یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳

افزایش 400 درصدی ظرفیت انبارهای ذخیره سازی شرکت پشتیبانی امور دام

محمودآبادی- طی دو سال گدشته با پیگیری های انجام شده برای تنظیم بازار و کاهش دغدغه ی ذخایر راهبردی استان، شرکت پشتیبانی امور دام ظرفیت انبارهای استان را به 400 درصد افزایش داد، و امروز ظرفیت ذخایر راهبردی استان 100 درصد تکمیل است.مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام با اشاره به بحث کرونا و افزایش تولید بدون تقاضا که در استان رخ داده بود گفت: شرکت پشتیبانی امور دام با توجه به وظیفه ای که دارد، برای کنترل آنچه در بازار به وجود آمده بود شروع به خرید مرغ منجمد موجود در بازار کرد. «مهدی روشن»افزود: با برنامه ریزی ها و اعتباری که در دست داشتیم،از اواخر سال گذشته تاکنون 965 تن مرغ منجمد شیرین پک شده ی سایز، از مرغداران خریداری شده و در سردخانه های استان ذخیره سازی شده است.وی درباره ی تامین نهاده ها در استان نیز اعلام کرد:همان طور که می دانید غالب نهاده ها در کشور ما وارداتی است به خصوص سویا که باید با ارز دولتی خریداری و در اختیار کارخانه های تولید روغن و خوراک دام و . . . قرار گیرد،با رویه ای که دولت در پیش گرفت، مبنی بر اینکه نهاده دقیقا به دست مصرف کننده نهایی برسد، طی ماه های اخیر سامانه ی بازارگاه را راه اندازی کرد. وی در این باره توضیح داد:در این سامانه درخواست ها ثبت و نیاز استان توسط سازمان جهادکشاورزی مشخص می شود و نهاده مورد نیاز در اختیار شرکت پشتیبانی امور دام قرار می گیرد و نسبت به توزیع آن اقدام می کنیم.

رشد دو برابری توزیع نهاده
روشن ادامه داد: در سال گذشته 80 هزار تن نهاده های دام و طیور در استان توزیع شده است،این میزان در سال 97 حدود 35 هزار تن و در سال 96 حدود 33 هزار تن بوده است،بر این اساس در مقایسه با سال 98 توزیع نهاده ها در استان رشد دو برابری را نشان می دهد.وی ادامه داد: ذخایر پشتیبانی امور دام در حال حاضر 100 درصد تکمیل است و هیچ نگرانی از بابت کمبود در بازار نیست،که این موضوع مربوط به افزایش تعداد سردخانه ها و انبارهای شرکت امور پشتیبانی دام در طی دو سال گذشته است.

صادرات مرغ منجمد با عوارض صفر
مدیر شرکت پشتیبانی امور دام استان با اشاره به مازاد تولید مرغ در استان اضافه کرد: با پیگیری هایی که در این زمینه انجام شده توانستیم به عنوان اولین استان در کشور مجوز صادرات مرغ منجمد توسط شرکت پشتیبانی امور دام با معافیت عوارض صادراتی به کشور افغانستان را دریافت کنیم. وی ادامه داد: هم اکنون صادرات 700 تن مرغ منجمد در حال انجام است، که یک محموله توسط مباشر شرکت پشتیبانی امور دام صادر و محموله ی بعدی نیز در حال تکمیل امور گمرکی است.پیش بینی می شود، این میزان تا پایان سال افزایش بیشتری خواهد داشت.البته لازم به ذکر است این صادرات در ازای نو و کهنه کردن ذخایر پشتیبانی امور دام انجام می شود.
روشن ادامه داد: این شرکت آمادگی خرید مرغ از اتحادیه ها و مرغداران و کشتارگاه ها را دارد،که بسته به وزن مرغ ها و تاریخ تولید و مصرف و … با سه قیمت خرید خط یک 12 هزار و 700 ، خط دو 13 هزار تومان و نیز خط سه با قیمت 14 هزار و 500 تومان خریداری انجام می شود.

خرید گوشت گوساله منجمد از دامداران استان
وی برای دامداران نیز خبر خوشی داشت،و گفت:پشتیبانی امور دام آمادگی دارد،گوشت گوساله منجمد تولید داخل را خریداری کند،به این شکل که این شرکت گوشت گوساله منجمد را به صورت سه قطعه یا پنج قطعه ای با قرار داد، از دامدار به صورت منجمد کارتونی به قیمت علی الحساب کیلویی 60 هزار تومان خریداری می کند.
روشن ادامه داد: این قیمت به این دلیل علی الحساب عنوان شد،چون قیمت قطعی را سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان هنوز اعلام نکرده است، بلافاصله بعد از اعلام نهایی مبلغ باقی مانده به قرار داد افزوده خواهد شد. به گفته ی وی این تصمیم برای حمایت از دامداران گرفته شده است، و هم اکنون شرکت پشتیبانی امور دام این آمادگی را دارد،تا از دامداران گوشت گوساله ی منجمد کارتونی را تحویل بگیرد. روشن درباره ی خرید تضمینی جو نیز این نوید را داد که چهار مرکز خرید جو در استان آماده شده است که در شهرستان های بشرویه،نهبندان ،قاین و بیرجند آماده ی خرید جوی مازاد کشاورزان با قیمت تضمینی هزار و 630 تومان هستند.به گفته ی وی تمام این اقدامات، برای حمایت از تولیدکنندگان گرفته شده و امید است بتوان اندکی از زیان به تولیدکنندگان جبران و همچنین تعادل در بازار مصرف به وجود آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهروزی فر – پرده اول؛ با مهر تأیید نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تمامی وزرای

بیشتر

چند روز پیش از خیابان حکیم نزاری رد می شدم از ابتدای خیابان درگیر یک

بیشتر

محمدی – مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی از آغاز طرح نظارتی ویژه آغاز سال تحصیلی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت