افزایش سطح راه گریز از مشکلات گلخانه داری در استان

«شاید اگر مردم استان این ریسک را بپذیرند که با افزایش تعداد گلخانه ها می توانیم حجم مشکلات را کم کنیم شرایط گلخانه داری در استان تغییر کند.»دی ماه سال گذشته بود که استاندار خراسان جنوبی درباره گلخانه داری در استان به صراحت نظرش را عنوان کرد. او نیز مانند بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقد است باید این صنعت در خراسان جنوبی افزایش یابد، به شرطی که دانش و مهارت گلخانه داری نیز در استان افزایش یابد.معتمدیان با تاکید بر اینکه توسعه گلخانه ها از اولویت های خراسان جنوبی برای بحث ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی این منطقه است، می گوید: مدیران با نگاه مهربانانه به سراغ ضوابط و قوانینی بروند که موجب حل مشکلات گلخانه داران و مردم می شود. وی می افزاید: اکنون ۶۷ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر پوشش کشت گلخانه ای است که بر اساس برنامه توسعه تا سال ۱۴۰۰ سطح کشت گلخانه ای این استان به هزار هکتار افزایش می یابد.استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه نگاه انتفاعی و کسب درآمد در بحث توسعه گلخانه‌ها برای دستگاه‌های اجرایی ممنوع است، می گوید: اولویت ما توسعه مجتمع های گلخانه ای است که در گذشته ایجاد شده چرا که موجب کاهش هزینه های زیرساختی، افزایش سرعت کار و استفاده از تجربیات موفق می شود. وی با اشاره به اینکه در بحث بازاریابی محصولات گلخانه ای استان نیز باید برنامه ریزی شود، می گوید: راه‌اندازی مرکز آموزش مهارت آموزی گلخانه ای از تعهدات وزارت کشاورزی است که باید اجرایی شود چرا که آموزش جزو لاینفک طرح توسعه مجتمع های گلخانه ای در استان است. استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه باید شرکت های مشاوره‌ای برای توسعه و ترویج کشت گلخانه ای در استان تشکیل شود، می افزاید:
بر اساس ایجاد زیرساخت های حمل و نقل زمینی و هوایی باید زمینه صادرات محصولات گلخانه ای در استان و سطح کشور نیز فراهم شود. معتمدیان ادامه می دهد: تا پایان اجرای طرح توسعه مجتمع‌های گلخانه ای باید تولید سالانه محصولات در این زمینه از ۱۱ هزار تن به ۲۸۰ هزار تن افزایش یابد، لذا باید بحث صادرات محصولات گلخانه ای مورد توجه قرار گیرد.

اگر تعداد گلخانه ها افزوده شود

حال کارشناسان حوزه جهاد کشاورزی در استان نیز به دنبال آسیب شناسی مشکلات گلخانه ها بهترین رویداد را در افزایش سطح گلخانه ها می بینند، مجری طرح گلخانه های استان در این زمینه به آوا می گوید: در استان یزد بیش از ۲ هزار هکتار گلخانه وجود دارد، وجود این میزان گلخانه باعث شده خود به خود صادرکننده، شرکت فروش بذر،شرکت دارای کود و … همه وارد این استان شوند، بنابراین تولید کننده برای تهیه بذر و کود و … و یا فروش محصولاتش دچار دغدغه ای که ما در این استان داریم، نمی شود.درکی یکی از موارد مهم در رفع مشکلات گلخانه داران را افزایش سطح گلخانه در استان می داند و یقین دارد با افزایش سطح بسیاری از مشکلات خود به خود در مسیر رفع قرار خواهد گرفت. وی با اشاره به اینکه هم اکنون سهم هر شهرستان در تولید محصولات گلخانه ای فقط ۱۰۰ تن در سال است، می افزاید: تنش در هر فصل برای همه محصولات وجود دارد به نحوی که میزان صادرات و فروش روی قیمت ها تاثیر ویژه می گذارد. وی ادامه می دهد: با توجه استاندار خراسان جنوبی به بحث گلخانه ها توانستیم پیگیری هایی انجام دهیم تا یک شرکت را در بحث بذر مرغوب به گلخانه داران معرفی کنیم. به گفته درکی این شرکت هم اکنون توسط ستاد گلخانه ها شناسایی ،کیفیت بذر ها نیز مورد تائید قرار گرفته و به زودی معرفی خواهد شد، اما در بحث کود و سم نمی توان تنها یک شرکت مشخص را معرفی کرد.

راه اندازی مرکز آموزش

وی در این باره توضیح داد: برخی از شرکت های کود متاسفانه مشاوره های مناسبی به گلخانه داران نمی دهند، به همین دلیل گلخانه داران نتیجه مطلوبی که به دنبالش هستند را دریافت نمی کنند به همین دلیل با راه اندازی مرکز آموزش خواهیم توانست سهم زیادی از دانش افزایی برای گلخانه داری در خراسان جنوبی را افزایش دهیم. وی با اشاره به رویکرد خوب افزایش سطح گلخانه ها در استان تاکید می کند: ما اگر به مرز ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتار گلخانه برسیم بسیاری از مشکلات در چرخه رفع قرار خواهد گرفت. وی یکی دیگر از خواسته های گلخانه داران را بهره برداری درون استانی دانسته و می گوید: بر اساس تحقیقات من بیشتر شهرداری های استان به جای اینکه از محصولات گلخانه های استان استفاده کنند این نیاز را برای گلکاری معابر و . . . از شهرهای دیگر تامین می کنند. محمودآبادی- به گفته وی باید محصولات استان حداقل توسط مسئولان داخل استان استفاده شود، این که ما نیاز استان را از استان های دیگر تامین کنیم در حالی که در استان خودمان گلخانه هایی با کارکرد های تولید گل های زینتی داریم ، بی انصافی است.مجری طرح گلخانه های استان از رویکرد جدید برای رشد و ارتقای سطح تکنولوژی گلخانه ها خبر داده و می گوید: کاهش مصرف آب یکی از فاکتورهای مهم برای تولیدات گلخانه ای است از این رو در تلاشیم این فاکتور را با ارتقای سطح تکنولوژی در گلخانه های استان افزایش دهیم. وی همچنین از برنامه هایی برای تولیداتی به جز خیار و گوجه در استان می گوید و اینکه مسئولان ستاد گلخانه های استان و سازمان جهادکشاورزی تصمیم دارند، با افزایش آگاهی تولید کنندگان در گلخانه ها و توسعه زیرساختی محصولات متنوع تری تولید کنند تا تولیدات از یکنواختی قبل خارج شود. به گفته وی شاید اگر مردم استان این ریسک را بپذیرند که با افزایش تعداد گلخانه ها می توانیم حجم مشکلات را کم کنیم شرایط گلخانه داری در استان تغییر کند. حال که آسیب شناسی گلخانه داری در استان انجام شده، امید است اعتبارات اجرایی این طرح ها نیز هر چه زودتر محقق شود، یا سرمایه گذاران مسیر روشنی برای سرمایه گذاری در این شاخه از کشاورزی نوین را پیدا کنند – محمودآبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


جم – معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: طرح جامع تالاب کجی نمکزار

بیشتر

دادرس مقدم – اول تا هفتم ذی القعده هر سال را به عنوان هفته حج می

بیشتر

سلام و خسته نباشید. در خصوص سرمقاله خوب خانم بهروزی فر با موضوع این داستان

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت