یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

امیریه، زیبا ترین باغ ایرانی در بیرجند دانشگاه بیرجند منتظر نگاه ویژه و حمایت فوری مسئولان استان

رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه باغ و امارت امیرآباد از زیباترین باغ های ایران در شرق کشور است، افزود: این باغ زیبا از اول انقلاب به مالکیت دانشگاه بیرجند درآمده است و تکمیل، مرمت و احیای آن با احتساب هزینه های امروز نیازمند ۸ میلیارد تومان اعتبار است.دکتر احمد خامسان روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران گفت: باغ و عمارت امیرآباد از ۶ بخش شامل کوشک،باغ، ارگ کلاه فرنگی، چهار کاج یا اندرونی، استخر و ساختمان الحاقی و ورودی تشکیل شده است. به گفته وی این مکان منحصر به فرد نیازمند حمایت استاندار، فرماندار، میراث فرهنگی و همه فرهنگ دوستان ایرانی است. وی با اشاره به اینکه از سال ۹۷ تصمیم گرفتیم مرمت و احیای این باغ را با جدیت بیشتری پیگیر شویم، ادامه داد: متأسفانه به دلیل مشکلات اداری بین دانشگاه و میراث فرهنگی، ردیف ملی باغ امیرآباد به باغ شوکت آباد انتقال داده شد.

باغ امیریه نیازمند مساعدت مسئولان برای اخذ ردیف ملی و استانی


وی با بیان اینکه امیدواریم با مساعدت مسئولان و بازگشت ردیف ملی باغ امیرآباد این فضای بسیار زیبا را سال آینده برای استفاده عموم مردم، آماده و بازگشایی نماییم، ادامه داد: البته در فاز اول درب های این باغ را در ایام وسط هفته از ساعت ۴ عصر تا غروب و در روزهای تعطیل از ۸ صبح تا غروب به روی کارکنان دانشگاه باز خواهیم کرد و در ادامه نیز امکان استفاده عموم مردم را از این فضا فراهم خواهیم نمود.وی یادآور شد: خوشبختانه موفق شدیم یک میلیارد تومان از محل اعتبارات اختصاصی دانشگاه و سال گذشته نیز ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات در اختیار وزارت علوم برای مرمت باغ در اختیار بگیریم و باغ را از حالت مخروبه ای که داشت، خارج کنیم. رئیس دانشگاه بیرجند گفت: با تایید مشاور میراث فرهنگی، طرح احیا و مرمت باغ با هزینه ۱۰۰ میلیون تومان آغاز شد و اکنون فضای آموزشی و تاریخی را با کشیدن فنس از هم جدا کردیم که در ادامه حصاری سبز برای این منظور ایجاد خواهد شد. خامسان خاطر نشان کرد: همچنین برای بخش اداری همکاران نیز در خارج از محوطه باغ فضایی را راه اندازی نمودیم و محوطه باغ را برای فضای رفاهی در نظر گرفتیم.
وی با اشاره به اینکه کوشک، بی نظیر ترین و مهمترین بخش باغ است که با نظر مشاور میراث فرهنگی به عنوان نگارستان، موزه و اتاق جلسات در نظر گرفته شده است، افزود : همچنین ایجاد اقامتگاه، رستوران سنتی و رستوران غذاهای دریایی نیز در برنامه است و در ورودی اصلی هم غرفه های عرضه صنایع دستی را خواهیم داشت.

باغ امیرآباد، گنجی گمشده و مغفول مانده

معاون اداری و مالی دانشگاه بیرجند نیز در این مراسم با ابراز تاسف از اینکه بسیاری از شهروندان بیرجندی کوشک و باغ زیبای امیرآباد را نمی‌شناسند، گفت: باغ و عمارت امیریه در حقیقت گنجی گم شده و مغفول مانده است که بی‌توجهی به آن می‌تواند آن را به مخروبه‌ای در سالیان نه چندان دور تبدیل نماید و شاید تا ۵ سال دیگر اثری از آن باقی نماند!
دکتر سید وحید اسلامی تاکید کرد: این باغ از دو بعد معنوی و مادی اهمیت دارد و اگر به آن توجه نشود گناه آن متوجه تمامی ما مسئولان خواهد بود. وی با اشاره به اینکه باغ امیرآباد علاوه بر دارا بودن شرایط معمول گردشگری، دارای قابلیت اکوتوریسم نیز می‌باشد، افزود: دانشگاه بیرجند در راستای ترویج اقتصاد بدون نفت برای احیا و مرمت این باغ با هدف رونق صنعت گردشگری کمر همت را بسته است تا از این گنج در اختیار کمال بهره را ببرد. وی بیان کرد: از مسئولان تقاضا داریم که در طرح توازن مشارکت کنند تا بتوانیم این مکان تاریخی را تبدیل به یک مکان توریستی برای هموطنان کنیم. خامسان خاطر نشان کرد: همچنین برای بخش اداری همکاران نیز در خارج از محوطه باغ فضایی را راه اندازی نمودیم و محوطه باغ را برای فضای رفاهی در نظر گرفتیم. وی با اشاره به اینکه کوشک، بی نظیر ترین و مهمترین بخش باغ است که با نظر مشاور میراث فرهنگی به عنوان نگارستان، موزه و اتاق جلسات در نظر گرفته شده است، افزود : همچنین ایجاد اقامتگاه، رستوران سنتی و رستوران غذاهای دریایی نیز در برنامه است و در ورودی اصلی هم غرفه های عرضه صنایع دستی را خواهیم داشت.

باغ امیرآباد، گنجی گمشده و مغفول مانده

معاون اداری و مالی دانشگاه بیرجند نیز در این مراسم با ابراز تاسف از اینکه بسیاری از شهروندان بیرجندی کوشک و باغ زیبای امیرآباد را نمی‌شناسند، گفت: باغ و عمارت امیریه در حقیقت گنجی گم شده و مغفول مانده است که بی‌توجهی به آن می‌تواند آن را به مخروبه‌ای در سالیان نه چندان دور تبدیل نماید و شاید تا ۵ سال دیگر اثری از آن باقی نماند!
دکتر سید وحید اسلامی تاکید کرد: این باغ از دو بعد معنوی و مادی اهمیت دارد و اگر به آن توجه نشود گناه آن متوجه تمامی ما مسئولان خواهد بود. وی با اشاره به اینکه باغ امیرآباد علاوه بر دارا بودن شرایط معمول گردشگری، دارای قابلیت اکوتوریسم نیز می‌باشد، افزود: دانشگاه بیرجند در راستای ترویج اقتصاد بدون نفت برای احیا و مرمت این باغ با هدف رونق صنعت گردشگری کمر همت را بسته است تا از این گنج در اختیار کمال بهره را ببرد. وی بیان کرد: از مسئولان تقاضا داریم که در طرح توازن مشارکت کنند تا بتوانیم این مکان تاریخی را تبدیل به یک مکان توریستی برای هموطنان کنیم.

هزینه یک و نیم میلیارد تومانی برای باغ امیریه

مدیر امور فنی و نظارت بر طرح های عمرانی دانشگاه نیز با اشاره به اقدامات عمرانی برای مرمت و احیای این باغ گفت: فنس کشی، مرمت خیابان‌ها، جدول کشی، مرمت دیوار اصلی باغ و مرمت ارگ کلاه فرنگی با هزینه‌ای بالغ بر 1.5 میلیارد تومان انجام شده است.
مهندس علی یعقوبی ضمن اشاره به اینکه هفته آینده سه مناقصه برای روشنایی خیابان اصلی باغ از استخر تا کوشک با حدود 500 میلیون تومان هزینه اجرا خواهد شد، افزود: همچنین مرمت ساختمان الحاقی با حدود 700 میلیون تومان هزینه و مرمت داخلی برای حفظ سازه با حدود 100 میلیون تومان انجام می شود.

کاشت 2 هزار گیاه فصلی در باغ امیرآباد

مسئول مجتمع رفاهی، فرهنگی باغ امیریه دانشگاه بیرجند به شاخص‌های کم نظیر تاریخی و اکولوژیکی این باغ اشاره کرد و گفت: در این باغ ۵ هزار و ۶۰۰ گیاه مثمر، ۸۰۰ گیاه غیرمثمر، ۵۰۰ کاج و بیش از ۲۰۰ سرو قدیمی داریم و چنارهای باغ با حدود ۳۰۰ سال عمر، مسن ترین موجودات زنده بیرجند هستند. مهندس هادی صالح‌پور یادآور شد: در بحث رفاهی و تزئینی حدود دو هزار گیاه فصلی تاکنون در باغ کاشته شده است و محصولات اصلی این باغ را پسته، زرشک، انگور و عناب تشکیل می‌دهد – نسرین کاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت