افق روشن آبرسانی به روستاهای استان در ۲ سال آینده

ایرنا – اجرا و افتتاح طرح‌های آبرسانی پایدار و شتاب‌بخشی به آن با مشارکت دولت و سایر نهادها این افق روشن را پیش رو قرار داده است که در ۲ سال آینده تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان خراسان جنوبی آبرسانی شود.شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی آبرسانی پایدار به ۸۰ روستای استان در سال جاری را برنامه‌ریزی کرد که از این تعداد با احتساب طرح‌های قابل افتتاح در دهه فجر تاکنون آبرسانی به ۵۰ روستا انجام شده‌ است.علاوه بر این در پی انعقاد قراردادهایی با سایر نهادها از جمله قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)، بسیج سازندگی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، مسوولان خراسان جنوبی امیدوارند بتوانند در ۲ سال آینده آب پایدار را به تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان برسانند و یکی از دغدغه‌های اصلی در این استان درگیر با خشکسالی برطرف شود. بهره‌برداری از طرح آبرسانی پایدار به ۱۰ روستا و پایدارسازی شبکه آب ۱۶ روستای دیگر در خراسان جنوبی همچنین آغاز آبرسانی به ۴۹ روستای خراسان جنوبی با دستور رییس جمهور در دهه فجر امسال نویدبخش شتاب‌دهی به این اقدام زیربنایی و اثرگذار در همه بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی است. چرا که ۴۱ درصد جمعیت خراسان جنوبی در مناطق روستایی سکونت دارد و بخش عمده‌ای از مشاغل مردم این استان کشاورزی و دامداری است، علاوه بر این با توجه به مرز طولانی خراسان جنوبی با کشور افغانستان، ماندگاری جمعیت در نوار مرزی شرق کشور اهمیت فراوان دارد. از این رو توجه به تامین زیرساخت‌های زندگی و کار در روستا به‌ویژه آب همواره مورد مطالبه مردم بوده زیرا تامین آب پایدار روستاییان علاوه بر تامین آب سالم و بهداشتی مورد نیاز آنان، با توجه به تداوم خشکسالی در این استان گام بلندی در توسعه روستایی و ماندگاری جمعیت محسوب می‌شود. توسعه شبکه آبرسانی از مهمترین الزامات توسعه و رونق تولید در روستاهاست که در همین ماه‌های ابتدایی فعالیت دولت سیزدهم مورد توجه ویژه قرار گرفته تا روستاییان مانند شهرنشینان از آب شرب سالم و پایدار بهره‌مند شوند. دهه فجر ۱۴۰۰ نیز در بخش آبرسانی علاوه بر افتتاح ۲۶ طرح آماده بهره‌برداری، عملیات اجرایی آبرسانی به ۴۹ روستای خراسان جنوبی با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در هفتمین روز دهه فجر از طریق ارتباط تصویری با رییس جمهور و فرمان اجرای طرح جهاد آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور، در محل روستای خیرآباد از توابع شهرستان درمیان آغاز شد.

تامین آب در افق ۳۰ ماه

آبرسانی به ۴۹ روستای استان با محوریت مناطق محروم قرار است طی ۳۰ ماه عملیاتی شود تا ۱۵ هزار نفر در این روستاها از آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: طرح‌های آبرسانی به این روستاها با حفر و تجهیز چهار حلقه چاه، لوله‌گذاری خط انتقال به طول ۱۲۰ کیلومتر، احداث ۱۲ هزار مترمکعب مخزن، ۲۵ ایستگاه پمپاژ، ۳۰ ساختمان تاسیسات به مساحت ۴۰۰ مترمربع، حصارکشی به متراژ ۸ هزار و ۴۰۰ متر طول، اجرای شبکه برق فشار متوسط به طول ۱۷ کیلومتر و ۵۲۰ باب حوضچه شیرآلات اجرا می‌شود. حسین امامی اعتبار این طرح‌های آبرسانی را ۲۵۶ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: براساس برنامه زمان‌بندی طرح‌ها در ۳۰ ماه آینده تکمیل می‌شود.وی اضافه کرد: در چهار شهرستان مرزی خراسان جنوبی قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) طرح‌های آبرسانی را اجرایی می‌کند و در سایر شهرستان‌ها هم بسیج سازندگی کار اجرای طرح‌های آبرسانی را برعهده گرفته است.

آبرسانی پایدار به ۵۰ روستا در سال جاری

بهره‌برداری از طرح‌های آبرسانی پایدار به ۱۰ و پایدارسازی شبکه آب ۱۶ روستای دیگر خراسان جنوبی با مجموع اعتبار ۲۶ میلیارد تومان رهاورد دیگر فجر ۱۴۰۰ برای روستاییان این استان است، خدمت ماندگاری که افق روشنی را برای زندگی آسوده‌تر در روستاهای کمتر توسعه‌یافته ترسیم کرد و خاطره باز کردن شیر آب، نوشیدن و شستن دست و صورت با آب بهداشتی را از رویا به واقعیت تبدیل کرد. براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۰ آبرسانی به ۸۰ روستای خراسان جنوبی در دستور کار است و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی درباره آخرین روند پیشرفت این برنامه گفت: آبرسانی پایدار به روستاهای خراسان جنوبی از دغدغه‌های اصلی ما است که در این راستا از ابتدای سال جاری تاکنون آبرسانی پایدار به ۵۰ روستای استان را با اعتبار حدود ۸۰ میلیارد تومان انجام داده‌ایم. امامی افزود: با اجرای این طرح‌ها بیش از ۲۰ هزار نفر در روستاهای استان از آب سالم و بهداشتی بهره‌مند شده‌اند. وی بیان کرد: آبرسانی به ۳۰ روستای دیگر تا پایان سال مالی جاری با حدود ۶۰ میلیارد تومان اعتبار انجام می‌شود و طرح‌های باقیمانده از پیشرفت بالایی برخوردار است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: در زمینه آبرسانی پایدار به روستاها از ظرفیت سایر سازمان‌ها و نهادها از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه، بنیاد علوی، قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و بنیاد ابراهیمی نیز کمک گرفته‌ایم.وی تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد شبکه آبرسانی در خراسان جنوبی وجود دارد که براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته طی ۲ سال آینده تمامی روستاهای پرجمعیت استان با اولویت مناطق مرزی و محروم از آب شرب سالم برخوردار خواهند شد.

افزایش ۶ برابری اعتبارات آبرسانی روستایی

امامی افزود: پس از ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی حرکت وسیعی برای آبرسانی به روستاها شروع شد و در سال جاری اعتبارات بخش روستایی این مجموعه رشد ۶ برابری داشته و امسال در مجموع حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به روستاهای خراسان جنوبی مصوب شده که تاکنون ۵۰ درصد آن اختصاص یافته است.وی با بیان اینکه به دنبال پایدارسازی شبکه‌های آب در روستاهای استان هستیم گفت: پروژه پایدارسازی آب مجتمع کوثر و کویر طبس همچنین پروژه‌های مجتمع آبرسانی سده و گرماب شهرستان قاینات از جمله پروژه‌های در دست اجرای این مجموعه است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: طرح آبرسانی به روستای خیرآباد شهرستان مرزی درمیان نیز با همکاری قرارگاه عملیاتی شهید ناصری در مراحل نهایی است و در اجرای این پروژه خطوط انتقال اصلی به طول ۱۶ کیلومتر اجرایی شده و مخازن ذخیره آن توسط بسیح سازندگی و با مشارکت مالی بنیاد ابراهیمی در حال اجرا است. وی بیان کرد: مجتمع آبرسانی خوشاب نیز با کمک مالی پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کمیته امداد در حال اجرا است تا گام مهمی در راستای تامین آب مناطق مرزی شهرستان سربیشه برداشته شود. با وجود تلاش وافر و پرهزینه برای آبرسانی در خراسان جنوبی هدررفت آب یکی از مشکلات اساسی است و هدررفت آب در شبکه روستایی ۴۰ درصد و در شبکه شهری ۳۲ درصد گزارش شده است.امامی در این باره از سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومانی برای اصلاح و بازسازی شبکه‌ها و خطوط انتقال آب فرسوده خبر داد و گفت: برنامه امسال این است که هدررفت شبکه‌های آب روستایی استان ۶ درصد کاهش یابد.وی گفت: در حال حاضر ۱۳۸ هزار و ۵۸۹ انشعاب آب در مناطق روستایی استان خراسان جنوبی وجود دارد و از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۶ هزار انشعاب جدید واگذار شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت