازی می کند.عزم استان بر محرومیت زدایی و توانمندسازی اقشار نیازمند همچنان جزم است و برنامه ها همچنان ادامه دارد. نهادهای حاکمیتی، تعهدات شان در تفاهم نامه ها را عملیاتی می کنند و دستگاه های اجرایی نیز توسعه زیرساخت ها را در برنامه دارند تا نتایج مطلوب مدل ترکیبی محرومیت زدایی به فقرزدایی و توسعه مناطق کمتر برخوردار بینجامد.

  • سیاستی در راستای نشاط مردم و ارتقاء سلامت جامعه
    بند دره به تدبیر او و با هم افزایی مدیران در کمتر از ۶ ماه متحول شد و او توانست با بازدیدهای مکرر خود و فراخوان همه دستگاه های اجرایی، در همین مدت کوتاه، قفل این تفرجگاه را بعد از ۳۰ سال مطالبه مردم باز کند.حال و روز خوش این منطقه ییلاقی و رضایت خاطر مردم از آن چه در حال شکل گیری است، برون داد آن تلاش هاست که برای همیشه ساری و جاری خواهد ماند.
    او در راستای شاداب سازی محیط زندگی و بانشاط سازی مردم، دستور احداث ۲۹ پارک را به شهرداران استان صادر کرد و به صورت مستمر و بدون وقفه پیگیر بود که این طرح، متوقف نشود و از دستور کار شهرداران خارج نگردد. بهترین راه حل برای ترغیب مدیران ارشد هر شهر به ادامه کار در این پروژه ها، تزریق مرتب اعتبارات ریالی بود که به خوبی هم جواب داد. معتمدیان در همین زمینه توجه به نشاط آحاد جامعه، بر توسعه زیرساخت های ورزشی تأکید نمود و مهمترین برون داد این تدبیر، افزایش آمار زمین های چمن مصنوعی، تجهیز خانه های ورزش روستایی و آغاز به کار عملیات اجرایی سالن های ورزشی متعدد با استفاده از توان و ظرفیت وزارت ورزش و جوانان و نهادهای حاکمیتی است.
    آمارها هم که به خوبی گویای واقعیت ها هستند، نشان می دهند در سال 1397 سرانه فضای ورزشی روباز استان 0.23 متر مربع به ازای هر نفر و سرانه فضاهای ورزشی سرپوشیده 0.13 متر مربع به ازای هر نفر بوده که با استفاده از ظرفیت های قانونی، مشارکت نهاد های حاکمیتی و جذب کمک های خیرین ورزشیار در قالب اجرای پروژه های ورزشی، شاهد افزایش سرانه فضاهای ورزشی روباز به25/0متر مربع به ازای هر نفر و 14/0 متر مربع به ازای هر نفر در فضاهای سرپوشیده هستیم به طوری که در حال حاضر 109 هزار و 272 متر مربع فضای ورزشی روباز شامل زمین های ساحلی، چمن های مصنوعی و طبیعی و … و 196 هزار و 232 متر مربع فضای ورزشی سرپوشیده شامل استخرها، سالن های ورزشی سقف کوتاه، سقف بلند و چند منظوره در حال بهره برداری می باشد. همچنین در حال حاضر عملیات اجرایی احداث 7900 متر مربع فضای ورزشی روباز و 33 هزار و 500 متر مربع فضای ورزشی سرپوشیده در دست اقدام است که با اجرای آن سرانه فضای ورزشی روباز به 286/0 متر مربع به ازای هر نفر و سرانه فضای ورزشی سرپوشیده به 163/0 متر مربع به ازای هرنفر افزایش خواهد یافت.

  • *راهی برای سیراب کردن روستاهای تشنه
    کام تشنه روستاها و روستاییان و مرزنشینان، اوقات تلخی را برای استاندار هفتم رقم زد. گواه این موضوع هم دستور او برای قطع آب منزل مدیرعامل مربوطه بود که چون بمبی رسانه ای در دنیا صدا کرد. او برای رفع این مهمترین چالش استان، راهکارهایی را ارائه کرد که مهمترین آنها موضوع تکمیل مجتمع های آبرسانی بود.
    بر اساس این تدبیر مجتمع های آبرسانی با رایزنی های او با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و تزریق اعتبارات ویژه، جان گرفتند تا در کمتر از دو سال، دفتر آبرسانی سیار به ۵۰۰ روستای استان را ببندند. این طرح در حالی در اولویت برنامه های دستگاه های متولی قرار گرفته که اگر بنا بود به روال عادی دنبال شود، بدون تردید با توجه به حجم اعتبارات استانی 12 سال زمان لازم داشت.

  • *انقلاب مَسکنی در استان
    معتمدیان برای رفع نیاز مسکن در مناطق شهری و مقاوم سازی واحدهای مسکونی در روستاهای استان، چند طرح بزرگ را در قالب چهار برنامه کلی تأمین مسکن اقشار کم درآمد، تأمین مسکن خانه اولی‌ها، نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی طراحی و عملیاتی کرد، احداث ده هزار واحد مسکن روستایی، ۶ هزار واحد مسکن شهری، ۱۷۰۰ واحد مسکن ایثارگران و هزاران واحد مسکونی ویژه اقشار خاص از جمله فرهنگیان، ارتشیان، مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی از جمله این اتفاقات است.
    اقدامات کارشناسی و جلسات تخصصی متعدد او با متولیان امر این نتیجه را حاصل کرد که استان در افق 1400 به ۲۸ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی نیاز دارد لذا در گام اول برای 25 هزار واحد هدف گذاری شد و طی همین مدت اندک حدود ۹۰ درصد این پروژه عملیاتی شده است.
    در این برنامه عملیاتی، افراد متأهلی که فاقد مسکن هستند، فرم جیم آنان سبز است و از خدمات دولتی برای تأمین مسکن استفاده نکرده‌اند، در قالب طرح اقدام ملی با تسهیلات خاص خانه‌دار می‌شوند که زمین رایگان ۹۹ ساله و تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی با کارمزد ۱۸ درصد از برنامه‌های حمایتی دولت برای ۲ هزار و ۴۵۰ متقاضی طرح اقدام ملی در استان است. در بخش مسکن روستایی نیز، ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در سطح 700 روستای استان در دستور کار کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفت که 90 درصد این واحدها به متقاضیان تحویل شده و 10 درصد باقیمانده نیز به همین زودی به بهره برداری خواهد رسید.
    طی تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد شهید و امور ایثارگران، برای ساخت هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی ویژه ایثارگران نیز برنامه‌ریزی شد که تحویل زمین رایگان و پرداخت تسهیلات ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومانی از برنامه‌های حمایتی خاص جامعه هدف در این طرح است.
    در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان در خردادماه امسال، طی تفاهم‌نامه‌ای برای احداث ۶ هزار واحد مسکن شهری برنامه‌ریزی شد که از این تعداد 5 هزار واحد برای افراد فاقد مسکن یا ساکنان بافت‌های فرسوده، حاشیه شهرها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت در نظر گرفته شده و هزار واحد هم به بازنشسته‌های فاقد مسکن اختصاص دارد. تحویل زمین رایگان، پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ۵۰ میلیون تومانی و کمک بلاعوض ۳۰ میلیون تومانی از جمله طرح‌های حمایتی دولت برای متقاضیان این واحدهاست.
    تأمین ۷۲۰ واحد ویژه کارکنان ارتش، هزار و ۴۱۱ واحد ویژه فرهنگیان، ۲۸۲ واحد ویژه مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، ۶۶ واحد ویژه مددجویان بهزیستی، هزار واحد در دست اقدام توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و ۱۸۰ واحد در اختیار خیرین مسکن ساز ویژه دهک‌های اول و دوم و سوم نیز از دیگر برنامه‌های استان برای رفع نیاز فاقدین مسکن است. در حال حاضر با هم افزایی دستگاه های اجرایی، زمین لازم برای احداث 31 هزار و 303 واحد مسکن شهری و روستایی در قالب طرح ها و تفاهم نامه های مختلف در سطح استان تأمین شده و بدون تردید با احداث این تعداد واحد مسکونی، انقلابی در زمینه مسکن در استان رقم می‌خورد و اتمام این پروژه ها، کاهش قیمت مسکن را در خراسان جنوبی به همراه خواهد داشت.

  • *رسیدن به بیش از میانگین کشوری در کمتر از دو سال
    از آن جایی که توسعه گازرسانی به شهرها و به ‌ویژه روستاها یکی از شاخصه‌های عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود، با این وجود خراسان جنوبی به جهت وسعت فراوان و کمی جمعیت از این موهبت بهره آن چنانه ای نبرده بود به گونه ای که تا ابتدای دولت دوازدهم تنها 22 شهر و 215 روستا در این استان گازدار بود اما طی دولت دوازدهم 10 شهر استان به شبکه سراسری گاز متصل شدند و درحقیقت در حال حاضر 100 درصد جمعیت شهری استان از نعمت گاز برخوردارند. در حوزه روستایی نیز تا اوایل دولت دوازدهم درصد برخورداری جمعیت روستایی ما از نعمت گاز، 37 درصد بود که در مقایسه با نرم کشوری 75 درصد بسیار پایین بود اما طی این سه سال 736 روستا -47 درصد جمعیت روستایی- در سطح استان گازدار شده اند. با این اتفاق در حال حاضر 951 روستا و به عبارتی 84 درصد جمعیت روستایی از نعمت گاز برخوردارند و خوشبختانه از نرم کشوری 82 درصد جلوتریم. به عبارت بهتر تا دو سال گذشته در شاخص گازرسانی، یکی از استان های کمتر برخوردار بودیم و الان از نرم کشوری بیشتریم.
    در حوزه برخورداری واحدهای صنعتی از نعمت گاز هم تا اول دولت دوازدهم 450 واحد صنعتی از گاز شهری برخوردار بودند و با پیگیری هایی که شد، طی این مدت 1042 واحد صنعتی دیگر نیز به شبکه گاز متصل شده اند و به عبارتی در حال حاضر1492 واحد تولیدی صنعتی استان گازدار می باشند. به عبارت بهتر شرکت گاز استان طی دو ساله 97 و 98 ، با گاز رسانی به 910 واحد صنعتی و تولیدی مشمول مصوبه شورای اقتصاد، بیشترین تعداد گازرسانی به واحدهای صنعتی و تولیدی را در سطح کشور به خود اختصاص داده ، این درحالی است که با استان دوم که 696 واحد صنعتی را گازدار کرده، اختلاف خیلی زیادی دارد و مهمتر این که اختلاف بقیه استان ها با هم در حد 10 واحد می باشد.
    بر توفیقات استان در زمینه گازرسانی این نکته هم قابل ذکر است که؛ با وجود محدودیت های اعتباری، شرکت گاز خراسان جنوبی از لحاظ تعداد روستاها و واحدهای صنعتی قابل افتتاح و آماده کلنگ زنی در هفته دولت امسال در بین کلیه شرکت های استانی تابعه شرکت ملی ایران بیشترین تعداد روستا و واحد صنعتی را برای افتتاح داشته و این شرکت با اقدامات ارزنده خود توانسته با هزینه کرد 158 میلیارد تومان 182 روستا را به شبکه سراسری گاز متصل نماید و با هزینه کرد 9 میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار 52 واحد صنعتی و تولیدی را نیز گازدار کند.
    علاوه بر این در هفته دولت امسال، عملیات گازرسانی به 233 روستا با اعتبار مورد نیاز 251 میلیارد تومان و گازرسانی به 139 واحد صنعتی و تولیدی با اعتبار مورد نیاز 58 میلیارد تومان آغاز شد و از همه مهمتر به منظور استمرار گاز، پروژه رینگ سازی و تقویت شبکه شهرهای بیرجند، قاین و طبس هم کلنگ زنی شد که پیش بینی می شود این پروژه 10 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته باشد.
    و نکته جالب توجه هم این که با وجود اقدامات پرهزینه ای که شرکت گاز تاکنون در استان انجام داده، تا پایان سال 1399، تعداد 400 روستا را نیز به شبکه سراسری گاز متصل می نماید که این موضوع هم می تواند در ارتقاء شاخص گازرسانی به روستاهای استان نقش بسزایی داشته باشد.
  • *آموزش در فضایی ایمن
    یکی دیگر از موضوعاتی که از نگاه تیز معتمدیان دور نماند، فضاهای آموزشی استان بود. بازدیدهای سرزده و دهگردشی ها به او ثابت کرده بود در برخی از مناطق استان، آمار کم دانش آموزان و بضاعت اندک آموزش و پرورش و گستره وسیع فعالیت های اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سبب شده امکان تأمین محیط مناسب برای کلاس و مدرسه فراهم نگردد لذا بچه ها در کلاس های کانکسی و در معرض گرما و سرمای شدید پای درس معلم حضور پیدا کنند.
    تغییر این شرایط در دستور کار ویژه ادارات کل آموزش و پرورش و نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قرار گرفت، پیگیری موضوع در دستگاه های حاکمیتی و در تهران نیز کار ویژه استاندار شد تا این که خبر آمد، خبری در راه است!
    بهمن ماه سال 98 و در برنامه های ویژه ایام دهه فجر، کلنگ احداث فضاهای آموزشی مناسب به منظور حذف کلاس های کانکسی در نهبندان به زمین زده شد. تأکید استاندار بر تسریع در روند اجرای این پروژه که مشارکت بنیاد علوی را به همراه داشت، کار را شتاب بخشید به گونه ای که کلیه مدارس کانکسی بالای 10 نفر دانش آموز در سطح استان حذف شده و ما به ازای آن مدارس ایمن و بادوام احداث گردیده است.
    در کنار این مهم، حوادث و اتفاقات چند سال گذشته درپی آتش سوزی در کلاس های درس و وقایع نامیمونی که در سطح کشور و در استان به همراه داشته ، استانداردسازی سیستم های گرمایشی هم به اولویتی مؤکد تبدیل شد و در حالی که تا سال 97 تنها 5050 کلاس درس استان از سیستم های استاندارد گرمایشی بهره مند بودند، طی همین مدت کمتر از دو سال، بیش از 90 درصد کلاس های درس استان به سیستم¬های گرمایشی استاندارد مجهز شده اند و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خود را برای برپایی دو جشن بزرگ حذف کلاس های کانکسی و سیستم های گرمایشی غیراستاندارد از محیط های آموزشی، آماده می کند. علاوه بر این دو اتفاق مهم، توجه ویژه معتمدیان به وضعیت آموزش و پرورش استان سبب شد، تعداد فضاهای آموزشی استان از 2 هزار و 695 مدرسه و 9 هزار و 297 کلاس درس در سال 1397 به 2 هزار و 749 مدرسه و 9 هزار و 482 کلاس درس در سال جاری افزایش یابد. در حال حاضر نیز عملیات اجرایی 190 کلاس درس دیگر نیز در دست اقدام است که با تکمیل پروژه های در دست اجرا شاهد رشد سرانه فضاهای استاندارد آموزشی استان از 6 متر مربع به 7.2 متر مربع خواهیم بود، همچنین در حال حاضر بیش از 600 کلاس درس در مدارس استان هوشمندسازی شده اند .
  • صدای سوت قطار در دشت های خراسان جنوبی، به زودی
    تدبیر او سبب شد پروژه راه آهن شرق، بعد سال ها معطلی، به برنامه اولویت دار دولت تبدیل شود و با تعیین منابع تأمین اعتباری آن، روند اجرای آن تسریع شود تا طی ۴ سال، صدای سوت قطار در دشت های خراسان جنوبی بپیچد و این آرزوی دیرینه مردم برآورده شود. با حضور معتمدیان در استان خراسان جنوبی، پروژه راه آهن شرق، به بهانه اهمیتی که در کاهش طول ترانزیت چابهار از طریق کریدور زاهدان- بیرجند- مشهد داشت، پیگیری های مکرر برای جلب توجه مسئولین کشوری آغاز شد، به طوری که این خط به عنوان اصلی ترین کریدور ترانزیت بندر مهم چابهار به آسیای میانه در دستور کار مسئولین کشوری قرار گرفت . بالاخره در سال 1398 همزمان با برگزاری همایش ملی روستا و عشایر و با حضور معاون اول رئیس جمهور در استان، عملیات اجرایی قطعه 16 بیرجند به سمت یونسی به طول 32 کیلومتر آغاز شد.
    اخذ مجوز 4 هزار میلیارد تومان فاینانس داخلی ( قرارداد مشارکت ) جهت تکمیل راه آهن بیرجند- یونسی از هیئت دولت ، موافقت کمیته فنی هیئت امنای ارزی کشور با اختصاص مبلغ 2800 میلیارد تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی به این پروژه، اختصاص 700 میلیون یورو فاینانس خارجی جهت تکمیل راه آهن زاهدان – بیرجند – یونسی، پیگیری اخذ مجوز ماده 56 برای راه آهن استان ( قطعه بیرجند – یونسی ) و .. از اتفاقات مهم در این پروژه است که روند اجرای کار را سرعت می بخشد.
    بدون تردید، با احداث خط راه آهن شرق به طول 901 کیلومتر شاهد کاهش فاصله ترانزیتی کشور های آسیای میانه تا بندر چابهار به میزان 345 کیلومتر و اتصال ریلی کشورهای افغانستان و جمهوری های آسیای میانه (به خصوص جمهوری ترکمنستان) به آب های آزاد جنوب خواهیم بود. پروژه ای که ضمن کاهش فاصله کریدور راه آهن آسیایی به میزان 685 کیلومتر و در نتیجه افزایش تقاضای بار ترانزیت به میزان 869 هزار تن، کاهش هزینه حمل مواد اولیه معدنی و در نتیجه اقتصادی شدن استحصال و بهره برداری از معادن استان از جمله معادن سنگ های ساختمانی و سایر کانی های فلزی و کانی های غیر فلزی و…را به همراه دارد و با ایجاد اشتغال و افزایش در آمد خانوارهای ساکن منطقه سبب رونق اقتصادی شده و از طرفی عوارض ناشی از خشکسالی را جبران خواهد کرد.
    این پروژه به طول 1511 کیلومتر با هدف افزایش نقش ویژه بندر چابهار در ترانزیت کالا و حمل و نقل بین المللی با استفاده از شبکه ریلی، افزایش ظرفیت شبکه ریلی کشور، پاسخگویی به تقاضای ایجاد شده حمل بار و مسافر تا پایان افق سال 1404 و همچنین کمک به افزایش امنیت شرق کشور سرعت اجرای آن بیش از گذشته افزایش یافته و پیش بینی می شود با اجرای آن شاهد جابجایی 1.891 میلیون نفر مسافر و 9.445 میلیون تن بار در افق طرح ( سال 1423) باشیم.

  • *مردی که فراموش نمی شود
    و بالاخره این که؛ کارهای منحصر بفرد معتمدیان که به قول حافظ شیرین سخن،” کز هر زبان که می‌شنوم نامکرر است” در زمینه پروژه های عمرانی متعدد، ایجاد خوشه های صنایع دستی، نصب نیروگاه های خورشیدی خانگی، ترغیب شرکت ها و سازمان های اقتصادی بزرگ کشور به سرمایه گذاری در استان، فعال تر کردن معادن و مواردی از این دست سبب شد، طی ۵ فصل متوالی، خراسان‌جنوبی با کسب کمترین نرخ بیکاری در صدر جدول رده بندی استان ها قرار بگیرد.
    انقلاب تحول از نوع تدابیر معتمدیان، این استان را که به قول خودش، سرزمین ناشناخته ها بود و سال ها مغفول واقع شده بود، دیگرگون کرده و بدون تردید مردم خراسان‌ جنوبی به پاس قدردانی از تلاش های شبانه روز این مرد خستگی ناپذیر، هرگز او را فراموش نخواهند کرد.

آبان ماه 1397 بود که در پی اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان، مروج الشریعه بعد از 14 ماه حضور در خراسان جنوبی برای همیشه با سکانداری استانداری خداحافظی کرد و کمتر از یک ماه بعد، در پاسخ به چشم انتظاری مردم این دیار، معتمدیان با تصمیم هیئت دولت به عنوان هفتمین استاندار خراسان جنوبی معرفی شد و در یکی از روزهای آذرماه طی معارفه ای با حضور معاون وزیر کشور، سکان مدیریت عالی استان را به دست گرفت.
معتمدیان در حالی نمایندگی عالی دولت در خراسان جنوبی را به عهده می گرفت که از مدتی قبل در تعیین فردی برای پذیرش این سمت، حرف و حدیث های فراوانی بود و به علت جهت دهی های فکری هدف دار! به مردم چنین القا شده بود که هدف دولت از سپردن مدیریت استان به فردی غیربومی! تنها پر کردن این جای خالی بوده و کسی که از غربی ترین استان به این شرقی ترین نقطه جغرافیایی کشور پا بگذارد به سبب نابلد بودن و عدم شناخت کافی درخصوص موقعیت و اقلیم این منطقه،ا هرگز نخواهد توانست تابو و طلسم محرومیت استان را بشکند.


*مدیریتی از نوع میدانی
استاندار هفتم که این حرف و حدیث ها را شنیده بود و از قضای روزگار به دلیل نبود پرواز برای رسیدن به جلسه معارفه اش، شب را تا صبح در جاده گذرانده بود، نه تنها این موارد را به دل نگرفت بلکه رویکردی متفاوت را رَویه کار خود کرد تا به همه ثابت کند؛”گو بی‌وفایی پر مکن، ما نیز هم بد نیستیم!”
او مدیریت را به خارج درهای بسته اتاقش برد. از همان روزهای اول، سفرهای خود را به گوشه گوشه استان آغاز کرد و طی مدت ۲۲ ماه حضورش، به همه شهرهای استان رفت و در دور افتاده ترین نقاط روستایی در کنار مردم نشست تا مشکلات شان را بشنود و برای رفع آنها با مشورت مدیران، چاره اندیشی کند.
مهمترین پیامد این بازدیدهای سرزده و بررسی های میدانی او، شناخت ظرفیت های بالقوه، مشکلات موجود، موانع توسعه و راهکارهای برون رفت از معضلات بود که به تدوین اسناد توسعه متعددی انجامید.
سندهای توسعه شهرستان ها، سند سازگاری با کم آبی که برای اولین بار در کشور در خراسان جنوبی تدوین شد، سند محرومیت زدایی، سند گیاهان دارویی، سند آمایش سرزمینی و اسناد دیگری که هر کدام نقشه راه مدیران برای توسعه استان بودند.
در راستای سند سازگاری با کم آبی، طرح های ایجاد هزار هکتار گلخانه، هاب منطقه ای شتر و توسعه زیرساخت های آبخیز داری و آبخوانداری را عملیاتی کرد و در قالب این سه طرح ضمن کمک به معیشت خانواده ها، کشاورزی و دامداری را رونق داد و اشتغال فراوانی ایجاد کرد.در سند آمایش سرزمینی، ظرفیت های بالقوه هر منطقه را به رخ کشید تا همگان از داشته های ارزشمند این منطقه آگاه شوند، در سند توسعه گیاهان دارویی بر این نکته تأکید نمود که خراسان جنوبی، بهشت گیاهان دارویی و مهد رویش 800 گونه گیاهی است که هر کدام به نوبه خود می تواند درآمد قابل توجهی را به خانوارها تزریق نماید، در سند توسعه شهرستان ها بر نقاط قوت و ضعف هر منطقه انگشت گذاشت و مدیران را مکلف کرد تا پایان 1400 به جایگاه مطلوب هدف گذاری شده برسند و در…


*مهمانانی با دستان پُر
معتمدیان برای معرفی هر چه بیشتر استان و رساندن صدای مردم به پایتخت نشینان، دعوت از مدیران ارشد کشور را در رأس امور قرار داد و طی این مدت توانست تعداد زیادی از وزرا، معاونین وزارتخانه‌ها و رؤسای سازمان های کشوری و نهادهای حاکمیتی را در استان میزبانی نماید، ورود هر کدام از این مهمانان، اتفاقات خوبی را برای خراسان‌ جنوبی رقم زده است.
مردم این دیار به چشم خود آمدن و رفتن ها را دیدند و از پیامدهای میمون این حضورها شنیدند و خواندند. آمد و شدهای پرثمری که دید مرکز نشینان را بر واقعیت ها گشود، آنها را با استان بیشتر آشنا کرد و تمایل شان برای تزریق اعتبارات ویژه به این منطقه را دوصد چندان نمود.طی این مدت آیت ا… رئیسی رئیس قوه قضائیه و نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری، جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، اردکانیان وزیر نیرو، مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و … ، رؤسای نهادهای حاکمیتی کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد مستضعفان و … ، مدیران عامل برخی حوزه های اقتصادی و اجتماعی و … به این استان سفرکردند.


*نخستین همایش ملی روستا و عشایر در خارج تهران
در ششمین همایش روز ملی روستا و عشایر که برای نخستین بار، خارج از پایتخت و در خراسان جنوبی برگزار شد، با حضور معاون اول رئیس جمهور، اسناد محرومیت زدایی شهرستان های مرزی نهبندان، سربیشه، درمیان و زیرکوه را به امضا رساند و از چهار دستگاه حاکمیتی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره)، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و قرارگاه سازندگی به عنوان دستگاه های معین دولت برای ارتقاء شاخص های توسعه شهرستان های مرزی استان کمک گرفت. این تفاهم نامه ها در کمتر از یک سال، تحولی عظیم در هر شهرستان ایجاد کرد. اشتغالزایی، بهسازی راه های روستایی، احیای قنوات، ایجاد ایستگاه های نصب فرستنده دیجیتال و توسعه زیرساخت ها از مهمترین نتایج این همراهی بود.
هر چهار دستگاه ، حتی کمیته امداد امام خمینی(ره) که تجربه همراهی با پروژه های عمرانی را نداشت، با جدیت هر چه تمام تر کارشان را شروع کردند و پیش بردند تا آن جا که طبق آخرین آمار و اطلاعات ارائه شده، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی برای محرومیت زدایی از شهرستان درمیان تا این لحظه ۴۵۰ میلیارد ریال هزینه کرده است. سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در پروژه ها و طرح‌های آموزشی، درمانی، ورزشی، عمران شهری، احیای قنوات و سایر پروژه های عمرانی ، تحولی عظیم در شهرستان درمیان رقم زد و وعده این نهاد درخصوص تزریق ۴۰۰ میلیارد ریال در قالب پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه، بسترهای ایجاد اشتغال را فراهم تر کرد.
پیگیری های شخص استاندار سبب شد، مساعدت های بنیاد مستضعفان از مرزهای شهرستان درمیان فراتر رود و این نهاد با اختصاص 10 هکتار زمین در بهترین نقطه شهر بیرجند به پروژه دانشگاه فرهنگیان ، برادری خود را ثابت تر کرد.
همراهی در تأمین زیرساخت ها و امکانات ورزشی، کمک به تسریع روند اجرای پروژه تفرجگاهی بند دره با اختصاص زمین، پرداخت ۱۶ میلیارد تومان کمک ویژه اقشار آسیب پذیر و …از دیگر اقدامات این نهاد در خراسان جنوبی است و همچنان ادامه دارد.
همزمان با بنیاد مستضعفان، کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عام‌المنفعه استان وارد گود شد تا در بخش مرزی درح شهرستان سربیشه شق القمر کند.
حالا بعد از گذشت مدت کوتاهی از آغاز به کار این نهاد در بخش درح، برون داد مشارکت کمیته امداد امام خمینی(ره) بنا به تفاهم ‌نامه ۱۵ مهرماه سال گذشته درحوزه شهری و روستایی کاملاً مشهود است، کمیته امداد امام خمینی(ره) به منظور عملیاتی کردن مفاد تفاهم نامه محرومیت‌زدایی از درح، در حوزه‌های زیرساختی شامل آموزش، بهداشتی و درمانی، آبرسانی به روستاها و مناطق مرزی، احیای قنوات، توسعه شبکه برق رسانی، احداث ساختمان شبکه بهداشت و اورژانس جاده‌ای، راه‌اندازی ساختمان فرستنده دیجیتال صدا و سیما، افزایش فضاهای تفریحی و ورزشی، توسعه کتابخانه‌ها، احداث ساختمان دارالقرآن و از همه مهم‌تر تحقق پروژه احداث ۵ هزار واحد مسکونی روستایی، اقدامات مؤثری انجام داده و تا این لحظه به منظور مشارکت در پروژه‌های عمرانی شهرستان سربیشه ۲۳۶۰ میلیارد ریال هزینه کرده است.
علاوه بر این، مبلغ قابل توجه ۱۳۷۴ میلیارد ریال برای اشتغالزایی در این منطقه در نظر گرفته که با استقبال خانواده‌های ساکن در بخش درح، تحولی اساسی در اقتصاد این منطقه محروم در حال رقم خوردن است و همچنین کمک ۸۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریالی در راستای تأمین اقلام بهداشتی و کمک به معیشت خانواده‌های تحت پوشش این نهاد و غیر تحت پوشش در استان در ایام شیوع کرونا ، صدور مجوز حمایتی از خانواده‌های نیازمند آسیب دیده از کرونا (۲ هزار خانواده جدید)، افزایش چشمگیر و چند برابری وام‌های کارگشایی، افزایش ۵۰ درصدی وام‌های اشتغال، اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال در راستای حمایت از صندوق ضمانت وام کمیته امداد امام خمینی(ره) استان، کمک به توسعه زیرساخت‌های شمال شهر بیرجند و … از اقدامات مهم این نهاد در خراسان جنوبی است.
سند محرومیت زدایی از شهرستان زیرکوه هم به قرارگاه سازندگی سپرده شد و این حوزه هم اقدامات درخوری را در زمینه های مختلف در این منطقه مرزی کم برخوردار رقم زد.در این زمینه مهمترین گام بسیج در همراهی با دستگاه های اجرایی ایجاد و تکمیل مجتمع های آبرسانی روستایی بود که روح زندگی را به روستاهای مرزی منطقه دمید. توسعه زیرساخت‌های بخش کشاورزی، احیای قنوات، ایجاد فرصت های شغلی، احداث زمین های ورزشی، بنای ساختمان های ویژه بهداشت و درمان و …از مهمترین گام های این نهاد در زمینه تحقق مفاد تفاهم نامه محرومیت زدایی از زیرکوه است که توانسته نقش مهمی در ماندگرای جمعیت در مناطق مرزی این شهرستان ایفا نماید. ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) نیز با اجرای چند برنامه کلیدی در شهرستان نهبندان به تحقق اهداف تفاهم نامه ای که به امضا رسانده بود، کمک کرد.مهمترین اقدام، ایجاد زیرساخت های اجرای پروژه هاب منطقه ای شتر بود. در این پروژه قرار است زنجیره پرورش شتر تا از تربیت نسلی مولد و پربازده تا فرآوری محصولات مرتبط همچون شیر، گوشت، پوست و کرک کامل شود. توسعه مزارع کاشت خارشتر از جمله گام هایی است که در این زمینه برداشته شده و این تجربه موفق به دیگر مناطق استان نیز تسری یافته است.ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) نیز اقداماتش را در نهبندان خلاصه نکرد و با پیگیری های معتمدیان، هر روز برای حضور و مشارکت در طرحی نو، اعلام همکاری کرد تا آن جا که ردپای فعالیت هایش در اقصی نقاط از مرکز استان گرفته تا دورترین نقاط مرزی، چشم نوازی می کند.عزم استان بر محرومیت زدایی و توانمندسازی اقشار نیازمند همچنان جزم است و برنامه ها همچنان ادامه دارد. نهادهای حاکمیتی، تعهدات شان در تفاهم نامه ها را عملیاتی می کنند و دستگاه های اجرایی نیز توسعه زیرساخت ها را در برنامه دارند تا نتایج مطلوب مدل ترکیبی محرومیت زدایی به فقرزدایی و توسعه مناطق کمتر برخوردار بینجامد.

  • سیاستی در راستای نشاط مردم و ارتقاء سلامت جامعه
    بند دره به تدبیر او و با هم افزایی مدیران در کمتر از ۶ ماه متحول شد و او توانست با بازدیدهای مکرر خود و فراخوان همه دستگاه های اجرایی، در همین مدت کوتاه، قفل این تفرجگاه را بعد از ۳۰ سال مطالبه مردم باز کند.حال و روز خوش این منطقه ییلاقی و رضایت خاطر مردم از آن چه در حال شکل گیری است، برون داد آن تلاش هاست که برای همیشه ساری و جاری خواهد ماند. او در راستای شاداب سازی محیط زندگی و بانشاط سازی مردم، دستور احداث ۲۹ پارک را به شهرداران استان صادر کرد و به صورت مستمر و بدون وقفه پیگیر بود که این طرح، متوقف نشود و از دستور کار شهرداران خارج نگردد. بهترین راه حل برای ترغیب مدیران ارشد هر شهر به ادامه کار در این پروژه ها، تزریق مرتب اعتبارات ریالی بود که به خوبی هم جواب داد.
    معتمدیان در همین زمینه توجه به نشاط آحاد جامعه، بر توسعه زیرساخت های ورزشی تأکید نمود و مهمترین برون داد این تدبیر، افزایش آمار زمین های چمن مصنوعی، تجهیز خانه های ورزش روستایی و آغاز به کار عملیات اجرایی سالن های ورزشی متعدد با استفاده از توان و ظرفیت وزارت ورزش و جوانان و نهادهای حاکمیتی است.
    آمارها هم که به خوبی گویای واقعیت ها هستند، نشان می دهند در سال 1397 سرانه فضای ورزشی روباز استان 0.23 متر مربع به ازای هر نفر و سرانه فضاهای ورزشی سرپوشیده 0.13 متر مربع به ازای هر نفر بوده که با استفاده از ظرفیت های قانونی، مشارکت نهاد های حاکمیتی و جذب کمک های خیرین ورزشیار در قالب اجرای پروژه های ورزشی، شاهد افزایش سرانه فضاهای ورزشی روباز به25/0متر مربع به ازای هر نفر و 14/0 متر مربع به ازای هر نفر در فضاهای سرپوشیده هستیم به طوری که در حال حاضر 109 هزار و 272 متر مربع فضای ورزشی روباز شامل زمین های ساحلی، چمن های مصنوعی و طبیعی و … و 196 هزار و 232 متر مربع فضای ورزشی سرپوشیده شامل استخرها، سالن های ورزشی سقف کوتاه، سقف بلند و چند منظوره در حال بهره برداری می باشد. همچنین در حال حاضر عملیات اجرایی احداث 7900 متر مربع فضای ورزشی روباز و 33 هزار و 500 متر مربع فضای ورزشی سرپوشیده در دست اقدام است که با اجرای آن سرانه فضای ورزشی روباز به 286/0 متر مربع به ازای هر نفر و سرانه فضای ورزشی سرپوشیده به 163/0 متر مربع به ازای هرنفر افزایش خواهد یافت.
    *راهی برای سیراب کردن روستاهای تشنه
    کام تشنه روستاها و روستاییان و مرزنشینان، اوقات تلخی را برای استاندار هفتم رقم زد. گواه این موضوع هم دستور او برای قطع آب منزل مدیرعامل مربوطه بود که چون بمبی رسانه ای در دنیا صدا کرد. او برای رفع این مهمترین چالش استان، راهکارهایی را ارائه کرد که مهمترین آنها موضوع تکمیل مجتمع های آبرسانی بود. بر اساس این تدبیر مجتمع های آبرسانی با رایزنی های او با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و تزریق اعتبارات ویژه، جان گرفتند تا در کمتر از دو سال، دفتر آبرسانی سیار به ۵۰۰ روستای استان را ببندند. این طرح در حالی در اولویت برنامه های دستگاه های متولی قرار گرفته که اگر بنا بود به روال عادی دنبال شود، بدون تردید با توجه به حجم اعتبارات استانی 12 سال زمان لازم داشت.
  • *انقلاب مَسکنی در استان
    معتمدیان برای رفع نیاز مسکن در مناطق شهری و مقاوم سازی واحدهای مسکونی در روستاهای استان، چند طرح بزرگ را در قالب چهار برنامه کلی تأمین مسکن اقشار کم درآمد، تأمین مسکن خانه اولی‌ها، نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی طراحی و عملیاتی کرد، احداث ده هزار واحد مسکن روستایی، ۶ هزار واحد مسکن شهری، ۱۷۰۰ واحد مسکن ایثارگران و هزاران واحد مسکونی ویژه اقشار خاص از جمله فرهنگیان، ارتشیان، مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی از جمله این اتفاقات است.
    اقدامات کارشناسی و جلسات تخصصی متعدد او با متولیان امر این نتیجه را حاصل کرد که استان در افق 1400 به ۲۸ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی نیاز دارد لذا در گام اول برای 25 هزار واحد هدف گذاری شد و طی همین مدت اندک حدود ۹۰ درصد این پروژه عملیاتی شده است.
    در این برنامه عملیاتی، افراد متأهلی که فاقد مسکن هستند، فرم جیم آنان سبز است و از خدمات دولتی برای تأمین مسکن استفاده نکرده‌اند، در قالب طرح اقدام ملی با تسهیلات خاص خانه‌دار می‌شوند که زمین رایگان ۹۹ ساله و تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی با کارمزد ۱۸ درصد از برنامه‌های حمایتی دولت برای ۲ هزار و ۴۵۰ متقاضی طرح اقدام ملی در استان است. در بخش مسکن روستایی نیز، ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در سطح 700 روستای استان در دستور کار کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفت که 90 درصد این واحدها به متقاضیان تحویل شده و 10 درصد باقیمانده نیز به همین زودی به بهره برداری خواهد رسید. طی تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد شهید و امور ایثارگران، برای ساخت هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی ویژه ایثارگران نیز برنامه‌ریزی شد که تحویل زمین رایگان و پرداخت تسهیلات ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومانی از برنامه‌های حمایتی خاص جامعه هدف در این طرح است.
    در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان در خردادماه امسال، طی تفاهم‌نامه‌ای برای احداث ۶ هزار واحد مسکن شهری برنامه‌ریزی شد که از این تعداد 5 هزار واحد برای افراد فاقد مسکن یا ساکنان بافت‌های فرسوده، حاشیه شهرها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت در نظر گرفته شده و هزار واحد هم به بازنشسته‌های فاقد مسکن اختصاص دارد. تحویل زمین رایگان، پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ۵۰ میلیون تومانی و کمک بلاعوض ۳۰ میلیون تومانی از جمله طرح‌های حمایتی دولت برای متقاضیان این واحدهاست.
    تأمین ۷۲۰ واحد ویژه کارکنان ارتش، هزار و ۴۱۱ واحد ویژه فرهنگیان، ۲۸۲ واحد ویژه مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، ۶۶ واحد ویژه مددجویان بهزیستی، هزار واحد در دست اقدام توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و ۱۸۰ واحد در اختیار خیرین مسکن ساز ویژه دهک‌های اول و دوم و سوم نیز از دیگر برنامه‌های استان برای رفع نیاز فاقدین مسکن است. در حال حاضر با هم افزایی دستگاه های اجرایی، زمین لازم برای احداث 31 هزار و 303 واحد مسکن شهری و روستایی در قالب طرح ها و تفاهم نامه های مختلف در سطح استان تأمین شده و بدون تردید با احداث این تعداد واحد مسکونی، انقلابی در زمینه مسکن در استان رقم می‌خورد و اتمام این پروژه ها، کاهش قیمت مسکن را در خراسان جنوبی به همراه خواهد داشت.
  • *رسیدن به بیش از میانگین کشوری در کمتر از دو سال
    از آن جایی که توسعه گازرسانی به شهرها و به ‌ویژه روستاها یکی از شاخصه‌های عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود، با این وجود خراسان جنوبی به جهت وسعت فراوان و کمی جمعیت از این موهبت بهره آن چنانه ای نبرده بود به گونه ای که تا ابتدای دولت دوازدهم تنها 22 شهر و 215 روستا در این استان گازدار بود اما طی دولت دوازدهم 10 شهر استان به شبکه سراسری گاز متصل شدند و درحقیقت در حال حاضر 100 درصد جمعیت شهری استان از نعمت گاز برخوردارند. در حوزه روستایی نیز تا اوایل دولت دوازدهم درصد برخورداری جمعیت روستایی ما از نعمت گاز، 37 درصد بود که در مقایسه با نرم کشوری 75 درصد بسیار پایین بود اما طی این سه سال 736 روستا -47 درصد جمعیت روستایی- در سطح استان گازدار شده اند. با این اتفاق در حال حاضر 951 روستا و به عبارتی 84 درصد جمعیت روستایی از نعمت گاز برخوردارند و خوشبختانه از نرم کشوری 82 درصد جلوتریم. به عبارت بهتر تا دو سال گذشته در شاخص گازرسانی، یکی از استان های کمتر برخوردار بودیم و الان از نرم کشوری بیشتریم.
    در حوزه برخورداری واحدهای صنعتی از نعمت گاز هم تا اول دولت دوازدهم 450 واحد صنعتی از گاز شهری برخوردار بودند و با پیگیری هایی که شد، طی این مدت 1042 واحد صنعتی دیگر نیز به شبکه گاز متصل شده اند و به عبارتی در حال حاضر1492 واحد تولیدی صنعتی استان گازدار می باشند. به عبارت بهتر شرکت گاز استان طی دو ساله 97 و 98 ، با گاز رسانی به 910 واحد صنعتی و تولیدی مشمول مصوبه شورای اقتصاد، بیشترین تعداد گازرسانی به واحدهای صنعتی و تولیدی را در سطح کشور به خود اختصاص داده ، این درحالی است که با استان دوم که 696 واحد صنعتی را گازدار کرده، اختلاف خیلی زیادی دارد و مهمتر این که اختلاف بقیه استان ها با هم در حد 10 واحد می باشد.
    بر توفیقات استان در زمینه گازرسانی این نکته هم قابل ذکر است که؛ با وجود محدودیت های اعتباری، شرکت گاز خراسان جنوبی از لحاظ تعداد روستاها و واحدهای صنعتی قابل افتتاح و آماده کلنگ زنی در هفته دولت امسال در بین کلیه شرکت های استانی تابعه شرکت ملی ایران بیشترین تعداد روستا و واحد صنعتی را برای افتتاح داشته و این شرکت با اقدامات ارزنده خود توانسته با هزینه کرد 158 میلیارد تومان 182 روستا را به شبکه سراسری گاز متصل نماید و با هزینه کرد 9 میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار 52 واحد صنعتی و تولیدی را نیز گازدار کند.
    علاوه بر این در هفته دولت امسال، عملیات گازرسانی به 233 روستا با اعتبار مورد نیاز 251 میلیارد تومان و گازرسانی به 139 واحد صنعتی و تولیدی با اعتبار مورد نیاز 58 میلیارد تومان آغاز شد و از همه مهمتر به منظور استمرار گاز، پروژه رینگ سازی و تقویت شبکه شهرهای بیرجند، قاین و طبس هم کلنگ زنی شد که پیش بینی می شود این پروژه 10 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته باشد.
    و نکته جالب توجه هم این که با وجود اقدامات پرهزینه ای که شرکت گاز تاکنون در استان انجام داده، تا پایان سال 1399، تعداد 400 روستا را نیز به شبکه سراسری گاز متصل می نماید که این موضوع هم می تواند در ارتقاء شاخص گازرسانی به روستاهای استان نقش بسزایی داشته باشد.
  • *آموزش در فضایی ایمن
    یکی دیگر از موضوعاتی که از نگاه تیز معتمدیان دور نماند، فضاهای آموزشی استان بود. بازدیدهای سرزده و دهگردشی ها به او ثابت کرده بود در برخی از مناطق استان، آمار کم دانش آموزان و بضاعت اندک آموزش و پرورش و گستره وسیع فعالیت های اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سبب شده امکان تأمین محیط مناسب برای کلاس و مدرسه فراهم نگردد لذا بچه ها در کلاس های کانکسی و در معرض گرما و سرمای شدید پای درس معلم حضور پیدا کنند.
    تغییر این شرایط در دستور کار ویژه ادارات کل آموزش و پرورش و نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قرار گرفت، پیگیری موضوع در دستگاه های حاکمیتی و در تهران نیز کار ویژه استاندار شد تا این که خبر آمد، خبری در راه است!
    بهمن ماه سال 98 و در برنامه های ویژه ایام دهه فجر، کلنگ احداث فضاهای آموزشی مناسب به منظور حذف کلاس های کانکسی در نهبندان به زمین زده شد. تأکید استاندار بر تسریع در روند اجرای این پروژه که مشارکت بنیاد علوی را به همراه داشت، کار را شتاب بخشید به گونه ای که کلیه مدارس کانکسی بالای 10 نفر دانش آموز در سطح استان حذف شده و ما به ازای آن مدارس ایمن و بادوام احداث گردیده است.
    در کنار این مهم، حوادث و اتفاقات چند سال گذشته درپی آتش سوزی در کلاس های درس و وقایع نامیمونی که در سطح کشور و در استان به همراه داشته ، استانداردسازی سیستم های گرمایشی هم به اولویتی مؤکد تبدیل شد و در حالی که تا سال 97 تنها 5050 کلاس درس استان از سیستم های استاندارد گرمایشی بهره مند بودند، طی همین مدت کمتر از دو سال، بیش از 90 درصد کلاس های درس استان به سیستم¬های گرمایشی استاندارد مجهز شده اند و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خود را برای برپایی دو جشن بزرگ حذف کلاس های کانکسی و سیستم های گرمایشی غیراستاندارد از محیط های آموزشی، آماده می کند. علاوه بر این دو اتفاق مهم، توجه ویژه معتمدیان به وضعیت آموزش و پرورش استان سبب شد، تعداد فضاهای آموزشی استان از 2 هزار و 695 مدرسه و 9 هزار و 297 کلاس درس در سال 1397 به 2 هزار و 749 مدرسه و 9 هزار و 482 کلاس درس در سال جاری افزایش یابد. در حال حاضر نیز عملیات اجرایی 190 کلاس درس دیگر نیز در دست اقدام است که با تکمیل پروژه های در دست اجرا شاهد رشد سرانه فضاهای استاندارد آموزشی استان از 6 متر مربع به 7.2 متر مربع خواهیم بود، همچنین در حال حاضر بیش از 600 کلاس درس در مدارس استان هوشمندسازی شده اند .
  • صدای سوت قطار در دشت های خراسان جنوبی، به زودی
    تدبیر او سبب شد پروژه راه آهن شرق، بعد سال ها معطلی، به برنامه اولویت دار دولت تبدیل شود و با تعیین منابع تأمین اعتباری آن، روند اجرای آن تسریع شود تا طی ۴ سال، صدای سوت قطار در دشت های خراسان جنوبی بپیچد و این آرزوی دیرینه مردم برآورده شود. با حضور معتمدیان در استان خراسان جنوبی، پروژه راه آهن شرق، به بهانه اهمیتی که در کاهش طول ترانزیت چابهار از طریق کریدور زاهدان- بیرجند- مشهد داشت، پیگیری های مکرر برای جلب توجه مسئولین کشوری آغاز شد، به طوری که این خط به عنوان اصلی ترین کریدور ترانزیت بندر مهم چابهار به آسیای میانه در دستور کار مسئولین کشوری قرار گرفت .
    بالاخره در سال 1398 همزمان با برگزاری همایش ملی روستا و عشایر و با حضور معاون اول رئیس جمهور در استان، عملیات اجرایی قطعه 16 بیرجند به سمت یونسی به طول 32 کیلومتر آغاز شد. اخذ مجوز 4 هزار میلیارد تومان فاینانس داخلی ( قرارداد مشارکت ) جهت تکمیل راه آهن بیرجند- یونسی از هیئت دولت ، موافقت کمیته فنی هیئت امنای ارزی کشور با اختصاص مبلغ 2800 میلیارد تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی به این پروژه، اختصاص 700 میلیون یورو فاینانس خارجی جهت تکمیل راه آهن زاهدان – بیرجند – یونسی، پیگیری اخذ مجوز ماده 56 برای راه آهن استان ( قطعه بیرجند – یونسی ) و .. از اتفاقات مهم در این پروژه است که روند اجرای کار را سرعت می بخشد.
    بدون تردید، با احداث خط راه آهن شرق به طول 901 کیلومتر شاهد کاهش فاصله ترانزیتی کشور های آسیای میانه تا بندر چابهار به میزان 345 کیلومتر و اتصال ریلی کشورهای افغانستان و جمهوری های آسیای میانه (به خصوص جمهوری ترکمنستان) به آب های آزاد جنوب خواهیم بود. پروژه ای که ضمن کاهش فاصله کریدور راه آهن آسیایی به میزان 685 کیلومتر و در نتیجه افزایش تقاضای بار ترانزیت به میزان 869 هزار تن، کاهش هزینه حمل مواد اولیه معدنی و در نتیجه اقتصادی شدن استحصال و بهره برداری از معادن استان از جمله معادن سنگ های ساختمانی و سایر کانی های فلزی و کانی های غیر فلزی و…را به همراه دارد و با ایجاد اشتغال و افزایش در آمد خانوارهای ساکن منطقه سبب رونق اقتصادی شده و از طرفی عوارض ناشی از خشکسالی را جبران خواهد کرد. این پروژه به طول 1511 کیلومتر با هدف افزایش نقش ویژه بندر چابهار در ترانزیت کالا و حمل و نقل بین المللی با استفاده از شبکه ریلی، افزایش ظرفیت شبکه ریلی کشور، پاسخگویی به تقاضای ایجاد شده حمل بار و مسافر تا پایان افق سال 1404 و همچنین کمک به افزایش امنیت شرق کشور سرعت اجرای آن بیش از گذشته افزایش یافته و پیش بینی می شود با اجرای آن شاهد جابجایی 1.891 میلیون نفر مسافر و 9.445 میلیون تن بار در افق طرح ( سال 1423) باشیم.
  • *مردی که فراموش نمی شود
    و بالاخره این که؛ کارهای منحصر بفرد معتمدیان که به قول حافظ شیرین سخن،” کز هر زبان که می‌شنوم نامکرر است” در زمینه پروژه های عمرانی متعدد، ایجاد خوشه های صنایع دستی، نصب نیروگاه های خورشیدی خانگی، ترغیب شرکت ها و سازمان های اقتصادی بزرگ کشور به سرمایه گذاری در استان، فعال تر کردن معادن و مواردی از این دست سبب شد، طی ۵ فصل متوالی، خراسان‌جنوبی با کسب کمترین نرخ بیکاری در صدر جدول رده بندی استان ها قرار بگیرد.
    انقلاب تحول از نوع تدابیر معتمدیان، این استان را که به قول خودش، سرزمین ناشناخته ها بود و سال ها مغفول واقع شده بود، دیگرگون کرده و بدون تردید مردم خراسان‌ جنوبی به پاس قدردانی از تلاش های شبانه روز این مرد خستگی ناپذیر، هرگز او را فراموش نخواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت