اخبار فرهنگی – اجتماعی

آخرین شنیده ها از انتخاب شهردار مرکز استان

مهدی آبادی- مدیریت شهری موضوعی است که امروز با گرم شدن تنور انتخاب شهردار توسط شوراهای اسلامی به دغدغه جدی مردم تبدیل شده است و در محافل گمانه زنی هایی در این خصوص مطرح می شود . آخرین شنیده ها از انتخاب شهردار بیرجند حکایت از آن دارد که پس از شعار بومی گزینی اعضای شورا و خداحافظی ضمنی با جاوید ، شهردار سابق و غیر بومی مرکز استان بیشتر گزینه ها از نیروهای بومی انتخاب شده اند و بر اساس گفته رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند ، ۳۰ گزینه برای بررسی صلاحیت و جمع بندی در صحن شورا مطرح هستند . هر چند عده ای معتقدند افتتاح شتابزده پروژه های عمرانی در شورای پنجم ، شائبه های حضور با دعوت خاص محمد علی جاوید در جلسه غیر علنی شورای شهر و فشارهایی که توسط جریانی خاص خارج از شورا که در انتخابات نیز نقش موثری داشته است احتمال بازگشت وی را تقویت می کند اما اظهار نظر اکثریت اعضا و دفاع قاطع از گزینه بومی تقریبا این احتمال را در بن بست قرار داده است . یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با خبرنگار ما گفت : گزینه های ابتدایی شورا تقریبا ۳۰ نفر بوده اند که پس از انجام استعلامات و بررسی های انجام شده این تعداد به کمتر از ۱۰ نفر رسیده است که با رویکرد بومی گزینی در بین اعضای شورا در حال بررسی هستند .

کدام گزینه ها اقبال بیشتری دارند ؟

شنیده های غیر رسمی خبرنگار ما حاکی از آن است که گزینه های مطرح باقی مانده در صحن شورای شهر را ، محمد علی قاسم زاده نداف ( فرماندار سابق بیرجند ) ، رضا حسین پور ( فرماندار سابق سربیشه ) ، سید مهدی رونقی ( معاون فعلی فرماندار بیرجند ) ، علی عدل (سرپرست فعلی شهرداری ) و مهدی بهترین ( عضو اسبق شورای شهر بیرجند ) تشکیل می دهند که برخی گزینه های شهرداری در این بین نیز فعالیت های غیر مستقیم برای معرفی خود به افکار عمومی را شروع کرده اند و رصد فضای مجازی و گعده های عمومی در شهر بیانگر جدی تر بودن بعضی گزینه ها نسبت به سایرین است . شنیده شده به استناد رای بالای شورای شهر به عدل برای انتخاب وی به عنوان سرپرست شهرداری بین سایر گزینه ها ، احتمال انتخاب مجدد وی در مسئولیت شهرداری را جدی تر نموده است. اقبال به قاسم زاده نداف نیز با توجه به عملکرد وی در دوران فرمانداری و سوابق و اقبال مردمی وی هم در بین گزینه ها بالاست اما در نقطه مقابل سابقه و عملکرد ، عده ای از اعضای شورا نیز توجه ویژه ای به مدرک تحصیلی گزینه ها دارند و در این بین نیز اقبال مهدی رونقی که مدرک شهرسازی دارد برای نشستن در صندلی شهردار بیرجند را تقویت می کند . بهترین نیز با توجه به سابقه حضور در شورای شهر و همکاری با برخی از اعضای فعلی به این انتخاب نزدیک است .

چالش های پیش روی گزینه ها

هر چند این گزینه ها به انتخاب نزدیکند اما چالش هایی پیش روی این افراد هم دیده می شود که شنیده ها حاکی از آن است که در انتخاب این افراد مورد توجه قرار گرفته است . دقیق شدن در عملکرد در حوزه های مرتبط که مسئولیت داشته اند و این سوال که در دوران مسئولیت توانسته اند تغییری در حوزه کاری خود در شهر ایجاد کنند سوال و ابهامی است که برای دو گزینه مطرح می کنند .قانون ممنوعیت بکار گیری بازنشستگان نیز انتخاب دو گزینه دیگر را در هاله ای از ابهام برده و نداشتن سابقه اجرایی برای یکی دیگر از گزینه ها نیز جای سوالات متعددی را باقی می گذارد.

آیا بازنشستگان می توانند گزینه شهرداری باشند ؟

راهیابی دو بازنشسته به گزینه های نهایی احتمالی شورای شهر نشان می دهد که شورای شهر به مولفه تجربه و عملکرد در انتخاب خود توجه داشته است اما آیا این مولفه با منع قانونی رو برو نیست؟ در «قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان» مصوب ۲۰ اردیبهشت ۹۵ بکارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات مربوطه بازنشسته یا بازخرید شده یا بشوند، در دستگاه‌های اجرایی ممنوع می‌باشد البته این قانون تبصره‌ای دارد که می‌تواند جای ادامه بحث را باقی بگذارد. طبق تبصره یک این قانون «مقامات مذکور در ماده(۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری و همترازان آنها و ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان هفتاد درصد (۷۰%) و بالاتر، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دارندگان اجازات خاصه مقام معظم رهبری از شمول این قانون مستثنی می باشند.» که با توجه به سوابق ایثارگری گزینه های بازنشسته شورا احتمالا منعی برای انتخاب این دو نفر نیز نباشد و باید دید شورای شهر بیرجند که با شعار بومی گرایی بررسی گزینه های خود را آغاز کرده است به کدام مولفه ها توجه بیشتری خواهد داشت ؟ از بین گزینه های شنیده شده ، تجربه و کارنامه به اتاق شهرداری خواهد رفت ، مدرک تخصصی مد نظر خواهد بود یا سابقه عضویت در شورا برگ برنده شهردار آینده خواهد بود ؟ آیا گزینه نهایی شورا از بین این افراد خواهد بود یا گزینه های دیگری مطرح است که در سطح عمومی عنوان نشده است ؟ باید منتظر نشست تا تصمیم شورای برای سکاندار ساختمان میدان ابوذر در روزهای پیش رو مشخص گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آدینه – پنجشنبه هفته ی گذشته افتتاحیه اولین گفتاورد ملی نخبگان پهنه خراسان و سمنان

بیشتر

سربازی – شهرستان فردوس با قدمت چند هزار ساله و جاذبه های طبیعی و ساخته

بیشتر

مهدی آبادی – ماجرای اجاره خانه سال هاست دغدغه شهروندان است و در این چند سال

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت