انتظارات شهر درانتخاب شهردار

مهدی آبادی- شهرداری به عنوان مهمترین و تاثیرگذارترین نهاد شهری، نقش مهمی در زندگی روزمره مردم یک شهر دارد. سمت شهردار یک شهر به دلیل اهمیت بالای آن نیازمند دقت نظر در انتخاب فردی است که قرار است سکان هدایت یک شهر را طی ۴ سال در اختیار گرفته و آینده آن را رقم بزند، شهردار می بایست تخصص های مختلفی در حوزه های مدیریت شهری و سایر حوزه های مرتبط داشته باشد و در صورت غفلت در این انتخاب زیان غیر قابل جبرانی را بر پیکره یک شهر وارد خواهد کرد. چهارشنبه هفته گذشته ، روزنامه آوا میزبان نشستی با حضور جمعی از معتمدین ، کارشناسان و اعضای شورای شهر بیرجند بود تا انتظارات افکار عمومی و شهروندان از شورا در موضوع انتخاب شهردار بررسی گردد .

اگر شهردار غیر بومی انتخاب کنید، چه جوابی به مردم می دهید؟

آیت ا… صدرالدین عارفی ، رئیس حوزه علمیه معصومیه بیرجند در این نشست ضمن گلایه شدید از برخی اعضای شورای شهر به دلیل عدم پاسخگویی به مطالبات و افکار عمومی گفت : برخی اعضای شورا ،قبل انتخابات برای رای آوری به مردم مراجعه می کردند اما حالا گویا پاسخگو به مردم نیستند. وی با بیان اینکه در بُعد فرهنگی از تمام شهرهای کشور به ویژه پایتخت پیشرو تر هستیم، بیان کرد: اما با وجود این فرهنگ و حضور افراد فاضل و دانشمند و توانمند در منطقه از آنها برای برای مدیریت شهری استفاده نمی کنیم. عارفی با طرح این پرسش که آیا هنوز باید در مدیریت شهری از یک مدیر غیر بومی برای شهرداری بیرجند استفاده کنیم، اضافه کرد: اگر شهردار غیر بومی انتخاب کنید، چه جوابی به مردم می دهید؟ وی ادامه داد: یکی از وظایف شورای شهر بررسی مشکلات و معضلات شهری است که باید با نگاه درست آن را حل کند. رئیس حوزه علمیه معصومیه بیرجند با اشاره به یکی از معضلات شهری گفت: میلیارد ها تومان در زمین های پادگان ۰۴ دست به دست شده و باید بررسی شود برای این اراضی چه اقداماتی انجام شده است. به گفته عارفی، شورای اسلامی مرکز استان باید با دقت به موضوعات شهری ورود کند. وی با بیان اینکه شهردار بیرجند باید بومی باشد، تصریح کرد: یکی از افتخارات مردمان این منطقه امانت داری و کاردانی است که در مسئولیت های متفاوت در گوشه کنار کشور عملکرد رضایت بخشی از آنها شاهد بودیم. عارفی با بیان اینکه متاسفانه در این چهل سال اقدام اساسی برای مرکز استان انجام نشده است، بیان کرد: قبل از تاسیس استان خراسان جنوبی چندبار به تهران مراجعه و پیگیری کردم تا با تقسیم استان ، زمینه پیشرفت این منطقه را به وجود بیاوریم اما هنوز بعد از سال ها باید از خارج از استان مدیری برای مرکز استان بیاوریم.

شورا به فشار گروه های سیاسی توجه نکند

یکی از معتمدین مرکز استان هم در این نشست اینستاگرامی گفت: آنچه در این چهار سال برای اعضای شورای شهر باقی خواهد ماند، کارنامه شهرداری است که انتخاب خواهند. کریم پور با بیان اینکه شرایط کشور و مطالبه مردم کار را برای شورای ششم سخت خواهد کرد، عنوان کرد: بنابراین اعضای شورای شهر با انتخاب درست و بدون هرگونه عجله بهترین گزینه را برای شهرداری انتخاب کنند. وی اضافه کرد: شورا باید در انتخاب شهردار با مشورت از متخصصان و صاحب نظران به گزینه اصلح برسد و این دغدغه جدی شهروندان است. کریم پور با اشاره به فشارهایی که به اعضای شورای شهر در انتخاب شهردار ایجاد شده، گفت: انتخاب شهردار دستوری و فرمایشی نباشد و اعضای شورای شهر بدانند در این راه مردم همراه آنها خواهند بود. این معتمد محلی اضافه کرد: شورای شهر از میان گزینه های شهرداری هر شخصی را انتخاب کرد، شهروندان از آن حمایت می کنند اما نباید از فلان دفتر و جایگاه شهردار را انتخاب کنند چیزی که در دوره قبل مشاهده کردیم. کریم پور اضافه کرد: اعضای شورای شهر باید استقلال لازم در انتخاب شهردار را داشته و توجهی به فشارهای گروه های سیاسی نداشته باشند. وی با اشاره به موضوع زمین های پادگان ۰۴ بیرجند هم گفت: مقام معظم رهبری در این زمنیه فرمایش صریحی دارند و رفتارهای کنونی هیچ سنخیتی با سخنان ایشان ندارد.

یک دهه سکون مرکز استان

عضو سابق شورای شهر بیرجند نیز در این نشست با بیان اینکه برای مصالح و دلسوزی شهر نکاتی را منتقل می کند، گفت: ترکیب شورای شهر با حضور افراد با تجربه و توانمند خوب است و امیدوارم فضای گفتگو و تعامل در این شورا را شاهد باشیم. فخار با بیان اینکه بیرجند در یک دهه گذشته حالت سکون داشته است، اضافه کرد: با توجه به افزایش چند برابری بودجه شهر و زمان چهار ساله شورای پنجم باید اقدامات اثر بخش تری از شهرداری بیرجند می دیدیم. وی با بیان اینکه شورای شهر از ظرفیت بالایی برای مدیریت برخواردار است، افزود: در این نظام شورایی بلوار پیامبر اعظم، میدان سفیر امید، بلوار صیاد شیرازی، بلوار ناصری، شهرک تحویل سجادشهر، تعیین تکلیف سندهای شمال شهر انجام شده است. این عضو سابق شورای شهر توصیه ای به اعضای شورای ششم داشت. فخار گفت: باید با بازگذاشتن درب شورا به روی مردم، بزرگان و متخصصان از نظرات آنها برای توسعه شهری استفاده شود. وی با بیان اینکه شهردار باید نظام شورایی را قبول داشته باشد، ادامه داد: دید کلان نسبت به موضوعات شهری، کارنامه شاخص، قدرت رهبری، تسلط به پیشینه عمرانی شهر و تسلط به طرح تفصیلی بیرجند از مهم ترین شاخص های انتخاب شهرداری می باشد. فخار نیز به موضوع پادگان ۰۴ اشاره کرد و افزود: چرا موضوع پادگان بعد از سال ها به نتیجه ای نرسیده است، در حالی که اصل کار انجام شده ولی درگیر کارهای کوچک در این موضوع شدیم. وی موفقیت شورای شهر را آرزوی همه شهروندان دانست و اضافه کرد: امیدواریم شورا ششم هر شخصی را انتخاب کرد، پس از سال ها از تحول شهر سخن بگوییم.

شهردار نباید دیکته نویس باشد

رئیس سازمان نظام مهندسی نیز در این نشست گفت: شهردار باید علاوه بر ویژگی های عمومی مثل مدیریت و کاردانی از ویژگی های تخصصی نیز برخوردار باشد. عباسی در توضیح این ویژگی های تخصصی گفت: شهردار باید ریسک بالایی در انجام پروژه های شهری داشته باشد و نباید فقط دیکته نویس باشد. وی اضافه کرد: برخی ازتصمیمات را تا جایی قانون به اصطلاح نشکند باید خم شود و قدرت و ریسک شهردار در این زمینه مهم است. رئیس سازمان نظام مهندسی نیز به مشورت پذیر بودن شهردار اشاره و بیان کرد: علاوه براین شهردار باید نظام شورایی و استفاده از نظرات متخصصان را قبول داشته باشد که این باعث پیشبرد امور خواهد شد. عباسی خواستار مشارکت شهروندان در مدیریت شهری شد و گفت: چرا در این چند سال هیچ اقدامی برای آموزش مردم انجام نشده است؟ به طور مثال با آموزش لازم در موضوع تفکیک زباله از طریق رسانه ها به راحتی می توان هزینه ها را کاهش داد. رئیس سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه شهرداری فعالیت های روزانه ای دارد که باید با دقت آن را انجام دهد گفت: اما باید معضلات شهری را در برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم کند و سپس ان را حل کند. عباسی با بیان اینکه فضای سبز بیرجند حالت سکون دارد، افزود: وقتی به کلان شهری مثل مشهد می روید ،تغییرات را احساس می کنید اما در بیرجند چنین موضوعی وجود ندارد. به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی شهردار باید به پروژه های کوچک نیز توجه کند و گام به گام شهر را متحول کند.

شهردار ریسک پذیر می خواهیم

عضو سابق دیگر شورای شهر هم در این نشست بیان کرد: شهردار باید نگاه جامعی نسبت به معضلات شهری داشته باشد و با برنامه آنها را حل کند. صباغ با بیان اینکه باید موضوعات متعددی مثل مشکلات ترافیکی و فرار سرمایه های شهری ارزیابی شود و نسبت به حل آن اقداماتی انجام شود، عنوان کرد: در گذشته شوراهای شهر برخی از مشکلات را حل کردند اما این معضلات به قدری زیاد است که هنوز به اتمام نرسیده است. وی معتقد است که شهردار باید ریسک پذیر باشد و جسارت لازم برای برخی از تصمیات حیاتی را داشته باشد. این عضو سابق شورای شهر اضافه کرد: طرح تفصیلی شهر وابسته به چند ارگان است اما خود شهرداری باید رهبری این قضیه بپذیرد. صباغ با گلایه نسبت به وعده های چندین ساله درباره درآمد پایدار شهرداری، گفت: بیش از ۷۰ درصد درآمدهای شهرداری از طریق کمیسیون ماده ۱۰۰ تامین می شود. وی ادامه داد: برخی از افراد بومی گاهی درگیر مسائل حاشیه ای می شوند که در عملکرد آنها تاثیر زیادی دارد. به گفته صباغ این افراد ریسک کمتری دارند، درحالی که نباید درگیر مسائل روزمره شویم.

به شفافیت معتقدیم

بعد از سخنان صاحب نظران نوبت به دو عضو شورای شهر رسید تا به بیان نظراتشان بپردازند. ناصری در ابتدا به توضیحی درباره علت تاخیر در حضور به این جلسه پرداخت و گفت: جلسه فوق العاده ای که در شورای شهر برگزار شد باعث این تاخیر ناخواسته شد. وی خود را موظف به پاسخگویی به شهروندان دانست و اضافه کرد: در شورای ششم همه اعضا معتقد به شفافیت هستند و این قول را در زمان انتخابات دادیم و به آن نیز پایبندیم. وی درباره موضوع جلسه فوق العاده شورای شهر هم گفت: این جلسه با حضور جاوید شهردار اسبق برای پاسخگویی به برخی از سوالات و شبهات اعضای شورای ششم برگزار شد. ناصری با بیان اینکه دستور جلسه انتخاب شهردار برای مرکز استان نبود، اضافه کرد در جلسه قبل اعضای شورای شهر نظرشان را نسبت به ادامه حضور جاوید اعلام کردند و برای شهرداری سرپرستی را انتخاب کردند.

وامدار هیچ گروهی نیستم

عضو دیگر شورای شهر هم در این جلسه با بیان اینکه هدف همه ما در شورا توسعه مرکز استان است، گفت: با توجه به طولانی شدن جلسه شورای شهر با تاخیر یک ساعته در این نشست حضور داشتیم. سروری با بیان اینکه تاکنون دو جلسه شورای ششم برگزار شده اما اعضای جدید مورد هجمه زیادی قرار گرفته اند، افزود: در فضای مجازی شهردار را انتخاب می کنند و سپس برمی دارند که انتظار داریم بگذارند جلسات تمام شود، آنوقت شفاف به شما در این زمینه اطلاع رسانی خواهیم کرد. وی اضافه کرد: هر ۳ ماه یا ۶ماه گزارشی به مردم در ارتباط با فعالیت شورا شهر بیرجند به شهروندان خواهیم داد. سروری انتخاب شهردار را سنگین ترین وظیفه شورای شهر دانست و ادامه داد: اکنون باید شورای شهر با آرامش و به دور از هرگونه هیجانی شهردار را انتخاب کند. این عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: وامدار هیچ گروهی نیستم و در تصمیماتم استقلال دارم. سروری افزود: گروه های مختلف و معتمدین افرادی را معرفی و خواسته هایی دارند و همه این مطالب را جمع بندی خواهیم کرد تا یک شهردار مناسب برای مرکز استان انتخاب کنیم. وی درباره جلسه اخیر شورای شهر هم بیان کرد: شهردار سابق باید پاسخگوی شورای قبل باشد و مشخص نبود چه افرادی ایشان را به جلسه شورای جدید دعوت کردند تا از عملکرد خودشان دفاع کنند.

با فشار شهردار انتخاب نمی کنیم

این عضو شورای شهر با بیان اینکه با همفکری اعضای شورا براساس نیازشهر شهردار را انتخاب می کنیم، اضافه کرد: شاید فردی که سال های قبل فعالیت های خوبی را انجام داده اکنون با توجه به نیازهای جدید این توانمندی را نداشته باشد. سروری در این جلسه از برخی از مطالبه گران نیز انتقاد کرد و ادامه داد: برخی فقط به انتقاد کردن می پردازند اما هیچ پیشنهادی را ارائه نمی کنند. سروری در ادامه درخواستی از همه شهروندان داشت. وی گفت: این فرصت را به گروهی که تازه مسئولیت پذیرفتند را بدهید تا بدون هیچگونه فشار و عجله ای شهردار را انتخاب کنند. وی درباره نحوه انتخاب شهردار هم بیان کرد:افرادی که برای شهر موثر هستند برای شنیدن برنامه آنها دعوت خواهند شد و پس از بررسی همه جوانب شهردار مرکز استان انتخاب می شود. سروری با بیان اینکه عملکرد مهم ترین ملاک من برای انتخاب شهردار است ، افزود: اگر شخصی تخصص داشته باشد اما عملکرد قابل قبولی نداشته باشد به او رای منفی خواهم داد.

۱۳ گزینه داریم

این عضو شورا تصریح کرد: در این شورای هیچ کس نظر شخصی خود را به دیگران تحمیل نخواهد کرد و مردم در این مورد نگرانی نداشته باشند. به گفته سروری اگر برای انتخاب شخصی فشار آورده شود، قطعا نخواهیم پذیرفت و به مردم اعلام خواهیم کرد. وی در این جلسه با انتقاد از بودجه هزینه شده در شمال و جنوب شهر در دوره گذشته بیان کرد: پروژه فرهنگسرای بیرجند در دوره گذشته به بهره برداری رسید و آن را جز اعتبارات شمال شهر محسوب کردند درحالی که اصلا برای شمال شهر کارآیی ندارد. وی این شورا را یکی از قوی ترین شوراهای شهر بیرجند دانست و گفت: افراد از تخصص های گوناگون در این شورا حضور دارند. این عضو شورای شهر با بیان اینکه ۳ ماه برای انتخاب شهردار وقت داریم، گفت: حداقل ۱۳ نفر گزینه داریم که با نگاه کارشناسانه به بررسی انتخاب شهردار خواهیم پرداخت . وی در پایان دوباره این جمله را تکرار کرد که اگر گروهی فشار بیاورند قطعا شفاف به مردم اعلام خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در گزارشی که در شورای گفتگوی بخش

بیشتر

اصغری- حامد اکبرپور جانشین ستاد دیه استان اعلام نمود این مادر که بابت بدهی مالی

بیشتر

کاری- معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به دو اقدامات تحولی ویژه

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت