دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳

اخبار فرهنگی – اجتماعی

کم آبی به مغز استخوان استان رسید

محمودآبادی – در حالی خشکسالی 20 سال است در خراسان جنوبی شرایط بحرانی را پیش روی استان گذاشته که طرح‌های مسئولان تنها در قالب برگزاری جلسات درجا می‌زند.خراسان جنوبی از دهه 70 تاکنون با خشکسالی مواجه بوده است. از اولین سالی که کاهش بارش‌ها هزاران بذر امید کشاورزان را در دل زمین خشکاند، 20 سال می‌گذرد. حالا خشکسالی‌ها آن‌چنان شیره جان سفره‌های زیرزمینی را گرفته که درمان این زخم‌ها سال‌ها زمان نیاز دارد. اگرچه در برخی سال‌ها این استان بارندگی‌هایی داشته است اما نتوانسته خسارت‌های چندین ساله خشکسالی را جبران کند. امروز بحران کم‌آبی به مغز استخوان این دیار کویری رسیده است.

اجرای طرحهای غیر کارشناسی

کاهش نزولات آسمانی در خراسان جنوبی باعث شده تا در کنار گزینه‌های انتقال آب از خارج استان، کنتور گذاری چاه‌ها و غیره، بارورسازی ابرها هم برای جبران کاهش بارندگی‌ها مطرح شود. این در حالی است که مدیر قطب مخاطرات طبیعی ایران معتقد است: بارورسازی ابرها، یعنی ابری باید باشد تا بارور شود اما ابرهایی که به ایران می‌آید معمولاً از سمت دریای مدیترانه میهمان آسمان کشور شده و در این مسیر هم بیشتر آب خود را از دست می‌دهد بنابراین ابرهایی که به سمت شمال شرق ایران و خراسان جنوبی می‌آید آب خیلی کمی دارد. هرچند طرح بارورسازی ابرها از دیرباز در استان مطرح است اما از این بستر باران مساعدی عاید استان نشده است. تأمین آب آشامیدنی حدود 430 روستا با تانکر هم چالشی جدی در کنار دیگر مشکلات آبی بوده که نیازمند تکمیل مجتمع‌های آبرسانی است. پروژه‌هایی که با اعتبارات قطره‌چکانی نفس تازه می‌کنند اما بازهم به خوابی عمیق فرو می‌روند.

کاهش 52 درصدی بارندگیها

خندان‌رو مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: میانگین بارندگی‌ها از ابتدای سال زراعی 34.2 میلی‌متر بوده است.  او افزود: این میزان بارندگی نسبت به بلندمدت 47 درصد و نسبت به پارسال 52 درصد کاهش داشته است. خندان‌رو با اشاره به وضعیت خشک‌سالی در خراسان جنوبی بیان کرد: بر اساس بررسی‌ها تا آخر بهمن‌ماه 10 درصد از مساحت استان در شرایط نرمال قرار داشته است. مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی با بیان اینکه 90 درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی است، اظهار کرد: از این میزان 22 درصد درگیر خشکسالی خفیف، 43 درصد خشکسالی متوسط، 18 درصد خشکسالی شدید و شش درصد درگیر خشکسالی خیلی شدید است. او با بیان اینکه همه شهرستان‌ها متأثر از خشکسالی هستند، گفت: شهرستان طبس با 99 درصد بیشترین درگیری با خشکسالی و سربیشه با 66 درصد کمترین میزان خشکسالی را دارد. خندان‌رو با بیان اینکه خراسان جنوبی شرایط نرمالی ندارد و با کاهش شدید بارندگی‌ها مواجه هستیم، افزود: از شهروندان خواستاریم با مدیریت مصرف آب از بروز شرایط بدتر جلوگیری کنند. مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی بیان کرد: اگرچه از نیمه اسفندماه تا فروردین‌ماه سال آینده بارندگی‌ها در استان نرمال خواهد بود اما تأثیر زیادی در تغییر وضعیت آبی استان ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهروزی فر – پرده اول؛ با مهر تأیید نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تمامی وزرای

بیشتر

چند روز پیش از خیابان حکیم نزاری رد می شدم از ابتدای خیابان درگیر یک

بیشتر

محمدی – مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی از آغاز طرح نظارتی ویژه آغاز سال تحصیلی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت