اخبار استانی

طرح نوروزی به نیمه رسید

۲۴۹ پرونده تخلف از آغاز اجرای طرح نظارتی ویژه نوروز ۱۴۰۰ در خراسان جنوبی تشکیل شده است. معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت استان گفت: این طرح تاکنون با ۹ هزار و ۷۱۴ بازرسی از واحد‌های صنفی گروه کالایی و خدماتی،  به نیمه راه رسید. تهوری اولویت این بازرسی‌ها را، گروه کالا‌های هدف عید نوروز شامل اقلام اساسی، آجیل، پوشاک و کفش اعلام کرد و افزود: در این بازرسی ها، ۲۴۹ پرونده تخلف به ارزش ۱۰ میلیارد و ۵۷۲ میلیون ریال تشکیل شد.

روز بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبی در شبانه روز گذشته

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شنبه اعلام کرد : موردی از فوت در بیماران کرونایی مشاهده نشد و تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی همان ۷۵۹ نفر است.در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۱ زمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شد که مجموعا ۱۷ بیمار جدید شامل ۳ بستری و  14 سرپایی شناسایی شدند. دکتر مهدی زاده افزود: در حال حاضر ۱۱۹ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲۲ نفر کرونا مثبتند.

نماینده ولی فقیه خواستار لغو طرح الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند شد

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند در نامه‌ای به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خواستار لغو طرح الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند به دانشگاه بیرجند شد.دربخشی از نامه حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی آمده است: در طی روزهای اخیر، مساله الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند به دانشگاه بیرجند با عنوان “دانشگاه بیرجند- پردیس صنعتی بیرجند” موجی از نگرانی‌ها را در این مقطع حساس به وجود آورده است. با عنایت به اینکه براساس نظر اکثریت اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی بیرجند و دیگر کارشناسان حوزه آموزش عالی و از طرفی در مقطع کنونی طرح مذکور به صورت شتابزده در حال پیگیری است و متاسفانه بدون انجام کار کارشناسی دقیق و عدم توجه به پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی، علمی و اقتصادی ناظر بر زیست بوم استان خراسان جنوبی، با شتابزدگی مبهمی طی نامه به شماره ۲۸۳۳۷۶/۲ مورخ ۰۹/۱۲/۱۳۹۹ از سوی معاون آموزشی وزارت علوم خطاب به رییس دانشگاه بیرجند، دستور الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند به دانشگاه بیرجند ابلاغ شد (پیوست شماره ۱) که با وعده معاون محترم پژوهش وزارت عتف در دانشگاه صنعتی بیرجند نیز منافات دارد. وی تصریح کرد: اینکه تنها دانشگاه صنعتی شرق کشور با قابلیت تبدیل شدن به قطب علمی و بستر برنامه‌های توسعه‌ای در شرق کشور مورد بی‌مهری مسوولان قرار گرفته و در حال الحاق و انحلال است، خسرانی بر فعالیت‌های تحقیقاتی نخبگان این دانشگاه است و با توسعه و پیشرفت متوازن عدالت آموزشی تضاد شدید دارد. انتظار است که پیش از اجرای طرح‌های راهبردی در استان‌ها که قراراست سبب فعل و انفعالات گوناگونی شود؛ اولا با پیوست‌های فرهنگی، علمی، سیاسی و پدافند غیرعامل و ثانیا با برگزاری نشست‌های علمی با صاحب نظران بومی استان باشد تا زمینه اشکالات بومی و اقتضائات منطقه‌ای به خوبی در آن لحاظ شود. امام جمعه بیرجند اظهار داشت: در حال حاضر اجرای طرح مذکور با توجه به نگرانی‌های گسترده اعضای هیات علمی و جوانان این شهر منجر به بی‌انگیزگی و دلسرد نمودن آنان شده است. در پایان از جنابعالی که بحمدالله نسبت به ظرفیت‌های والای علمی این استان مطلع هستید، انتظار داریم که دستور لغو طرح مذکور را صادر فرمایید و با تاکید بر بهره‌گیری از نظرات و پیشنهادات اعضای هیات علمی، خبرگان فرهیخته و بومی منطقه و هماهنگی و مشورت با مدیران ارشد اجرایی استان، نمایندگان مردم شریف استان در مجلس شورای اسلامی و ریاست و اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی بیرجند راهکارهای لازم برای حفظ این ظرفیت عظیم و مولد را احصا و اقدامات لازم را در جهت کارآمدسازی آموزش عالی استان خراسان جنوبی معمول فرمایید.

تسریع در روند سرمایه گذاری دستورکار ستاد توسعه خاوران

مدیرکل هماهنگی امور سرمایه گذاری واشتغال  استانداری خراسان جنوبی گفت: شناسایی و جذب سرمایه‌گذاران از اولویت‌های این استان بوده و هدف ستاد توسعه خاوران نیز تسریع در روند سرمایه‌گذاری برای افزایش رفاه مردم است. علی اکبر اکبری راد در اولین نشست ستاد توسعه شهرستان بیرجند ذیل ستاد استانی توسعه خاوران افزود: اشتغال یکی از دغدغه‌های اصلی ما در سند توسعه خاوران است که امیدواریم با شناسایی ظرفیت‌ها و جذب سرمایه‌گذار بتوانیم این هدف مهم را در استان محقق کنیم. وی گفت: مهمترین و اساسی‌ترین سندی که در استان‌ها تدوین می‌شود، به عنوان طرح آمایش سرزمینی است که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است. نگاه استاندار توسعه‌ای است و باید با تقویت و ترویج فرهنگ توسعه‌ای تلاش کنیم که به این مهم برسیم. اکبری راد افزود: شناسایی ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها از مهمترین اهدافی است که در سال‌های گذشته ظرفیت‌ها شناسایی شده و الان باید سرمایه‌گذاران را شناسایی و جذب کنیم. باید در راستای شناسایی فعالان سرمایه‌گذاری در سراسر کشور اقدام و انگیزه را برای ورود آنها به استان فراهم کنیم. وی افزود: با هدایت استاندار دبیرخانه‌ای در معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری تشکیل شده و کمیته‌های تخصصی برای ستاد راه‌اندازی شده است. ماحصل جلسات شهرستان‌ها در ستاد توسعه خاوران باید شناسایی ظرفیت‌ها به ستاد استانی و جذب سرمایه‌گذار باشد.

قیمت آجیل دندان شکن شد

رئیس اتحادیه خوار و بار بیرجند درباره ی میزان افزایش قیمت آجیل امسال گفت: قیمت آجیل مخلوط در سال گذشته بین ۴۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان بوده است.محمد شریف،  با بیان اینکه قیمت آجیل مخلوط در سال جاری به کیلویی ۸۰ تا ۱۵۰ هزار تومان افزایش داشته است، ادامه‌داد: بادام، بادام هندی، تخم کدو و مغز بادام زمینی نیز با افزایش قیمت رو به رو بوده است.یعنی قیمت ها دو برابر شده است. وی در پاسخ به این سؤال که استقبال مردم از خرید آجیل برای نوروز ۱۴۰۰ تاکنون چگونه بوده است، اعلام کرد: مردم هنوز به قطعیت نمی‌دانند نوروز امسال مهمانی و دورهمی را به واسطه شیوع کرونا خواهند داشت و یا خیر. رئیس اتحادیه خوار و بار بیرجند اظهار کرد: همین تردیدها و عدم مشخص بودن وضعیت مهمانی و دورهمی در نوروز ۱۴۰۰موجب شده که مردم هنوز اقدامی برای خرید آجیل شب عید نداشته باشند و از طرف دیگر فشارهای اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم نیز بر این موضوع تأثیر گذاشته است. شریف یادآور شد: در طول سال نیز به واسطه کاهش شب نشینی‌ها و مهمانی‌ها خرید آجیل به شدت کاهش پیدا کرد و امیدواریم با از بین رفتن ویروس کرونا دوباره در شهر و استان شاهد مهمانی‌ها و صله ارحام باشیم تا برکتی هم به سفره اصناف بیاید.

بند دره به پارک آبخیز تبدیل میشود

بند دره بیرجند با مشارکت دستگاه‌های اجرایی به پارک آبخیز تبدیل می‌شود. نصرآبادی مدیر کل منابع طبیعی خراسان جنوبی از پیگیری ایجاد پارک‌های آبخیزداری در استان خبر داد و گفت: مشارکت شهرداری بیرجند، شرکت برق، اداره کل ورزش و جوانان و اداره‌ کل حمل و نقل جاده‌ای در این منطقه باعث شده در بیرجند یک پارک آبخیزداری متفاوت در کشور داشته باشیم. او در حاشیه مراسم افتتاح اولین پارک آبخیزداری کشور که با حضور وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد افزود: با توجه به موقعیت بند دره بیرجند، این مکان در حال حاضر مانند یک پارک آبخیز است. نصرآبادی عنوان کرد: در منطقه بند دره حدود ۹ سازه آبخیزداری بزرگ و کوچک ایجاد شده است.

صدرنشینی فردوس در جذب تسهیلات کرونایی

فرماندار شهرستان فردوس گفت: فردوس جزو شهرستان‌های اول استان در جذب تسهیلات مشاغل آسیب دیده از کرونا است. حلاج مقدم ادامه داد : حدود ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان توسط بانک‌های شهرستان به متقاضیان آسیب دیده از کرونا در این شهرستان پرداخت شده است. او افزود: ۵۱ مصوبه در سفر تیم اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به فردوس برای بررسی و پرداخت تسهیلات ارائه شد که در دست بررسی است و به زودی طرح‌های مصوب برای پرداخت تسهیلات به بانک‌های شهرستان معرفی می‌شود. حلاج مقدم بیان کرد: کمیته نظارت بر طرح‌های اشتغال روستایی، تعهدات ایجاد اشتغال بنگاه‌ها را رصد کند.

نانوای متخلف در تنور جریمه

یک نانوا به دلیل عرضه خارج از شبکه آرد در خضری دشت بیاض به پرداخت ۱۶۳ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.  خزایی رئیس اداره تعزیرات حکومتی شهرستان قائنات گفت: در پی ارسال گزارش از اداره صمت شهرستان مبنی بر عرضه خارج از شبکه ۵۰ کیسه آرد یارانه‌ای و نصب نکردن نرخنامه فروش توسط یک واحد صنفی نانوایی در شهر خضری، پرونده‌ای تشکیل و در شعبه اول بدوی اداره تعزیرات حکومتی شهرستان قائنات رسیدگی شد. او افزود:  شعبه متهم را به پرداخت ۱۶۳ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم کرد.

جشنواره مطبوعات منطقه ای شرق کشور در خراسان جنوبی برگزار می شود

محمود رمضانی از برگزاری اولین جشنواره منطقه ای مطبوعات شرق کشور «یادمان پروفسور معتمدنژاد» در سال جاری خبر داد و افزود: این جشنواره با هدف افزایش سطح کیفی آثار منتشر شده در رسانه ها و ایجاد فضای رقابتی بین فعالان رسانه ای به صورت منطقه ای برگزار می شود. وی بیان کرد: این جشنواره با حضور استان های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، خراسان شمالی، کرمان و جنوب کرمان برگزار می شود.

قطار بیرجند_یونسی در کدام ایستگاه است؟

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی گفت: ۱۸۰ کیلومتر دیگر از پروژه راه آهن بیرجندیونسی هنوز باقی مانده است. داعی در تشریح آخرین وضعیت پروژه راه آهن بیرجند-یونسی گفت: این پروژه درمجموع به طول ۲۷۱ کیلومتر اجرا خواهد شد که از این میزان ۵۸ کیلومتر از سمت یونسی به بیرجند بوده و عملیات اجرایی آن در حال انجام است. او افزود: زیرسازی این پروژه به طور تقریبی تمام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت