اختتامیه اولین جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور

کاری- اختتامیه اولین جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور پنج شنبه ۳۰ تیرماه جاری با حضور مسئولان و اصحاب رسانه استان‌های خراسان‌جنوبی، خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان و جنوب کرمان در بیرجند برگزارشد. از ۴۵۵ اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره در ۲ بخش حرفه‌ای و موضوعی تجلیل شد در این جشنواره خبرنگاران “روزنامه آوای خراسان جنوبی” خوش درخشیدند و رتبه های برتر در حوزه های سرمقاله، گزارش و خبر را کسب کردند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این مراسم با بیان اینکه جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور سال ۹۹ آغاز شد و تا فروردین ۱۴۰۰ فرصت پذیرش آثار بود افزود: به دلیل استقبال بالا مطبوعات، فرصت پذیرش آثار تا خرداد ماه تمدید و تیر ماه ۱۴۰۰ بخش داوری و امتیاز دهی انجام شد. فرخنده یادآور شد: این جشنواره در بخش حرفه‌ای شامل خبر، گزارش، سرمقاله و یادداشت با موضوعاتی، چون شعار سال، پرداختن به شخصیت پروفسور معتمد نژاد و موضوع کرونا برگزار شد.وی با بیان اینکه در مجموع ۴۶۷ اثر از ۱۵۱ شرکت کننده در این جشنواره شرکت کردند، افزود: این مقالات در ۲ بخش حرفه‌ای شامل سرمقاله و یادداشت، تیتر، خبر و گزارش و در بخش موضوعی با عناوین “جهش تولید”، “معرفی پروفسور معتمدنژاد” و “مدافعان سلامت و کرونا” ارسال شد که مطبوعات و رسانه‌های استان با ۳۲۱ اثر بیشترین میزان مشارکت را داشته اند.

مشارکت ۶ استان در جشنواره مطبوعات شرق کشور

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه ۶ استان در این جشنواره شرکت کرده اند، خاطر نشان کرد: خراسان رضوی با ۷۸ اثر، یزد ۲۶ اثر، خراسان شمالی ۹ اثر، سیستان و بلوچستان ۱۸ اثر و کرمان با ۱۵ اثر در جشنواره منطقه ای مطبوعات شرق کشور شرکت کردند که ۲۲ اثر برگزیده شدند. فرخنده، هدف از برگزاری این جشنواره را ایجاد رقابت سالم و سازنده بین رسانه‌ها و مطبوعات در شرق کشور و توسعه محتوایی رسانه‌ها دانست و تاکید کرد: این رقابت موجب کیفی سازی و چالش و همچنین رشد رسانه‌ها می‌شود. وی با اشاره به پرفسور معتمدنژاد پدر علم ارتباطات افزود: با توجه به ظرفیت خراسان جنوبی در علم ارتباطات، از مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد و متولیان تقاضا داریم تا میزبان جشنواره ملی مطبوعات در کشور باشیم.
وظیفه اصلی رسانه‌ها انعکاس واقعیت‌ها به مردم است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌ جنوبی نیز در این اختتامیه گفت: از وظایف اصلی رسانه‌ها، خنثی کردن خباثت دشمن و انعکاس واقعیت‌ها به مردم است. سید محمدرضا طالبی با بیان اینکه در حوزه رسانه باید حق‌جویی و حق‌گویی حاکم باشد تاکید کرد: در مطالبی که به دنبال آن هستیم باید تلاش‌ کنیم حقیقت را به‌ نوعی‌ کشف کرده و همان گونه که ‌هست ‌بازگویی، نشر و درج کنیم. وی با بیان اینکه امیدبخشی و تزریق امید به جامعه یکی از وظایف رسانه‌ها به شمار می‌رود، افزود: از اهداف و برنامه‌های مهم دشمن، ترویج ناامیدی نسبت به ارکان نظام و مناسبت‌های ملی و مذهبی است. معاون استاندار خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه دو انتظار مهم از رسانه‌های استان پرداختن به جهاد تبیین و بیانیه گام دوم انقلاب مورد تاکید مقام معظم رهبری است، افزود: عصری که در آن قرار داریم بدون شک عصر ارتباطات است که از جایگاه رفیع و بزرگی در این عصر برخوردار بوده و جزو لاینفک زندگی بشری محسوب می‌شود. طالبی با اشاره به اینکه در مقابل این جنگ رسانه‌ای باید کارها از جنس آفندی باشد نه پدافندی، ادامه داد: چنانچه بخواهیم کار برتر داشته باشیم که ضرورت هم دارد، جنس کار ما در حوزه رسانه و جهاد تبیین باید آفندی باشد.

لزوم صداقت رسانه ای

وی با اشاره به لزوم صداقت رسانه‌ای تاکید کرد: رسانه‌های استان عمدتا این مهم را رعایت می‌کنند چراکه صداقت در ‌نشر و تدوین مطالب از جایگاه والایی برخوردار است. وی افزود: چنانچه مطلبی سهوی یا عمدی بدون مصداق منتشر شود بدون شک در اذهان عمومی تاثیر منفی خواهد گذاشت. وی افزود: رسانه‌ها باید به نحو خوب و موثر اخبار رسانه‌های غربی را موشکافی و تحلیل کنند. معاون استاندار خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه انتقادات باید دلسوزانه و ‌مشفقانه باشد، تاکید کرد: انتقادات و نقدی که در رسانه‌ها نسبت به اشخاص ‌و حوزه‌های حقوقی وارد می‌شود اگر منصفانه نباشد به لحاظ عرفی تبعاتی در پی داشته و به نوعی سبب ضرر و زیان به رسانه نیز خواهد شد. طالبی با بیان اینکه موضوع مهم دیگر بهره‌برداری و استفاده از رسانه‌های جهانی است، ادامه داد: مردم و اصحاب رسانه انسان‌های بصیر، روشن و هوشیاری‌ هستند لذا هر مطلبی به‌ویژه اگر رسانه‌های غربی به آن بپردازند را منعکس نمی‌کنند. هیات داوران اولین جشنواره مطبوعات شرق کشور متشکل از «اکبر قاضی‌زاده‌، فریدون صدیقی‌، محمود مختاریان، علیرضا کتابدار و مهرداد خلیلی» در آیین اختتامیه جشنواره منطقه ای شرق شور بیانیه ای به شرح زیر صادر کردند:

برگزیدگان بخش حرفه ای اولین جشنواره شرق کشور

بخش سرمقاله و یادداشت: رتبه نخست: سعید احمدیان از ماهنامه نگین قهستان (خراسان جنوبی) برای سرمقاله باعنوان «تنهایی زرشک و زعفران در جنگ اقتصادی» رتبه دوم: مهدی لکزی از روزنامه صبح زاهدان برای سرمقاله با عنوان «تقسیم سیستان و بلوچستان تاکتیک یا استراتژی»رتبه سوم مشترکاً به «فاطمه رجب زاده دقاق» از هفته نامه پایش شهر ما (خراسان رضوی) برای سرمقاله با عنوان «ما را به سخت جانی خود این گمان نبوده» و «احسان احمدی تنگانی» از دو هفته نامه روشنفکری کرمان برای سرمقاله با عنوان «پهناورترین استان کشور در تب بی آبی خواهد سوخت».
بخش تیتر: رتبه نخست: هیأت داوران هیچ تیتری را واجد اخذ رتبه نخست ندانستند.رتبه دوم مشترکاً به سعید احمدیان از ماهنامه نگین قهستان (خراسان جنوبی ) با تیتر گزارش ویژه از مشکلات زرشکاران قاین «صورت سرخ یاقوت سرخ کاران» و «هدی رضوانی پور» از ماهنامه نگین رسا (کرمان) با تیتر «دستی برتار عشق، چشمی بر پود جان»
رتبه سوم مشترکاً به «فاطمه محمدی» از دوهفته نامه یزدان کرمان با تیتر ابر پروژه انتقال آب خلیج فارس به منطقه گل گهر با حضور وزیر صمت افتتاح شد «موج خلیج فارس در دل کویر»
و «سمیه دهقانی» از روزنامه امروز خراسان جنوبی با تیتر سیل شهریور ماه محک مدیریت بحران شده «در گل ماندگان»
بخش خبر: هیأت داوران هیچ اثری را واجد احراز رتبه اول ، دوم و سوم ندانسته و روزنامه زعفران از خراسان جنوبی را برای مجموعه اخبار ارسالی شایسته تقدیر اعلام نموده است.
بخش گزارش: رتبه نخست: «سوگل دانایی» از روزنامه پیام ما (کرمان) برای گزارش با عنوان «جنوب شرق در غبار گم شد»رتبه دوم: «رقیه رحمتی راد» از خبرگزاری مهر (سرپرستی خراسان جنوبی) برای گزارش با عنوان «چاه شور فرسنگ ها زیر خط فقر»
رتبه سوم: «ایمان مهدی آبادی» از روزنامه آوای خراسان جنوبی برای گزارش با عنوان «آتش اعتیاد زیر درختان قبرستان»

برگزیدگان بخش موضوعی اولین جشنواره شرق کشور

جهش تولید: برگزیده : «الهام مهدی زاده» از روزنامه شهر آرا (خراسان رضوی ) با عنوان گزارش «ایست قاچاق به دانش بنیان ها»هیأت داوران اثر «فرزانه زراعتی» از خبرگزاری فارس (سرپرستی خراسان رضوی) با عنوان اثر «گپ و گفتی با آقای سنگی ایران / کار آفرینی که خودرو و باغش را فروخت تا اشتغال زایی کند»، «غلامحسین دباغ یزدی» از دوهفته نامه آوای کاشمر (خراسان رضوی) را با عنوان «پیچ و خم های مشکلات دامداران در سال جهش تولید» و اثر «ناهید آروین خیبری» از خبرگزاری ایرنا (سرپرستی خراسان جنوبی) را با عنوان «افزایش تولید، با اصلاح نژاد دام در فردوس» را شایسته قدردانی می داند.
معرفی پروفسور معتمدنژاد: برگزیده «زهرا بهروزی فر» از روزنامه آوای خراسان جنوبی برای اثر با عنوان «رسانه، شاخص و عاملی برای دگرگونی»
مدافعان سلامت و کرونا: برگزیده «حسین هرم پور مقدم» از روزنامه آوای خراسان جنوبی با عنوان اثر «ده خطای راهبردی ما درباره کرونا » هیأت داوران اثر «ایمان مهدی آبادی» و «حمیده دادرس مقدم» از روزنامه آوای خراسان جنوبی با عنوان «ضعف سیستم ایمنی استان مقابل هجوم گردباد کرونا» را شایسته تقدیر می داند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت