دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳

اخبار فرهنگی – اجتماعی

ایرانی آباد بدون محوریت روستاییان توهمی بیش نیست


اعتمادیان- وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: توسعه و پیشرفت بدون محوریت روستائیان و عشایر ،توهم و خیالی باطل است. شریعتمداری با بیان این مطلب در نشست صمیمی با مدیران و کارگزاران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، به نقش مهم روستاییان و عشایر در فرهنگ و تمدن ایران، تاکید کرد. وی با اشاره به جمله گاندی “ روح هند در روستاهاست” گفت: روح ایرانی در روستائیان و عشایر است و به طور تاریخی به روستا و کشاورزی و عشایر متکی هستیم. وی اضافه کرد: بنابراین نمی‌توانیم ایرانی آباد، پیشرفته و توسعه یافته بدون داشتن روستایی پرامید، با اعتماد و خلاق داشته باشیم. این مقام مسئول با بیان اینکه توسعه و پیشرفت بدون محوریت روستائیان و عشایر ،توهم و خیالی باطل است، افزود: متاسفانه نقش، کارکرد و جایگاه روستا تضعیف شده و روستائیان و عشایر از دیرباز، پاسدار مرزهای گسترده ایران بوده‌اند، بنابراین باید نگاه به مرزها از امنیت محور به فرصت محور تغییر کند. وی به وابستگی امنیت غذایی کشور به روستائیان و عشایر اشاره و روستا را بازگشت به زندگی و مناطق روستایی یعنی مولد، زیست پذیر، پایدارو دارای هویت اسلامی- ایرانی معنا کرد. شریعتمداری تاکید کرد: باید کارکرد صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به ویژه کارگزاران فراتر از انجام ماموریت‌های فعلی باشد. وزیر تعاو، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: باید حس عدالت و امنیت را در بین روستائیان و عشایر ارتقاء دهیم چرا که به رغم تامین زیر ساخت‌های مناسب، احساس عدالت و رفاه نمی کنند. وی با اشاره به سهم 47 درصدی خانوارهای روستایی و سهم 12 درصدی خانوارهای شهری در فقر، اضافه کرد: کنترل فقر روستایی به وسیله تهیه برنامه‌هایی حمایتی و تأمین اجتماعی برای خانوارهای کم درآمد ، بهبود زیرساخت‌های روستایی، افزایش بهره‌وری کشاورزی، توسعه‌ی خدمات عمومی چون بهداشت و آموزش امکان پذیر است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه باید امید و اعتماد در جامعه روستایی ایجاد و سرایت یابد گفت: معتقدم هیچ سیاست، برنامه و پروژه ای بدون امید و اعتماد موفق نخواهد شد، همانطور که اگر صندوق عشایر و روستائیان مورد اعتماد نباشد نمی‌تواند ماموریت‌های خود را انجام دهد.
وظیفه داریم فرصت هایی را که منافع مردم را تامین می‌کند فراهم کنیم
امتحانی- مدیرکل هماهنگی امور سرمایه گذاری واشتغال استانداری خراسان جنوبی گفت: استان دارای ظرفیت های بالقوه ای از نظر تولید، صنعت، معدن واشتغال داردو ما وظیفه داریم فرصت هایی را که منافع مردم را تامین می‌کند فراهم کنیم. علی اکبر اکبری راد افزود: علاوه بر وجود ظرفیت های بالقوه در استان وجود منطقه ویژه اقتصادی، شهرک ها و نواحی صنعتی در شهرستان ها، بخش‌ها ی استان با زیرساخت ومعافیت های مالیاتی ومشوق های سرمایه گذاری ظرفیت های مهمی هستند که بستر برای سرمایه گذاری را فراهم نموده است. وی به تشریح ستاد توسعه خاوران استان پرداخت و ادامه داد: استاندار در بدو ورود به استان بر نگاه توسعه ای توسط همه مدیران استان تاکید کرد و گفت اگر قرار باشد دراستان توسعه ای انجام شود همه مدیران باید تلاش کنند تاهمه ظرفیت های استان وسرمایه ها در خدمت توسعه قرار گیرد. وی به تشکیل ستاد توسعه خاوران در شهرستان ها اشاره کرد و گفت ستاد توسعه شهرستان ها با حضور اعضای متناظر استانی در شهرستان ها تشکیل وتاکنون اقدامات موثری در ایجاد اشتغال وتوسعه شهرستان ها داشته اند. مدیرکل هماهنگی امور سرمایه گذاری واشتغال استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ما باید موانع و مشکلات برسرراه توسعه را برداریم گفت: جامعه امروز ایران و به طبع آن استان خراسان جنوبی نیازمند سرمایه گذاری هست و ایجاد و راه اندازی ستاد توسعه خاوران استان بر همین مبنا تشکیل شده ودنبال تسهیل و تسریع در فرآیند سرمایه گذاری در استان می باشد. اکبری راد به فعالیت کمیته های شناسایی ظرفیتها و پتانسیل‌های سرمایه گذاری، کمیته جذب سرمایه گذاران، کمیته شناسایی نخبگان و ایده ها، کمیته پایش و ارزیابی وکمیته اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در ستاد توسعه خاوران استان اشاره کرد وگفت این کمیته ها اقدامات موثری برای پیشبرد اهداف ستاد انجام داده اند بطوریکه بالغ بر پنجاه طرح درکمیته های شناسایی فرصت ها ونخبگان وایده ها طی جلسات متعدد بررسی ومصوب شده وصورت شهرستانی احصاء وابلاغ گردیده است. اکبری راد که مسئولیت دبیرخانه ستاد توسعه خاوران استان را نیز عهده دار می باشد به همکاری معین های اقتصادی با ستاد توسعه خاوران اشاره کرد وگفت به منظور استفاده های فکری، آموزشی، توسعه ای، مالی وحمایت از طرح های سرمایه گذاری از ظرفیت های بالای شرکت ها، کارخانجات وهلدینگ های بزرگ اقتصادی در استان استفاده می‌شود تا بتوان در دورترین نقاط استان نسبت به سرمایه گذاری وتولید واشتغال اقدام نمود.


سازمان بازرسی در پیشگیری از تخلف نقش دارد

محمدی- نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: کار سازمان بازرسی هم نقش پیگیری برای متخلفین و هم نقش پیشگیری از تخلف را دارد. حجت الاسلام عبادی افزود: تحقق و تکون مشکلات جامعه شامل دو بخش می‌شود؛ یک بخش پیگیری تخلفات یا ایجاد مانع یا عدم پشتیبانی از مسئولان ذیربط و دیگری هم آنچه که کارساز است، پیشگیری محسوب می‌شود. وی اضافه کرد: پیشگیری مبتنی بر دقت و سرعت در پیگیری است؛ یعنی وقتی افرادی دچار انحراف و خیانت شدند بدون فوت وقت شناسایی شوند و سریع و دقیق به آنها هشدار داده شود.

تمامی دستگاه های اجرایی ملزم به رعایت قانون مدیریت پسماند شدند

دادرس مقدم- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: تمامی دستگاه های اجرایی استان، ملزم به رعایت قانون مدیریت پسماند هستند. فرهادی در جلسه فوق العاده کارگروه مدیریت پسماند استان اظهار کرد: در خصوص مکان یابی محل دفن پسماند در روستاها تمامی دستگاه های ذیربط باید همکاری نموده و جواب استعلامات مرتبط را حداکثر ظرف مدت 10 روز ارائه کنند.

واکسیناسیون کرونا در خراسان‌ جنوبی با نوبت‌دهی انجام می‌شود

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در اطلاعیه‌ای از اجرای نوبت‌دهی هوشمند واکسیناسیون کرونا برای گروه سنی بالای 70 سال خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: دریافت نوبت واکسن کرونا برای هم‌استانی‌های متولد 1330 به قبل از روز شنبه مستلزم ثبت‌نام در سامانه salamat.gov.ir خواهد بود. این اطلاعیه افزود: همه افراد ثبت‌نام شده به ترتیب سنی به صورت هوشمند نوبت‌دهی خواهند شد و محل و زمان دقیق واکسیناسیون به هر فرد از طریق پیامک اعلام می‌شود.

حمایت از مرغداران آسیب دیده از آنفولانزای فوق حاد در استان

یعقوبی- نماینده مردم بیرجند درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی طی مکاتبه ای به وزیر کشور خواستار تخصیص تسهیلات کم بهره و بلاعوض به مرغداری های آسیب دیده از آنفولانزای فوق حاد پرندگان شد. گفت:در این موضوع بیش 1227 میلیارد ریال به مرغداری های استان خسارت وارد شده است.


مراکز تعویض پلاک خراسان جنوبی بازگشایی شد

یعقوبی- رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی از بازگشایی تمامی مراکز تعویض پلاک استان خبر داد.سرهنگ عباسی گفت: یک مرکز تعویض پلاک و 8 دفتر خدمات خودرویی در استان فعال است که بر اساس تغییر رنگ نقشه کرونا در خراسان جنوبی، این مراکز بازگشایی شدند و در حال فعالیت هستند. وی با اشاره به اینکه نوبت دهی در مرکز تعویض پلاک بیرجند به صورت اینترنتی انجام می شود، افزود: طی 3روز آینده نوبت‌ها برای تعویض پلاک در مرکز استان تکمیل است.

توزیع بیش از 391 هزار پرس غذای گرم در ماه رمضان امسال

جم- مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی از توزیع 391 هزار و 354 پرس غذای گرم در طرح اطعام مهدوی در ماه مبارک رمضان امسال خبر داد. سلم آبادی با اشاره به این که در طرح اطعام مهدوی 89 آشپزخانه فعالیت داشته اند افزود: از ابتدای ماه مبارک رمضان 391 هزار و 354 پرس غذای گرم به ارزش 8 میلیارد و 323 میلیون تومان در بین نیازمندان استان توزیع شده است.

اجرای مرحله دوم واکسیناسیون پاکبانان شهرداری بیرجند

غلامی- مرحله دوم واکسیناسیون 27نفر از پاکبانان شهرداری بیرجند انجام شد، معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند گفت: 31نفر از پاکبانان شهرداری بیرجند مرحله اول واکسن کرونا را دریافت کردند که ار این تعداد 27نفر مرحله دوم واکسن را دریافت کردند و 4نفر دیگر این واکسن را فردا تزریق می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهروزی فر – پرده اول؛ با مهر تأیید نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تمامی وزرای

بیشتر

چند روز پیش از خیابان حکیم نزاری رد می شدم از ابتدای خیابان درگیر یک

بیشتر

محمدی – مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی از آغاز طرح نظارتی ویژه آغاز سال تحصیلی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت