اخبار استانی

نماز جمعه در ۱۰ شهرستان خراسان جنوبی برگزار نمیشود

مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان خراسان جنوبی گفت: با توجه به وضعیت شیوع ویروس کرونا نماز جمعه این هفته (۲۰ فروردین) به غیر از شهر خوسف در هیچ یک از شهرستان‌های استان برگزار نمی‌شود.

ثبت گونه گیاهی جدید  در خراسان جنوبی

ایرنا – گونه گیاهی جدید که در خراسان جنوبی شناسایی شد، با نام جهانی “فیلیپانش پویانی” به ثبت رسید. مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی روز چهارشنبه در نشست خبری درباره نحوه ثبت جهانی این گونه گیاهی گفت: گیاهانی که در سراسر استان جمع‌آوری می‌شوند، در مجموعه‌ای به نام هرباریوم گردآوری خواهند شد و در زمینه گیاه شناسی سه نوع منطقه‌ای، ملی و جهانی وجود دارد. محسن پویان که از جمله پژوهشگران خراسان جنوبی در بخش گیاهان دارویی است و بیش از ۳۰ کتاب در این زمینه چاپ کرده، افزود: در رکورد جهانی گیاه شناسی باید گیاهی تاکنون شناسایی و گزارش نشده باشد و این گونه گیاهی جدید در مرکز گیاه شناسی لندن و هلند با نام علمی “Phelipanche pouyanii “ نامگذاری شد. وی گفت: نام هر گیاه جدید جهانی از سه نام پیشنهادی توسط مرکزی در لندن انتخاب می‌شود که برای گیاه تازه شناسایی شده در ارتفاعات بند امیرشاه بیرجند “فیلیپانش پویانی” انتخاب شد.مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: این گیاه اولین بار در سال ۹۱ کشف شد و از آن موقع تاکنون پیگیر ثبت آن به صورت جهانی بوده‌ایم.وی افزود: دانشگاه فردوسی مشهد و وزارت علوم نیز برای این گیاه نام معادل فارسی “گل جالیز پویانی” را انتخاب کردند. مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: خراسان جنوبی پایتخت گیاهان دارویی و تولید کننده انحصاری عناب در ایران و تنها تولید کننده زرشک بی‌دانه در جهان به شمار می‌رود اما با وجود این استعداد خدادادی تاکنون بهره‌برداری اقتصادی شایسته‌ای مبتنی بر پژوهش و تحقیقات کاربردی از این محصولات صورت نگرفته است. مهدی ابراهیمی افزود: جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی تمرکز بر توسعه اقتصادی ظرفیت‌ها و مزیت‌های منطقه‌ای در حوزه گیاهان دارویی را اولویت اول کاری خود قرار داده است. وی تصریح کرد: تاکید بر بهینه‌سازی تولید و فرآوری گیاهان دارویی به ویژه عناب، زرشک و زعفران در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی، ارایه خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک در مرکز خدمات تخصصی گیاهان استراتژیک با برند بیرناب و راه‌اندازی کانون ملی زرشک و عناب از محورهای فعالیت مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی است. وی گفت: اختراع شکلات فراسودمند عناب، آبنبات فراسودمند زرشک با خاصیت تصفیه خون و کمک به خون سازی، کلوچه فراسودمند و بیسکوییت فراسودمند عناب، چاپ پنج کتاب توسط محققان جهاد دانشگاهی و اخذ پذیرش و چاپ بیش از ۴۰ مقاله علمی در نشریات و همایش‌های داخلی و بین‌المللی از دیگر افتخارات جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش است.

افزایش مستمری ۲۵ هزار بازنشسته تامین اجتماعی استان

مدیر کل تامین اجتماعی خراسان جنوبی از افزایش مستمری‌های بازنشستگان در فروردین ماه خبر داد و گفت: ۲۵ هزار و ۹۵۶ نفر مستمری بگیر استان مشمول طرح متناسب‌سازی حقوق قرار می گیرند.علیرضا محمدی در گفت و گو با مهر با اشاره به جزئیات مرحله دوم متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران و افزایش سنواتی، بیان کرد: در مرداد سال گذشته در سازمان تامین اجتماعی، یک مرحله متناسب‌سازی انجام شد.وی با بیان اینکه همچنین در مهر سال گذشته هم صندوق‌های بازنشستگی دیگر، مرحله ای مجدد از همسان سازی را اعمال کردند، گفت: به دنبال این امر فاصله‌ای میان مستمری بازنشستگان آن صندوق‌ها با بازنشستگان تامین‌اجتماعی ایجاد شد و مطالبه به‌حقی برای ترمیم این شکاف، شکل گرفت.محمدی بیان کرد: آنچه صندوق بازنشستگی کشوری در فروردین ۱۴۰۰ به بازنشستگان پرداخت می‌کند، نسبت به اسفند ۹۸ با دو مرحله همسان‌سازی و دو مرحله افزایش سنواتی، حدود ۱۳۰ درصد افزایش یافته است.مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی ادامه داد: در سازمان تامین‌اجتماعی با تلاش های صورت گرفته تلاش شده تا مستمری بازنشستگان تامین‌اجتماعی هم در راستای برقراری عدالت، به همین میزان افزایش یابد. محمدی از افزایش مستمری‌های بازنشستگان در فیش‌های فروردین ماه برای نخستین بار خبر داد و گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پرداختی که در اسفند ماه سال گذشته به حساب بازنشستگان و مستمری‌بگیران واریز شد به صورت علی‌الحساب افزایش متناسب‌سازی و افزایش سالانه بوده و ربطی به فروردین ندارد.

نخبگان روستایی برای رقابت در ماراتن انتخابات شورا حضور یابند

مهر – مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گفت: در حال حاضر در روستاها نخبگان دانشگاهی و افراد تحصیل کرده ای وجود داشته که نقش بسزایی در مدیریت مشکلات دارند که از این افراد خواستاریم برای حضور در صحنه رقابت انتخابات شوراهای روستا کاندیدا شوند. خواجوی بیان کرد: همچنین از متقاضیان خواستاریم ثبت نام در انتخابات را به روزهای آخر موکول نکنند.

۱۰ شهرستان خراسان جنوبی به رنگ قرمز و نارنجی درآمدند


رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از روند افزایشی موارد مثبت کرونا در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: براساس آخرین رنگ‌بندی سه شهرستان این استان در وضعیت قرمز و هفت شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند. دهقانی اظهار داشت: با توجه به پیش‌بینی‌ها، روند افزایشی موارد مثبت بستری در استان به خصوص در شهرستان‌های بیرجند، قاینات و فردوس منجر به تغییر رنگ این شهرستان‌ها شده است. همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۹۵ بیمار جدید کرونا در استان شناسایی شد.

ضرب‌الاجل معاون استاندار برای افزایش ایمنی جاده‌ای

معاون عمرانی استانداری خراسان جنوبی در جلسه ای به منظور بررسی عوامل موثر در تصادفات اخیر استان با ابراز تاسف از بروز چنین حوادثی، بر رفع نقاط حادثه‌خیز استان تاکید کرد. فرهادی با اشاره به حادثه رانندگی در ورودی شهر بیرجند، تسریع در تکمیل پروژه احداث باند دوم حد فاصل میدان تقاطع فرودگاه بیرجند و پل غدیر را خواستار شد و گفت: پیمانکار مکلف است همه توان خود را برای اجرای این پروژه به کار گیرد. وی متذکر شد: تابلوها و علائم هشدار دهنده در طول این سه کیلومتر اجرای پروژه نیز باید طی ۲ روز آینده نصب و تعبیه شود. فرهادی به تصادف چند روز پیش در محور بشرویه – فردوس نیز اشاره کرد و گفت: برای اجرای باندهای دوم در تمامی محورها و تکمیل پروژه‌های در دست اقدام در سطح استان باید پیگیری‌های لازم صورت گیرد. وی افزود: باید پیگیری لازم صورت گیرد و مسیرهای بیشتری در سطح استان به عنوان محورهای ترانزیتی لحاظ شود تا شاهد رونق شهرهای واقع در مسیرها باشیم. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: این اقدام، توزیع ترافیک خودروهای سنگین را در محورهای مختلف استان به همراه دارد و در نتیجه کاهش استهلاک مسیرها را سبب خواهد شد. وی گفت: موضوع دو بانده‌سازی محورهای بشرویه با توجیهات فنی برای تامین اعتبار در اولویت برنامه‌های دستگاه‌های متولی قرار داده شود. فرهادی خواستار برنامه‌ریزی دقیق دستگاه‌های متولی برای اجرای پروژه‌های در دست اقدام شد.

اتصال ۱۰ هزار خانوار روستایی خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی از احداث یا ارتقای ۶۱ سایت ارتباطی در استان خبر داد و گفت: با انجام این اقدامات ۱۰ هزار و ۱۰۰ خانوار در ۱۰۱ روستای استان از سرویس اینترنت پرسرعت همراه و خدمات شبکه ملی اطلاعات بهره‌مند شده‌اند. مصطفی بهی روز افزود: برای توسعه شبکه ملی اطلاعات در روستاهای استان سال گذشته ۱۳ سایت و ۲۵ میکروسایت جدید نسل چهار احداث شد و ۲۵ سایت همراه روستایی نیز به نسل چهار ارتقا پیدا کرد. وی توسعه شبکه همراه روستایی را از دیگر برنامه‌های سال گذشته عنوان کرد و گفت: با احداث و راه‌اندازی ۲۱ سایت، پوشش همراه در ۲۹ روستا برقرار شد و ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار روستایی از سرویس تلفن همراه بهره‌مند شدند.  مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی تصریح کرد: برای توسعه شبکه پهن باند و ارتقای کیفیت ارتباطات روستایی نیز طرح توسعه شبکه فیبرنوری روستایی به میزان ۱۷۰ کیلومتر در سطح استان اجرا شد.وی گفت: با اجرای این طرح ۹ مرکز تلفن ثابت و ۲۱ سایت همراه روستایی به شبکه پهن باند پایدار و مطمئن متصل شد. بهی با اشاره به تامین اعتبار پروژه‌های ارتباطی روستایی از محل منابع دولتی اظهار داشت: برای اجرای پروژه‌های توسعه ارتباطات روستایی استان در سال گذشته ۹۰ میلیارد تومان از محل منابع طرح توسعه ارتباطات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هزینه شده است.

رشد ۱۰۰ درصدی کشته شدگان دانش آموز

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به رشد بیش از ۱۰۰ درصدی کشته شدگان دانش آموز استان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، گفت: باید با افرادی که وسایل نقلیه موتوری را در اختیار دانش آموزان فاقد گواهینامه می‌گذارند، برخورد قانونی شود. محمد علی واقعی تصریح کرد: متأسفانه در نخستین روزهای سال جدید شمسی بیش از ۵ دانش آموز بر اثر سانحه دلخراش رانندگی از دست داده ایم که در اغلب موارد دانش آموز نوجوان ما راکب و یا ترک نشین بوده است. وی بیان کرد: متأسفانه در طول سال ۹۹ تعداد ۹ دانش آموز و یک معلم در سوانح مختلف رانندگی کشته شده‌اند. مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان این که آمار فوتی ها بر اثر کرونا در ۱۷ روز نخست سال ۱۴۰۰ بسیار کمتر از آمار تلفات دانش آموزی در سوانح مختلف است، اظهار کرد: از اسفند ماه سال  گذشته تا کنون بیش از ۱۲دانش آموز در دوره های مختلف تحصیل فوت کرده‌اند.

ایجاد ۸۳۱ مورد فرصت شغلی بخش تعاون

سرپرست مدیریت تعاون اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه ۸۳۱ فرصت شغلی جدید با راه اندازی تعاونی‌های جدید استان در سال گذشته ایجاد شد، گفت:  این تعداد اشتغال با تشکیل ۵۲ شرکت تعاونی در سال گذشته ایجاد شد.علیرضا رزم افزود : این تعاونی‌ها در گرایش‌های تامین نیاز صنفی، تولیدی توزیعی، خدمات، معدنی و کشاورزی تشکیل شد. به گفته وی هم اکنون ۹۴۸ شرکت تعاونی فعال با ۷۰۸ هزار و ۷۸ عضو و ۹ هزار و ۱۲ فرصت شغلی در استان فعالیت می‌کنند. سرپرست مدیریت تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه پارسال ۶۰۰ مورد نظارت عمومی بر تعاونی‌ها انجام شده است، گفت: در این رابطه ۲۰ مورد شکایات تعاونی‌ها رسیدگی شده و تعداد ۵ شرکت تعاونی و اتحادیه توسط موسسات رسمی حسابداری مورد حسابرسی قانونی قرار گرفتند.

نماینده ولی فقیه در استان: فضای مجازی رها شده است


نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با گلایه از رها شدن فضای مجازی، گفت:باید خانواده ها بیش از آنچه که خود را مسئول آب و نان فرزند می دانند، مسئول فرهنگ و مشکلات اجتماعی آنها بدانند. حجت الاسلام عبادی افزود: هیچ کشوری فضای مجازی را از جهت منافع ملی شان آزاد نمی گذارند اما در اینجا با ورود کرونا و مجازی شدن کلاس های درس، این بستر توسط خانواده ها هم رها شده است.

افزایش ۲ برابری تولید عسل دراستان


سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: زنبورداران استان پارسال ۲۷۳ تُن و ۲۲۹ کیلوگرم عسل تولید کردند که این رقم در سال ۹۸، ۱۸۲ تُن بود. ابراهیمی افزود: عسل زرشک، عناب، آویشن، گشنیز، چهل گیاه، کلپوره، مرکبات، یونجه و گون از انواع عسل‌های تولیدی در استان هستند.


توزیع ۲۵ هزار تُن کالای اساسی و تنظیم بازار

 مدیر تعاون روستایی استان گفت: شبکه تعاون روستایی خراسان جنوبی پارسال بیش از ۲۵ هزار تُن کالای اساسی و تنظیم بازار بین روستاییان توزیع کرد. ضیائیان افزود: در راستای رفاه حال روستائیان توزیع کالا‌های تنظیم بازار شامل برنج ، روغن ، قند و شکر برای رفع دغدغه روستائیان  و کاهش معضل کمبود کالا‌های اساسی توسط تشکل‌های تعاون روستایی استان  انجام می شود.

تعطیلی تمام فعالیتهای ورزشی در شهرهای با رنگبندی قرمز کرونایی

معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان  گفت: مطابق با مصوبات جلسه ستاد مدیریت کرونا در استان، تمام اماکن، باشگاه‌ها و فعالیت‌های ورزشی در شهرهای قرمز استان از روز چهارشنبه ۱۸ فروردین ماه تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام شد.

مهلت ۱۰ روزه دستگاههای خراسان جنوبی برای پاسخ به استعلامات


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ۱۴ طرح پیشنهادی که مورد نقد و بررسی قرار گرفت، گفت: دستگاه‌ها باید ظرف ۱۰ روز کاری آینده، پاسخ استعلامات لازم برای این طرح‌ها را ارائه کرده و پاسخ استعلامات دستگاه‌ها باید زمین و احداث پروژه را دربرگیرد.

افزایش ۹۸ درصدی مصرف بنزین


مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی از افزایش ۸۹ درصدی مصرف بنزین و ۶۲ درصدی مصرف نفت گاز در نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ خبر داد. مرادی افزود: می‌توان یکی از دلایل افزایش مصرف را نسبت به مدت مشابه سال قبل عدم محدودیت تردد و در نتیجه افزایش مسافرت‌ها دانست.


کاهش ۲۶ درصدی حوادث ناشی از کار


مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه حوادث ناشی از کار پارسال در خراسان جنوبی ۲۶ درصد کاهش یافت، گفت: عمده حوادث به  معادن و کارگاه های ساختمانی اختصاص دارد. رضازاده افزود: پارسال ۴ هزار و ۳۳۳ بازرسی از کارگاه‌های استان توسط بازرسان کار در قالب بازرسی‌های ادواری و موردی انجام و در راستای پیشگیری از وقوع حوادث ، تذکرات لازم برای رفع نواقص به کارفرمایان داده شده است.

کشف ۳ دستگاه استخراج ارز دیجیتال


سرپرست پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی گفت: مأموران انتظامی اخباری مبنی بر نگهداری تعدادی دستگاه استخراج ارز دیجیتال در یکی از روستا‌های شهرستان بیرجند دریافت کردند که بلافاصله پیگیری موضوع در دستور کار مأموران پلیس قرار گرفت. سرهنگ بخشی افزود: مأموران در بازرسی و پاکسازی از این محل ۳ دستگاه استخراج ارز دیجیتال غیر مجاز به ارزش ۶۹۰ میلیون ریال کشف و یک متهم را دستگیر کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت