یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

اخبار فرهنگی – اجتماعی

تهیه مصالح ساختمانی طرح اقدام ملی مسکن دراستان خراسان جنوبی

مهدی آبادی- روز گذشته در مراسمی با حضور معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، بازرس کل و بازرس قضایی استان خراسان جنوبی، مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، رئیس سازمان نظام مهندسی استان، معاون مسکن و راه و شهرسازی خراسان جنوبی و رئیس اتحادیه مصالح فروشان ساختمانی، تفاهم نامه ای به منظور تهیه مصالح ساختمانی طرح اقدام ملی مسکن در استان منعقد گردید. در این تفاهم نامه که به امضای مدیران کل صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، نظام مهندسی ساختمان و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی رسید مقرر شد اتحادیه مصالح فروشان با همکاری دستگاه‌های ذیربط؛ عهده دار تأمین مصالح ساختمانی طرح اقدام ملی مسکن از واحد‌های تولیدی مصالح ساختمانی در استان شود.
بازرس کل و بازرس قضایی استان خراسان جنوبی در آیین این تفاهم نامه با بیان اینکه بیش از 7000 متقاضی طرح اقدام ملی مسکن در خراسان جنوبی واجد شرایط می باشند، گفت: مجموع مساحت قابل احداث در طرح اقدام ملی مسکن در استان خراسان جنوبی برابر 788.573 متر مربع می باشد. رحیمی با بیان اینکه در راستای رسالت قانونی و انجام بهتر و حسن جریان امور وظیفه داریم با همکاری دستگاهای متولی این مهم را به نحو مناسبی به سرانجام برسانیم، افزودند: با امضاء تفاهم‌نامه همکاری تأمین مصالح ساختمانی طرح اقدام ملی مسکن در خراسان جنوبی واسطه ها و دلال ها با این اقدام در این فرایند حذف خواهند شد.

ابتکار بازرسی کل استان خراسان جنوبی

وی با بیان اینکه با ابتکار بازرسی کل استان خراسان جنوبی این طرح برای اولین بار در کشور انجام شده است، عنوان نمود: این تفاهم‌نامه در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان و حمایت از حقوق تولیدکنندگان داخل استان انجام می شود. بازرس کل و بازرس قضایی استان خراسان جنوبی اضافه کرد: با اجرای این تفاهم نامه بیش از 3.5 هزار میلیارد ریال در هزینه های ساخت مسکن برای متقاضیان صرفه جویی خواهد شد. رحیمی با اشاره به تولید بیش از 75 درصد مصالح ساختمانی طرح اقدام ملی مسکن در استان، بیان کرد: به منظور دسترسی آسان به مصالح ساختمانی، عرضه مستقیم و بدون واسطه مصالح ساختمانی و حمایت از اقشار کم درآمد و تولیدکنندگان این تفاهم نامه منعقد شده است. ایشان با اشاره به تخفیفات لحاظ شده در این تفاهم نامه، اشاره نمودند که قیمت مصالح ساختمانی در این تفاهم نامه بین 15 تا 25 درصد کمتر خواهد بود. براساس برآوردها پیش بینی می شود برای ساخت این واحدهای مسکونی، بیش از 3.5 هزار میلیارد ریال کاهش هزینه ساخت برای متقاضیان به دنبال داشته باشد. شایان ذکر است محاسبات صورت گرفته براساس حداقل های محاسباتی انجام شده و قطعا میزان کاهش هزینه ساخت و ساز در استان بیش از این خواهد بود.

دیده شدن ظرفیت تولیدی استان خراسان جنوبی

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی نیز در این جلسه با تسلیت به مناسبت فرار رسیدن ماه محرم، سالگرد شهادت امام حسین (ع) ، سخنان خود را با حدیثی از سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدا… الحسین (ع) شروع کردند« إنَّ حَوائِجَ النّاسِ اِلَیکُم مِن نِعَمِ ا… ِ عَلَیکُم فَلاتَمَلُّوا النِّعَمَ ؛ نیاز مردم به شما از نعمت هاى خدا بر شما است ؛ از این نعمت افسرده و بیزار نباشید.». وحدانی نیا افزود: براساس اصل 31قانون اساسی داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ی ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آن ها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه ی اجرای این اصل را فراهم کند. وی اضافه کرد: رفع نیاز از یک انسان مؤمن برابر است با 70 حج مقبول، باید بکوشیم تا طرح اقدام ملی در سطح شعار باقی نماند. معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ادامه داد مقام معظم رهبری در سال های اخیر به موضوع اشتغال و تولید داخلی توجه شایانی داشتند. وحدانی نیا طرح اقدام مسکن ملی را از طرح هایی دانست که باعث ایجاد اشتغال در کشور و استان خواهد شد، ایشان افزود : همچنین با انعقاد این تفاهم نامه ظرفیت های تولیدی استان دیده خواهد شد و حذف واسطه گری یکی دیگر از مزیت های این تفاهم نامه می باشد که گام مهمی برای تشویق متقاضیان طرح اقدام مسکن ملی است. وحدانی نیا همچنین در این جلسه عنوان کرد: گلایه مندی ها به جهت معطل ماندن اجرای قوانین و متروکه شدن آن در جامعه است.

کاهش هزینه ها در ساخت مسکن

مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان خراسان جنوبی نیز در آیین این تفاهم نامه بیان کرد: تاکنون مصوبات، درباره استفاده دستگاه‌های دولتی از مصالح تولید داخل استان بوده و برای اولین بار در خراسان جنوبی درباره حمایت بخش خصوصی از مصالح تولید شده در استان تفاهم نامه امضاء می شود. جرجانی افزود: نزدیک به 65 درصد از واحد های تولیدی استان در بخش مصالح ساختمانی فعال هستند و اگر در این ارتباط چاره اندیشی نشود، استان با بحران مواجه خواهد شد. وی با اشاره به استفاده نشدن صددرصدی از محصولات داخلی استان، تصریح کرد: بنابراین برای رونق گرفتن تولید و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی نیاز به بازاریابی فعال داریم. وی با قدردانی از همراهی اداره کل راه و شهرسازی استان، گفت: براساس تفاهم نامه مقرر شده با حمایت و همکاری اداره کل راه و شهرسازی اراضی مورد نیاز جهت ذخیره مصالح ساختمانی در اختیار اتحادیه مصالح فروشان قرار گیرد و مصالح به صورت کلی از آنجا توزیع شود. به گفته جرجانی این کار باعث کاهش هزینه های تمام شده متقاضایان ساخت مسکن ملی خواهد شد. مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: برای اجرای بهتر این طرح بسیاری از تولید کنندگان با سود بسیار ناچیزی آماده همکاری هستند. جرجانی افزود: همچنین اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی اعلام کرد حتی در مواردی که تولید داخل استان نداریم امکان ورود آن با قیمت کارخانه و با اخذ تخفیف کالا میسر می باشد. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در این جلسه ضمن قدردانی از ایجاد این تفاهم نامه، گفت: اینجانب به عنوان یکی از متولیان تامین زمین و مسکن در طول سه دهه خدمت خود اولین بار است که چنین طرح کاربردی و مؤثری می بینم. در طرح اقدام ملی مسکن شهرستان های زیر 100 هزار نفر به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سپرده شده است. آسمانی مقدم افزود: در طرح ساخت ده هزار واحد روستایی که چند سال پیش انجام شد، به منظور تأمین مصالح با مشکل مواجه بودیم. وی ادامه داد: با این تفاهم نامه برای بهره مندی از خرید انبوه به تولید کنندگان و کاهش قیمت مصالح به متقاضیان کمک شایانی می شود. عباسی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان نیز در این آئین با بیان اینکه آماده هرگونه همکاری به منظور اجرای بهتر این تفاهم نامه هستیم، گفت : در گذشته سازمان نظام مهندسی با اعمال 50 درصد تخفیف در هزینه های نظارتی به کاهش هزینه در طرح اقدام ملی مسکن کمک نموده است.

اولین در کشور

معاون مسکن در اداره کل راه و شهرسازی گفت: برای اولین بار است که دستگاه‌های نظارتی به تمام معنا، به مثابه یک بازوی قوی در کنار دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی همراهی نموده تا تفاهم نامه تنظیم شود. وی در ادامه افزود: استان خراسان جنوبی جزء اولین استان های کشور در بحث تأمین زمین های طرح ملی مسکن بوده است. علیزاده اضافه کرد: تعداد 5070 نفر زمین تحویل گرفته اند و تعدادی نیز جهت اخذ تسهیلات به بانک معرفی شده اند. وی به تفاهم نامه های دیگر با سایر دستگاه های اجرایی اشاره و ادامه داد: در طرح اقدام ملی تفاهم نامه های زیادی با ایثارگران، نیروهای مسلح، آموزش و پرورش و … ایجاد شده که بیشترین میزان واگذاری مربوط به بهزیستی و کمیته امداد است. معاون مسکن و راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه در برخی از موارد عملیات اجرایی آغاز شده است، بیان کرد: همکاری های خوبی با سازمان نظام مهندسی شکل گرفته و به طور مثال در موضوع مطالعات خاک تخفیفات مناسبی از سوی این سازمان داده شد. علیزاده به نکته مهمی در این جلسه اشاره کرد و ادامه داد: پس از شروع تنظیم تفاهم‌نامه در استان، مصوبه هیئت دولت ابلاغ شده و هنوز به مرحله صدور دستورالعمل اجرایی نرسیده است اما در استان خراسان جنوبی قبل از این موضوع تفاهم نامه را امضا می کنیم.

حذف دلالان از چرخه تولید

رئیس اتحادیه مصالح فروشان ساختمانی نیز در این جلسه گفت: حضور دلالان و تأمین مصالح خارج از استان دارای مشکلات فراوانی بود که با آن مواجه هستیم که ان شاء ا… با اجرای این طرح این دو مشکل را نخواهیم داشت. علوی با بیان اینکه در این تفاهم نامه؛ کیفیت یکسان ساخت و سازها و همچنین عدالت را شاهد خواهیم بود، عنوان کرد: علاوه بر تخفیفات قبلی با کاهش 7% سود خرده فروشی آماده هستیم تا کمک مضاعفی به متقاضیان اقدام ملی مسکن انجام دهیم. قطعا منافع این طرح به بیش از 400 میلیارد تومان خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت