از نبود پیست دوچرخه سواری تا گران بودن هزینه ها

کاری- سال‌ها گوشه انباری خانه خاک می‌خورد. یک روکش برزنتی رویش انداخته بودند و کسی هم اصلاً یادش نمی‌افتاد تا زمانی که فهمید وضعیت سلامتش در خطر است، روکش را برداشت. خاک‌های رویش را پاک کرد. هنوز روی تایرهایش حلقه‌های آبی‌رنگ برق می‌زد. در سبد کوچکش یک گل خشک شده افتاده بود. یاد همه آن سال‌هایی افتاد که دوچرخه کورسی‌اش تنها رفیق دوره نوجوانی‌اش بوده. حالا دوباره می‌خواست با دوچرخه قدیمی‌اش آشتی کند و چه باور کنید و چه نکنید، این دوستی حالا ۲۰ ساله شده است.

دوستی با دوچرخه بعد از ۲۰ سال
غروب های تابستان بیرجند باب دوچرخه سواری دارد. رضا احمدی مرد میانسال همشهری که پس از بازنشستگی برای ورزش و همچنین تفریح و خرید از دوچرخه قدیمی اش استفاده می کند در گفتگو با خبرنگار آوا گفت: در جوانی پایه دوچرخه سواری بودم و با هم سن و سالهایم همیشه مسابقه می گذاشتم. رضا بهروزی با بیان اینکه اما پس از اینکه کارمند شدم کمتر از دوچرخه استفاده کردم، اضافه کرد: اما الان پس از ۲۰ سال دوباره دوچرخه وسیله اصلی حمل و نقلم در شهر شده است.
وی یادآور شد: اکنون که پا به سن گذاشته ام و انواع مریضی ها به سراغم آمده به سراغ این یار قدیمی آماده ام تا چربی خون و قند خون رهایی پیدا کنم. وی با اشاره به اینکه به جای هر دارو و درمانی سراغ دوچرخه کورسی قدیمی‌ام رفتم، ادامه داد: وسیله‌ای که سال‌هاست همراهم است و به قول قدیمی‌ها کفشی است که زیر پایم است و هیچ‌وقت هم سوراخ نمی‌شود.

دوچرخه سواری در بیرجند فرهنگسازی نشده است
محمد موسوی بیش از ۵ سال است که دوچرخه سواری می کند او با بیان اینکه خوشبختانه در سالهای اخیر دوچرخه سواری به عنوان یک وسیله حمل و نقل عمومی پذیرفته شده است، اضافه کرد: اما هنوز خیلی‌ها فکر می‌کنند هرکس دوچرخه‌سواری می‌کند برای خوشی و تفریح این کار را می‌کند. وی عنوان کرد: تصور عموم این است برای تفریح آمده‌ای و همه چیزت روبه‌راه است و دوچرخه‌سواری هم برایت صرفاً گذران وقت است. این جوان بیرجندی با بیان اینکه دوچرخه‌سواری سختی‌های خودش را دارد، ادامه داد: مثلاً برای دوچرخه‌سواران جای خاصی مشخص نشده و ما مجبوریم از گوشه‌های خیابان برای دوچرخه‌سواری استفاده کنیم.به گفته وی زمانی که ترافیک می‌شود واقعاً عبور و مرور سخت می‌شود. خیلی اوقات راننده‌ها راه را روی ما می‌بندند تا به ما راه ندهند و هنوز دوچرخه سواری فرهنگ سازی نشده است.

ورزش دوچرخه سواری بانوان
هنوز پذیرفته نشده است!
یک بانوی دوچرخه سوار بیرجندی با گلایه از اینکه هنوز ورزش دوچرخه سواری بانوان در جامعه پذیرفته نشده است، اضافه کرد: از مسئولان درخواست داریم یک مسیر و مکان مناسب برای بانوان در شهر فراهم کنند. وی با اشاره به اینکه من از بچگی دوچرخه سواری می کردم ادامه داد: متاسفانه گاها با برخوردهای بد مجبور می شوم دوچرخه ام را در انباری بگذارم تا خاک بخورد.به گفته این بانوی بیرجندی دوچرخه سواری برای خانمها علاوه بر اینکه می تواند یک تفریح باشد یک ورزش برای سلامت آنهاست چرا که در شهر بیرجند تفریح برای جوانان بسیار کم است.

خراسان جنوبی قهرمان مسابقات دوچرخه‌سواری تریال کشور ۱۴۰۲
رئیس هیئت دوچرخه سواری خراسان جنوبی با اشاره به قهرمانی تیم دوچرخه‌سواری تریال استان خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی کشور، گفت: مسابقات قهرمانی کشور با حضور ۱۲ تیم و شصت ورزشکار ۱۶ و ۱۷ شهریور ماه سالجاری در شهر اراک برگزار شد و علی اختر دوچرخه‌سوار این استان در کلاس ۲۶ رده بزرگسالان موفق به کسب مدال نقره این مسابقات شد. سید حمید علوی با بیان اینکه در رده جوانان سجاد بیدختی و مهدی نصرآبادی دیگر دوچرخه‌سواران استان توانستد مقام اول و دوم این دوره از مسابقات را کسب کنند، ادامه داد: تیم خراسان جنوبی در مجموع در جایگاه اول کشور قرار گرفت. وی با اشاره به اینکه من از سال ۹۲ مسئولیت هیئت دوچرخه سواری استان را بر عهده گرفتم، یادآور شد: خوشبختانه طی این سالها موفق شدیم از رتبه ۳۰ کشوری به رتبه ۱۳ ارتقا پیدا کنیم.رئیس هیئت دوچرخه سواری خراسان جنوبی عنوان کرد: در حال حاضر خراسان جنوبی با همت ورزشکاران و تلاش های هیئت و مسئولان پله های رشد را به سرعت طی می کند. علوی با اشاره به مقام سومی نوجوان هم استانی در بخش جاده و مقام سومی المپیاد استعدادهای برتر، اضافه کرد: امسال در مجموع با کسب سه مدال موفق به کسب مقام اولی کشور شدیم.

دعوت دو نفر ورزشکار
به اردوی تیم ملی
رئیس هیئت دوچرخه سواری خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال جاری یک خانم و یک نوجوان دعوت شده به اردوی تیم ملی داشتیم، خاطر نشان کرد: قطعا این سه نفر هم که در شهریور امسال مقام کسب کرده اند نیز به تیم ملی دعوت خواهند شد و به امید خدا این موضوع رقم خواهد خورد.علوی نبود پیست دوچرخه سواری را از مهمترین چالش های ورزشکاران استان عنوان کرد و افزود: ورزشکاران مجبور به رکاب زنی در جاده هستند که با خطراتی همراه است.

بانوان استان در استعدادی
برتر لیگ کشوری درخشیدند
وی با بیان اینکه بانوان دوچرخه سوار هم استانی توانسته اند در استعدادهای برتر لیگ کشوری بدرخشند، ادامه داد: اما تنها مکان برای ورزش آنها استادیوم ۱۵ هزار نفری آزادی است که مناسب نیست . وی گران بودن وسایل ورزشی دوچرخه سواران را چالش بعدی این ورزش عنوان کرد و اضافه کرد: هزینه خرید یک دوچرخه کورسی و حرفه ای بالای ۲۵۰ میلیون تومان است که برای اکثر ورزشکاران سنگین است. وی اظهار کرد: در خراسان جنوبی در رشته دوچرخه سواری ورزشکاران مستعد و رکورد داری داریم که متاسفانه به دلیل مشکل تامین دوچرخه و وسایل دلزده شده است و این ورزشکاران مستعد را از دست داده ایم.
رئیس هیئت دوچرخه سواری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه نگاه ما به ورزش دوچرخه سواری استانی است، ادامه داد: روسای هیئت ها در شهرستانها پیگیر مشکلات ورزشکاران و پیست ها هستند و با همکاری آنها قهرمانان ورزشکار در شهرهای مختلف استان شناسایی شده و به مسابقات استانی و کشوری فرستاده می شوند. علوی با اشاره به اینکه سطح فعالیت بانوان ورزشکار بسیار محدود است، اضافه کرد: باید برای پیشرفت بانوان دوچرخه سوار استان فضای خاص دیده شود چرا که افراد مستعد و مدال اور در این قشر کم نداریم. وی خاطر نشان کرد: تقاضا داریم با هماهنگی نیروی انتظامی مکانی قرق شود تا بانوان ورزشکار بدون دغدغه بتوانند رکاب بزنند و این همکاری مسئولان و نیروی انتظامی را می طلبد.

دوچرخه سواری علاوه بر مفرح بودن یک وسیله حمل و نقل سبک است
رئیس هیئت دوچرخه سواری خراسان جنوبی درباره فواید ورزش دوچرخه سواری عنوان کرد: در گام اول مفرح بودن این ورزش مد نظر است و از سوی دیگر یک وسیله حمل و نقل سبک که همه عضلات بدن را درگیر می کند. علوی با بیان اینکه ورزش دوچرخه سواری در دو بخش عمومی و حرفه ای اهمیت پیدا می کند، اضافه کرد: در بخش عمومی علاوه بر اینکه برای سلامت فرد مفید است یک وسیله حمل و نقل آسان است ضمن اینکه ترافیک شهری و آلودگی هوا را هم کاهش می دهد. وی با بیان اینکه نکته مثبت این است که در بخش حرفه ای توانسته ایم جایگاه خاص در کشور پیدا کنیم، ادامه داد: با برگزاری مسابقات شهرستانی و استانی جوانان و نوجوانان مستعد شناسایی شده و برای آنها برنامه ریزی می کنیم.
رئیس هیئت دوچرخه سواری خراسان جنوبی عنوان کرد: از بخش خصوصی تقاضا دارم که ورزشکاران را دریابند چرا که با حمایت اسپانسرها برای رفتن به مسابقات می توانیم با کسب مقام های عالی در کشور استان و مردم استان خودمان را مطرح کنیم و با کسب موفقیت ورزشکاران حرفه ای خراسان جنوبی را به بقیه استانها بشناسانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت