اخبار استانی

بهره برداری از ۱۰ طرح بزرگ صنعتی در استان


۱۰ طرح بزرگ صنعتی با سرمایه گذاری بیش از ۵ هزار میلیارد تومان، امسال در خراسان جنوبی به بهره برداری می‌رسد. معاون امور صنایع سازمان صمت استان گفت: این طرح‌ها شامل طرح آهن اسفنجی، بهره برداری از ۳ واحد فرآوری و استحصال طلا، طرح توسعه کارخانه کویرتایر، واحد تولید کاغذ و طرح کنستانتره آهن است.حسن نژاد افزود: بهره برداری از این طرح‌ها برای بیش از هزار و ۵۰۰ نفر شغل ایجاد خواهد کرد. وی با اشاره به نامگذار امسال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان “ تولید، پیشتیبانی ها، مانع زدایی‌ها “ گفت: تلاش می‌کنیم امسال با پیگیری افزایش اعطای تسهیلات سرمایه در گردش و تسهیلات ثابت، تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی، احیاء طرح‌های راکد و تلاش برای تکمیل ظرفیت‌های خالی واحد‌های تولیدی جهشی قابل توجه در بخش صنعت و واحد‌های تولید استان برداریم.


مرغداری‌های درگیر با آنفلوانزا به چرخه تولید برگشتند


مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته غرامت تمامی مرغداری‌های درگیر با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پرداخت شد و ۲۵ مرغداری در خراسان جنوبی به چرخه تولید برگشتند. محمد اصغرزاده افزود: تعداد ۲۵ واحد صنعتی و نیمه صنعتی طیور اعم از واحدهای مرغ تخمگذار، مرغ مادر گوشتی، مرغ نیمچه گوشتی، شتر مرغ و بوقلمون با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان درگیر شدند که بیشتر این واحدها در شهرستان‌های بیرجند، سربیشه و خوسف بود. وی تصریح کرد: با تلاش شبانه‌روزی ناظران بهداشتی، بیماری در استان مهار و در این مدت یک میلیون و ۲۰۰ هزار پرنده معدوم شد. مدیرکل دامپزشکی استان ادامه داد: همچنین بیش از ۱۹۴ تن تخم مرغ و بیش از ۴۲ تن انواع نهاده‌های خوراکی طیور از این واحدها معدوم و مشمول پرداخت غرامت شد. اصغرزاده افزود: در بخش تخم مرغ، نهاده‌ها و شانه تخم مرغ به واحدهای آسیب‌دیده ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت شد و واحدهایی که بیمه داشتند نسبت به اخذ غرامت از بیمه اقدام کرده‌اند. وی بیان کرد: با توجه به لزوم صیانت از سرمایه دامی و طیور استان جوجه‌ریزی در تمامی واحدهای گوشتی از این پس فقط با مجوز دامپزشکی و داشتن بیمه مرغداری انجام می‌شود و مرغداری‌های تخمگذار علاوه بر آن باید از واکسن هم استفاده کنند.

دریافت موافقت اصولی مرکز خدمات تخصصی روانشناسی «به روان» در استان


اعتمادیان- رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به دریافت موافقت اصولی مرکز خدمات تخصصی روانشناسی «به روان» در استان، گفت: این مرکز در نظر دارد در راستای ارتقاء سلامت روان اقشار جامعه از طریق ارائه خدمات مشاوره، برگزاری کارگاه ها و اجرای طرح های پژوهشی و مطالعاتی قدم بردارد. صادقی با اشاره به اخذ موافقت اصولی مرکز خدمات تخصصی روانشناسی «به روان»، خبر داد: این مرکز با دریافت موافقت اصولی از سازمان بهزیستی استان و معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در نظر دارد در راستای ارتقاء سلامت روان اقشار جامعه از طریق ارئه خدمات مشاوره با استفاده از خبره ترین مشاوران استانی و ملی؛ برگزاری کارگاه ها و همایش ها به صورت حضوری، مجازی و همچنین اجرای طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی قدم بردارد. وی افزود: زمینه های فعالیت این مرکز پس از نیازسنجی گسترده در سطح استان، انجام مطالعات میدانی و نظر سنجی در شورای پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی طرح شد و در نهایت به تصویب معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی کشور رسید.


دستمزد ۸۸ هزار تومانی مبنای وصول حق بیمه

مدیرکل تامین اجتماعی استان گفت: حداقل دستمزد روزانه مبنای وصول حق‌بیمه در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۸۸۵ هزار و ۱۶۵ ریال تعیین شد. محمدی افزود: تمام پرداختی‌های آن دسته از بیکاران که تاریخ وقوع بیکاری آنان از تاریخ ۱۴۰۰/۱/۱ به بعد است با رعایت حداقل دستمزد سال‌جاری خواهد بود. وی گفت: همچنین پرداختی‌های آن دسته از مقرری‌بگیران سنوات قبل که در سال‌جاری ادامه می‌یابد و مبلغ آن کمتر از حداقل دستمزد سال ۱۴۰۰ باشد، تا مبلغ حداقل دستمزد سال ۱۴۰۰ ترمیم می‌شود.


مرگ سه بیمار کرونایی دیگر در خراسان جنوبی

با ثبت ۳ مورد فوت جدید در بیماران کرونایی در شبانه روز گذشته تعداد فوتی‌ها به ۸۰۱ نفر رسید. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در شبانه روز گذشته از ۳۵۷ آزمایش انجام شده در استان ۱۳۷ آزمایش مثبت قطعی اعلام شد، گفت: از ۱۳۷ مبتلای جدید به کرونا، ۲۱ نفر در بیمارستان‌ها بستری اند.مهدی زاده افزود: از این تعداد ۵۹ بیمار مربوط به شهرستان بیرجند، ۱۴ نفر طبس، ۳ نفر درمیان، ۶ نفر فردوس، ۶ نفر سرایان، ۲۷ نفر قائنات، ۱۳ نفر سربیشه، ۳ نفر بشرویه و ۲ نفر نیز مربوط به شهرستان زیرکوه بوده است.


ارتش نقش تعیین‌کننده در امنیت پایدار دارد


استاندار خراسان جنوبی گفت: ارتش برای استقرار نظام و ایجاد امنیت پایدار و توسعه کشور نقش بسیار تعیین‌کننده‌ داشته است.حمید ملانوری در بازدید از قرارگاه پدافند هوایی شرق کشور که به مناسبت فرارسیدن هفته ارتش انجام شد، گفت: بیانات معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و ابتکار عمل ایشان در نامگذاری ۲۹ فروردین به نام روز ارتش، جایگاه ارتش را محکم کرد. وی به وجه تمایز ارتش جمهوری اسلامی ایران با سایر ارتش‌های جهان اشاره کرد و افزود: ارزشی و مکتبی بودن وجه تمایز اصلی این ارتش با سایر ارتش‌های جهان است.استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: ارتش جمهوری اسلامی ایران همواره از منافع ملی کشورمان در مرزهای آبی، خاکی و هوایی که مورد طمع کشورهای زورگو بوده، دفاع کرده است. وی به قدرت روزافزون نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری و مشارکت همه دستگاه‌های نظامی، ارزش و اقتدار بسیاری در جهان پیدا کرده است. ملانوری با اشاره به وظیفه خطیر پدافند هوایی افزود: ماموریت و وظیفه پدافند بسیار خطیر و سنگین است و آسمان امن امروز کشور محصول اقدامات ارزنده پدافند هوایی است.

شیوع کرونا وارد مرحله فامیلی شده است


مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روند شیوع ویروس کرونا از فردی به خانوادگی و در حال حاضر وارد فاز فامیلی شده است به طوری که در برخی روزها شاهد مراجعه ۱۰ نفر از یک فامیل به مراکز درمانی هستیم. ضیایی افزود: سرعت واگیری ویروس کرونا افزایش یافته و دوره کمون (نهفتگی) بیماری کووید ۱۹ در بیماران بسیار کوتاه شده است. وی با بیان اینکه میزان بستری‌ها در هفته‌های اخیر ۶ برابر افزایش یافته است گفت: بسیاری از بیماران کرونایی در سن جوانی با علائم شدید بستری می‌شوند. متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در بسیاری از موارد یک کودک مبتلا به کرونا باعث مبتلا شدن یک خانواده یا فامیل شده است و در این روزها شاهد چرخه ابتلا از سنین پایین به بالا در استان خراسان جنوبی هستیم. وی تصریح کرد: با کوتاه شدن دوره کمون بیماری، افراد زمانی که علایم نداشتند، تعداد زیادی را مبتلا کردند و این روند متاسفانه همچنان افزایشی است. ضیایی افزود: ساده‌انگاری مردم نسبت به کرونا به غیر از برگزاری مراسم عروسی در تالارها جشن تولدها را هم به دنبال داشت که این دورهمی‌ها میزان بالای انتقال و حجم زیاد مراجعه به مراکز درمانی را به همراه داشته است. وی گفت: هرچند این هفته تعداد بیشتری از افراد واکسینه شدند اما درخصوص واکسن کرونا نسبت به شیوع بیماری عقب هستیم و باید همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اولویت همگان باشد. رئیس بخش عفونی بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند که بیمارستان اصلی پذیرش و بستری بیماران کرونایی در مرکز استان است، افزود: بیمارستان ولی‌عصر تقریبا پر شده و تلاش ما بر این است که به دنبال بیمارستان‌های پشتیبان برویم و تمهیداتی برای راه‌اندازی بخش‌های کرونایی در بیمارستان‌های رازی و امام رضا (ع) بیرجند صورت گرفته است. وی اظهار داشت: هرچند اقدامات خوبی در زمینه تامین اکسیژن صورت گرفته اما با افزایش تعداد بیماران برای اکسیژن باز هم با مشکل مواجه خواهیم شد. ضیایی گفت: برخی بیماران از بستری شدن خودداری می‌کنند و معتقدند که در بخش کرونا به بیماران رسیدگی نمی‌شود اما واقعیت این است که کادر درمان به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند. وی افزود: علایمی مانند تنگی نفس، تنفس سریع، درد قفسه سینه، تب و خواب‌آلودگی از موارد هشدار است که افراد باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنند و اگر پزشک تصمیم به بستری داشت باید بستری شوند. متخصص عفونی گفت: برخی بیماران تلاش برای درمان خانگی دارند اما باید گفت گرفتن اکسیژن در منزل تنها راه درمان نیست و باید برخی بیماران در بیمارستان از داروهای تخصصی استفاده کنند. وی درباره وضعیت داروهای کرونایی گفت: در حال حاضر یکسری داروها در داروخانه‌های استان توزیع می‌شود اما باید در نظر داشت که دارو برای هر بیماری نسبت به وضعیت آن متفاوت است و افراد نباید نسبت به دریافت داروی بدون نسخه اقدام کنند. مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: خوددرمانی در بیماران کرونایی زمان درگیری با ویروس را افزایش می‌دهد از طرفی خرید داروی خودسرانه باعث کمبود دارو در استان خواهد شد اما در حال حاضر اگر داروها با نظر تخصصی پزشک استفاده شود، هیچ کمبود دارویی در استان نخواهیم داشت.


سلامت انتخابات با اجرای صحیح قانون تضمین می‌شود


رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: سلامت انتخابات فقط با اجرای صحیح قانون تضمین می‌شود و همه ما در هر پست و جایگاهی باید به مُر قانون عمل کنیم. حجت الاسلام ابراهیم حمیدی افزود: امسال شرایط انتخاباتی ویژه‌ای در کشور وجود دارد و از همین الان هم مشخص است که دشمنان نظام می‌خواهند از این شرایط به نفع اهداف خودشان اقداماتی را انجام دهند. وی بیان کرد: پیش از این تبلیغات دشمن به قصد کم جلوه دادن اهمیت انتخابات و کم کردن مشارکت مردم بوده و الان هم با یاس و ناامیدی مردم به دنبال این هستند که به هدف خود برسند. رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: دشمنان کاهش مشارکت مردم را در همه انتخابات پیگیری، برنامه‌ریزی و اجرا کردند که با توکل بر خداوند متعال تاکنون همیشه تیرشان به سنگ خورده و با توفیق الهی، هوشیاری و بیداری مردم ایران همیشه میزان مشارکت مردم در انتخابات خوب و قابل قبول بوده است. رئیس شورای قضایی استان خراسان جنوبی افزود: نامزدهای انتخابات شوراها باید در زمینه مسائل قانونی و خطوط قرمزها توجیه شوند و قانون در انتخابات ابتدا باید از سوی نامزدها، طرفداران و همین طور رأی دهندگان رعایت شود. وی تصریح کرد: در صورت مشاهده قانون‌شکنی تذکرات لازم داده شود و در صورت اصرار بر قانون‌شکنی، دستگاه قضورود پیدا کرده و مستندسازی و تشکیل پرونده‌ صورت گیرد.


استقبال داوطلبان در شوراها، نشانگر علاقه به سرنوشت کشور است

رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی گفت: استقبال کم‌نظیر داوطلبان در مرحله نام‌نویسی انتخابات شوراهای شهر و روستا، نشانگر علاقه مردم به سرنوشت کشور و نظام است. ناصر خوش خبر افزود: علیرغم همه تبلیغات منفی استقبال داوطلبان کم‌نظیر بود و مردم نشان دادند همچنان به سرنوشت کشور و نظام‌شان علاقه‌مند بوده و پای کار هستند.

افزایش ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان

مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان گفت: با اجرای طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان در مهر پارسال و اصلاحات بعدی و همچنین افزایش حقوق سال جاری میانگین حقوق این قشر نسبت به فروردین سال قبل حدود ۹۰ درصد افزایش یافته است.باقر نژاد افزود: احکام جدید بازنشستگان و وظیفه بگیران این صندوق صادر و حقوق فروردین‌ماه بر اساس احکام جدید به حساب این عزیزان واریز شد.

کشف هفت تن مواد مخدر در امسال

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی گفت: فروردین امسال ماموران پلیس خراسان جنوبی در کنار ماموریت ‌های مرتبط با تعطیلات نوروزی حدود هفت تن انواع مواد مخدر را کشف کردند. سردار فرشید عنوان کرد: با تلاش ماموران جان بر کف پلیس در استان طی یک ماه گذشته حدود هفت تن انواع مواد مخدر از سوداگران مرگ کشف شده است و ماموران ۸۴۲ قاچاقچی مواد مخدر را در این رابطه دستگیر کردند.

۸۰ درصد مراتع عشایر خراسان جنوبی خشک شد

مدیر کل امور عایر استان با بیان اینکه سه هزار و ۴۰۰ هکتار از مراتع خراسان جنوبی در اختیار عشایر است، گفت: با کاهش شدید بارندگی ها در سال زارعی جاری ۸۰ درصد این مراتع از بین رفته است. عصمتی پور افز.د: با کاهش بارندگی و فقر مراتع، نوک پیکان خشکسالی در حوزه عشایر است و زندگی این قشر در حال نابودی است.

افتتاح پروژه‌های اصلی فرودگاه بیرجند

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی گفت: افتتاح پروژه‌های توسعه و بهسازی ترمینال و ساخت پاویون فرودگاه بیرجند تا پایان امسال به بهره برداری می رسد. عظیم طهماسبی افزود: با اتمام پروژه توسعه و بهسازی ترمینال، مشکلات کمبود فضا برای مسافران فرودگاه بیرجند برطرف می‌شود.


دستگیری ۱۹ شکارچی غیر مجازدر استان

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان‌ جنوبی گفت: ۱۹ شکارچی غیر مجاز و متخلف زیست محیطی طی فروردین ماه جاری در خراسان‌جنوبی دستگیر شدند. مسعود مستقیم افزود: همچنین در این مدت کشف و ضبط لاشه تعداد ۳ رأس قوچ وحشی و لاشه تعداد یک رأس کل وحشی و تعداد ۳ قطعه تیهو از شکارچیان غیر مجاز و متخلفین زیست محیطی کشف و ضبط گردیده است.

بسیج سازندگی برای تامین علوفه دام‌ها دست به کار شد

مسئول بسیج سازندگی استان گفت : برای برطرف شدن مشکل کمبود علوفه که امسال به دلیل خشکسالی شدید، بیشتر استان را متاثر کرده، از هفته آینده بخشی ازعلوفه مورد نیاز از سایر استان‌ها تامین خواهد شد. هنری افزود : این علوفه‌ها از استان‌هایی که با مازاد تولید این محصول مواجه هستند از جمله استان‌های خوزستان و لرستان به خراسان جنوبی ارسال می‌شود.

۱۵۰۴ وسیله توزین و سنجش در خراسان جنوبی آزمون شدند

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی گفت: در سال گذشته با مراجعه به صنوف در شهرستان های استان ، ۱۵۰۴ ترازو و وسایل سنجش با هدف اطمینان از صحت کار آنها که در داد و ستد عمومی مورد استفاده قرار می گیرند، بازرسی و آزمون شدند. مروی ادامه داد: وسائل سنجش شامل انواع ترازو و باسکول های متحرک، وزنه و مترهای فلزی مورد استفاده در پارچه فروشی ها و …. می باشد که خوشبختانه در سال گذشته پس از بازرسی و آزمون های انجام شده، تنها کمتر از ۳ درصد مردودی در آنها مشاهده ، که در مهلت مشخص رفع نقص گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی با بیان اینکه شورای ملی زعفران باید در محوریت کار

بیشتر

جم – معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: طرح جامع تالاب کجی نمکزار

بیشتر

دادرس مقدم – اول تا هفتم ذی القعده هر سال را به عنوان هفته حج می

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت