اخبار فرهنگی – اجتماعی

اشتغالزایی در سایه وقف

مهدی آبادی- طرح تولیدی قالی‌بافی با هدف خدمت‌رسانی به محرومان و اشتغال‌زایی از محل موقوفات در امامزادگان باقریه(ع) بیرجند آغاز به کار کرد. مرکز افق از بهمن ۹۸ در امامزادگان باقریه(ع) بیرجند راه‌اندازی شد و اکنون ۳۰ نفر از بانوان در این کارکاه قالی‌بافی مشغول به فعالیت هستند که درآمد حاصل از فروش قالی‌ها صرف امور امامزاده می‌شود.مرکز افق در امامزادگان باقریه(ع) بیرجند در بهمن ماه سال ۹۸ افتتاح شد و از مدت از هیچ کاری برای رفع نیاز نیازمندان و برداشتن گرهی از گره‌های جامعه کوتاهی نکرده است. اجرای طرح‌های تولیدی از محل موقوفات از مهم‌ترین برنامه‌های این مرکز است.  اکنون نیز افق تازه‌تری برای تولید و اشتغال و همچنین درآمدزایی باز شده است، افق‌هایی که خیران را پای کار کشانده و زنان بسیاری را امیدوار کرده است

این گرهها را برای آخرت میبافم

از بانوان فعال در این کارگاه، می‌گوید: بانوان برای ادای نذری که دارند، پا در این کارگاه می‌گذارند و رج‌های قالی با ذکر و صلوات بالا می‌روند. فاطمه رضایی می افزاید: از کودکی قالیبافی داشته و پس از ازدواج نیز همراه همسرش به این حرفه را ادامه می دهد. وی با بیان اینکه  از هنر دوران کودکی بهره می برم، عنوان کرد: در کارگاه قالی‌بافی عتبات عالیات سال‌ها برای فرستادن آنها به عتبات عالیات قالی می بافت و اکنون نیز در این کارگاه خیریه با شوق بسیار به کار مشغول هستم. رضایی عنوان می کند: هر کس هر کاری که بلد است باید برای خیر رساندن به مردم و اطرافیانش انجام دهد، مهم نیست چه کاری باشد مهم این است تا گره بگشاید. وی با بیان اینکه تا روزی که توانایی داشته باشم دوست دارم کار خیر انجام دهم تا توشه آخرتم باشد، افزود: از قالی بافی در سال‌هایی که به آن اشتغال داشتم، توشه‌ای برای دنیایم ایجاد نشد، اما دوست دارم از این هنر توشه‌ای برای آخرت برگزینم.

توکل و امید؛ چاشنیهای شیرین زندگی

بانوی قالیباف دیگری با ۵۲ سال سن، می گوید: انگیزه من از این کار تنها خداست تا با لطفی که به زندگی من می‌کند بتوانم زندگی پرامیدی را برای خود بسازم. وی که مدت شش سال است برای کربلا و عتبات عالیات قالی می‌بافد، افزود: هفته‌ای یک بار در این کارگاه حضور پیدا می‌کنیم تا دل خود را به نور امید و ایمان و توکل جلا دهیم و وقتی به خانه برمی‌گردیم شاداب‌تر از همیشه هستیم.وی از کودکی همراه پدر و مادر به قالیبافی مشغول بوده است، اضافه می کند:اکنون پس از سال‌ها، قالی‌بافی را برای کسب سود رها کرده‌ام، به تشویق همسرم در خانه خود قالی برای عتبات عالیات می‌بافم و این کار را تنها برای آخرت خود انجام می‌دهم این بانو با بیان اینکه توکل و امید چاشنی‌های شیرین زندگی من هستند، بیان کرد: هیچ چیز در این دنیا سخت نیست، اگر دست خداوند بالای سر زندگی‌ات باشد؛ تنها باید راه آن را بیابی.حسن البرزی، مدیر مرکز افق آستان امامزادگان باقریه(ع) بیرجند اظهار کرد: مرکز افق زیر نظر اداره اوقاف شهرستان بیرجند راه‌اندازی شده است تا دردی از جامعه را کاهش دهد. وی با بیان اینکه طبق فرمایشات مقام رهبری باید بقاع متبرکه به قطب فرهنگی تبدیل شوند، افزود: باید تلاش کنیم تا امامزادگان را از مظلومیت درآوریم، چراکه اگر برنامه‌ها در امامزادگان رونق گیرد، آسیب‌های اجتماعی بسیار کاهش خواهد یافت.مدیر مرکز افق آستان امامزادگان باقریه(ع) بیرجند تصریح کرد: در این مرکز، به حال مستمندانی که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند نیز رسیدگی می شود.البرزی اظهار کرد: در راستای اشتغالزایی تلاش کردیم از ظرفیت های استان بهره ببریم و از آن جایی که خراسان جنوبی یکی از قطب های قالیبافی است تصمیم گرفتیم کارگاه قالیبافی را راه اندازی کنیم تا به زنان کمک کرده و هم زمینه درآمدزایی را فراهم کنیم.وی بیان کرد: حدود ۳۰ نفر از بانوان در هفته در این کارگاه مشغول به فعالیت پشت دو دار قالی هستند.وی تصریح کرد: آموزش رایگان را در کنار اشتغالزایی یکی از برنامه های این مرکز برای فروش است. البرزی افزود: تمام افراد بدون گرفتن دستمزد در این مکان فعالیت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


باران رحمت است و همه مردم استان دلخوش از این سخاوت آسمان اند اما غم

بیشتر

مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت