اخبار فرهنگی – اجتماعی

صعود استان به رتبه ی یک مقابله با بیابانزایی کشور

محمودآبادی-خراسان جنوبی بر اساس ارزشیابی های کشوری رتبه ی نخست مقابله با بیابانزایی را کسب کرد. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه استان بین دو کویر لوت و مرکزی قرار گرفته که سه ضلع استان را تشکیل می دهد. گفت:۵ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت استان بیابانی است، و ۳میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از این مساحت جزو کانون های بحران فرسایش بادی است. علیرضا نصرآبادی افزود: خراسان جنوبی جزو ۵ استان درگیر با پدیده ی گرد و غبار و دومین استان بیابانی کشور است. وی ادامه داد: طی سال های اخیر با توجه به شرایط خاص استان اقدامات مقابله با بیابانزایی در استان شتاب بیشتری گرفت. وی با اشاره به اعتباراتی که از سال ۹۶ در کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار برای استان تعیین شد گفت:با توجه به گستردگی استان ما همیشه یک گام جلوتر از اعتبارات مقابله با بیابانزایی بوده ایم. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزدای خراسان جنوبی از اعتبار جداگانه برای عملیات مالچ پاشی با طرح مدیریت شن های روان در استان خبر داد و تصریح کرد:تنها ۷ استان در کشور این اعتبار را دریافت کردند که استان ما نیز توانست از آن بهره مند شود. وی اضافه کرد: علاوه بر این سایر اقدامات بیابانزدایی نیز که شامل نهالکاری، مدیریت رواناب های سطحی(هلالی آبگیر)، تله های رسوب گیر و…بوده،اجرایی شده است. به گفته ی وی سال گذشته سطح عملکرد طرح های مبارزه با بیابانزایی ۱۰۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ۴ میلیارد تومان بیشتر از اعتباری که برای سال ۹۹ در نظر گرفته شده بود کار انجام شده است. نصرآبادی افزود:این عملکرد باعث شد خراسان جنوبی در بحث مقابله با بیابانزایی رتبه ی اول کشور را کسب کند. وی ادامه داد: امسال نیز در سطح ۲۲ هزار هکتار عملیات اجرایی حوزه ی مبارزه با بیابانزایی را در حال اجرا داریم. وی یادآور شد: عملکرد خوب سال گذشته باعث شد امسال در این حوزه ۹۹ میلیارد تومان اعتبار برای بیابانزدایی اختصاص یابد که نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش داشته است. مدیرکل منابع طبیعی گفت: بر اساس شناسایی کانون ها و تهیه ی طرح عملیات بیابانزدایی در شهرهای مختلف اجرایی می شود. نصرآبادی افزود: تاکنون بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار تهیه ی طرح اجرایی در سطح استان داشتیم که حدود یک میلیون هکتار از آن اجرایی شده است.
روز پرافتتاح نهبندان

یعقوبی- در چهارمین روز هفته دولت مراسم افتتاح بخشی از پروژه‌های عمرانی شهرستان نهبندان با حضور استاندار خراسان جنوبی و نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس به بهره برداری رسید. بهره برداری از ۴ باب زمین چمن مصنوعی، افتتاح ۳ پروژه حوزه بهداشت و درمان، بهره برداری و کلنگ زنی ۳۳ پروژه صنعت گاز و افتتاح طرح صنایع معدنی دانه بندی منیزیت تگسیاه از جمله برنامه‌های این سفر بود. ملانوری در حاشیه این برنامه ها گفت: با پیگیری‌های فراوان برای جلب موافقت افغانستان و با جلسات متعددی که در این زمینه در استان داشته‌ایم، در روزهای آینده گذرگاه دوکوهانه به طور رسمی فعال می‌شود. وی مرز را یکی از ویژگی‌های بزرگ شهرستان نهبندان عنوان کرد و گفت: به دلیل اتفاقات سال‌های اخیر و عدم موافقت افغانستان با بازگشایی دوکوهانه، متاسفانه فعالیتی در این مرز نداشته‌ایم. استاندار خراسان جنوبی گفت: این مرز می‌تواند به عنوان یک محور تجاری فعال برای استان و کشور باشد. وی نهبندان را شهرستانی دارای موقعیت خاص به لحاظ جغرافیایی و منابع و ذخایر خواند و گفت: این شهرستان با دو استان بزرگ کرمان و سیستان و بلوچستان همسایه است و باید از این فرصت به درستی استفاده شود. ملانوری با تاکید بر اینکه نهبندان همه منابع توسعه‌ای را با عیار بالا دارد افزود: نیروی انسانی مستعد، متخصص، باهوش و توانمند از محورهای توسعه هستند که نهبندان از این ظرفیت نیز بهره‌مند است.

افتتاح ۴ نگارخانه و ۲ مرکز آموزشی در خراسان جنوبی همزمان با هفته دولت

اعتمادیان- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: همزمان با هفته دولت ۴ نگارخانه و دو مرکز آموزشی با اعتبار ۲۹ میلیارد ریال در استان به بهره برداری می رسد. به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد شهیدان رجایی و باهنر، گفت: در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی این هفته چهار پروژه فرهنگی و هنری افتتاح خواهد شد. وی ادامه داد: نگارخانه و مرکز آموزشی وحدت درمیان با اعتبار ۱۳ میلیارد ریال و زیربنای ۳۰۰ مترمربع در هفته دولت افتتاح می‌شود. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که نگارخانه آفتاب شهرستان سرایان نیز با زیربنای ۸۰ متر مربع و اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از دیگر طرح‌های افتتاحی در هفته دولت است، عنوان کرد: همچنین نگارخانه خورشید بشرویه با زیربنای ۷۰ متر مربع و اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به بهره‌برداری خواهد رسید.

افتتاح مرکز آموزشی و نگارخانه طلوع زیرکوه

نبی زاده از افتتاح مرکز آموزشی و نگارخانه طلوع شهرستان مرزی زیرکوه با زیربنای ۳۰۰ متر مربع در دومین روز از هفته دولت نیز خبر داد و افزود: ابتدا بنا بر این بود که پروژه فقط به عنوان نگارخانه برنامه ریزی شود، اما با توجه به اهمیت رونق فعالیت های هنری در حوزه های آموزشی و دانشگاهی در این شهرستان، مرکز آموزشی نیز به پروژه نگارخانه اضافه شد. وی با اشاره به این که پروژه در سال ۱۳۹۲ کلنگ زنی و حدود ۱۱ میلیارد ریال از اعتبارات استان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ساخت و تجهیز آن ، هزینه شد ، اضافه کرد: این نگارخانه توانایی نمایش ۷۰ اثر هنری را دارد. به گفته وی دیگر نیاز شهرستان زیرکوه، سالن نمایش است که فضا و زمین آن فراهم شده و با تخصیص اعتبارات، کار این پروژه نیز آغاز خواهد شد.

اضافه شدن هزار متر مربع به فضای فرهنگی استان

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که با افتتاح پروژه های هفته دولت نزدیک به هزار مترمربع به فضاهای فرهنگی استان اضافه می شود، یادآور شد: در حال حاضر حدود ۲۵ هزار مترمربع زیر ساخت فرهنگی تخصصی در استان وجود دارد. نبی زاده خاطرنشان کرد: این زیرساخت ها در قالب نگارخانه، سالن نمایش، مراکز اداری و فرهنگی، سالن های چند منظوره، سینما و… است که ۹ هزار متر مربع آن طی سه سال گذشته افتتاح شده است.وی در ادامه با تاکید بر این که ایجاد و فراهم سازی زیرساخت های حوزه فرهنگ و هنر، مقدمه ای برای جهش در دیگر حوزه ها است، بیان کرد: امیدواریم این فضاهای ساخته شده موجب رشد و ارتقاء سطح فرهنگی و هنری استان و محلی برای بروز و ظهور استعدادهای جوانان این شهرستان ها و بستر شایسته ای برای جلوه گری و رشد هنرمندان و فرهیختگان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – در مجموعه سازمان، بخش های مختلف بسته به نوع کار و اهمیت جایگاه

بیشتر

سلام. آوای عزیز این روزها متاسفانه شاهد ترویج استعمال دخانیات در بین نوجوانان و دختران

بیشتر

بیشترین تصادفات درون شهری استان از آغاز امسال مربوط به بیرجند با ۶۷ درصد بوده

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت