یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

افق روشن آبرسانی به روستاهای استان در ۲ سال آینده

ایرنا – اجرا و افتتاح طرح‌های آبرسانی پایدار و شتاب‌بخشی به آن با مشارکت دولت و سایر نهادها این افق روشن را پیش رو قرار داده است که در 2 سال آینده تمامی روستاهای بالای 20 خانوار استان خراسان جنوبی آبرسانی شود.شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی آبرسانی پایدار به 80 روستای استان در سال جاری را برنامه‌ریزی کرد که از این تعداد با احتساب طرح‌های قابل افتتاح در دهه فجر تاکنون آبرسانی به 50 روستا انجام شده‌ است.علاوه بر این در پی انعقاد قراردادهایی با سایر نهادها از جمله قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)، بسیج سازندگی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، مسوولان خراسان جنوبی امیدوارند بتوانند در 2 سال آینده آب پایدار را به تمامی روستاهای بالای 20 خانوار استان برسانند و یکی از دغدغه‌های اصلی در این استان درگیر با خشکسالی برطرف شود. بهره‌برداری از طرح آبرسانی پایدار به 10 روستا و پایدارسازی شبکه آب 16 روستای دیگر در خراسان جنوبی همچنین آغاز آبرسانی به 49 روستای خراسان جنوبی با دستور رییس جمهور در دهه فجر امسال نویدبخش شتاب‌دهی به این اقدام زیربنایی و اثرگذار در همه بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی است. چرا که 41 درصد جمعیت خراسان جنوبی در مناطق روستایی سکونت دارد و بخش عمده‌ای از مشاغل مردم این استان کشاورزی و دامداری است، علاوه بر این با توجه به مرز طولانی خراسان جنوبی با کشور افغانستان، ماندگاری جمعیت در نوار مرزی شرق کشور اهمیت فراوان دارد. از این رو توجه به تامین زیرساخت‌های زندگی و کار در روستا به‌ویژه آب همواره مورد مطالبه مردم بوده زیرا تامین آب پایدار روستاییان علاوه بر تامین آب سالم و بهداشتی مورد نیاز آنان، با توجه به تداوم خشکسالی در این استان گام بلندی در توسعه روستایی و ماندگاری جمعیت محسوب می‌شود. توسعه شبکه آبرسانی از مهمترین الزامات توسعه و رونق تولید در روستاهاست که در همین ماه‌های ابتدایی فعالیت دولت سیزدهم مورد توجه ویژه قرار گرفته تا روستاییان مانند شهرنشینان از آب شرب سالم و پایدار بهره‌مند شوند. دهه فجر 1400 نیز در بخش آبرسانی علاوه بر افتتاح 26 طرح آماده بهره‌برداری، عملیات اجرایی آبرسانی به 49 روستای خراسان جنوبی با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در هفتمین روز دهه فجر از طریق ارتباط تصویری با رییس جمهور و فرمان اجرای طرح جهاد آبرسانی به 10 هزار روستای کشور، در محل روستای خیرآباد از توابع شهرستان درمیان آغاز شد.

تامین آب در افق 30 ماه

آبرسانی به 49 روستای استان با محوریت مناطق محروم قرار است طی 30 ماه عملیاتی شود تا 15 هزار نفر در این روستاها از آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: طرح‌های آبرسانی به این روستاها با حفر و تجهیز چهار حلقه چاه، لوله‌گذاری خط انتقال به طول 120 کیلومتر، احداث 12 هزار مترمکعب مخزن، 25 ایستگاه پمپاژ، 30 ساختمان تاسیسات به مساحت 400 مترمربع، حصارکشی به متراژ 8 هزار و 400 متر طول، اجرای شبکه برق فشار متوسط به طول 17 کیلومتر و 520 باب حوضچه شیرآلات اجرا می‌شود. حسین امامی اعتبار این طرح‌های آبرسانی را 256 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: براساس برنامه زمان‌بندی طرح‌ها در 30 ماه آینده تکمیل می‌شود.وی اضافه کرد: در چهار شهرستان مرزی خراسان جنوبی قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) طرح‌های آبرسانی را اجرایی می‌کند و در سایر شهرستان‌ها هم بسیج سازندگی کار اجرای طرح‌های آبرسانی را برعهده گرفته است.

آبرسانی پایدار به 50 روستا در سال جاری

بهره‌برداری از طرح‌های آبرسانی پایدار به 10 و پایدارسازی شبکه آب 16 روستای دیگر خراسان جنوبی با مجموع اعتبار 26 میلیارد تومان رهاورد دیگر فجر 1400 برای روستاییان این استان است، خدمت ماندگاری که افق روشنی را برای زندگی آسوده‌تر در روستاهای کمتر توسعه‌یافته ترسیم کرد و خاطره باز کردن شیر آب، نوشیدن و شستن دست و صورت با آب بهداشتی را از رویا به واقعیت تبدیل کرد. براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال 1400 آبرسانی به 80 روستای خراسان جنوبی در دستور کار است و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی درباره آخرین روند پیشرفت این برنامه گفت: آبرسانی پایدار به روستاهای خراسان جنوبی از دغدغه‌های اصلی ما است که در این راستا از ابتدای سال جاری تاکنون آبرسانی پایدار به 50 روستای استان را با اعتبار حدود 80 میلیارد تومان انجام داده‌ایم. امامی افزود: با اجرای این طرح‌ها بیش از 20 هزار نفر در روستاهای استان از آب سالم و بهداشتی بهره‌مند شده‌اند. وی بیان کرد: آبرسانی به 30 روستای دیگر تا پایان سال مالی جاری با حدود 60 میلیارد تومان اعتبار انجام می‌شود و طرح‌های باقیمانده از پیشرفت بالایی برخوردار است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: در زمینه آبرسانی پایدار به روستاها از ظرفیت سایر سازمان‌ها و نهادها از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه، بنیاد علوی، قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و بنیاد ابراهیمی نیز کمک گرفته‌ایم.وی تصریح کرد: بیش از 100 روستای بالای 20 خانوار فاقد شبکه آبرسانی در خراسان جنوبی وجود دارد که براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته طی 2 سال آینده تمامی روستاهای پرجمعیت استان با اولویت مناطق مرزی و محروم از آب شرب سالم برخوردار خواهند شد.

افزایش 6 برابری اعتبارات آبرسانی روستایی

امامی افزود: پس از ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی حرکت وسیعی برای آبرسانی به روستاها شروع شد و در سال جاری اعتبارات بخش روستایی این مجموعه رشد 6 برابری داشته و امسال در مجموع حدود 300 میلیارد تومان برای آبرسانی به روستاهای خراسان جنوبی مصوب شده که تاکنون 50 درصد آن اختصاص یافته است.وی با بیان اینکه به دنبال پایدارسازی شبکه‌های آب در روستاهای استان هستیم گفت: پروژه پایدارسازی آب مجتمع کوثر و کویر طبس همچنین پروژه‌های مجتمع آبرسانی سده و گرماب شهرستان قاینات از جمله پروژه‌های در دست اجرای این مجموعه است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: طرح آبرسانی به روستای خیرآباد شهرستان مرزی درمیان نیز با همکاری قرارگاه عملیاتی شهید ناصری در مراحل نهایی است و در اجرای این پروژه خطوط انتقال اصلی به طول 16 کیلومتر اجرایی شده و مخازن ذخیره آن توسط بسیح سازندگی و با مشارکت مالی بنیاد ابراهیمی در حال اجرا است. وی بیان کرد: مجتمع آبرسانی خوشاب نیز با کمک مالی پنج میلیارد و 500 میلیون تومان کمیته امداد در حال اجرا است تا گام مهمی در راستای تامین آب مناطق مرزی شهرستان سربیشه برداشته شود. با وجود تلاش وافر و پرهزینه برای آبرسانی در خراسان جنوبی هدررفت آب یکی از مشکلات اساسی است و هدررفت آب در شبکه روستایی 40 درصد و در شبکه شهری 32 درصد گزارش شده است.امامی در این باره از سرمایه‌گذاری 50 میلیارد تومانی برای اصلاح و بازسازی شبکه‌ها و خطوط انتقال آب فرسوده خبر داد و گفت: برنامه امسال این است که هدررفت شبکه‌های آب روستایی استان 6 درصد کاهش یابد.وی گفت: در حال حاضر 138 هزار و 589 انشعاب آب در مناطق روستایی استان خراسان جنوبی وجود دارد و از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 6 هزار انشعاب جدید واگذار شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت