شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

اعتیاد، متهم ردیف اول خشونت خانگی در استان

کاری- همسرآزاری به عنوان یک آسیب مهم اجتماعی چالش های زیادی را برای جامعه دارد که به گفته صاحب نظران این حوزه این اتفاق به دلیل انجام ندادن برخی از وظایف محول شده روی می دهد. اگرچه مفهوم همسرآزاری به طور عامیانه به معنی آسیب رساندن جسمی و روحی توسط مرد به زن است اما کتک و سیلی زدن یا بستن دست و پای همسر، تهدید کردن، ترساندن همسر، جلوگیری از مراجعه همسر به پزشک یا مراکز بهداشتی درمانی، سرزنش‌های متعدد، مقایسه با دیگران، تامین نکردن نیازهای مالی، روانی و جنسی نیز از مصادیق همسرآزاری محسوب می شود. در گفتگویی با علیرضا رضایی معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی به بررسی وضعیت آسیب اجتماعی همسر آزاری در استان پرداختیم.

همسرآزاری و کودک آزاری، دو آسیب اولویت دار استان

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی در این گفتگو گفت: خشونت‌های خانگی “همسر آزاری و کودک‌آزاری”، دو آسیب اولویت‌دار برای رسیدگی در خراسان جنوبی می باشد. علی رضایی با بیان اینکه بیشتر زنانی که به دلیل همسرآزاری به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند، از تحصیلات ابتدایی برخوردار بودند، اضافه کرد: زنان با تحصیلات عالی، کمترین فراوانی را در این حوزه دارند که خود نشان از تاثیر مثبت آگاهی و دانش بر کاهش آسیب های اجتماعی دارد. وی یادآور شد: در حال حاضر بهزیستی و پایگاه اورژانس اجتماعی متولی آسیب های اجتماعی است و خدمات مددکاری و روانشناسی به افراد می دهند. این مقام مسئول با بیان اینکه اعتیاد از مهمترین علل خشونت خانگی می باشد، اضافه کرد: نیمی از مردانی که همسر خود را مورد آزار و اذیت قرار داده بودند به مواد مخدر اعتیاد داشتند.

تاثیر همنشینی با مهاجران افغانستانی در مقوله همسرآزاری

وی در این گفتگو به بررسی وضع زنان در کشور افغانستان پرداخت و بیان کرد: در این کشور به دلیل جنگ و مشکلات فرهنگی، تاب آوری و تحمل در خانواده ها کاهش پیدا کرده که باعث آسیب هایی نظیر همسرآزاری در این کشور شده است. رضایی با اشاره به هم مرز بودن خراسان جنوبی با کشور افغانستان، گفت: این موضوع تاثیر مضاعفی در مقوله همسرآزاری از مهاجران افغانستانی به ویژه در قشر ضعیف جامعه داشته است. وی با بیان اینکه بخش عمده آسیب همسر آزاری به حوزه فرهنگ برمی گردد، ادامه داد: بیشترین تماس ها با مرکز اورژانس 123 مربوط به نقاط حاشیه شهر می باشد. وی با اشاره به اینکه 85 درصد خشونت خانگی و همسرآزاری مربوط به اعتیاد همسر می باشد، ادامه داد: از طرفی اکثر تماس های اورژانس اجتماعی سابقه قبلی داشته و پر تکرار می باشد. وی با بیان اینکه بیشترین تماس ها برای حمایت از خانم هاست، افزود: بیشتر همسایگان، بستگان و گاهی فرزندان آنها با مرکز 123 تماس می گیرند. بیشترین موارد همسرآزاری مربوط به ضرب و شتم می باشد. وی با اشاره به اینکه در 6 ماه اول سال 1400 همسرآزاری نسبت به سال 1399 کاهش داشته است، اضافه کرد: بیشترین نوع همسرآزاری از نوع جسمی (ضرب و شتم) و کمترین مورد مربوط به آزار جنسی گزارش شده است. معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی با تاکید بر اهمیت آموزش مهارت های زندگی و حل مسئله در خانواده، عنوان کرد: فقر فرهنگی و اعتیاد در همسرآزاری نقش مهمی دارند.

کاهش تماس ها با اورژانس اجتماعی

وی با بیان اینکه در 6 ماه اول سال 99 تعداد تماس ها به اورژانس اجتماعی 312 مورد بوده، بیان کرد: در سال 1400 تعداد تماس ها با خط 123، 86 تماس گزارش شده است. وی با اشاره به اینکه مددکاران و کادر اوررژانس اجتماعی با هر تماس به محل مراجعه می کنند، ادامه داد: خدمات مددکاری و مشاوره به این افراد داده می شود و پس از آن نیز مددکاران اورژانس وضعیت خانواده را رصد و در صورت نیاز برای مشاوره مجدد اقدام می کنند. معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه همکاران اورژانس اجتماعی پس از تماس با نیروی انتظامی هماهنگ و سپس به محل اعزام می شوند، بیان کرد: علت این کار حمایت از امنیت جانی فرد مورد نظر می باشد. رضایی با بیان اینکه براساس تفاهم نامه 4 خط فوریتی 112، 110، 125، و 123 در لحظه در کنار هم قرار می گیرند، ادامه داد: اما در زمان حادثه اجتماعی انتظار سرعت عمل برای حضور اورژانس اجتماعی 123 و اقدامات فوری مشاوره و مددکاری بیشتر است

گزارش بیشترین موارد همسرآزاری برای شهر درمیان

وی با بیان اینکه براساس آمار مقایسه ای خط 123 بیشترین همسرآزاری در سال گذشته مربوط به شهر درمیان گزارش شده است، اضافه کرد: این درصد براساس جمعیت شهرستان 110 و 75 دهم بیشتر از سایر شهرستان ها بوده است.وی یادآور شد: پس از درمیان شهرستان های فردوس و سرایان بیشترین تماس برای همسرآزاری را در سال 1400 داشته اند. وی با بیان اینکه سن همسر آزاری در سال 99 بین 30 تا 39 گزارش شده، ادامه داد: این آمار در سال 1400 سن 25 تا 34 را به خود اختصاص داده است. این مقام مسئول با اشاره به اینکه افراد با تحصیلات ابتدایی بیشترین آزاردهندگان (22 دهم درصد)را تشکیل می دهد، یادآور شد: افراد با تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر کمترین (52 صدم درصد) افراد آزار دهنده بوده اند. وی درباره شغل فرد آزار دهنده با بیان اینکه 47 درصد آنها شاغل گزارش شده اند و 45 درصد بیکار، اضافه کرد: یک درصد از کار افتاده و حدود 4 درصد خانه دار رصد شده اند.

صددرصد فرد آزار دیده زنان بوده اند

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی تاکید کرد: جنسیت فرد آزار دیده در سال 1400 صددرصد مربوط به زنان گزارش شده است که البته عموما آقایان گزارش نمی دهند. رضایی با بیان اینکه آموزش مهارت های زندگی اساس و پایه زندگی موفق است، گفت: کتابچه ای در مدارس استان برای آموزش دانش آموزان تدارک دیده شده است. وی با اشاره به اینکه آموزش مهارت زندگی در زمان کوتاه و صرفا با یک کتابچه نتیجه بخش نیست، خاطر نشان کرد: باید درسی مختص این آموزش ها با حضور مربیان آموزش دیده در سرفصل دروس مدارس قرار گیرد. وی با بیان اینکه رسانه ها باید فرهنگ مشاوره را در اجتماع نهادینه و فرهنگسازی کنند، بیان کرد: وقتی برای بیماری جسمی نزد پزشک می رویم، باید برای بیماری روحی نیز سراغ روانشناس رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت