اخبار استانی

حمایت همه جانبه سازمان جهادکشاورزی استان از واردکنندگان اقلام علوفه ای

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در سال‌های قبل ۹۰ درصد تغذیه دام ها از طریق چرای مرتعی تأمین می‌شده که امسال با توجه به شرایط خشکسالی، ۱۰۰ درصد تغذیه دام ها از طریق نهاده‌ها خواهد بود. ابراهیمی افزود: کمک گرفتن از تمام ظرفیت‌ها و بسیج امکانات با هدف خرید و ذخیره سازی نهاده‌ها و افزایش تولید علوفه از برنامه‌های امسال سازمان جهاد کشاورزی است.


هشدار نماینده مجلس نسبت به خطر خشکسالی در شرق کشور


نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خطر خشکسالی در شرق ایران به خصوص استان خراسان جنوبی گفت: استمرار این وضعیت باعث خالی شدن روستاها و مناطق عشایری و به تبع آن مشکلات اجتماعی و امنیتی برای کشور خواهد شد. مصطفی نخعی در تذکری ‌در جلسه علنی صبح روز گذشته مجلس شورای اسلامی گفت: خطر خشکسالی در شرق ایران به خصوص استان خراسان جنوبی بسیار جدی است، کاهش بیش از ۷۰ درصدی بارش‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون واقعاً نگران‌کننده است و این قهقرای مرگبار اقلیمی، مردم ما را به شدت تهدید می‌کند. وی با اشاره به وضعیت فوق‌العاده بحرانی دامداران و عشایر افزود: به دلیل فقر مراتع و سهمیه تعیین شده نهاده‌های دامی به هیچ وجه نیاز آنها تأمین نمی‌شود، همچنین تخصیص‌های ناقص و بی‌موقع و فرآیندهای تعریف شده‌ای که برای دریافت سهمیه تعیین شده نه تنها هیچ کاربردی ندارد بلکه فشار و سنگینی مضاعفی بر گرده آنها وارد می‌کند. این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: کم آبی جدی که در روستاها داریم متأسفانه عملاً امکان زندگی در روستاها را برای روستاییان سلب کرده است که استمرار این وضعیت باعث خالی شدن روستاها و مناطق عشایری استان مرزی و استراتژیک خراسان جنوبی شده که به تبع آن مسبب مشکلات اجتماعی و امنیتی فراوانی برای کشور خواهد شد. نخعی افزود: بنده به عنوان نماینده مردم به تصمیم‌گیران این حوزه اخطار می‌دهم که حق این مردم را بیش از این پایمال نکنید، گرچه مردم ما صبر ایوب دارند اما عمر نوح ندارند، با احساسات مردم بیش از این بازی نکنید.


طرح برق‌رسانی به دو روستای خراسان جنوبی افتتاح شد


طرح برق‌رسانی به ۲ روستای خراسان جنوبی روز گذشته در قالب سومین هفته پویش هر هفته- الف-ب – ایران در سال ۱۴۰۰ با حضور ویدئو کنفرانسی وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در حاشیه این آیین گفت: امروز به صورت همزمان به ۶۲ روستای کشور برق‌رسانی شد که سهم خراسان جنوبی ۲ روستا بود. مهدی دادگر افزود: در این پویش روستاهای محمدآباد آدیگان و میرحسن در بخش مرکزی شهرستان بیرجند با مجموع ۱۲ خانوار از نعمت برق بهره‌مند شدند. وی اظهار داشت: برای برق‌رسانی به این ۲ روستا یک کیلومتر شبکه فشار متوسط و ضعیف و ۲ دستگاه پست فوق توزیع با هزینه ۳۳۰ میلیون تومان اجرا شده است. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با بیان اینکه همه روستاهای بالای ۱۰ خانوار این استان برق‌رسانی شده‌ است گفت: برنامه کنونی شرکت توزیع نیروی برق استان، برق‌رسانی به روستاهای با کمتر از ۱۰ خانوار براساس اولویت‌های شرکت توانیر است که روستاهای محمدآباد آدیگان و میرحسن نیز براساس همین اولویت برق‌رسانی شد. وی عنوان کرد: با اقدامات انجام شده اکنون ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۹.۹ درصد خانوارهای روستایی این استان از انرژی برق برخوردار هستند .


قاچاق مرغ به افغانستان نداریم


مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: سند تایید شده‌ای مبنی بر قاچاق گوشت مرغ از خراسان‌ جنوبی به کشور افغانستان وجود ندارد. محمد اصغرزاده با بیان اینکه همچنین قاچاق جوجه یک روزه از خراسان‌ جنوبی نداریم، افزود: گاهی سخنانی مبنی بر اینکه گوشت مرغ خراسان‌ جنوبی علیرغم نیاز استان و کشور در هرات و سایر مناطق دیده شده، به گوش می‌رسد ولی از مرز ما قاچاق سیستماتیک گوشت مرغ وجود ندارد. مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: در صورت چنین اتفاقی باید از طریق مرزبانی، گمرک یا نیروی انتظامی به ما اطلاع داده می‌شد، وقتی از هیچکدام از این سه مرجع گزارشی از قاچاق گوشت مرغ به افغانستان به ما نرسیده، نمی‌توانیم آن را به صورت کامل تایید کنیم. وی تصریح کرد: البته عرضه خارج از شبکه گوشت مرغ خراسان‌ جنوبی یا ارسال آن به سایر استان‌ها وجود داشته است. اصغرزاده افزود: ما با صادرات به صورت کلی موافق هستیم چون برای کشور ارزآوری دارد ولی براساس مصوبات ستاد تنظیم بازار وقتی داخل کشور به کالایی چون گوشت مرغ نیاز است، نباید آن را صادر کرد.

پایش بیش از ۱۴ هزار واحد صنفی خراسان جنوبی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از بازرسی ۱۴ هزار و ۴۱۴ واحد صنفی و اماکن عمومی خبر داد.رضایی گفت: طرح ناظران سلامت جمعیت هلال احمر با همکاری شبکه بهداشت و درمان و با هدف مقابله با شیوع ویروس کرونا در مناطق مختلف استان اجرا می‌شود. به گفته وی تعداد ۳۲ هزار و ۳۲۶ نفر از خدمات این طرح به منظور قطع چرخه انتقال کرونا ویروس بهره‌مند شده اند.


رخسار زرد «یاقوت سرخ»


شبستان- چند سالی است علاوه بر قهر طبیعت و خشکسالی های چند ساله بیماری قارچی زنگ جارویی زرشک رنگ از رخسار زرشک کاران گرفته و عملکرد این محصول مزیت دار را در همه نقاط استان کاهش داده است. به اذعان کارشناسان و صاحب نظران، خراسان جنوبی با تولید بیش از ۹۰ درصد زرشک، رتبه بالاتی از نظر تولید و کیفیت این محصول را در کشور به خود اختصاص داده است اما این محصول مزیت دار چند سالی است با آفات و عواملی چون زنگ جارویی، شته، سرما، تگرگ و … دست و پنجه نرم می کند تا جایی که در برخی نقاط استان، کشاورزان با ناامیدی اقدام به کف بر کردن و یا از ریشه درآوردن نهال های زرشک می کنند. متاسفانه هنوز برای این بیماری چند ساله و نابودی این قارچ درمان قطعی وجود ندارد و اگر در این زمینه چاره اندیشی نشود به جبر روزگار اوضاع زرشک کاران وخیم تر شده و در این وانفسای بی آبی و خشکسالی های چند ساله شاهد از بین رفتن باغات زرشک و به دنبال آن خالی شدن دست کشاورزان خواهیم بود. کشاورزان خراسان جنوبی برای از بین رفتن درختان زرشک دست به هر کاری اعم از سم پاشی، برش و هرس درختان و شاخه های آلوده، کف بر کردن درختان می کنند اما بازهم این بیماری به طور کامل از بین نرفته و قارچ دوباره با فصل گل دهی بر روی درختان و برگ ها خانه کرده و محصول کشاورزان را از بین می برد. کشاورزان درمیان هم مانند دیگر کشاورزان استان از این مشکل رنج می برند و خواستار ورود جدی سازمان جهاد کشاورزی و … شدند.

زرد شدن برگ درختان

شهرستان درمیان با ۳۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت زرشک بعد از قاین و زیرکوه در استان رتبه سوم از نظر سطح زیر کشت زرشک را به خود اختصاص داده است. یکی از کشاورزان شهرستان درمیان که ۳۰۰ درخت زرشک دارد، با بیان اینکه بیماری قارچی زنگ زرشک چند سالی است که گریبانگیر کشاورزان شده است، می گوید: در سنوات گذشته هم جهاد کشاورزی سم در اختیار کشاورزان قرار می داد اما متاسفانه سم پاشی بیماری را از بین نمی برد. کدخدا از زرد شدن برگ درختان یک ساله زرشک در این شهرستان خبر می دهد و می افزاید: این بیماری به شدت واگیر بوده و از طریق باد، دست، لباس، قیچی آلوده منتقل می شود و استفاده از سموم تاکنون تأثیر چندانی بر از بین رفتن این بیماری نداشته است. کشاورز دیگری از روستای آنیک که ۳۵۰ درخت زرشک در سطح ۲.۵ هکتاری دارد، بریدن شاخه های آلوده را مهمترین راهکار می داند و می گوید: مردم منطقه با وجود خشکسالی های چند ساله و… قدرت خرید سم مرغوب را ندارند و سم هایی که جهاد کشاورزی به مردم می دهد هم قدرت چندانی ندارد و در عمل بیماری از بین نمی رود.

رغبتی که برای بیمه کردن نیست

یکی دیگر از اهالی روستای خوان هم با بیان اینکه سموم جهاد کشاورزی در سنوات قبل مثمر ثمر نبوده است، می گوید: تنها روش از بین رفتن این بیماری از بین بردن شاخه های آلوده و حتی از ریشه درآوردن درخت است. حسنی که ۳ تا ۴ هکتار سطح زیر کشت زرشک دارد ادامه می دهد: با وجود این بیماری عملکرد تولید ۵۰ درصد کاهش داشته است و ادامه این روند باعث زمین گیر شدن کشاورزان می شود. وی در خصوص بیمه این محصول می گوید: متأسفانه کشاورزان رغبتی برای بیمه کردن محصولات ندارند چرا که در هنگام مشکل بیمه به بهانه های مختلف از پرداخت غرامت طفره می رود. وی رها شدن باغات و نبود مالکان در روستا را از مهمترین مشکلات پیش رو عنوان می کند و می گوید: با وجود این مشکل هزار هم کشاورزان با بیماری مبارزه کنند بی فایده است. حسنی از شورا و مسئولان مربوطه می خواهد برای حل این معضل و تعیین تکلیف باغات بدون مالک چاره اندیشی کنند. رئیس شورای روستای ماسنان درمیان در خصوص تعیین تکلیف باغ های بدون مالک می گوید: در سال‌های گذشته هم شورا ها ورود کرده و مالکان را مجبور به سم پاشی و هرس درختان کرد و امسال هم این روند ادامه دارد. وطنخواه با اشاره به خرده مالک بودن کشاورزان منطقه می افزاید: برخی باغ ها به صورت ارباب رعیتی بوده و اداره باغ به عهده برزگر است. وی با بیان اینکه سال گذشته ۵۰ درصد نقاط آلوده درختان بریده شد، می افزاید: با توجه به گسترش بیماری امسال شیوع این بیماری قارچی روند رو به رشدی دارد.

آلودگی ۴۰۰ هکتاری

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان سطح زیر کشت زرشک در شهرستان درمیان را ۳۲۰۰ هکتار اعلام می کند و می گوید: در حال حاضر حدود ۴۰۰ هکتار از مزارع و باغات شهرستان به بیماری قارچی زنگ جارویی زرشک آلوده شدند. سید محسن نصیرائی عمده مناطق آلوده به این بیماری در قهستان را روستاهای آنیک، خوان، برندود، ماسنان، زیر برندود و در دهستان درمیان هم روستاهای جاجنگ، ربیع آباد، درسرس، محمد آباد و روستای درمیان اعلام می کند. وی با بیان اینکه این بیماری قارچی به وسیله باد، دستکش، قیچی آلوده و … گسترش پیدا می کند، می افزاید: متاسفانه اکثر باغات در کانون های آلوده به صورت ارباب رعیتی بوده و یا صاحب باغ در دیگر نقاط کشور و استان‌های دیگر زندگی می کند و باغ را رها کرده است. مدیر جهاد کشاورزی درمیان مهمترین مشکل در این راستا را عدم همکاری مردم و صاحبان باغ ها می داند و می گوید: متأسفانه این بیماری به علت عدم رعایت صحیح اصول باغبانی و هرس در برخی باغ های رها شده شیوع و گسترش یافته است و رعایت اصول صحیح بهداشتی از طرف مالکان مورد انتظار است. نصیرائی تأکید می کند: در دو تا سه سال گذشته سطح آلوده به این بیماری در شهرستان درمیان یکصد هکتار بود که به علت عدم همکاری مالکان و … در حال حاضر کانون های آلوده به ۴۰۰ هکتار رسیده است.

مردم همیاری کنند

وی با بیان اینکه ۳۰ تا ۳۵ درصد درختان زرشک در برخی نقاط مانند روستای جاجنگ کف بر شده است، خواستار ورود مردم و مالکان برای مبارزه جدی با این بیماری می شود. وی با بیان اینکه سال گذشته مبارزه خوبی علیه بیماری قارچی زنگ جارویی زرشک در سطح یکصد هکتار در مناطق آلوده شهرستان انجام شده است، می گوید: آفات به دو صورت عمومی و خصوصی هستند و دولت برای مبارزه با آفات عمومی مانند مبارزه با ملخ اعتبار گذاشته و ورود می کند اما آفات خصوصی مانند زنگ زرشک باید خود مالک برای مبارزه وارد عمل شود. مدیر جهاد کشاورزی درمیان گریزی به افزایش قیمت سم می زند و می افزاید: قیمت هر لیتر سم از ۵۰ هزار تومان در سال گذشته به ۳۰۰ هزار تومان در سال جاری رسیده است و این افزایش بی سابقه قیمت سم مشکلاتی را برای مالکان به وجود آورده است. نصیرائی با توجه به قیمت سم و شرایط اقتصادی مردم منطقه از ورود بنیاد علوی برای مبارزه با این بیماری در شهرستان درمیان خبر می دهد و یادآور می شود: سال گذشته از سم تیلت برای مبارزه با این بیماری استفاده می شد و امسال سم قوی تر به نام فولیکور در دستور کار قرار گرفته و در این راستا ۳۸۴ لیتر سم (فولیکور) به ارزش ۱۲۹ میلیون تومان با همکاری بنیاد علوی خریداری شده است.


شناسایی ۱۴۶ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در شبانه روز گذشته از ۳۸۱ آزمایش انجام شده در استان ۱۴۶ آزمایش مثبت قطعی اعلام شد، گفت: از ۱۴۶ مبتلای جدید به کرونا، ۳۱ نفر در بیمارستان‌ها بستری اند و ۱۱۵ نفر نیز نمونه گیری سرپایی شدند. مهدی زاده افزود: از این تعداد ۶۳ مورد در بیرجند، ۲۷ مورد از قاینات، ۱۴ مورد از زیرکوه، ۱۱ مورد از طبس، شهرستان‌های سرایان و فردوس هرکدام ۸ مورد، شهرستان سربیشه ۳ مورد و نهبندان دو مورد جدید شناسایی شد.


هلدینگ امید در شهرستان‌های مرزی استان سرمایه‌گذاری می‌کند


‌استاندار خراسان جنوبی با تشریح نتایج دیدار خود با مدرس خیابانی مدیر عامل شرکت گروه مدیریت سرمایه‌ گذاری امید، گفت: سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در شهرستان‌های مرزی استان با مشارکت شرکت‌های توسعه‌گرا و بخش خصوصی گسترش می‌یابد. ملانوری افزود: با توجه به ظرفیت‌های معدنی شهرستان نهبندان، مقرر شد با مشارکت شرکت سرمایه‌گذاری امید و بخش خصوصی، یک واحد معدنی و صنعتی در این شهرستان احداث و راه‌اندازی شود. وی با اشاره به حوزه گسترده فعالیت‌های شرکت سرمایه‌گذاری امید، از سند راهبردی و برنامه عملیاتی این هلدینگ مبنی بر توجه به مناطق مرزی گفت و اظهار داشت: با توجه به این توان، مقرر شد شرکت امید، مطالعات لازم درخصوص ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در شهرستان‌های مرزی استان را انجام دهد. استاندار گفت: در ادامه این مطالعات، با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت امید و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، واحدهای معدنی یا صنعتی در شهرستان‌های مرزی استان ایجاد و راه‌اندازی می‌شود. ملانوری به سرمایه‌گذاری این مجموعه برای واحدهای توسعه‌ای کارخانه کویر تایر اشاره کرد و افزود: در این جلسه مقرر شد اقدامات لازم برای احداث و راه‌اندازی هرچه سریع‌تر کارخانه استیل کورد با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت کویرتایر و بخش خصوصی انجام شود. وی گفت: با توجه به سابقه شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید در پروژه‌های صنعتی و معدنی متعدد در سطح کشور به ویژه در خراسان‌ جنوبی، توسعه سرمایه‌گذاری‌های این هلدینگ، نتایج خوبی را برای استان به همراه خواهد داشت.


لزوم جلوگیری از اجرای طرح الحاق تنها دانشگاه صنعتی شرق کشور


نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی طی نامه ای به وزیر علوم خواستار لغو اجرای طرح الحاقی تنها دانشگاه صنعتی شرق کشور شدند و تاکید کردند: اجرای این طرح خسارات جبران ناپذیری را برای منطقه به دنبال خواهد داشت. نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس در این نامه بیان کردند که اکنون زمان مناسبی برای اجرای طرح الحاق دانشگاه بیرجند و دانشگاه صنعتی این شهرستان نیست و لازم است تا کارشناسی عمیق نشدن این طرح لغو شود اما متاسفانه برخی از همکاران شما در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حذف کدرشته های دانشگاه صنعتی بیرجند بی توجهی خود را نسبت به درخواست ها و اعتراضات مسئولین و دانشجویان و دانشگاهیان این استان را نشان دادند. نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی در پایان این نامه تاکید داشتند که اگر تنها دانشگاه صنعتی شرق کشور مورد بی مهری قرار بگیرد، خسارات جبران ناپذیری بر درآمدزایی و فعالیت های تحقیقاتی منطقه وارد خواهد شد. در این نامه آمده است که نبود خط ریلی در خراسان جنوبی و محروم بودن فرودگاه بیرجند از آشیانه های تخصصی هوافضا ایجاب می‌کند دانشگاه صنعتی بیرجند نه تنها نباید در طرح الحاقی قرار بگیرد بلکه باید با صورت مستقل توسعه یابد.


عرضه داروی فاویپیراویر در داروخانه‌ها


معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از عرضه داروی فاویپیراویر که جزء داروهای ضد ویروس است در تعدادی از داروخانه‌های استان خراسان جنوبی خبر داد. غلامرضا آهنی گفت: به منظور تسهیل دسترسی بیماران کرونا به این دارو از این هفته داروی فاویپیراویر که جزو داروهای ضد ویروس است در تعدادی از داروخانه‌های استان خراسان جنوبی عرضه می‌شود. وی افزود: این دارو از طریق داروخانه‌های منتخب در شهرستان‌های بیرجند، سربیشه، درمیان، نهبندان، طبس، خوسف، قاینات، فردوس، بشرویه، زیرکوه و سرایان با نسخه پزشک در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. در حال حاضر براساس پروتکل‌های درمانی با تشخیص پزشک معالج ۲ نوع داروی “فاویپیراویر و رمدسیویر” برای درمان بیماران کرونایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


دو شهرستان استان در وضعیت بحرانی کرونا


رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اکنون دو شهرستان فردوس و طبس در وضعیت بحرانی شیوع کرونا( قرمز پررنگ) قرار گرفته‌اند. محمد دهقانی اظهار کرد: اکنون حدود ۶۰ درصد تخت‌های بیمارستان‌های استان که برای کرونا تعبیه شده بود، تکمیل شده است. وی با بیان اینکه تا دو هفته آینده این روند افزایشی خواهد بود و پس از آن همه چیز به میزان رعایت‌ها بستگی دارد، تصریح کرد: اگر همین امروز همه مردم تصمیم بگیرند پروتکل‌های بهداشتی را به طور دقیق رعایت کنند، سه هفته بعد نتیجه آن را می‌بینیم. دهقانی با پیش‌بینی افزایش میزان فوتی‌ها نسبت به پیک سوم، افزود: ۷ شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت خیلی پر خطر شیوع کرونایی قرار گرفت.وی ادامه داد: اکنون شهرستان‌های بیرجند، قائنات، فردوس، طبس، سربیشه، زیرکوه و سرایان در وضع قرمز (خیلی پر خطر)؛ شهرستان‌های نهبندان، بشرویه و درمیان در وضعیت نارنجی(پر خطر) و شهرستان خوسف در وضعیت زرد (خطر متوسط) هستند.


دیدار استاندار با رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)

استاندار خراسان جنوبی با دکتر مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در تهران دیدار کرد. بحث و رایزنی پیرامون مشارکت و سرمایه گذاری ستاد اجرایی در فرآوری ، اکتشاف و استخراج معادن، اجرای طرح های اشتغالزایی روستایی اجتماع محور با اولویت کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی، راه اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی در کشاورزی و دامپروری ، اجرای کسب و کارهای بزرگ برپایه مزیت های اقتصادی موجود، اجرای طرح های حمایتی و معیشتی ویژه، راه اندازی زنجیره کشاورزی در برخی مناطق و … از جمله محورهای این دیدار بود. همچنین استاندار از دکتر مخبر برای سفر به استان نیز دعوت کرد.

همیاری بیش از ۹۵ درصد از اصناف در محدودیت های کرونایی

معاون سازمان صمت خراسان جنوبی:با توجه به بررسی‌های صورت گرفته بیش از ۹۵ درصد از اصناف گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ در خراسان جنوبی دستور العمل‌های مربوطه را رعایت می‌کنند.

نمک بستر تالاب کجی نهبندان را پوشاند

سرپرست اداره محیط زیست نهبندان گفت: با توجه به خشکسالی های پیاپی و کاهش بی سابقه بارندگی ها در سال جاری، تالاب کجی نهبندان به کلی خشک و به نمک تبدیل شده است. کوهستانی افزود: برخی از چشمه‌ها و کرانه‌های تالاب دارای مقدار کمی آب هستند که تا ۱۵ روز آینده خشک می‌شوند.

خدمت رسانی۱۳۰ گروه جهادی در استان

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: ۱۳۰ گروه جهادی نوروز امسال در زمینه‌های فرهنگی، عمرانی، بهداشت و سلامت، علمی، توزیع بسته‌های معیشتی و طرح شهید سلیمانی در این استان فعالیت و خدمات‌رسانی داشتند.
۴ محصول باغی زیرپوشش کشاورز کارت قرار گرفت

مدیر امور سرمایه گذاری جهاد کشاورزی استان گفت: امسال برای اولین بار محصولات زرشک، زعفران، پسته و عناب زیرپوشش کشاورز کارت قرار گرفتند. مهدی فرجامی فرد افزود: در این طرح ، تسهیلات برای خرید سم و کود‌های مورد نیاز کشاورزی با نرخ سود ۱۲ درصد و بازپرداخت یک ساله به کشاورزان پرداخت می‌شود.


مساجد خراسان جنوبی با کمبود امام جماعت مواجه است

نماینده ولی فقیه در استان، گفت: در حال حاضر از یک هزار و ۵۰۰ مسجدی که در استان خراسان جنوبی وجود دارد که شاید بیشتر از نصف آن امام جماعت ندارد. حجت الاسلام عبادی افزود: هم اکنون حوزه سفیران هدایت در راستای کاری خود حرکت می‌کند و در صحنه‌های تبلیغی و اجتماعی حضور دارد که این یک َضرورت اِجتناب ناپذیر است.

احداث ۳ مدرسه در روستاهای استان

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: تا پایان امسال ۳ مدرسه در روستا‌های محروم خراسان جنوبی احداث می‌شود. چاوشان افزود:امروز تفاهم نامه همکاری در خصوص ساخت و تجهیز سه مدرسه با ۴ کلاس درس بین اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی و بانک رفاه استان امضا شد. وی ادامه داد: اعتبار پیش بینی شده برای احداث این سه مدرسه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است.

ممنوعیت فروش آفت‌های کشاورزی در فضای مجازی

فروش و عرضه انواع آفت کش‌های کشاورزی از طریق فضای مجازی به منظور جلوگیری از تبعات سوء احتمالی برای کشاورزان ممنوع است. اشرفی مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: طبق ماده یک اصلاحی دستورالعمل تبصره ۴ الحاقی ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هرگونه فروش و عرضه نهاده‌های کشاورزی بدون اخذ مجوز‌های لازم ممنوع و مصداق خرید و فروش، حمل یا نگهداری کالای قاچاق است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر- عصر شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه خبری تلخ، مردم ایران و جهان را در

بیشتر

خبر شهادت آیت الله رئیسی همه ما را شوکه کرد.رئیس جمهوری که الحق مردمی بود

بیشتر

در پی حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور، آیت الله رئیسی به شهادت رسید.بالگرد حامل

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت