اخبار استانی

افزایش ۱۷.۵ درصد ازدواج در خراسان جنوبی
مدیرکل ثبت احوال استان گفت: پنج هزار و ۴۷۸ واقعه ازدواج در سه فصل گذشته سال ۹۹ در استان ثبت شد . علیرضا مهرآور افزود: از این تعداد سه هزار و ۶۲۶ ازدواج شهری و هزار و ۸۵۲ ازدواج روستایی بوده است. وی با اشاره به این که در ازدواج‌های یادشده میانگین سن مردان ۲۷ و زنان ۲۲.۲ سال بوده است، افزود: در ۷۹.۷ درصد این ازدواج‌ها سن زوج بزرگ‌تر و در ۸.۹ درصد مرد کوچک‌تر بوده است.

معافیت ویژه منطقه آزاد برای سرایان و درمیان

علی اکبر اکبری راد مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان جنوبی اعلام کرد: براساس مصوبه هیئت وزیران   شهرستانهای سرایان و درمیان بعنوان مناطق غیر برخوردار ازاشتغال شناخته شدند  وی گفت به منظور تسهیل و تشویق سرمایه گذاری صنعتی و معدنی کشور، شهرستانهای درمیان و سرایان در استان خراسان جنوبی به عنوان مناطق غیربرخوردار از اشتغال تعریف شده اند. اکبری راد اظهار داشت براساس این مصوبه کلیه طرحها اعم از واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی که در این دو شهرستان از ابتدای سال ۱۳۹۹ به بهره برداری رسیده و یا مجوز تأسیس می گیرند، از مدت معافیت مالیاتی مناطق آزاد تجاری- صنعتی که در حال حاضر ۲۰ ساله است، برخوردار می شوند.  اکبری راد افزود این طرح‌ها در دو شهرستان یاد شده می توانند از امتیازات موضوع این تصویب نامه در چهارچوب جز۳ بند پ ماده ۳۲ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور برخوردار شوند وی گفت در صورت حذف این دو شهرستان از این مشمولیت در سال‌های بعد، امتیازات این جز از قانون تا پایان دوره زمانی تعیین شده (مدت بیست سال) از مبنای سال بهره برداری محاسبه شده وبرای طرحهایی که از سال ۹۹ ایجاد وراه اندازی شده اند به قوت خود باقی واجرایی هست 
نکته مهم و قابل توجه این است که چون معافیت مذکور به نرخ صفر می باشد، سه شرط داشتن مجوز فعالیت، تسلیم اظهارنامه مالیاتی و ارائه اسناد و مدارک مربوطه و فعالیت در محدوده این مناطق برای فعالان اقتصادی الزامی است؛ بنابراین فعالان محترم اقتصادی مشمول در صورت داشتن هرگونه سئوال و یا ابهام و یا کسب اطلاعات بیشتر می توانند به ادارات امور مالیاتی مربوطه مراجعه نمایند.

پول زعفران ها را دادند

مطالبات زعفران کاران خراسان جنوبی در خرید حمایتی زعفران ۱۰۰ درصد پرداخت شد.مدیر تعاون روستایی استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: مجموع مطالبات زعفران کاران استان به مَبلغ ۴۵۵ میلیارد ریال پرداخت شده است.ضیائیان احمدی از افزایش ۷۰ درصدی خرید حمایتی زعفران در سال جاری در مقایسه با پارسال خبر داد و گفت: امسال ۳ تن و ۹۳۸ کیلوگرم زعفران از کشاورزان استان خریداری شد که این رقم پارسال دو هزار و ۵۱۲ کیلوگرم بوده است. به گفته وی زعفران براساس ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی در نوع زعفران نگین ۱۳۰ میلیون ریال و زعفران پوشال مرغوب ۱۱۰ میلیون ریال خریداری شد.

تکمیل هوشمندسازی چاههای کشاورزی تا پایان بهار ۱۴۰۰ 

صد درصد چاه های کشاورزی خراسان جنوبی تا پایان بهار ۱۴۰۰ به کنتور هوشمند مجهز می شوند. معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با اشاره به مصرف ۹۰ درصدی آب در بخش کشاورزی گفت: تا سال گذشته در یک بازه نه ساله، برای نصب کنتور هوشمند حدود ۹۰ درصد چاه های کشاورزی استان اقدام شد.  وی با بیان اینکه فقط ۳۰ درصد طبس و بخشی از نهبندان در بحث کنتور هوشمند باقی مانده اند گفت: امیدواریم تا پایان بهار ۱۴۰۰ صد درصد چاه های کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز شوند.

ابتلای ۴۳ مورد جدید به کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از شناسایی۴۳ مورد جدید مبتلا به کرونا در استان خبر داد و گفت: واکسیناسیون نباید موجب سهل انگاری مردم شود.محمد دهقانی فیروزآبادی بیان کرد: تاکنون ۴۱ هزار و ۵۲۹ آزمایش از بیماران مشکوک به کرونا اخذ شده که تست ۱۵ هزار و ۷۸۵ نفر مثبت و ۲۵ هزار و ۷۴۴ نفر منفی بوده است. وی از انجام ۱۷۷ آزمایش جدید کرونا در شبانه روز گذشته خبر داد و گفت: بر اساس این آزمایش‌ها ۴۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شده است.

تذکر قضایی برای انتقال صنوف آلاینده 

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی در شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: انتقال صنوف آلاینده یکی از نیازهای اصلی شهر بیرجند است چرا که برای مردم و ساکنین محلات ایجاد مزاحمت می‌کند.ابراهیم حمیدی، با اشاره به اینکه بهترین راه رفع مشکل، انتقال صنوف آلاینده است، بیان‌کرد: برای انتقال صنوف آلاینده به سایت اصلی آن باید برنامه زمان‌بندی داشته باشیم و اینگونه نباشد که در پایان سال ۱۴۰۰ هم دور یک میز بنشینیم و از این مشکل شهر سخن بگوییم. وی ادامه‌داد: البته زیرساخت‌های خدمت‌رسانی در سایت صنوف آلاینده باید فراهم باشد، چرا که طبیعی است در غیر این صورت هیچ کاسب کاری حاضر به انتقال محل کار خود به سایت نمی‌شود. وی با اشاره به ضرورت برگزاری جلسه‌ای با شرکت‌های خدمات‌رسان برای تکمیل زیرساخت‌های سایت صنوف آلاینده گفت: باید شرایطی را به سمتی پیش ببریم که تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۰ این مسئله رفع شود. وی با اشاره به موضوع چهارشنبه آخر سال اظهار کرد: باید مراقبت باشیم در شرایط شیوع کرونا به واسطه تجمع در این شب زمینه انتقال ویروس کرونا به وجود نیاید و از طرف دیگر با آتش بازی‌های غیر اصولی جوانان و نوجوانان ما دچار آسیب جسمی نشوند. وی بیان‌کرد: مسائل مرتبط با چهارشنبه آخر سال تنها یکی از دغدغه‌های ما در ماه پایانی سال است و علاوه بر آن در حوزه گران فروشی، تصادفات بین جاده‌ای در سفرهای نوروزی و سرقت از منازل به واسطه خلوتی شهرها از دیگر نگرانی‌ها در ایام نوروز است. رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به ضرورت تشدید نظارت‌ها در راستای جلوگیری از گران فروشی، اظهار کرد: هدف از نظارت‌ها تسهیل دسترسی مردم به ارزاق عمومی و کالاهای اساسی و پیشگیری از گران فروشی است. وی در زمینه موضوع فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مسائل مطرح شده در رابطه با آن اظهار کرد: اصل فروشگاه‌های زنجیره‌ای در توزیع کالاهای اساسی و سهولت دسترسی مردم به نیازمندی هایشان بسیار خوب است ولی باید حواشی آن مثل تخفیف‌های غیر واقعی، جانمایی نامناسب و…حل شود. رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به انتقاد برخی از کسبه و اصناف از ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیان‌کرد: این انتقاد پذیرفتنی نیست چرا که اصل در بازار رقابت است و نمی‌توان به واسطه اعتراض اصناف فروشگاه‌های زنجیره‌ای را تعطیل کرد. سردار ناصر فرشید فرمانده انتظامی خراسان‌جنوبی بر برخورد قاطع با فروشندگان و توزیع کنندگان مواد محترقه غیرمجاز تأکید کرد.وی با اشاره به حوادث چهارشنبه آخر سال اظهار کرد: فراخوان برای تجمع مردم در فضای مجازی و انجام رفتارهای هنجارشکن توسط پلیس فتا رصد می‌شود.

استاندار: با ادغام دانشگاه‌های استان مخالفیم

ملانوری استاندار خراسان جنوبی گفت: فارغ از مباحث کارشناسی و جدای از این که ادغام دانشگاه‌ها می‌تواند برای استان مفید باشد یا نه، شرایط فعلی را فرصت مناسبی برای این اقدام نمی‌دانم.او افزود: ما مخالفت خود با این اقدام را به طور رسمی اعلام می‌کنیم، دانشگاه و معاونت سیاسی استانداری را هم مکلف کرده ایم که این موضوع را پیگیری کنند.ملانوری با تأکید دوباره بر مخالفت خود با این تصمیم، بیان کرد: ما اجازه نمی‌دهیم در شرایط فعلی این اقدام صورت بگیرد.استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: از جامعه دانشگاهی هم خواسته ایم درباره این مسئله به جمع بندی برسند و سپس آن چه به نفع توسعه استان است، انجام خواهد شد.او از تصمیم وزارت علوم برای ادغام دانشگاه قاین در چند ماه قبل و دانشگاه صنعتی در حال حاضر گفت و ادامه داد: همان چند ماه قبل و با پیش آمدن موضوع ادغام دانشگاه قاین در جلسه شورای فرهنگ عمومی اعلام کردیم که این کار بدون هماهنگی انجام شده و به صلاح استان نیست.

کرونا در استان فامیلی شد

مدیر کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا خراسان جنوبی گفت: طبق آخرین آمار، انتقال خانوادگی کرونا افزایش داشته که نشانگر برگزاری نشست‌ها و دورهمی‌های خانوادگی و عادی‌انگاری در این حوزه است. ناصر نبی‌زاده در پنجاه و هشتمین نشست کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات شورای اطلاع‌رسانی استان و کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا به رنگ‌بندی جدید شهرهای استان و کاهش تعداد شهرها با وضعیت آبی (کم خطر) اشاره کرد و افزود: افزایش سطح حساسیت مردم و پرهیز از عادی‌انگاری با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات نوروز ضروری است و در این ایام اصناف از ارائه خدمات به مشتریان بدون ماسک خودداری کنند. وی با برشمردن موارد مطرح شده در نشست اخیر ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: شناسایی به موقع بیماران کرونای جهش یافته، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و پرهیز از عادی‌انگاری، مجدد در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت. نبی زاده به نفوذ بالا و دامنه بیشتر همه‌گیری کرونای جهش یافته اشاره کرد.

مجوز مرکز آموزش مهارتی علوم‌ پزشکی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی صادر شد

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی از اخذ مجوز مرکز آموزش مهارتی و حرفه‌ای جهاددانشگاهی استان از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد. به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، جلال الدین صادقی با اشاره به اخذ مجوز مرکز آموزش مهارتی و حرفه‌ای جهاددانشگاهی خراسان جنوبی از سوی وزارت بهداشت گفت: این مرکز جهت برگزاری دوره‌های آموزشی مهارتی پزشکی در استان برای جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی صادر شده است.وی با اشاره به اینکه مرکز آموزش مهارتی و حرفه ای با هدف سامان دهی آموزش های مهارتی و حرفه ای نظام سلامت در استان، استفاده از ظرفیت های موجود در کشور برای تربیت نیروی انسانی ماهر در حوزه سلامت، راه اندازی شد، بیان کرد:  ارتقای کیفیت آموزش های مهارتی حرفه ای و استفاده از ظرفیت اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی پس از کسب مجوز از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دیگر اهداف راه اندازی این مرکز است.رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: دوره‌های آموزشی در این مرکز بر مبنای استانداردها و قوانین آموزشی مرکز ملی آموزش های مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی برگزار و منجر به کسب یا ارتقاء مهارت حرفه‌ای مهارت‌آموز و همچنین سبب افزایش توانمندی شغلی فرد در حوزه پزشکی از طریق افزایش مهارت‌های مرتبط با حرفه می‌شود.صادقی با تأکید بر اینکه از مهمترین اهداف این مرکز و اولویت های آن حل مشکلات و نیازهای جامعه است، یادآور شد: در مرکز آموزش مهارتی و حرفه‌ای جهاددانشگاهی متقاضیان با سطوح تحصیلاتی دیپلم تا دکتری می توانند به تناسب در دوره های مهارتی و حرفه ای پزشکی شرکت کنند.

دانش آموختگی اولین گروه دانشجویان افغانستانی در بیرجند

۱۵ دانشجوی افغانستانی در رشته های مختلف در مقطع کارشناسی تحصیل می کردند طی مراسمی با حضور نماینده ولی فقیه در استان ، دانش آموختگی خود را جشن گرفتند. حجت الاسلام والمسلمین عبادی نماینده ولی فقیه در استان در این مراسم با بیان اینکه امروز ایران اسلامی از جایگاه علمی بالایی در جهان برخوردار است گفت: این فرصت طلایی است و ما انتظار داریم شرایطی در کشورهای اسلامی فراهم شود تا از استعدادهای جوانان به ویزه در کشور افغانستان به خوبی استفاده شود . هاشمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی هم گفت : هم اکنون ۲۵۰ دانشجوی خارجی درمقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته های حقوق، رواشناسی، مهندسی عمران و معماری، بهداشت و پرستاری این دانشگاه درس می خوانند.

در گذشت مادر شهید غلامحسن حاجی زاده در شهرستان قاین

مادر شهید غلامحسن حاجی زاده در شهرستان قاین به فرزند شهیدش پیوست.  حاجیه خانم طاهره وقاری مادر شهید گرانقدر غلامحسن حاجی زاده نوغاب درسن ۸۲ سالگی براثر کهولت سن دارفانی را وداع و به فرزند شهیدش پیوست. پیکر این مرحومه امروز در روستای نوغاب حاجی آباد تشییع و در جوار فرزند شهیدش به خاک سپرده خواهد شد.

تجلیل از برگزیدگان جشنواره ملی ایده پردازی تعلیم و تربیت در دوران کرونا

در مراسمی از برگزیدگان جشنواره ملی ایده پردازی تعلیم و تربیت در دوران کرونا تجلیل شد.این جشنواره شهریور با هدف ارائه راه کار‌های مناسب در دوران کرونا برای موضوعات متعدد آموزشی که در آموزش و پرورش برگزار شد.رئیس دانشگاه فرهنگیان استان گفت: ۴۰۰ اثر در مرحله استانی این جشنواره بررسی و ۳۲ اثر به مرحله کشور ارسال شد. مهدی زاده افزود: در ارزیابی‌های کشوری یک برگزیده رتبه اول و در بخش شکاف آموزشی نیز یک رتبه سوم داشتیم.

تخصیص ۴۶ درصدی اعتبارات ورزش خوسف

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان خوسف گفت: در سالجاری حدود ده درصد اعتبارات شهرستان خوسف به حوزه ورزش و جوانان تخصی پیدا کرده است که در راستای اجرای پروژه های عمرانی شهرستان هزینه شده است.فاطمه چهکندی نژاد  با بیان اینکه در سالجاری از میزان ۲۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته برای حوزه ورزش میزان ۱۳ میلیارد و ۶۶۴ میلیون ریال معادن ۴۶ درصد اعتبارات تخصیص پیدا کرده است.وی ادامه داد:اعتبار تخصیصی از محل های تملک دارایی های سرمایه ای، ۰.۲۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده، سه درصد درآمد نفت، تملک دارایی های سرمایه ای، قانون استفاده متوزن از امکانات و کمک به توسعه زیربناهای روستایی بوده است.

افتتاح گروه خط گرم فرمان از راه نزدیک درمیان

با افتتاح گروه خط گرم فرمان از اه نزدیک درمیان ، ۸ شهرستان خراسان جنوبی به این تجهیزات مجهز شد.مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گفت: برای خرید تجهیزات گروه خط گرم فرمان از راه نزدیک شهرستان درمیان بیش از ۳ میلیارد تومان از محل اعتبارات داخلی این شرکت سرمایه گذاری شده است.  دادگر افزود : گروه خط گرم فرمان از راه نزدیک به بالابر مخصوص خط گرم، تجهیزات و لوازم کار بر روی خط گرم برقدار مجهز شده است.وی کاهش میزان انرژی توزیع نشده (نرخ خاموشی)، افزایش رضایتمندی مشترکان، بهره وری وایمنی هر چه بیشتر پرسنل اجرایی و کمک به اقتصاد ملی و تولید صنایع با حفظ پایداری شبکه‌های برق را از جمله مزایای بهره برداری از این طرح عنوان کرد.

هزینهکرد ۲۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان برای توسعه درمیان

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد مستضعفان در شهرستان درمیان گفت: بنیاد مستضعفان امسال ۲۰ میلیارد تومان برای رفع محرومیت و ارتقای زیرساخت‌های این شهرستان مرزی هزینه کرده است. حجت الاسلام سعید پورمهدوی افزود: این نهاد در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، عمرانی و سلامت در شهرستان درمیان در حال فعالیت و محرومیت‌زدایی است. وی با تاکید بر اینکه نگاه ما در شهرستان درمیان تک بعدی نیست و با نگاه همه جانبه در حال فعالیت هستیم گفت: بنیاد مستضعفان در زمینه ارتقای زیرساخت‌ها و توسعه این شهرستان با اکثر دستگاه‌های اجرایی مشارکت دارد.

پیگیر تامین سهمیه ی علوفه عشایر نهبندان هستیم

فرماندار نهبندان در بازدید از مناطق عشایری این شهرستان گفت: با توجه به اینکه در سفر رئیس سازمان امور عشایری کشور سهمیه علوفه یارانه ای ۵۰۰ تنی برای مناطق عشایری در نظر گرفته شده ،  در صورت تحقق ،هر چه زودتر این علوفعه را در اختیار عشایر قرار خواهیم داد. مجید بیکی افزود: با توجه به بازدید انجام شده از مدرسه نیمه ساخته روستای چاه شولک حتما پیگیری هایی در جهت به سرانجام رساندن آن انجام خواهیم داد.  وی با توجه به اینکه ۲۸۷ نقطه روستایی و عشایری در شهرستان وجود دارد ادامه داد :سطح پراکندگی در شهرستان زیاد است و می طلبد که مدیران شهرستان با برنامه ریزی و هماهنگی بیشتری به مشکلات آنان رسیدگی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


معاون عمرانی استاندار گفت: اجرای هیچ یک از قطعات راه آهن استان نباید معطل بماند

بیشتر

امین جم – جلسه گرامیداشت هفته کار و گارکر و تجلیل از کارگران نمونه زنجیره

بیشتر

بهروزی فر – شمارش معکوس لحظه های برزخی دو کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت