جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳

اخبار فرهنگی – اجتماعی

اعداد مهم لایحه بودجه 1401

مهدی آبادی- روز گذشته دکتر رئیسی در مجلس به طور رسمی بودجه سال آینده را به مجلس تقدیم کرد. مطابق این بودجه که ممکن است تا پیش از تصویب نهایی در مجلس دچار تغییراتی جزیی شود، کل منابع بودجه عمومی دولت (بجز درآمدهای اختصاصی و نیز شرکت های دولتی) 1372 هزار میلیارد تومان است که نسبت به منابع عمومی بودجه در 1400 که بالغ بر 1277 هزار میلیارد بود رشد 7 درصدی نشان می دهد. همچنین (منابع عمومی بودجه به اضافه منابع اختصاصی دولت) 1500 هزار میلیارد تومان است که نسبت به بودجه 1373 هزار میلیاردی سال 1400 حدود 9.2 درصد رشد نشان می دهد. این رشدهای بسیار پایین در شرایط تورمی 44 درصدی اعلامی مرکز آمار، نشان از عزم دولت برای ارائه یک بودجه انقباضی و کم تورم دارد. در این لایحه حقوق کارمندان دولت در بودجه 10 درصد اضافه شده است. همچنین در این لایحه کل اوراق منتشره از سوی دولت و شرکت های دولتی حدود 109 هزار میلیارد تومان خواهد بود که 10 هزار میلیارد تومان آن صرف بازپس‌دهی اصل و سود اوراق سررسید شده و قبلی است. 8 هزار میلیارد تومان اوراق شهرداری‌ها هم به این مبلغ اضافه می شود. کل سهم دولت از صادرات نفت 381 هزار میلیارد تومان معادل 25 درصد از کل بودجه کشور است که نسبت به سال 1400 رشد نشان می دهد. در این لایحه میزان مالیات از درآمدهای دولت به 560 هزار میلیارد تومان رسیده که سهم آن را زیر 40 درصد نگاه می دارد که عدد قابل قبولی نیست.در این لایحه برای اولین بار همه خودروهای بالای 1 میلیارد و منازل مسکونی و ویلاهای بالای 10 میلیارد تومان مشمول مالیات بر دارایی می شوند که به صورت سالانه اخذ خواهد شد. جالب توجه است که واحدهای اداری و تجاری شامل این مالیات نیستند. نرخ تسعیر دلار 23 هزار تومان است و فروش نفت حدود 1.2 میلیون بشکه در روز و قیمت نفت حدود 60 دلار درنظر گرفته شده که حکایت از عزم دولت برای اداره کشور در شرایط تحریمی و بدون هرگونه توافقی با آمریکا دارد. در این لایحه نرخ سوخت فولاد، پتروشیمی و پالایشی‌ها معادل نرخ خوراک مصرفی پتروشیمی‌ها تعیین شده که نشان از افزایش این نرخ برای این گروه‌ها دارد.

سن بازنشستگی دو سال افزایش می‌یابد

در لایحه بودجه 1401 حداقل و حداکثر سن بازنشستگی دو سال افزایش خواهد یافت؛ این پیش‌بینی دولت در لایحه بودجه 1401 است.بر این اساس حداقل و حداکثر بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن به هر میزان سابقه خدمت در صندوق سازمان تامین اجتماعی دو سال افزایش می‌یابد، البته احکام قطعی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری برای بازنشستگی از این حکم مستثنی هستند.همچنین سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در تمامی صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری و لشگری و سازمان تامین اجتماعی دو سال افزایش خواهد یافت.

دولت سال آینده 88 هزار میلیارد تومان اوراق می‌فروشد

همچنین در لایحه بودجه سال 1401 دولت 88 هزار میلیارد تومان اوراق می‌فروشد. دولت در این لایحه آورده است که در بخش تملک دارایی‌های مالی، بازپرداخت 128 هزار 296 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است همچنین در لایحه بودجه سال آینده سقف حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های اجرایی در تمام مناطق کشور 37 میلیون تومان پیشنهاد و پرداخت بیش از این رقم ممنوع شد.همچنین در این تبصره آمده است کارانه گروه پزشکی و یعدی پایان سال از حکم این جزء مستثنی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدینه – وزارت بهداشت با راه اندازی رشته سلامت در حوادث و بلایا در مقطع

بیشتر

زمانی – ۱۱۵ هکتار سامانه آبیاری هوشمند به صورت آزمایشی در شهرستان سربیشه خراسان جنوبی

بیشتر

میرکلانی- رزمایش ملی محله اربعینی در خراسان جنوبی با مشارکت هزار و ۵۷۰ نفر از

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت