استقبال مسافرین نوروزی از جاذبه های منحصر به فرد استان

کاری – خراسان جنوبی سومین استان پهناور ایران با مساحت ۱۵۰ هزار کیلومترمربع و با شرایط اقلیمی متنوع در شرق کشور واقع شده است. این استان باسابقه تاریخی خود دارای بیش از یک هزار ۳۰۰ اثر تاریخی است که از این تعداد بیش از ۷۶۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. خراسان جنوبی ۹ اثر ثبت جهانی و یک هزار و ۳۴ اثر ثبت ملی دارد.

به مانند سالهای گذشته مراسم موسیقی سنتی نوای لوت در روزهای ابتدایی نوروز در باغ اکبریه و روستای گردشگری بادامشک شور و شوق خوبی را برای همشهریان  و مسافران نوروزی به ارمغان آورد. یکی از همشهری های بیرجندی با اشاره به اینکه مهمانانی  از غرب کشور داریم اضافه کرد: متاسفانه درشهر بیرجند مکان های دیدنی برای مسافران  کم است یا اینکه اکثرا تعطیل می باشد و این برای مهمانان ما جالب نیست. رضا عنوان کرد:  اما همین باغ  و موزه اکبریه  و بادامشک همراه با موسیقی توانسته است تا حدی وجه شهرمان را قشنگ تر کند. 

استقبال کم نظیر همشهری ها از باغ مینیاتوری میدان ابوذر

باغ مینیاتوری ابوذر  یکی از المان های جالب شهرداری در نوروز امسال بود که با استقبال خوب همشهریان و مسافران روبرو شد. در این باغ مینیاتوری ۳۰ المان برای بازدید مسافران و مهمانان نوروزی نصب و شبیه‌سازی بیرجند قدیم، روستاهای ایرانی، کوشک، آبنما، مسجد، شفاخانه، آب انبار، نانوایی، کوچه باغ، مزارع، قنات و کوچه بازارهای قدیم شهر به نمایش گذاشته شده است.

احمد مسافری از شهر رشت که برای نخستین بار به خراسان جنوبی سفر کرده است گفت:  همیشه تصورم از خراسان جنوبی یک استان خشک بود ولی در طول این سفر از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری زیادی در خراسان جنوبی بازدید کرده‌ام که برایم تازگی داشت وی خاطرنشان کرد: دیدن باغ میناتوری برام جذابیت داشت ولی ای کاش درباره نام هایی که گذاشته شده توضیحات هم داده می شد تا دلیل این نام گذاری را هم بدانیم.وی با بیان اینکه مردم خراسان جنوبی به معنی واقعی کلمه مهمان‌نواز هستند، بیان کرد: مردم و مسئولان استان استقبال خوبی از ما در این مدت داشته‌اند که شاید در استان های دیگری که به آن سفرکرده‌ام این موضوع را کمتر می‌دیدم. یکی از همشهریان بیرجندی با بیان اینکه ایده باغ مینیاتوری بسیار عالی و خوب بود اضافه کرد: امیدوارم فرهنگ سازی شود تا از این مجموعه به نحو احسن حفاظت شود. مریم با اشاره به اینکه امروز در این مکان چهره کودکم را نقاشی کردم؛ ادامه داد: متاسفانه مشاهده کردم برخی از کودکان بر بالای این نمادها رفته و این باعث تخریب آن خواهد شد که باید پیگیری شود.

تمیزی و استقبال خوب گردشگران را به وجد آورد

بیرجند به عنوان تمیز ترین شهر ایران معروف است و خراسان جنوبی از استانهای است که مردم با فرهنگ آن به تمیزی و همدلی شهره هستند. محمد یکی دیگری از مسافرانی است که تمیزی خراسان جنوبی را به‌عنوان نخستین مطلب موردتوجه قرار می‌دهد  وی با بیان اینکه  به هر شهر و مکانی در این استان رفتیم تمیز و آرام بود، سرویس های بهداشتی که همیشه یک مشکل اساسی برای مسافران است واقعاً از خیلی استان‌ها بهتر بود و در کل تمیزی این استان برایم خیلی قابل توجه بود. وی ادامه داد: در طول سفر خود تاکنون در زمینه اقامت، دسترسی به خدمات، برخورد مردم و مسئولان به مشکلی برنخورده‌ایم و به نظر من در خراسان جنوبی در این زمینه‌ها موفق عمل کرده‌اند. وی با اشاره به محصولات خاص استان ادامه داد: برای خانواده و فامیل عناب و زرشک و زعفران به سوعات خرید کرده ایم و برخورد کسبه با ما بسیار خوب بود و با سعه صدر پاسخ سوالات ما را می دادند.

بسیاری از اماکن و فروشگاهها تعطیل بودند!

رسول از دیگر مسافران نوروزی خراسان جنوبی  نیز با بیان اینکه عملکرد استان در استقبال از مسافران خوب بود، ادامه داد:  اما این استان در زمینه زیرساخت های گردشگری کمی عقب است و برای جذب گردشگر باید این زیرساخت‌ها ایجاد شود.

وی با بیان اینکه بنا به سفری که به زاهدان داشتیم دو روز را در بیرجند ماندگار شدیم، خاطر نشان کرد: اما متاسفانه طی روز با در بسته خیلی از فروشگاهها و مکانهای گردشگری روبرو شدیم که این مساله برای جذب گردشگر اصلا خوب نیست.وی اضافه کرد: نیاز است در کنار جاذبه‌های تاریخی استان مراکز تفریحی، خدماتی و جاذبه‌های دیگر احداث شود تا بتواند گردشگر را جذب کند چیزی که در خراسان جنوبی کمتر به چشم می‌خورد. وی یادآور شد:  خراسان جنوبی صنایع‌دستی زیبا و منحصر به فردی دارد که در این سفر از این صنایع‌دستی خریداری کردیم.

گردشگری از پیشران‌های اقتصادی مورد توجه دولت سیزدهم است

استاندار خراسان جنوبی  نیز با بیان اینکه گردشگری از پیشران‌های اقتصادی است که مورد توجه دولت سیزدهم قرار گرفته است، اضافه کرد:  خراسان جنوبی ظرفیت‌های فراوانی دارد که کمتر به آن پرداخته شده است. جواد  قناعت  با بیان اینکه  امسال با اینکه شاهد کاهش مسافران نوروزی نسبت به سال گذشته هستیم اما در بازدیدی که داشتم خوشبختانه اکثر غرفه‌داران از میزان فروش خود رضایت داشتند، ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد همین بازارچه‌های موقت فروش صنایع‌دستی توانسته بخشی از مطالبات فعالان این حوزه را مرتفع کند.

وی  بیان کرد: در این زمینه باید کار اساسی انجام شود و در برخی شهرها که زمینه بیشتری وجود دارد با اختصاص مکان ویژه، بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی راه‌‌اندازی خواهد شد.

او از کاهش تصادفات فوتی و جرحی استان در نوروز امسال خبر داد و گفت: خراسان جنوبی تا روز گذشته در کاهش تصادفات جرحی رتبه اول و در کاهش تصادفات فوتی رتبه سوم کشور را دارد.

استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: حوزه گردشگری خوشبختانه در دولت سیزدهم به طور ویژه در دستور کار مدیران استانی و شهرستانی قرار گرفته است و هر سال شاهد اتفاقات خوبی در حوزه گردشگری و ایجاد بازارچه‌های عرضه صنایع‌دستی هستیم.

بازدیدکنندگان جاذبه‌های خراسان جنوبی از ۷۳۴ هزار نفر فراتر رفت

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان خراسان جنوبی هم  گفت: از آغاز طرح نوروزی در اسفند ۱۴۰۲ تا ۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۳، ۷۳۴ هزار و ۹۸۰ نفر از جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و باستانی استان بازدید کرده‌اند.

هادی شاه‌وردی بیان کرد: تاکنون سه میلیون و ۷۰۰ هزار تردد در جاده‌های استان ثبت شده همچنین ۳۲۲ هزار و ۹۵ مسافر و گردشگر در اقامتگاه‌های رسمی، غیررسمی و اضطراری استان اسکان یافتند.مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد اسکان مسافران در اقامتگاه‌های غیررسمی بوده است تصریح کرد: با توجه به تقارن ماه رمضان و نوروز امسال میزان اسکان مسافران در امامزادگان و بقاع متبرکه استان افزایش یافته است.

شاه‌وردی گفت: با توجه به تاکید ساماندهی نقاط حادثه‌خیز استان و لزوم کاهش تصادفات نوروزی، ۳۹ سیاه‌ چادر عشایری به همت اداره‌کل عشایر استان در ۳۷ نقطه شهری و روستایی استان نصب شد و مورد بازدید ۷۰ هزار نفر قرار گرفته که در استراحت مسافران و کاهش تصادفات تاثیر بسزایی داشته است.او یادآور شد: تعطیلات نوروزی حدود ۴۰ میلیارد ریال صنایع‌دستی و تولیدی استان در ۳۲ بازارچه و ۲۳۷ غرفه به فروش رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت