یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

اخبار فرهنگی – اجتماعی

سرنوشت مشترک آب و برق در بحران گرمای بی سابقه


مهدی آبادی- روند کاهش بارندگی و خشکسالی چند سال اخیر وضعیت ذخایر آبی کشور را کاهش داده است و بسیاری از مخاذن و سدهای کشور روزهای بحرانی را سپری می کنند. هنوز با جدول خاموشی ها سازگار نشده بودیم و انتقاد ها از خاموشی در گرمای گرم و داغ تابستان به مسئولان وجود داشت، که خبر هشدار قطعی آب نیز بر روی خروجی رسانه های استان آمد. استاندار در جلسه شورای ادرای شهرستان خوسف گفت: در راستای صرفه جویی برق، ساعات اداری از هفته آینده از ساعت 6.30 تا 13 خواهد بود. پیش از این قرار بود این طرح از اول خرداد اجرا شود که با دستور وزارت کشور لغو شده بود. روز گذشته نیز روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در اطلاعیه ای اعلام کرد: افزایش گرمای هوا و مصرف بی رویه آب منجر به کاهش چشمگیر سطح ارتفاع مخازن ذخیره آب شده است و درصورت تداوم این روند آب برخی از مناطق شهر بیرجند قطع خواهد شد.بر این اساس از شهروندان خواسته شده با صرفه جویی 20 درصدی در مصرف آب ازجمله حذف مصارف غیرضروری چون شستشوی خودرو و حیاط منزل و آبیاری فضای سبز ، در جلوگیری از قطع آب ، یاری رسان باشند. بنابراین با توجه به این هشدار اگر شهروندان مرکز استانی رعایت نکنند، آب برخی از مناطق شهر بیرجند در صورت تداوم مصرف بی رویه آب قطع می‌شود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در گفتگو با آوا گفت: از ابتدای سال تاکنون به نسبت به سال گذشته با افزایش 8.26 درصدی تولید آب مواجه بودیم که طبیعتا مصرف آب نیز افزایش داشته است. امامی افزود: هفته اخیر نیز در مقایسه با هفته آخر اردیبهشت با افزایش 6.4درصدی مصرف آب در استان مواجه شدیم. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی ادامه داد: مصرف آب در استان طی دوره فروردین و اردیبهشت امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به طور میانگین در مناطق شهری و روستایی 36 درصد افزایش یافته است. امامی افزود: در مجموع فروردین و اردیبهشت امسال در مناطق شهری مصرف آب 54 درصد و در مناطق روستایی 12 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. وی ادامه داد: برای جلوگیری از قطعی آب، از مردم تقاضا داریم که با ما مشارکت داشته باشند و مصرفشان را مدیریت کنند تا همه بتوانند از این نعمت حیاتی بهره‌مند شوند. شرکت توزیع برق استان هم در اطلاعیه ای مصرف برق را در مرز هشدار دانست و از مشترکان خواست مصارف غیر ضرور خود را کاهش دهند. در این اطلاعیه آمده است: با توجه به اینکه میزان مصرف برق استان خراسان جنوبی از حد مصرف مجاز تعیین شده برای استان خارج شده است از کلیه واحدهای تجاری و اداری، نهادها، خواهشمندیم به احترام سایر هم استانی های عزیز و برای امکان تامین برق مشترکین گرامی در مصرف برق نهایت دقت و صرفه جویی را به عمل آورند.


سونوگراف زن، مشکل همیشگی درمان فردوس


سربازی – فردوس باز هم سونوگراف زن ندارد و با وجود سه دستگاه سونوگرافی در بخش دولتی و خصوصی در شهرستان متاسفانه تنها یک سونوگراف مرد به انبوه مردم خدمت رسانی می کند.
این قصه پر غصه بخش درمان و بهداشت فردوس است که هر از چندی تکرار می شود تا مردم فردوس به این یقین برسند که مشکل متخصص سونوگراف زن قابل حل نیست و از دست مسئولان هم کاری ساخته نیست. یکی ازبیماران زن که به دلیل نبود سونوگراف زن در شهرستان مجبوربود به یکی از شهرهای همجوار برود به خبرنگار آوا گفت: متاسفانه بیش از10 سال است که فردوس با مشکل سونوگراف زن مواجه است و به صورت مقطعی معمولا متخصصان طرحی در این خصوص خدمت رسانی می کنند ولی با تمام شدن طرح و رفتن آنها، باز مشکلات بیماران ادامه می یابد.
خانم رحیمی با بیان اینکه شهرستان فردوس دارای دو بیمارستان و ساختمان به روز اورژانس است گفت: متاسفانه ساختمان های شیک و مرتفع در بخش بهداشت و درمان احداث شده ولی از نظر پزشک متخصص و تجهیزات با مشکل مواجه هستیم در حالی که لازمه خدمت رسانی به مردم در ابتدا وجود نیروی متخصص مورد نیاز است و گر نه تجهیزات و ساختمان به تنهایی قادر به هیچ کاری نیستند. وی تصریح کرد: با این شرایط کرونا باید خطرات جاده و سفر به شهر مجاور را به جان بخرم و برای یک سونوگرافی متحمل هزینه های اضافی شوم.

پزشکان متخصص طرحی و اقامت کوتاه مدت در فردوس

دیگر شهروند فردوسی نیز با اظهار گلایه شدید ازاینکه سال هاست فردوس در بخش تامین متخصص با مشکل مواجه است گفت: تمام این مشکلات ناشی از گذراندن طرح پزشکان متخصص در شهرهایی مانند فردوس است زیرا به محض اینکه طرح آنها که معمولا 18 ماه است به اتمام می رسد به کلان شهرها که درآمد زایی بیشتری برای آنها دارد می روند بخشی تاکید کرد: لازم است مسئولان ترتیبی اتخاذ کنند تا یک سونوگراف با تعهد ماندگاری دراز مدت در این شهر ساکن شود تا هر سال شاهد اینگونه مشکلات نباشیم.

دستگاه سونوگرافی تامین اجتماعی که خاک می خورد

محمدی تصریح کرد: درمانگاه تامین اجتماعی فردوس بیش از دو سال است که دارای دستگاه سونوگرافی می باشد ولی در این مدت به طور مقطعی توانسته اند خدمات رسانی کنند؛ اما در بیشتر زمان ها در گوشه ای خاک می خورد و از آن استفاده ای نمی شود. وی خاطرنشان کرد: مسئولان قبل از اینکه نسبت به جذب تجهیزات پزشکی اقدام کنند باید ابتدا کاربر و متخصصش را جذب کنند در غیر اینصورت وجود یک دستگاه تشخیصی مانند سونوگرافی که قابل استفاده نباشد هیچ نفعی برای مردم ندارد.

کمبود سونوگراف، مشکل کشوری

رئیس شبکه بهداشت و درمان فردوس نیز در پاسخ به نبود سونوگراف زن در فردوس گفت: متاسفانه متخصص سونوگراف و به خصوص زن تقریبا یک مشکل کشوری است و تمام کشور از کمبود شدید این متخصص کارآمد و پر مراجعه بیماران رنج می برد. نگهبان اضافه کرد: اکنون یک سونوگراف مرد در کلینیک بیمارستان شهید چمران حضور دارد و در ایام فراغت نیز در بخش خصوصی به مردم خدمات رسانی می کند. وی در خصوص تامین سونوگراف زن نیز گفت: پیگیر این موضوع هستیم ولی تا هنگام نقل و انتقالات متخصصان که معمولا در مهرماه انجام می شود امیدی به سرانجام رسیدن این مشکل نیست. به گفته وی پزشکان متخصص طرحی به محض تمام شدن مدت اجباری حضورشان در شهرهای کوچکی مثل فردوس، دیگر حاضر به ادامه همکاری نیستند و این موضوع منشاء مشکلات ما در ماندگاری متخصص هست. رئیس درمانگاه تامین اجتماعی فردوس نیز با بیان اینکه اوایل سال 98 ی کدستگاه سونوگرافی به این درمانگاه اختصاص داده شد، افزود: این درمانگاه سطح یک است و در چارت سازمانی آن سونوگرافی تعریف نشده است به همین دلیل مسئولان بالادست اجباری برای اختصاص متخصص سونوگرافی به ما ندارند. مقربی خاطرنشان کرد: بر اساس تفاهم نامه وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی با تامین اجتماعی ، پزشکان متخصص شاغل دروزارت بهداشت می توانند اوقات بیکاری خود را در درمانگاه های تامین اجتماعی به مردم خدمات رسانی کنند.

پیگیری های بی نتیجه

وی تاکید کرد: با استناد به این تفاهم نامه و صدور مجوز تا کنون پیگیری های زیادی شده تا بتوانیم از سونوگراف بیمارستان در درمانگاه تامین اجتماعی استفاده کنیم و در مقاطعی نیز این کار انجام شده ولی به دلیل اینکه متخصصین سونوگرافی فقط به طور طرحی در فردوس حضور دارند متاسفانه تا قرار داد با آنها منعقد می کنیم ماموریت آنها در فردوس به اتمام می رسد. به گفته وی با این وجود باز هم پیگیر هستیم تا بتوانیم با سونوگراف جدیدی که به فردوس منتقل شده به تفاهم برسیم تا حداقل بیمه شدگان تامین اجتماعی از مزایای سونوگرافی درمانگاه که برای این افراد رایگان است استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت