اخبار فرهنگی- اجتماعی

مراجعه بیش از ۲ هزار نفر برای اهدای خون در ماه رمضان

صباغی – مدیر کل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: در ماه رمضان امسال ۲ هزار و ۲۵ نفر برای اهدای خون به مراکز خونگیری استان مراجعه کردند. دکترابراهیم میری مقدم با اشاره به اینکه از افرادی که برای انتقال خون به این مرکز مراجعه کرده اند تعداد هزار و ۵۲۷ نفرموفق به اهدای خون شدند، افزود: همچنین ۴۷ نفر پلاسما ی خون و۳۱ نفر هم پلاکت اهداکردند. وی با بیان اینکه از بین مراجعه کنندگان ۹۴۰ نفر اهدا کننده مستمر بوده اند، یادآور شد: ۲۰۲ نفر نیز برای اولین دفعه اقدام به این کار خیر کرده اند. مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی ضمن تقدیرازاهداکنندگان که درایام کرونا بیماران راتنها نگذاشتند اظهار کرد : درماه رمضان سال گذشته نیز هزار و ۵۳۶ نفر برای اهدای خون مراجعه کردند که هزار و ۲۸۹ نفرموفق به اهدای خون شدند. میری مقدم با بیان اینکه افراد دارای سن بین ۱۸ تا ۶۰ سال، بدون داشتن سابقه بارداری، بدون داشتن بیماری زمینه‌ای قلبی و ریوی، کلیوی و کبدی می‌توانند برای اهدای پلاسما مراجعه کنند.‌یادآور شد: افراد پس از اولین اهدا، ۲۸ روز بعد نیز می‌توانند برای دومین مرتبه نیز اهدا پلاسما داشته باشند البته به این شرط که بدن آنها آنتی‌بادی قابل قبولی داشته باشد.


آغاز اعتراض داوطلبان رد صلاحیت شده شورا‌های شهر


امتحانی- داوطلبان انتخابات ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر که رد صلاحیت شدند، در مرحله چهارم بررسی صلاحیت‌ها، فرصت اعتراض دارند. دبیر هیئت عالی نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی استان گفت : ۴۳ نفری که در مرحله قبل در هیئت عالی نظارت استان رد صلاحیت شدند، از ۲۵ اردیبهشت به مدت چهار روز فرصت اعتراض دارند. حسین پور افزود : داوطلبان می‌توانند اعتراض خود را به سه روش مراجعه به فرمانداری‌ها، هیئت‌های عالی نظارت استانی و کمیته رسیدگی به اعتراضات هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی کشور ثبت کنند.


بالگرد اورژانس طبس برمی‌گردد


اعتمادیان- نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس با اشاره به اینکه بالگرد جایگزین به اورژانس طبس برمی‌گردد، گفت: متأسفانه در تکمیل آشیانه بالگرد شاهد سوء مدیریت هستیم. نصیرایی با اشاره به اینکه تکمیل نشدن آشیانه بالگرد در طبس نشان از یک سوء مدیریت دارد، اظهار کرد: هر چند مسئولان امر سخن از کمبود اعتبار می‌زنند ولی می‌توانستند در طول سال با رایزنی‌ها و جابه جایی‌های قانونی و همفکری این مشکل را رفع کنند.


پایش سلامت هزار و ۸۲ مسافر در مرز ماهیرود


یعقوبی- مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: یک هزار و ۸۲ مسافر ورودی در مرز ماهیرود از ابتدای امسال تاکنون توسط امدادگران جمعیت هلال احمر استان، غربالگری و پایش سلامت شده‌اند. رضایی با اشاره به توزیع اقلام بهداشتی همچون ماسک، دستکش، ماده ضد عفونی کننده و محصولات آموزشی در این مرز عنوان کرد: در همین مدت ۵۹۰ مورد کالا اعم از ماسک، دستکش و ماده ضد عفونی کننده بین مسافران توزیع شده است.


۲ کانون ملخ کوهان‌دار در خراسان جنوبی شناسایی شد


جم- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: دو کانون ملخ کوهان‌دار در عرصه‌های منابع طبیعی و تاغزارهای شهرستان سرایان و قاینات شناسایی شد. نصرآبادی گفت: به طور قطع اگر همکاری، هم‌افزایی و مدیریت جهادی و به‌موقع برای کنترل و مدیریت ملخ کوهان‌دار انجام نشود، بلوغ ملخ کوهان‌دار و تخم‌ریزی آنها که عامل فاجعه بزرگتری برای سال‌های آینده است.


حرکت لاکپشتی واکسیناسیون کرونا در سایه ضعف سهمیه سالمندان


یعقوبی- با وجود آنکه واکسیناسیون کرونا برای افراد بالای ۷۵ سال در کشور آغاز شده، اما هنوز واکسیناسون سالمندان بالای ۸۰ سال در خراسان جنوبی به پایان نرسیده است و آمارها بیانگر این نکته است که فقط ۵۰ درصد از سالمندان بالای ۸۰ درصد استان واکسیناسیون شدند. استاندار خراسان جنوبی در ستاد استانی مدیریت کرونا با اشاره به سیر نزولی شیوع این بیماری در پیک چهارم، گفت: افزایش سهمیه واکسن کرونا برای خراسان‌ جنوبی با توجه به جمعیت بالای سالمند در استان پیگیری شود. ملانوری افزود: مرگ و میر ناشی از کرونا نیز کاهش یافته و امید است در روزهای پیش‌رو تا انتخابات وضعیت بهتری را داشته باشیم. وی با بیان اینکه اصناف با توجه به رنگ‌بندی جدید به فعالیت خود ادامه می‌دهند افزود: امیدواریم استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۱۰۰ درصد برسد و ادارات هم این موضوع را پیگیری کنند. ملانوری بر همکاری همه دستگاه‌ها برای گسترش تزریق واکسن کرونا در استان تاکید کرد و گفت: برای انجام واکسیناسیون همه دستگاه‌ها باید به کمک دانشگاه علوم پزشکی بیایند و در تامین فضا و تجهیزات این حوزه را همراهی کنند تا کار شتاب بیشتری بگیرد. استاندار به دلیل تعطیلی باشگاه‌های ورزشی در پی اعمال محدودیت‌ها مصوب شد به میزان مدت محدودیت‌ها به سقف قرارداد باشگاه‌های ورزشی دولتی که در اختیار بخش خصوصی قرار دارد، اضافه و اجاره بها در مدت محدودیت آنها بخشیده شود که در این زمینه دستگاه‌های نظارتی هم همکاری کنند.

کاهش مراجعین سرپایی و آمار مبتلایان به کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این نشست گفت: تزریق واکسن کرونا برای رده سنی ۸۰ سال به بالا در خراسان جنوبی رو به اتمام است ولی با توجه به جمعیت سالمند خراسان جنوبی، سهیمه واکسن استان باید افزایش یابد. دهقانی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی ششمین استان سالمند کشور است افزود: نیاز است سهمیه بیشتری به استان اختصاص یابد تا روند واکسیناسیون با سرعت بیشتری در گروه‌های سنی اعلام شده، انجام شود. وی اظهار داشت: با توجه اینکه به‌زودی باید جمعیت زیادی را زیر پوشش واکسیناسیون کرونا قرار دهیم، لازم است مراکز تجمیعی در مرکز استان و شهرستان‌های بزرگ راه‌اندازی شود و جزو مصوبات ستاد ملی است که دانشگاه علوم پزشکی از امکانات و فضاهای سایر سازمان‌ها و دستگاه‌ها، مراکز انتظامی و نظامی استفاده کند که امیدواریم در این زمینه دستگاه‌های استان همکاری کنند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در هفته گذشته مراجعین سرپایی و آمار مبتلایان کاهش داشت اما آمار در فوتی‌ها کاهشی شاهد نیستیم. فیروزآبادی با اشاره به ۱۸۷ بستری در یک هفته در پیک چهارم افزود: این تعداد از شاخصه آمار پیک چهارم در کشور کمتر است. دبیر ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا همچنین به بازدید‌های انجام شده از اصناف و ادارات در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی گفت: در اصناف میزان استفاده از ماسک ۹۲ درصد، رعایت فاصله گذاری اجتماعی ۸۸ درصد و استفاده از تهویه مناسب ۹۰ درصد و در ادارات استفاده از ماسک ۹۷ درصد، رعایت فاصله گذاری ۹۷ درصد و استفاده از تهویه ۹۴ درصد است. دهقانی درباره علت روند کند واکسیناسیون در استان افزود: مقاومت مردم و وجود جمعیت بالای سالمند و اختصاص سهمیه کمتر نسبت به سایر استان‌ها علت این روند کند واکسیناسیون در استان است. وی باتوجه به شروع واکسیناسیون افراد بیشتر از نیاز به مراکز تجمعی در مرکز استان و شهرستان‌ها خبر داد و گفت: در بیرجند برای واکسیناسیون به مکان هایی مانند ۳ تا ۴ مرکز مانند سالن‌های ورزشی احتیاج داریم. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: بر اساس آخرین نقشه وضعیت کرونا شهرستان‌های بیرجند، قاین، طبس، فردوس و سرایان در وضعیت نارنجی (پر خطر) و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت زرد کرونایی (خطر متوسط) قرار دارند.


نماینده ولی فقیه در استان: صیانت از رای مردم بسیار با اهمیت است

اعتمادیان- نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: حفظ و صیانت از رای مردم بسیار با اهمیت است و باید همه تلاش‌ها برای تحقق این امر صورت گیرد. حجت الاسلام عبادی افزود: براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی مردم باید خدمتگزاران خود را انتخاب کنند و رعایت امانت و تسهیل شرایط و اینکه مردم آزادانه بتوانند رای خود را چه در انتخابات شوراهای شهر و روستا و چه در انتخابات ریاست جمهوری به صندوق بیندازند و حفظ و صیانت رای مردم بسیار پر اهمیت است.

اسکان ۴ متکدی در گرمخانه شهرداری بیرجند

غلامی- مسئول گرمخانه شهرداری بیرجند گفت: ظرفیت گرمخانه شهرداری بیرجند ۵۰ نفر است که افراد می توانند به صورت رایگان خدمات دریافت کنند. امیرآبادی افزود: علاوه بر اینکه در این مجموعه به دنبال ساماندهی و جمع آوری متکدیان هستیم، چنان چه فردی در راه مانده باشد و یا جا و مکانی نداشته باشد نیز می تواند به صورت موقت از خدمات گرمخانه بهره‌مند شود. وی با بیان اینکه عده‌ای نیز وجود دارند که برای دریافت وعده غذایی به این مجموعه مراجعه می‌کنند اظهار کرد: هم اکنون ۴ متکدی در این مجموعه اسکان یافته اند.

آزادی ۱۱ زندانی جرائم غیرعمد در شب عید فطر

جم- ۱۱ زندانی جرائم غیرعمد به مناسبت عید سعید فطر با کمک خیران و گذشت شاکیان از زندان‌های خراسان جنوبی آزاد شدند. مدیرنمایندگی ستاد دیه استان بدهی این زندانیان را ۶ میلیارد و ۲۰۹ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: از این رقم، ۷۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان گذشت شاکیان بوده است.حسین پور افزود: برای آزادی این زندانیان، خیران در جشن گلریزان ۳۳۰ میلیون تومان کمک کردند که از سوی ستاد دیه پرداخت شده است.

۲ برابر شدن تعداد حوزه‌های امتحانی دانش‌آموزان در استان

دادرس مقدم- مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ۸۵ حوزه امتحانی برای برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزان دختر و پسر پایه دوازدهم در نظر گرفته شده که این تعداد حوزه ها دو برابر حد معمول است. واقعی افزود: امتحانات حضوری دانش‌آموزان پایه نهم نیز در ۳۵۴ مدرسه استان برگزار می‌شود. وی افزود: امتحانات حضوری حدود ۱۷ هزار و ۹۰۰ دانش‌آموز پایه نهم و دوازدهم از ۲۷ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تمامی تمهیدات برای برگزاری آزمون اندیشیده شده است.


پیش بینی یک هزار و ۱۰۰ شعبه اخذ رای در خراسان جنوبی

جم- استاندار خراسان‌جنوبی بابیان اینکه انتخابات را با تأکید بر اصل بی طرفی و قانون مداری برگزار می‌کنیم تا سلامت آن حفظ شود، گفت:پیش بینی برپایی هزار و ۱۰۰ شعبه اخذ رای در استان را داریم. ملانوری افزود: از جمله پیگیری‌های ما واکسیناسیون افراد دخیل و درگیر در جریان برگزاری انتخابات است که بیماری آنان را تهدید نکند.

۵۴ میلیارد ریال؛ درآمد سالانه استان از برداشت سیب درختی

محمدی- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از پیش بینی برداشت هزار و ۸۶ تن سیب درختی از باغ‌های استان خبر داد. اکبری گفت: فصل برداشت سیب درختی در استان از اوایل مرداد ماه شروع و تا اواسط آبان ماه ادامه دارد. وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت سیب درختی در استان ۱۶۹.۵ هکتار است، اظهار کرد: از هر هکتار به طور متوسط ۷ تن سیب برداشت می‌شود که سال گذشته از این سطح هزار و ۵۷ تن سیب برداشت شده است.

مرمت و احیای ۷ رشته قنات در منطقه مرزی درح

اصغری مقدم- مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: عملیات احیا و مرمت ۷ رشته قنات با متراژ هزار و ۷۴۸ متر با اعتبار یک میلیارد و ۶۳۲ میلیون تومان انجام شده است. بایگی افزود: از این اعتبار مبلغ یک میلیارد و ۳۳۲ میلیون تومان از سوی مدیریت جهاد کشاورزی از محل اعتبارات استانی، مدیریت بحران و ملی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ و مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان از سوی کمیته امداد (ره) در سال ۹۸ تخصیص یافته است. اکبری بیان کرد: ارقام کشت شده سیب در استان شامل سیب زرد، عباسی و گلاب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آدینه – پنجشنبه هفته ی گذشته افتتاحیه اولین گفتاورد ملی نخبگان پهنه خراسان و سمنان

بیشتر

سربازی – شهرستان فردوس با قدمت چند هزار ساله و جاذبه های طبیعی و ساخته

بیشتر

مهدی آبادی – ماجرای اجاره خانه سال هاست دغدغه شهروندان است و در این چند سال

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت