ارتباطات و شبکه های مخابراتی بزرگترین سد دفاعی در مقابل شیوع ویروس کرونا

صباغی – در روزهای گذشته مطالبی به نقل از برخی از مدیران شهری بیرجند در ارتباط با تشعشعات آنتن های تلفن همراه در برخی جراید استان موجب ابهام و تشویش در اذهان مردم شد . به همین منظور نشستی به میزبانی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان با متولیان امر از جمله مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی و مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شمال شرق کشور برای رفع این دغدغه برگزار شد. مدیرمخابرات منطقه خراسان جنوبی ضمن انتقاد از نظرات غیر کارشناسی در زمینه های تخصصی گفت: در قوانین و مقررات موجود کشور و براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی متولی نظارت و اندازه گیری و سنجش تشعشعات و پرتوها برعهده سازمان انرژی اتمی ایران (امور حفاظت در برابر اشعه ) گذاشته شده است. آذری نصرآباد اضافه کرد: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور به عنوان همکار در امر اندازه گیری و نظارت مستمر و دقیق امواج رادیویی مورد استفاده اپراتورهای مخابراتی و تلفن همراه انجام وظیفه می کند. وی با بیان اینکه پروانه و مجوزهای لازم شرکت مخابرات ایران و همراه اول از طریق سازمان های مذکور صادر و فعالیت آن براساس قانون تأسیس شرکت مخابرات ایران و مطابق قوانین جاری کشور صورت می پذیرد، افزود: لذا اظهار نظر در ارتباط با موضوع مطرح شده صرفا در صلاحیت این مراجع می باشد و سایر اظهارنظرهای غیرکارشناسی نتیجه ای جز تشویش اذهان مردم و فرسایش توان متولیان اجرایی نخواهد بود. وی با اشاره به بیانیه امسال اتحادیه بین المللی مخابرات(ITU) گفت: در حالی که تمامی سازمان ها و اتحادیه های بین المللی در شرایط پس از بحران کرونا ارتباطات مخابراتی را بزرگترین مزیت و سد دفاعی در مقابل شیوع ویروس کرونا می دانند، ادامه داد: به نظر بیان عدم ضرورت وجود اینترنت در شرایط فعلی و انکار نقش بی بدیل ارتباطات مخابراتی در جلوگیری از بروز فاجعه بشری در سطح دنیا و کشور ، غیر منصفانه و بیانی احساسی است .

توسعه هوشمند شهری اولویت امروز

وی با بیان اینکه در مورد تشعشات امواج همه استانداردهای لازم رعایت و مطابق استانداردهای جهانی اعمال می شود، ادامه داد: توسعه هوشمند شهری امروز اولویت جهانی است و از اولین گام ها تامین زیرساخت های ارتباطات است. آذری نصرآباد با اشاره به اینکه رشد روزافزون استفاده از اینترنت و تلفن همراه با توجه به کاربردهای فراوان و پیدایش پدیده های جدیدی از قبیل فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و آموزش غیر حضوری بر هیچ کس پوشیده نیست، افزود: بدون شک افزایش کیفیت و ظرفیت های شبکه های مخابراتی و علی الخصوص شبکه تلفن همراه در شرایط فعلی از دغدغه های با اولویت بالای مردم می باشد. وی یادآور شد: لذا انتظار است کلیه مسئولین با درک اولویت های جامعه و مردم و توجه به دغدغه های جدی آنها تمام تلاش خود را با تعامل و هماهنگی برای توسعه این ظرفیت ها بکار ببندند. وی با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران نیز با درک این شرایط در ایام پس از شیوع ویروس کرونا بالغ بر ۹۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در زمینه های مختلف تلفن ثابت،دیتا و تلفن همراه در سطح منطقه خراسان جنوبی انجام داده است، اظهار کرد: این سرمایه گذاری نقش بسزایی در استفاده مردم استان از خدمات مخابراتی در این ایام را داشت. در ادامه مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی نیز به ضرورت های استفاده از فناوری اطلاعات از زمان شیوع کرونا اشاره کرد و افزود: با شیوع کرونا و نگرانی های دسترسی به سرویس های ارتباطی از خواسته های مردمی بود که اهمیت این موضوع را چند برابر و اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات را در تامین این درخواست مصم تر کرد. مهندس« بهی» با بیان اینکه زمرمه های مشکل زا بودن امواج نگرانی هایی در شهر و روستاها ایجاد کرد، اظهار کرد: در حالی است که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و انرژی اتمی براساس قانون از نظر کیفی و کمی بر تشعشات امواج نظارت داشته و پالایش های دوره ای را در دستور کار دارد. مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان با بیان اینکه نظارت و پالایش های مستمر امواج نشان می دهد میزان آن از حد استاندارد کمتر بوده است، بیان کرد: جای نگرانی برای مردم نیست در شرایط موجود و با بیماری کرونا حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با ظرفیت سازی مانع از گسترش کرونا شد و فضا برای دانش آموزان و دانشجویان، کسب و کار تامین شد.

احداث ۵۰ سایت ارتباطی در روستاها

وی به تلاش اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان برای بهره مندی مردم در شهرها و روستا ها اشاره و اضافه کرد: از ابتدای امسال ۵۰ سایت ارتباطی در روستاها احد اث و حدود ۱۳هزار خانوار به سرویس ارتباطی و اینترنت پرسرعت متصل شدند .به گفته وی همه شهرها و حدود ۶۰ درصد روستاهای استان به شبکه ارتباطات و اینترنت پرسرعت متصل هستند. مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خاطر نشان کرد: تلاش می شود روستاهای بالای ۲۰ خانوار بدون سرویس تا امسال تا حد امکان به شبکه وصل شودند. امید است با توسعه خدمات ارتباطی توسعه شهر هوشمند در استان میسر شود. بنا به آمار وی در استان حدود ۹۰۰ دکل نصبش شده و ۸۵۰ سایت نسل دو و ۳۵۰ سایت نسل سه و چهار در منطقه فعال است .

نیاز مبرم به خدمات
الکترومغناطیس در زندگی

مدیر کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شمال شرق کشور که از طریق فضای مجازی مهمان ویژه این نشست بود تاکید کرد: امروز دیگری فردی نمی تواند خود را بی نیاز از این تجهیزات بداند چرا که همه امکانات وخدمات الکترومغناطیس در اطراف ما وجود دارد جارو برقی، سشوار، وایفا نمونه های ساده ای از این موارد هستند. مهندس «شمسایی» تاکید کرد: اما مسئله مهم استفاده درست از این خدمات است برای مثال شبکه تلفن همراه و تجهیزات آن که از امواج الکترونیکی استفاده می کند.وی عنوان کرد: این موضوع جدیدی نیست اما رعایت استانداردها و شیوه کاربرد اهمیت دارد.مدیر کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شمال شرق کشور گفت: نتیجه تحقیقات پزشکی و فنی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان می دهد که میزان امواج منتشره با آن درجه آسیب زا فاصله زیادی دارد.سازمان های متولی در مورد این موضوع حساس بوده و در برنامه های دوره ای میزان تشعشات را رصد می کنند . مولف کتاب «بهداشت الکترومغناطیس» نتیجه پالایش ۲۹ آبان امسال در ۲۰ نقطه از شهر بیرجند را تشریح کرد و بیان کرد: براساس استانداردها ۴۵۰ میکرووات بر سانتی متر میزان تشعش برای افراد عادی و ۲۲هزار و ۵۰۰ میکرووات بر سانتی متر در شرایط استاندارد است.

میزان امواج در بیرجند ۰.۶ است

وی بیان کرد: اما پالایش انجام شده در دو نقطه حساس به حد تشعشع در بیرجند نشان می دهد که میزان امواج در این نقاط ۰.۶ است در حالی که استاندارد آن ۴۵۰ میکرووات بر سانتی متر و خیلی بالاتر است. به گفته وی اپراتورهای سرویس های ارتباطی خود به دلایل مختلفی مانند میزان مصرف برق، تداخل شبکه به میزان تشعشع حساس بوده و آن را بررسی می کنند. شمسایی تاکید کرد: به جای مشوش کردن مردم باید به نحوه استفاده از انواع مختلف کاربری های الکترومغناطیس حساس شوند نمونه ساده آن نحوه استفاده از گوشی همراه و امواج آن است.

سامانه ۱۹۵ برای شکایت مردمی

وی ادامه داد: افراد می توانند نقاط مشکوک را از طریق سامانه ۱۹۵ گزارش داده و در جریان بررسی و پالایش محل باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت