دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳

اخبار فرهنگی – اجتماعی

تعاونی‌ها ریل خوبی برای تولید و توزیع عادلانه و حذف دلالی است

یعقوبی- نماینده ولی فقیه در استان در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت هفته تعاون خراسان جنوبی گفت: تعاونی ها ریل خوبی برای تولید و توزیع عادلانه و حذف دلال ها است. حجت الاسلام عبادی افزود: قانون اساسی یک ریل پرظرفیت، با اهمیت و کامل است. وی گفت: باید در اجرای مسئولیت ها تمکین کرد و به طور کامل آن را اجرا نمود. وی افزود: بخش تعاون می تواند تحت حمایت دولت نقش تاثیر گذاری در تولید و توزیع همراه با شیوه عادلانه داشته باشد و می تواند کمک کند بسیاری از واسطه ها حذف شوند. رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی هم در این دیدار گفت: احداث 5 هزار واحد مسکن ارزان‌قیمت برای کارگران خراسان جنوبی برنامه‌ریزی شده و مرحله ثبت نام و پایش متقاضیان به اتمام رسیده است. حسینی افزود: تشکیل تعاونی محصولات استراتژیک کشاورزی خراسان جنوبی با سرمایه گذاری اولیه 100 میلیارد تومان در دستور کار است. وی بیان کرد: امیدواریم با ایجاد این تعاونی بتوانیم محصولات کشاورزی را از مرحله کاشت، داشت و برداشت به فرآوری و صادارت هدایت کنیم. مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی هم در این دیدار بیان کرد: از محل تشکیل تعاونی‌ها تعداد 9 هزار و 422 فرصت شغلی در خراسان جنوبی ایجاد شده است. اشرفی با بیان اینکه از ابتدای امسال 9 تعاونی با اشتغالزایی برای 180 نفر در استان تشکیل شده است، ادامه داد: در سنوات گذشته شهرستان بیرجند، بشرویه و طبس بالاترین میزان تشکیل تعاونی ها را داشته اند.

کشت بدون خاک زعفران در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی

اصغری مقدم- مهدی ابراهیمی، مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: یکی از طرح‌های اجرا شده در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی، تولید زعفران به صورت ایروپونیک یا همان هوا کشت است. بر اساس نتایج این طرح که در زمره طرح های پژوهشی استان در سال گذشته نیز قرار گرفته است، کشت زعفران به صورت ایروپوینک به دلیل انتخاب بنه های مرغوب و سورت شده توسط کشاورزان، ضمن جلوگیری از ایجاد و انتشار آلودگی به بیماری ها و آفاتی از جمله کنه کورم زعفران، امکان برداشت محصول قابل قبول در هر سال را فراهم نموده و می تواند منجر به افزایش عملکرد در واحد سطح و همچنین حفظ کیفیت کلاله های تولیدی شود. به علاوه به دلیل تولید کلاله ها در شرایط کنترل شده و استریل و بدون خاک، میزان آلودگی های محیطی و جذب فلزات سنگین نیز در کمترین میزان ممکن خواهد بود. وی عنوان کرد: یکی از روش های افزایش توامان تولید و مصرف بهینه آب در زعفران استفاده از سیستم های هوشمند آبیاری است که در حال حاضر در مزرعه تحقیقاتی زعفران مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی به صورت پایلوت مورد بهره برداری قرار گرفته است.

شروع پیش ثبت نام اربعین

امتحانی- مدیرحج و زیارت خراسان جنوبی گفت: بلافاصله بعد از جلسه مجازی با ستادمرکزی تهران، نشست کارشناسان حج وزیارت استان برگزار شد و مقرر گردید از دوشنبه مورخ 1400/06/15 ساعت 9صبح پیش ثبت نام از مشتاقان اربعین از طریق سامانه سماح انجام شود و تاروز چهارشنبه همین هفته ادامه خواهد داشت . نوفرستی درباره جزئیات پیش ثبت نام اربعین افزود: ثبت نام از طریق سامانه سماح به صورت اینترنتی خواهد بود ونیاز به مراجعه حضوری نمی باشد، ولیکن دفاتر وشرکت های خدمات زیارتی استان آمادگی کامل دارند تا در خصوص پیش ثبت نام همکاری لازم را داشته باشند. وی افزود: سفر به اربعین در شرایط فعلی مستلزم اعلام آمادگی کشور عراق می باشد. مدیر حج و زیارت استان توصیه هایی نیز به علاقه مندان به سفر اربعین داشت. وی عنوان کرد: هموطنان عزیز نکات ذیل را مورد توجه قرار دهند:1 – استعلام های لازم درخصوص وضعیت سلامت متقاضیان (بیماری های زمینه ای و …) و اخذ تایید تزریق هر دو دوز واکسن کرونا از وزارت بهداشت انجام خواهد شد.-2ارائه نتیجه آزمایش منفی PCR به مدت 72 ساعت قبل از اعزام الزامی است.-3زمان پیش ثبت نام از ساعت 9 صبح روز دوشنبه پانزدهم شهریورماه آغاز و به مدت سه روز تا ساعت 24 روز چهارشنبه مورخ 1400/06/17 ادامه خواهد داشت.-4ثبت نام قطعی پس از موافقت رسمی دولت عراق انجام خواهد شد.-5به منظور رعایت شیوه نامه های بهداشتی، پیش ثبت نام به صورت غیرحضوری انجام خواهد گردید، ولیکن دفاتر وشرکت های خدمات زیارتی استان آمادگی کامل دارند تا در خصوص پیش ثبت نام همکاری لازم را داشته باشند.-6پس از انجام مراحل فوق، اسامی واجدین شرایط در سامانه سماح و نیز از طریق ارسال پیامک اطلاع رسانی خواهد شد. بدیهی است اعزام افراد فاقد شرایط مقدور نمی باشد.-7 تاکید می شود با توجه به بسته بودن مرزها، افراد به هیچ وجه به مرزهای کشور مراجعه ننمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: تجهیزات، قطعات و خدمات فناوری اطلاعات

بیشتر

آدینه – صبح روز شنبه آیین گرامیداشت روز ملی دامپزشکی با شعار “دامپزشکی صد سال

بیشتر

آدینه -صبح روز دوشنبه در نشست آسیب شناسی وضعیت ایمنی معادن با تمرکز بر حادثه

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت