انرژی های خوب وزیر نیرو برای آب و باد و راه آهن

وزیرنیرو در سفر دیروزش به استان علاوه بر خبرها و وعده های خوش در حوزه آب و انرژی ها نو ، از توافق ایران و روسیه برای تامین منابع مالی راه آهن بیرجند – زاهدان خبر داد. اردکانیان گفت: با فدارسیون روسیه برای استفاده از وام ۵ میلیارد دلاری دولتی به توافق رسیده ایم و برای بهره مندی ازاین وام طرح‌هایی پیشنهاد شده که یکی راه آهن زاهدان به بیرجند است. وی ادامه داد: خوشبختانه دولت جمهوری اسلامی ایران این طرح را به تصویب رسانده و اکنون در حال پیگیری با دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت اقتصاد و دارایی روسیه هستیم و امیدواریم در یک سال باقیمانده فعالیت دولت دوازدهم بتوانیم طرح را به نقطه خوبی از لحاظ آماده شدن برای اجرا برسانیم. وزیر نیرو درباره تامین آب مورد نیاز استان از منابع دیگر گفت: طبق سند سازگاری با کم آبی خراسان جنوبی بحث تامین آب استان در بخش‌های مختلف از جمله شیرین کردن آب دریا و انتقال آن مدنظر است. اردکانیان از وجود ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت مطالعه شده برای استفاده از بخش انرژی تجدیدپذیر بادی در کشور خبر داد و افزود: وزارت نیرو مسئولیت کمیسیون مشترک با افغانستان را عهده دار است و مذاکرات ابتدایی خوبی صورت گرفته است. به گفته وی در حال حاضر در خراسان جنوبی ۲ نیروگاه مگاواتی با ظرفیت ۱۸ مگاوات در دست بهره‌برداری است که امیدواریم با اجرای نیروگاه بادی درح، ظرفیت تولیدی استان در این زمینه به عدد قابل ملاحظه‌ای برسد .

اعتبار برای سدهای تغذیه‌ای در مرز

از مهمترین خبرهای استاندار هم در سفر وزیر نیرو اعلام اقداماتی درباره ایجاد سدهای تغذیه ای در مناطق مرزی استان بود، برنامه ای که سال هاست کارشناسان تحقق آن را ضرورتی برای استان می دانند.استاندار خراسان جنوبی گفت: با تامین ۴۵ میلیارد تومان اعتبار، سه سد تغذیه‌ای تعیین شده برای شهرستان‌های مرزی درمیان، سربیشه و زیرکوه به بهره‌برداری می‌رسد تا با ذخیره‌سازی ۱۰ میلیون مترمکعب آب در حوزه‌های آب، کشاورزی و دامداری استان تحول ایجاد شود. محمدصادق معتمدیان افزود: یکی از مطالبات ما در گذشته تدوین سند جامع آب استان بود که دیروزبه سرانجام رسیده است و به عنوان نخستین استان سند سازگاری با کم‌آبی را تدوین کردیم و با ابلاغ این سند اتفاقات خوبی در خراسان جنوبی رقم خورد و در بخش‌های مختلف تکالیف جدیدی تعیین شد.
مشکل ۱۰ ساله فاضلاب هزار واحدی قاین مهر- نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس گفت: بیش از یک دهه است مشکل فاضلاب مجتمع هزار واحدی قائنات حل نشده است. اسحاقی با بیان اینکه مشکلات را باید درون خانوادگی حل کنیم، افزود: مشکل فاضلاب قاین در مواردی سلامت مردم را به خطر انداخته است و تاکنون ۷۰ درصد این پروژه حل شده است. وی با پیشنهاد اجرایی شدن برنامه نذر آب به وزیر نیرو ادامه داد: آب برخی روستاهای استان به قدری شور است که نمی‌توان لب به آن زد. وی گفت: هر چه قدر در حفظ منابع آبی خراسان‌جنوبی تلاش شود، علاوه بر خدمت به مردم استان همه ایران زمین بهره خواهند برد.

انتقال آب وارد فاز عملیاتی شود

یکی از تاکید های نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هم در برنامه های این سفر این بود که انتقال آب از دریای عمان به خراسان‌جنوبی وارد فاز عملیاتی شود چون این پروژه تا حد زیادی مشکل آب در استان را حل می‌کند. مصطفی نخعی افزود :منطقه نهبندان و سربیشه به واسطه عدم رسیدگی نمره عدالت را در کشور بسیار پایین آورده و برای حل مسائل این منطقه باید تلاش فوق‌العاده کرد. وی با بیان اینکه در سربیشه ۷۰ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود، بیان‌کرد: شبیه مشکل آب در غیزانیه خوزستان در خراسان‌جنوبی نیز بسیاری از روستاها با مشکل آب رو به رو هستند و اعتراض نکردن آنان را نباید به معنای نبود مشکل گذاشت.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس با تأکید بر حل مشکل مالی پروژه‌های مجتمع‌های آب‌رسانی منطقه نهبندان و سربیشه افزود: بسیاری از روستاهای هدف گردشگری چون چنشت نیز مشکل دفع فاضلاب دارند – گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت