یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

انسجام و سلامت مدیریتی ؛ نقطه قوت استان در مسیر توسعه

رئیس قوه قضائیه در نشست شورای اداری استان با بیان اینکه همه گره‌ها می‌تواند به دست مدیران، فرهیختگان و نیروهای کارآمد گشوده شود و در یک کلمه «ما می‌ت‍وانیم» گفت: اینکه استان مرزی خراسان جنوبی علیرغم مجاورت با کشور افغانستان یا برخی تهدیداتی که نسبت به این استان از لحاظ شرایط جغرافیایی وجود دارد در بهترین وضعیت امنیتی قرار دارد، باید از شورای تامین استان و شهرستان‌ها، نیروهای نظامی و انتظامی، نیروهای مسلح و بسیج تجلیل کرد اما نباید فراموش کرد در کنار همه اینها نقش مردم بسیار مهم است. آیت ا… سید ابراهیم رئیسی افزود : در استان خراسان جنوبی آنچه زمینه هرگونه توسعه یافتگی است انسجام بوده و اگر زمانی که برای گسترش جاده‌ها، راه آهن، گازرسانی، افزایش صادرات، ایجاد اشتغال، توسعه گلخانه‌ای و کشاورزی استان اختصاص می‌یابد صرف برخی مشاجرات شود که حاصلی هم ندارد قطعا در استان از این کارنامه برخوردار نخواهیم بود.

مسائل استان را رصد می کنم

وی بیان کرد: در کنار مدیران با کفایت و فعالیت خوب و قابل تقدیر استاندار من هم مسائل استان را رصد می‌کنم به دلیل علقه‌ای که با این استان دارم؛ نسبت به همه مسائل کشور به ویژه در این استان حساس هستم. نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری گفت: آمار توسعه یافتگی خراسان جنوبی نشان دهنده این است که این استان زمینه جذب دارد و اگر اعتبارات به موقع برسد، زمینه جذب فراهم می‌شود که می‌تواند بسیاری از گره‌ها را بگشاید.
وی گفت: نظارت درون سازمانی توسط مدیران سبب شده اگرچه میزان بودجه و اعتبارات در استان افزایش پیدا کرده اما از سلامت برخوردار است نه اینکه اشکال یا تخلفاتی نبوده اما پیداست مدیران نظارت درون سازمانی دارند. رییسی گفت: این نگاهی است که مدیران در استان داشته‌اند و قابل تقدیر است به این معنا که ضمن نگاه به توسعه یافتگی، سعی کرده‌اند آفت‌ها نیز نباشد که نکته قابل توجهی است.

تفاوت خراسان جنوبی با شمال

وی با تاکید بر اینکه حفظ اراضی ملی در تمام کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر است گفت: جنگل‌ها، اراضی ملی و منابع طبیعی در همه جا مهم است اما منابع طبیعی در برخی استان‌ها مانند شمال کشور و در برخی روستاهای خراسان جنوبی باید متفاوت باشد اگرچه قانون به صورت عام وجود دارد.
رییسی گفت: منابع طبیعی در روستایی که قنات آن خشک شده، آب وجود ندارد و مردم مانده‌اند تا چراغ روستا روشن بماند و جلوی مهاجرت به شهرها گرفته شود با شمال کشور که درختان برای ویلاسازی قطع می‌شود متفاوت است لذا مجریان و دست‌اندرکاران باید توجه ویژه کنند و برخوردها با اولویت باشد.

هیچ مرزبندی در استان نداریم

استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: از ابتدای امسال تاکنون از نظر ارزی ۳۵ برابر معادل سه هزار و ۵۲۸ درصد افزایش ترانزیت کالا از مرز ماهیرود سربیشه به افغانستان را داشته‌ایم. محمدصادق معتمدیان با بیان اینکه در زمینه اشتغالزایی بنا ما بر این بوده که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود قرار دهیم گفت: در مرزهای ما اتفاقات خوبی انجام گرفت و در زمینه ترانزیت کالا رکود بی‌سابقه‌ای را در سطح کشور رقم زدیم. وی افزود: با حضور مقتدرانه نیروی‌های مسلح، اشراف اطلاعاتی نیروهای اطلاعاتی، حمایت دستگاه قضایی دارد با افتخار اعلام می‌کنیم که خراسان جنوبی یکی از امن‌ترین استان‌های کشور در حیطه امنیت مرز و در حطیه امنیت عمومی است. استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه با همدلی و صمیمیتی که بین دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی در سطح استان است و هیچ مرزبندی در استان نداریم امروز شاهد سرمایه‌گذاری بسیار خوب دستگاه‌های حاکمیتی در سطح استان هستیم، اظهار کرد: به عنوان مثال بنیاد مستضعفان به عنوان دستگاه معین محرومیت‌زدایی در شهرستان درمیان بیش ۸۵ میلیارد تومان در زمینه عمرانی و اشتغالزایی این شهرستان هزینه کرده است.
وی اظهار کرد: طرح‌های عمرانی و اشتغالزایی که در استان اجرا شده باعث شد که سه فصل پیاپی در سطح کشور رتبه اول کاهش نرخ بیکاری را داشته‌باشیم و آخرین فصلی که براساس آمار مرکز آمار ایران انجام شده نرخ بیکاری ما چهار درصد است.

نرخ بیکاری ۴ درصد

معتمدیان ادامه داد: برای اولین بار در کشور است که این رقم به چهار درصد رسیده است که این رتبه با تلاش دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی، نیروی‌های مسلح و حمایت معنوی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی حاصل شده است. وی گفت: این اقدامات علیرغم تمام محدودیت‌ها انجام شده از ابتدای امسال به دلیل محدودیت‌های مالی ما حتی یک ریال اضافه کار به دستگاه‌های دولتی پرداخت نکردیم، حتی حق ماموریت هم پرداخت نشده است.
معتمدیان ادامه داد: کارها، پروژه و طرح‌هایی که برای دستگاه‌های دولتی تعریف کردیم گاها ۲۰ برابر بوده و این بدون هیچ گونه افزایش منابع و گاها کاهش منابع بوده است.
وی با بیان این که برای اجرای هر چه پروژه های عمرانی به اعتبارات استانی اکتفا نکرده ایم، گفت: علاوه بر جذب اعتبارات ملی که به طور جدی پیگیری شد، از ظرفیت ماده 56 نیز برای آب و جاده های استان بهره بردیم.

مردم تحت فشارند ؛ کمک‌های
به موقعی به اقشار آسیب‌پذیر
در استان پرداخت شد

به گفته معتمدیان؛ آبرسانی به روستاها، راه آهن، آبخیزداری، گاز، قنوات، فضاهای آموزشی، دیجیتال و … از مواردی است که به طور جدی دنبال شده و نتایج خوبی هم به همراه داشته است. وی با اشاره به اینکه این اقدامات به معنی این نیست ما در این استان مشکل نداریم، بلکه در بحث مشکلات معیشتی فشارهایی بر مردم است، اضافه کرد: یکی از استان‌هایی هستیم که با محوریت نماینده ولی فقیه در استان در بحث کمک‌های مردمی و ساماندهی خیرین اقدامات بسیار شایسته‌ای شده و کمک‌های به موقعی به اقشار آسیب‌پذیر خصوصا دهک‌های پایین جامعه پرداخت شد.استاندار خراسان جنوبی گفت: تلاش ما این است که با برنامه‌هایی که تدوین کردیم و با تلاش و همراهی نمایندگان استان شاهد رفع محرومیت از این منطقه پراستعداد باشیم چرا که این استان یکی از مناطق استراتژیکی کشور در دهه آینده با توجه به پروژه‌های کلان و ابر پروژه‌هایی که جمهوری اسلامی در این منطقه در دست اجرا دارد، است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت