یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

اخبار اقتصادی – اجتماعی

نقدینگی رکورد تازه ای به ثبت رساند

تسنیم نوشت: بانک مرکزی میزان نقدینگی در پایان خردادماه 1400 را بیش از 3 هزار و 705 هزار میلیارد تومان اعلام کرد که حاکی از رشد 39.4 درصدی نسبت به خردادماه سال 99 است. بانک مرکزی با انتشار گزیده آمارهای اقتصادی در پایان خردادماه 1400، حجم نقدینگی را 37 هزار و 54 هزار میلیارد ریال اعلام کرد که حاکی از رشد 39.4 درصدی نقدینگی نسبت به پایان خرداد 99 است. این در حالی است که این شاخص نسبت به اسفندماه 99 معادل 6.6 درصد رشد داشته است. ضریب فزاینده نقدینگی در پایان خردادماه امسال 7.397 بوده که 6.7 درصد نسبت به خرداد 99 رشد داشته است.

آخرین تغییرات بدهی خارجی ایران

به گزارش خبر آنلاین میزان بدهی‌های خارجی ایران در پایان خرداد 1400 به 8 میلیارد و 744 میلیون دلار رسید که نسبت به پایان سال 99 معادل 4.35 درصد کاهش داشته است. براساس آخرین آمار بانک مرکزی میزان بدهی خارجی ایران در پایان خرداد 1400 براساس سررسید اولیه بدهی‌ها 8 میلیارد و 744 میلیون دلار است که 6 میلیارد و 733 میلیون دلار آن بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و 2 میلیارد و 11 میلیون دلار از این میزان بدهی‌های کوتاه مدت است.

شرط روند صعودی بورس در دولت جدید

پیش بینی یک تحلیلگر بازار سرمایه از وضعیت این بازار در دولت سیزدهم این است که اگر رئیس جمهور جدید به وعده‌های اقتصادی خود عمل کند، شرایط بازار سرمایه در این دولت مطلوب خواهد بود. شریعتی گفت: اگر صحبت ها از طرف تیم دولت جدید رنگ و روی واقعیت پیدا کند بازار سرمایه باید حال بهتری داشته باشد. بعد از انتخابات هم تقریبا همین اتفاق رخ داد، زیرا بازار سرمایه به وعده های دولت جدید ها اعتماد کرده است.

رکورد شکنی در مصرف روزانه بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به رکوردشکنی مصرف بنزین در تیرماه 1400 افزود: با وجود اعمال محدودیت‌های کرونایی، میانگین مصرف بنزین در تیرماه امسال از 107 میلیون لیتر فراتر رفت این درحالی است که پارسال مصرف بنزین به‌دلیل کاهش تردد‌ها به‌طرز خیره‌کننده‌ای کاهش یافته بود. کرمی با بیان اینکه به متقاضیان خرید تانکر حمل سوخت 30 میلیارد ریال تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود، گفت: این اقدام برای تقویت بخش حمل‌ونقل سوخت در کشور انجام می‌شود.

افزایش نگرانی‌ها درباره کرونای لامبدا

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، حذف هفت آمینواسید در جهش واریانت لامبدا را چالشی بزرگ پیش روی تست های تشخیصی دانست و هشدار داد: لامبدا شرایط خطرناکی را برای کشورها به لحاظ شیوع کرونا رقم زده است. این واریانت خطرناک سرایت پذیری بیشتر، قدرت گریز از ایمنی و اثرگذاری واکسن ها را نشانه گرفته است. ناجی با بیان این که به نظر می رسد واریانت لامبدا در حال تبدیل شدن به تهدید جدی جهانی است، اظهار کرد: تاکنون در 29 کشور واریانت لامبدا شناسایی و ثبت شده است.

رتبه نگران‌کننده ایران در شادکامی و نابرابری جنسیتی

پژوهشگران با انجام یک مطالعه وضعیت شادکامی و نابرابری جنسیتی در ایران و ارتباط این دو شاخص را با یکدیگر بررسی کردند. آمار‌های سال 2020 نشان داده که ایران از نظر شادکامی در بین 153 کشور در جایگاه 118 و از لحاظ شاخص نابرابری جنسیتی در بین 189 کشور در رتبه 113 قرار دارد و این نشان‌دهنده جایگاه نگران‌کننده کشور در این شاخص‌ها است.

افزایش باورنکردنی قیمت برنج در بازار

رویداد 24 نوشت: آمارهای رسمی از ادامه افزایش قیمت برنج حکایت دارد؛ به طوری در گزارشی که اخیر مرکز آمار ایران درباره تورم اقلام خوارکی منتشر کرده بررسی وضعیت قیمت برنج نشان می دهد هر کیلو برنج ایرانی در تیر ماه امسال به طور متوسط بیش از 37 هزار و 300 تومان قیمت خورده در حالی که این محصول تا 44 هزار و 500 تومان هم فروش رفته است.

مقصر احتمالی گرانی مسکن

خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که مشاوران نقشی در گرانی مسکن ندارند، گفت: بانک‌ها با خرید ده‌ها واحد مسکونی به گرانی مسکن دامن زدند.

ظرفیت تخت‌های بیمارستانی اشباع شده است

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به اوضاع بحرانی شیوع بیماری کرونا و اشباع تخت های بیمارستانی، خواستاراتخاذ تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا طی 48 ساعت آینده شد. میرمحمدی افزود: آمار مرگ و میرهای ناشی از بیماری کرونا رو به افزایش است و روزانه 300 الی 400 نفر از هموطنان‌مان از دست می‌روند. وی با بیان اینکه از ظرفیت تخت های غیر کرونایی نیز استفاده شده است، تصریح کرد: اگر این روند ادامه یابد، حتی در زمینه تأمین دارو و به ویژه سرم‌های مورد نیاز برای این بیماران نیز با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت