یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

اخبار فرهنگی – اجتماعی

همت سبز آفرینان خوسف برای خرید توافقی گل نرگس


مهدی آبادی- خوسف در 36 کیلومتری مرکز استان که از آن به عنوان پنجمین تولیدکننده گل نرگس در ایران یاد می‌شود در کُنج کُنج خود دشت‌هایی از نرگس دارد؛ گل‌هایی که نماد شیپورهای زرد و زیبای بهاری در دل زمستان هستند. در حالی که شهرستان خوسف از قدیم خاستگاه این گل زیبا و خوشبو بوده است اما مسئولان و مردم استان در چند سال اخیر این گل را به عنوان یک محصول کم آب‌بر و پردرآمد و یکی از ظرفیت‌های بالقوه و مهم خراسان جنوبی و شهرستان خوسف شناخته‌اند.

رسالت ما افزایش سود کشاورزان است

در سال‌های اخیر در شهرستان خوسف که مرکز گل نرگس خراسان جنوبی است، فعالیت‌های بسیاری انجام شده است تا کمی از مشکلات نرگس‌کاران مرتفع شود. یکی از اقدامات مهم افتتاح مرکز، خرید توافقی گل نرگس از کشاورزان زحمت کش این شهرستان بود تا دست دلالان را کوتاه کند. مدیرعامل شرکت تعاونی سبز آفرینان خوسف در گفتگو با آوا با بیان اینکه مرکز خرید توافقی گل نرگس شرکت سبز آفرینان خوسف در سال 98 با حضور مسئولان استانی و شهرستانی افتتاح شد، گفت: این شرکت تعاونی برای حمایت از نرگس کاران، افزایش درآمد آن‌ها و کوتاه کردن دست دلالان از بازار خرید و فروش این محصول، پارسال با حمایت مسئولان استانی و شهرستان، افتتاح شد. اکبری افزود: گل‌های نرگس را در وز‌های زوج هفته از کشاورزان خریداری کرده و برای فروش روانه بازار‌های سیستان و بلوچستان، تهران و خراسان رضوی می کنیم. وی عنوان کرد: به همت این شرکت تعاونی پارسال بالغ بر 125 هزار شاخه گل نرگس از نرگس کاران خریداری شد. مدیرعامل شرکت تعاونی تولید روستایی سبز آفرینان خوسف ادامه داد: مطالبات نرگس کاران به مبلغ 70 میلیون تومان بدون دریافت هیچگونه تسهیلات بانکی در بازه زمانی کم به آن‌ها پرداخت شد.

افزایش 50 درصدی مراجعات کشاورزان

مدیرعامل شرکت تعاونی تولید روستایی سبزآفرینان خوسف اضافه کرد: در سال گذشته مراجعات کشاورزان به این شرکت تعاونی 50 درصد افزایش یافت و بیش از 100 هزار شاخه گل نرگس از این افراد خریداری شد. به گفته اکبری 65 میلیون تومان از مطالبات کشاورزان در سال گذشته تاکنون پرداخت شده است. وی با اشاره به کیفیت بالای گل نرگس در شهرستان خوسف، اظهار داشت: با توجه به کیفیت گل های نرگس شاخه ای 500 تا 900 تومان از کشاورزان خریداری می کنیم. اکبری بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های استان برای کشت گل نرگس، راه اندازی صنایع فرآوری، حمایت‌های بیمه‌ای و برنامه ریزی برای صادرات این محصول به خارج از کشور می‌تواند ضمن درآمدزایی مناسب برای کشاورزان به رونق تولید و اشتغال پایدار هم در این بخش کمک کند. وی با بیان اینکه سطح زیر کشت گل نرگس در خوسف 20 هکتار است، اضافه کرد: با توجه به این ظرفیت عظیم، سرمایه گذاری بر روی توسعه کشت گل و گیاهان مختلف می‌تواند درآمد بسیار خوبی را نصیب کشاورزان منطقه کند. اکبری با اشاره به راضی بودن کشاورزان از خرید این محصول توسط این شرکت تعاونی گفت: در خرید توافقی قیمتی مد نظر قرار می‌گیرد که هم مورد تایید تشکل و هم مورد تایید کشاورز باشد.

پرداخت سریع مطالبات کشاورزان

اکبری ادامه داد: بعد از برداشت گل، محصول دست کشاورز نمی‌ماند و بلافاصله به مرکز مراجعه می‌کنند، پول کشاورز نیز حداکثر یک ماه بعد به حسابشان واریز می‌شود یا در ازای آن، از سایر خدمات شرکت تعاونی مانند کود ،نهاده ،سم و نهاد های کشاورزی یارانه ای بهره‌مند می‌شوند. وی افزود: 450 کشاورز، سهامدار و عضو این شرکت تعاونی هستند و منفعتی که از فروش گل‌ها عاید شرکت تعاونی می‌شود باعث افزایش سهام کشاورزان نیز خواهد شد. مدیرعامل شرکت تعاونی تولید روستایی سبز آفرینان خوسف تصریح کرد: برخی نرگس‌کاران گل را به صورت عمده در اختیار دلالان قرار می‌دهند و معمولا خرده کشاورزان به ما مراجعه می‌کنند که این مشکل نیز به زودی حل و فصل خواهد شد.

استاندار: موردی از ابتلا به کرونای هندی در استان گزارش نشد


یعقوبی- استاندار خراسان جنوبی گفت: تاکنون مورد مثبتی از ابتلای به کرونای هندی در استان گزارش نشده است. ملانوری افزود: با مدیریت درستی که صورت گرفت و بنا به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، خوشبختانه تا الان استان از ابتلای ویروس هندی مصون مانده است. وی تصریح کرد: در 16 ماه گذشته، موج‌هایی که کشور را تهدید کرد، استان ما را هم بی‌تاثیر نگذاشت، به ویژه در موج سوم که وضعیت خراسان جنوبی، بحرانی شد. ملانوری گفت: با تلاش‌های فراوانی که در سطح استان صورت گرفت و با تعامل و هم‌افزایی همه دستگاه‌های متولی، مردم، اصناف و بازاریان، وضعیت رو به بهبود گذاشت و بعد از موج سوم، شاهد سیر نزولی بیماری در استان بودیم. وی با تاکید بر اینکه بعد از تجربه موج سوم، رصدها و پیگیرها با جدیت بیشتری دنبال شد، اظهار داشت: با وجود هم مرزی استان با افغانستان و بنا به پیش بینی‌هایی که صورت گرفته بود و احتمال می‌رفت ویروس هندی از مرزهای شرقی وارد کشور شود، مراقبت‌های ویژه ای در مرزهای استان اعمال شد. استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به فعال بودن مرزهای استان و مبادلات مرزی که انجام می‌گیرد، شرایط آمد و شدها را مدیریت کردیم و با اجرای مصوبات دو ستاد ملی و استانی کرونا و همچنین همراهی حوزه‌های هلال احمر، بهداشت و مرزبانی، مرز کنترل شد و تا این لحظه موردی از ابتلای به ویروس هندی نداریم. وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر وضعیت استان نسبتا مطلوب است، خاطرنشان کرد: با توجه به همجواری استان با سیستان و بلوچستان که با افزایش آمار ابتلای به بیماری مواجه است، و از طرفی ترددهایی بین دو منطقه در حال انجام است، احتمال افزایش آمار بیماران کرونایی در خراسان جنوبی وجود دارد. وی با تاکید بر اینکه در تزریق واکسن، تابع شرایط ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت هستیم، گفت: از 13 هزار نفر جمعیت موجود در گروه سنی 70 تا 74 سال استان ، بیش از هفت هزار و 500 نفر، معادل 58 درصد واکسینه شده اند.ملانوری ادامه داد: در 53 درصد از جمعیت 12 هزار نفری گروه سنی 75 تا 79 سال، معادل 6 هزار و 500 نفر نیز واکسیناسیون انجام شده است. وی یادآور شد: از گروه سنی بالای 80 سال استان با 16 هزار و 230 نفر جمعیت نیز 84 درصد، معادل 13 هزار و 637 نفر، واکسن را دریافت کرده‌اند.

دلتای هندی در یک قدمی خاک خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز گفت: با توجه به اینکه احتمال آلودگی استان خراسان جنوبی به دلتای هندی وجود دارد، شهرستان‌های جنوبی و شرقی استان وارد خیز پنجم کرونا شده است. مهدی زاده عنوان کرد: موارد کرونا مثبت در شهرستان‌های جنوبی و شرقی استان به تدریج در حال افزایش بوده و وضعیت کرونایی شهرستان‌های نهبندان، سربیشه و درمیان تغییر پیدا کرده است. مهدی زاده با اشاره به اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی در شهرستان نهبندان اظهار کرد: محدودیت‌هایی مانند تعطیلی گروه‌های شغلی دو، سه، چهار، منع ورود پلاک‌های غیر بومی و خروج پلاک‌های بومی از این شهرستان و منع تردد شبانه با هدف کاهش موارد ابتلا به کرونا اعمال می‌شود.
وضعیت کرونا در خراسان جنوبی شکننده است

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری از ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته موردی از ویروس دلتا پلاس هندی در خراسان جنوبی گزارش نشده اما وضعیت استان شکننده است. شریف زاده افزود: متاسفانه استان‌های همجوار سیستان بلوچستان، کرمان و یزد درگیر ویروس دلتا پلاس هندی شده‌اند که این مهم وضعیت استان را شکننده می‌کند. وی از مردم خواست به هیچ عنوان به این شهرستان‌ها سفر نکنند و گفت: اکنون شهرستان نهبندان و سربیشه با تغییر رنگ به ترتیب به وضعیت قرمز و نارنجی در آمده‌اند که طبق گزارش‌ها موراد سرپایی و بستری شهرستان‌های نهبندان، سربیشه و درمیان افزایشی است. وی تصریح کرد: طبق آخرین گزارش‌ها شهرستان نهبندان قرمز، شهرستان‌های بیرجند، قاین، سربیشه و درمیان در وضعیت نارنجی و بقیه شهرستان‌ها حالت زرد دارند. شریف زاده در ادامه با بیان اینکه روند بیماری در سایر شهرستان‌ها ثابت است افزود: بیمارستان‌های استان روند عادی دارند و برای بستری مشکلی نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت