افزایش قیمت دارو بهانه ای برای برگشت به اعتیاد

اعتیاد به موادمخدر یک نوع بیماری است که عوارض جسمی و روحی مختلفی را برای فرد به همراه دارد. انواع مواد مخدر عوارض و وابستگی های متفاوتی دارند. برخی مواد مخدر در فرد وابستگی روانی ایجاد کرده و برخی هم فیزیکی و یا هر دو نوع را با هم ایجاد می کند. از اعتیاد باید به عنوان بیماری و از فرد معتاد به عنوان بیمار یاد کرد؛ بیماری که برای مداوا به پزشک مراجعه می کند و با تحت نظر قرار گرفتن، بیماری را پشت سر می گذارد. فرد معتاد برای درمان باید به کلینیک های دولتی و خصوصی مراجعه کند تا با گرفتن دارو بتواند از منجلاب اعتیاد رهایی یابد.
پس از مراجعه بیمار مبتلا به اعتیاد به کلینیک‌های درمانی، بر اساس نوع مواد مصرفی و نظر پزشک معالج برخی با داروهای مختلف متادون، قرص B2 و… تحت درمان قرار گرفته و برخی هم باید مدتی در مراکز درمانی و کمپ‌ها بستری شوند. ترک اعتیاد به مجموعه فرآیندهایی گفته می‌شود که طی آن‌ فرد معتاد برای قطع مصرف ماده مصرفی، تحت نظر متخصص به صورت فردی یا گروهی قرار می گیرد. در این فرایند فرد سعی می‌کند علاوه بر قطع مصرف ماده مخدر، سبک زندگی خود را نیز تغییر داده و زندگی متعادل و با اعتماد به نفسی داشته باشد.در شرایط فعلی با کمک خانواده و فرهنگ سازی های صورت گرفته، فرد بیمار برای درمان و ترک مواد مخدر، به کلینیک‌های درمانی مراجعه می کند که متأسفانه این روزها افزایش قیمت داروهای ترک اعتیاد درمان این بیماران را با چالش جدی مواجه کرده است.
در این راستا به سراغ تعدادی از بیماران تحت درمان رفتیم. یکی از بیماران ۳۸ ساله تحت درمان در گفتگو با خبرنگار شبستان از بیرجند ضمن گلایه از افزایش قیمت داروهای تحت درمان می گوید: از حدود ۶ ماه گذشته در یکی از کلینیک های خصوصی تحت درمان قرار گرفتم.

افزایش دو برابری قیمت دارو

«مرتضی» که مصرف ماده افیونی شیشه را در کارنامه خود دارد، می افزاید: تا ابتدای خرداد ماه جاری هزینه ماهانه برای دریافت دارو ۳۵۰ هزار تومان بود که این رقم از ابتدای تیرماه با بیش از دو برابر قیمت به حدود یک میلیون تومان افزایش یافته است.
او که با کمک خانواده تحت درمان قرار گرفته است از این افزایش قیمت ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: پدرم کارگر ساده ساختمانی است و پرداخت این هزینه از توان او خارج است.شهروند ۲۵ ساله دیگری که حدود دو سال است تحت درمان قرار دارد، می‌گوید: از سن ۱۹ سالگی با مصرف تریاک شروع کرده و تا مصرف ماده افیونی کراک پیش رفتم که خوشبختانه با کمک خانواده و مشاوره های مکرر کارشناسان بهزیستی تحت درمان قرار گرفتم.

حذف یارانه دارو

«محمود» با بیان اینکه در ابتدا با متادون تحت درمان قرار گرفتم و مصرف این ماده را با کمک پزشک و پرسنل کلینیک به مرور کم کردم، ضمنن گلایه از افزایش قیمت داروهای ترک اعتیاد و برداشته شدن یارانه از داروهای ترک اعتیاد، ادامه می دهد: با افزایش رقم داروها، دیگر توان خرید و ادامه مداوا را نداشته و به اجبار دوباره به مصرف مواد روی آوردم.
وی با توجه به گران شدن ناگهانی داروهای ترک اعتیاد و ایجاد مشکل برای بیماران، یادآور می شود: ادامه درمان و مصرف داروها برای معتادان حیاتی است و با گران شدن داروها اغلب معتادان درحال ترک، قادر به خرید و ادامه مداوا نخواهند بود.بیمار دیگری با بیان اینکه در شرایط فعلی داروهای ترک اعتیاد گران تر از موادمخدر است و ادامه روند درمان بیماران معتاد را با مشکل مواجه کرده است، از مسئولان می خواهد با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، برای این قشر آسیب پذیر چاره اندیشی کنند.

یک بام و دو هوای قیمت دارو

«علیرضا» کمبود و گرانی بی رویه داروهای ترک اعتیاد را معضل جدی دانسته و می گوید: با افزایش قیمت داروهای ترک اعتیاد در مراکز درمانی، برخی از بیماران در حال بهبود که از پس هزینه های گزاف داروهای ترک اعتیاد بر نمی آیند به ناچار به مصرف مواد افیونی برمی گردند.وی یک بام و دوهوای قیمت در کلینیک های سطح شهر را از مشکلات پیش رو اعلام کرده و می گوید: متأسفانه نظارتی بر کلینیک ها و فروش آزاد این داروها وجود ندارد تا جایی که عده ای افراد سودجو در برخی عطاری ها اقدام به فروش این داروها با قیمت گزاف می کنند.به گفته وی کلینیک‌ها به بهانه درمان، مشاوره و آزمایش، ماهانه مبالغ بالایی از افراد تحت پوشش دریافت می کنند این در حالی است که فرد بیمار در طول سال یکبار هم پزشک کلینیک را از نزدیک نمی بیند.
در ادامه کارشناس درمان اعتیاد اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان با بیان این‌که نظارت، صدور پروانه و… کلینیک‌ها در حیطه کاری دانشگاه علوم پزشکی است، می‌گوید: در گذشته اقداماتی مانند صدور پروانه، تأیید نرخ‌نامه و… به عهده بهزیستی بود که در سال‌های اخیر این وظیفه به دانشگاه علوم پزشکی محول شده‌ است. «سید حسن اکبری» با اشاره به این مهم که کمپ‌های ترک اعتیاد، مراکز اقامتی سرپایی و مراکز شبانه‌روزی زیر نظر بهزیستی است، یادآور می‌شود: تعرفه‌های اعلام‌شده سازمانی و کشوری است. به‌گفته وی درحال‌حاضر بر اساس صدور پروانه انجام شده در سال‌های گذشته ۱۳ کلینیک ترک اعتیاد زیر نظر بهزیستی است که از این تعداد ۶ مرکز و کلینیک در مرکز استان فعالیت دارد.
وی در خصوص افزایش هزینه‌های درمان در کلینیک‌ها و ایجاد نگرانی و نارضایتی در بین بیماران تحت درمان می‌گوید: در این‌ راستا جلسات متعددی برگزار و مقرر شد برای حل مشکل بیماران، تعداد افراد تحت پوشش کلینیک‌های دولتی حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر برای هر کلینیک افزایش یابد. این کارشناس با توجه به این مهم که صدور پروانه کلینیک‌ها به‌ عهده دانشگاه علوم پزشکی است، می‌افزاید: با این‌ وجود بهزیستی در بازدید ها، همراه و همیار دانشگاه است.اکبری با بیان اینکه کلینیک‌ها موظف به داشتن مددکار، مشاور و… هستند، به تشکیل کمیته نظارت استانی اشاره می‌کند و می‌گوید: متأسفانه فرد بیمار رغبتی برای دریافت مشاوره ندارد. به گفته وی پس‌از بازدید از مراکز و کلینیک‌ها، تخلفات احتمالی در کمیته‌ی نظارت بررسی شده و در صورت مسجل شدن تخلفات، راهکارهایی شامل پلمپ مرکز، کاهش دارو، بیمار و… برای کلینیک اعمال می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت