اخبار استانی

رئیس دادگستری: خراسان جنوبی کمترین آمار حوادث اخیر را دارد

ایرنا – رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: از نظر شرکت در اغتشاشات، تخریب، تحریق و ایجاد ضرب و جرح در قضایا و حوادث اخیر، کمترین آمار را در سطح کشور داریم و جزء استان‌های بی‌حاشیه و بدون مشکل هستیم. حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد اظهار داشت: بابت این همدلی و همبستگی مردم خوب، فهیم، بصیر و باتقوای استان لازم است، تقدیر و تشکر کنیم و خداوند متعال را شاکر باشیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا برای برخی از کانال‌های فضای مجازی در استان که سوء‌استفاده‌هایی کردند، برنامه‌ای دارید؟ اظهار داشت: قطعا افرادی که یکسری مطالب را در فضای مجازی منتشر کردند تا به اغتشاشات کمک کنند، به دستگاه قضایی دعوت می‌شوند و ارشادات لازم صورت می‌گیرد. رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: اگر این افراد توجیه شدند و از ادامه اقدامات مخرب و سوء خود صرف‌نظر کردند، یقینا ما هم با نگاه اغماض از محکومیت و مجازات آنها صرف‌نظر می‌کنیم ولی اگر بخواهند کارشان را ادامه دهند یا اصرار بر این اقدام از آنها دیده شود، پرونده قضایی تشکیل می‌شود و برخورد قضایی مناسب را هم به دنبال خواهد داشت.

کنسلی چهار پرواز فرودگاه بیرجند در طول یک ماه

مهر- مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی گفت: چهار پرواز فرودگاه بیرجند از ابتدای مهرماه تاکنون کنسل شده است. عظیم طهماسبی اظهار کرد: کنسلی پروازهای فرودگاه بیرجند به علت مشکلات ناوگان هوایی از جمله مواردی است که همواره مورد گلایه مردم بوده است. وی ادامه داد: پروازهای کنسل شده مربوط به روزهای سوم، پنجم، سیزدهم و بیست و چهارم مهرماه سال جاری بوده است. وی ادامه‌داد: دیروز نیز یکی از پروازهای فرودگاه بیرجند به مقصد بیرجند- تهران- بیرجند باطل شده است که این موارد مشکلات عدیده‌ای برای مردم خراسان جنوبی ایجاد کرده است.

در شرایط اضطراری، همه امکانات دستگاه های اجرایی باید در اختیار ستاد بحران استان قرار گیرد

اصغری- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: در شرایط اضطراری، همه امکانات دستگاه های اجرایی باید در اختیار ستاد بحران استان قرار گیرد. به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ علیرضا عباس زاده در جلسه ستاد پیگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که با حضور وبیناری فرمانداران شهرستان ها همراه بود ، خاطرنشان کرد: امکانات مدیریت بحران دستگاه‌ها متعلق به همه استان است و برای شرایط بحران باید آماده خدمت باشد.
وی به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور و هیئت دولت به استان اشاره و تصریح کرد: اعضا پروژه های مورد نیاز بخش مدیریت بحران را احصا نماینده تا در راستای تقویت بنیه حوزه بحرانی استان در صورت امکان در قالب پیشنهادات دور دوم سفر مد نظر قرار گیرد. معاون استاندار ادامه داد: اعتبارات حوزه بحران استان مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان می باشد که ۵۰ درصد آن تخصیص یافته و لازم است در بحث پیشگیری و خسارت در بین دستگاه های اجرایی جهت پروژه های زیرساختی هزینه گردد. عباس زاده اظهار داشت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران و در راستای کمک به بازسازی واحدهای خسارت دیده از سیل ۱۴۰۰ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به واحدهای مسکونی روستایی صد میلیون تومان وام ۴ درصد به همراه ۳۰ میلیون تومان بلاعوض پرداخت می کند. وی تصریح نمود: بر اساس گزارش بنیاد مسکن مبلغ بلاعوض موجود است اما تسهیلات صد میلیونی به جز بانک صادرات هنوز به سایر بانک ها ابلاغ نگردیده که لازم است پیگیری لازم در این خصوص صورت گیرد. معاون استاندار خاطرنشان کرد: در راستای جبران خسارات وارده به لوازم منزل نیز مبلغ ۱۵ میلیون تومان به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ابلاغ شده تا با معرفی بنیاد مسکن به افراد واجد شرایط پرداخت شود. به گفته وی؛ در همین راستا ۴۵ میلیون تومان کمک بلاعوض به ۳۶ واحد خسارت دیده تخصیص یافته است.

شناسایی ۴ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی

در شبانه روز گذشته ۴ بیمار کرونا مثبت در خراسان جنوبی شناسایی شد. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: در شبانه روز گذشته از ۵۴ آزمایش مولکولی و سریع انجام شده ۴ مورد مثبت کرونا شناسایی شد که ۲ مورد مربوط به شهرستان بیرجند، یک نفر شهرستان سربیشه و یک نفر هم مربوط به شهرستان نهبندان است. شریف زاده افزود: هم اکنون ۲۸ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری اند که ۹ بیمار آن کرونا مثبتند.

خراسان جنوبی پرچمدار زعفران کشور در سکوت

تسنیم- عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران ایران با بیان اینکه خراسان جنوبی چندین قرن پرچمدار زعفران کشور بود، گفت: در حال حاضر صدای ضعیف تولید زعفران در خراسان جنوبی شنیده می‌شود.
علی حسینی اظهار داشت: روزگاری استان خراسان جنوبی تنها تولید کننده زعفران کشور بود، اما متاسفانه ما نتوانستیم این جایگاه را حفظ کنیم. وی تصریح کرد: در بحث عملکردهای زعفران در دهه ۵۰ در هر هکتار حدود ۶ کیلو زعفران تولید می‌کردیم، اما در حال حاضر عملکرد نصف شده است و در هر هکتار ۳ کیلو زعفران تولید می‌شود که این نشان دهنده آن است که در بحث تولید بسیار کم کاری شده است. وی خاطرنشان کرد: زمانی ما میدان‌دار تولیدکننده زعفران در کشور بودیم، اما نتوانستیم از این رکورد به خوبی استفاده کنیم و جایگاه خود را ترقی دهیم. عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران یادآور شد: گروه در بحث زعفران چندین گام از محصول زرشک بالاتر هستیم و در دنیا خریداران عمده داریم و بهترین تولیدکننده هستیم، اما باز هم باید در این راستا بیشتر کار شود. حسینی اظهار داشت: در بحث زعفران در استان ضعف وجود دارد و تلاش و تکاپو در سایر استان‌ها بیشتر از خراسان جنوبی است و صدای ضعیف زعفران در استان به گوش می‌رسد. وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی چندین قرن پرچمدار زعفران کشور بود و امروز به نحو شایسته‌ای حمایت نمی‌شود، افزود: باید در حوزه تولید و صادرات زعفران هوشمندانه‌تر عمل کنیم و ضعف مدیریت تولید را برطرف کنیم.

پست خراسان جنوبی رتبه اول کشوری رشد درآمدی را کسب کرد
ایرنا- مدیرکل پست خراسان جنوبی گفت: اداره‌ کل پست استان در مهر ماه جاری با رشد ۶.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رتبه اول رشد درآمدی را در کشور کسب کرده است. حسین ظهوری در بازدید استاندار خراسان جنوبی از اداره‌ کل پست استان که به مناسبت هفته پست انجام شد افزود: ۱۱۸ نفر در مجموعه اداره‌ کل پست خراسان جنوبی فعالیت دارند و خدمات به مردم در دور دسترس‌ترین نقاط مرزی و روستایی توسط این مجموعه انجام می‌شود.
وی از فعالیت ۱۴ اداره و نمایندگی پست و ۷۴ دفتر پیشخوان شهری و سه دفتر پیشخوان روستایی در این استان خبر داد و گفت: ۷۴ نمایندگی قبول و توزیع شهری و ۱۷۶ نمایندگی قبول و توزیع روستایی در خراسان جنوبی فعال است.
مدیرکل پست خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در ۶ ماه اول امسال ۶۰۹ هزار و ۵۷ مرسوله از استان صادر و ۹۵۸ هزار و ۸۸۱ مرسوله وارد شده است افزود: خریدهای اینترنتی وارده به استان نیز ۴۸ هزار و ۶۷۳ مرسوله و خریدهای اینترنتی صادره هفت هزار و ۴۳ مورد بوده است. وی از رشد ۲۶ درصدی هزینه‌ای اداره کل پست خراسان جنوبی در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: ضریب تعادل این مجموعه ۷۱ درصد بوده است. ظهوری به فعالیت ۵۰ فروشگاه اینترنتی در استان اشاره کرد و گفت: در این مدت ۴۳ هزار و ۸۱۹ گذرنامه توزیع و ۲ هزار و ۷۷۸ پلاک تلفیقی منازل نصب شده است.
وی تقویت زیرساخت‌های پستی را از نیازهای این استان ذکر کرد و افزود: احداث ساختمان پست زیرکوه، توسعه فضای تجهیز و مبادلات مرکز، کمبود خودرو و بازسازی ساختمان قدیمی و فرسوده پست شهرستان طبس نیاز به مساعدت استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در تامین اعتبارات دارد.

استاندار: ادارات با سعه صدر پاسخگوی مردم باشند

استاندار هم گفت: مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی که حجم مراجعات مردمی به آنها بیشتر است، باید با افزایش سعه صدر و طمأنینه پاسخگوی درخواست‌ها و مطالبات مردم باشند. جواد قناعت افزود: افرادی که برای انجام امور خود به اداره یا سازمانی مراجعه می‌کنند، ممکن است تحت فشارهای روانی و اقتصادی حتی درخواست‌های خارج از عرف داشته باشند و وظیفه ما این است که با حوصله برخورد کنیم. وی گفت: این قاعده در دستگاه‌هایی مثل پست که از بیشترین حجم مراجعات برخوردار است، مشهودتر بوده و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: برخی دستگاه‌ها مانند اداره پست دارای فعالیت خاص و حساس هستند و به لحاظ نوع خدمت حتی در شرایط خاص از جمله دوران کرونا تعطیل‌بردار نبوده که قابل تقدیر است. استاندار افزود: درخواست اعتبار استانی برای اداره‌ کل پست چون بیشتر اعتبارات این مجموعه، ملی است به کار کارشناسی نیاز دارد و در دستور کار قرار می‌گیرد.

۵۳۲ معتاد متجاهر امسال در خراسان جنوبی پذیرش شدند

ایرنا – مدیرکل بهزیستی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۵۳۲ معتاد متجاهر با پذیرش در مراکز ماده ۱۵ درمان شدند یا در حال گذراندن روند درمان هستند. حسن شرفی اظهار داشت: از بین معتادان متجاهری که امسال در مراکز ماده ۱۵ پذیرش شده‌اند، ۱۰۳ نفر زن هستند. وی گفت: سال گذشته بیش از ۵۰۰ معتاد متجاهر از سوی دستگاه قضایی و قضات به بهزیستی معرفی شدند.

راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ چه شد؟

مدیرکل بهزیستی با اشاره به دستورالعمل چندجانبه راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ گفت: صدور موافقت اصولی راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ برعهده بهزیستی است، پروانه فعالیت از سوی دانشگاه علوم پزشکی صادر می‌شود و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نیز مسول تامین و تجهیز مکان است.
وی افزود: تاکنون در استان خراسان جنوبی مکانی با استانداردهای لازم از جمله داشتن ایمنی خاص معرفی نشده و مکانی که قبلا معرفی کردند نیز مورد تایید نبود. شرفی با تاکید بر اینکه در حال حاضر برای پذیرش معتادان متجاهر مشکلی نداریم تصریح کرد: زمانی راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ برای خراسان جنوبی ضروری است که مراکز ماده ۱۵ ظرفیت پذیرش نداشته باشند ولی در حال حاضر این ظرفیت برای همه شهرستان‌ها فراهم است. شرفی افزود: سرانه درمان معتاد متجاهر در ماه یک میلیون و ۵۰ هزار تومان است که براساس طول درمان تخصیص پیدا می‌کند و سرفصل اعتباری آن توسط شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تامین می‌شود.
وی گفت: براساس آمارهایی که بهزیستی از معتادان پذیرش شده ارجاع می‌دهد این سرانه در قالب اعتبار پایان سال تامین و پرداخت می‌شود. مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال ۳۰۰ میلیون تومان برای درمان معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۵ برآورد هزینه شده است اظهار داشت: تاکنون از این میزان هزینه ۸۷ میلیون تومان پرداخت شده و مابقی نیز تا پایان سال پرداخت خواهد شد.

درمان کامل اما پاک ماندن
مشروط است

شرفی گفت: درمان در مراکز ترک اعتیاد ۱۰۰ درصد انجام می‌شود اما پاک ماندن شخص به شرایط بعد از خروج بستگی دارد. مدیرکل بهزیستی در پاسخ به این پرسش که موفقیت درمان معتادان متجاهر چقدر است؟ گفت: با توجه به مصادیق تعریف شده، معتاد متجاهر شخصی است که جا و مکان نداشته، در ملاعام مواد مخدر استعلام کند و خانواده‌ای هم نداشته باشد لذا در استان به این شکل معتادی نداریم. شرفی اظهار داشت: برخی افراد به خاطر اینکه در تامین هزینه‌های ترک اعتیاد دچار مشکل هستند به شکل معتاد متجاهر معرفی می‌شوند در صورتی که اگر از طریق ماده ۱۵ اقدام کنند براساس آزمون وسع به عنوان سه دهک پایین جامعه یاری برگ گرفته و رایگان پذیرش می‌شوند. وی گفت: پذیرش از طریق ماده ۱۵ حمایت‌هایی از جمله تسهیلات اشتغال و بیمه دارد که در تکمیل روند درمان موثر است. وی با بیان اینکه به نسبت کشور در زمینه اعتیاد، استان کم‌خطر هستیم گفت: امید است با اقدامات پیشگیرانه و درمانی بتوانیم وضعیت فعلی اعتیاد را در استان سامان‌بخشی کنیم.

اعضای هیئت مدیره انجمن اقتصاد خراسان جنوبی انتخاب شدند

قاسمی- با برگزاری مجمع عمومی سالیانه انجمن اقتصاد خراسان جنوبی اعضای هیئت مدیره این انجمن در استان انتخاب و معرفی شدند. به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی، مرتضی ذاکریان مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی در مجمع عمومی عادی سالیانه انجمن اقتصاد استان اظهارکرد: موضوعات اقتصادی بیت الغزل چالش های کشور است. وی با بیان اینکه از میانگین بسیاری از کشورهای دنیا به لحاظ اقتصادی در وضعیت بهتری هستیم، عنوان کرد: طی سال های گذشته مدل هایی برای پیشبرد اهداف اقتصادی داشته ایم که در برخی موفق و در برخی دیگر ناموفق بوده ایم و این اقتصاد کشور را دچار مشکل کرده است.
وی ادامه داد: در دولت سیزدهم و با تلاش های مقام عالی وزارت اقتصاد اتفاقات خوبی در حوزه اقتصاد در حال وقوع است.
ذاکریان با بیان اینکه مقررات زدایی و تسهیل فضای کسب و کار رویکرد جدی مقام عالی وزرات اقتصاد است، عنوان کرد: باید همه انگیزه ها را برای رفع چالش ها به کار بگیریم. مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی ادامه داد: اقتصاد یک علم است و مشکلات اقتصادی نیز باید با راه حل ها و روش های علمی رفع کنیم در غیر این صورت موفق نخواهیم بود. وی با بیان اینکه وجود انجمن اقتصاد می تواند نقطه قوت برای خراسان جنوبی باشد، تصریح کرد: می توانیم در قالب این انجمن هم خوراک فکری بدهیم و هم از ظرفیت نخبگانی برای این انجمن بهره ببریم.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با اذعان به اینکه با مدیریت جهادی استاندار خراسان جنوبی فضای فعلی استان فضای کار و تلاش برای توسعه است، تاکید کرد: چتر انجمن اقتصاد استان باید گسترده تر شود و ارتباط با جامعه نخبگانی افزایش یابد. ذاکریان بر افزایش تعاملات انجمن با جامعه دانشگاهی و مراکز رشد و فناوری تاکید کرد و افزود: باید با ارائه خدمات تخصصی جریان درآمدی پایداری برای انجمن ایجاد کنیم. در پایان این جلسه با رای اعضا در اولین مجمع عادی سالیانه انجمن اقتصاد خراسان جنوبی، مرتضی ذاکریان، محمد بهروزی، محسن مودی، مهدی فاطمی وبهمن امینی به عنوان اعضای اصلی و محمد حیدری و محسن اسحاقی به عنوان اعضای علی البدل هیات مدیره این انجمن انتخاب شدند. همچنین مدیرکل امور اقتصادی و دارایی از سوی اعضای هیئت مدیره به عنوان رئیس هیئت مدیره انجمن اقتصاد استان معرفی شد.

امکان انجام آزمایش‌های زرشک در خراسان جنوبی وجود دارد

ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امروز در دانشگاه بیرجند و خراسان جنوبی امکان انجام آزمایش‌های بهداشتی مورد نیاز برای صادرات زرشک به کشورهای اروپایی وجود دارد. مهدی جعفری روز یکشنبه در همایش علمی جشنواره ملی زرشک که در چهارمین روز برگزاری این جشنواره در دانشگاه بیرجند برگزار شد افزود: آنچه دانش بومی کشاورزان زرشک‌کار را به حد اعلا می‌رساند استفاده از دانش علمی و فناوری اساتید دانشگاه است که در کنار یکدیگر می‌تواند تحول ایجاد کند. وی بر بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه فرآوری زرشک همچنین سرمایه‌گذاران این بخش از کار نخبگان علمی تاکید کرد و گفت: برای موفقیت در صادرات زرشک باید نسبت به کاهش و حذف بار میکروبی محصول اقدام شود که این کار با استفاده از دانش علمی و ایجاد بارگاه‌های بهداشتی در کنار مزارع محقق می‌شود.

صادرات زرشک با تولید مکمل های غذایی به نتیجه می رسد

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی هم در این همایش گفت: در صورت فرآوری و بازاریابی، تولید زرشک در این استان سه برابر می‌شود. محسن پویان افزود: در مورد زرشک می‌توان چند مکمل غذایی تولید کرد که امکان پیشنهاد و معرفی ایده‌ها به سرمایه‌گذاران وجود دارد.وی تصریح کرد: خام‌فروشی در تجارت جهانی منسوخ شده است بر این اساس باید بر تولید مکمل‌ها تمرکز شود. وی افزود: ایران جزو ۱۰ کشور برتر دارای جاذبه گردشگری و پنج کشور اول دارای تنوع گردشگری است که یکی از مهمترین آنها اکو توریسم یا گردشگری کشاورزی است. این پژوهشگر گیاهان دارویی تصریح کرد: در خراسان جنوبی گیاهانی خاص و درختانی کهن داریم که می‌تواند در کنار زرشک موجب رونق اکوتوریسم شود.

شرکتهای دانش بنیان در حوزه فرآوری زرشک ورود پیدا کنند

رئیس دانشگاه بیرجند هم گفت: کشت و برداشت زرشک در خراسان جنوبی بیشتر به‌صورت سنتی انجام می‌شود. احمد لامعی گیو ابراز امیدواری کرد: با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و دانش‌پژوه به حوزه زرشک شاهد اقدامات مناسب و علم‌محور در مورد این محصول راهبردی خراسان جنوبی باشیم. وی افزود: دانشگاه بیرجند تلاش می‌کند در حوزه زرشک و فرآوری آن، شعار سال یعنی اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین را محقق کند. رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به ضرورت رونق گردشگری کشاورزی در خراسان جنوبی گفت: این استان با توجه به مزارع زرشک، زعفران و گل نرگس ظرفیت خوبی در حوزه گردشگری کشاورزی دارد.
اولین جشنواره ملی زرشک روز پنجشنبه ۲۱ مهر با حضور جمعی از مسوولان کشوری و استانی در روستای هدف گردشگری افین شهرستان زیرکوه آغاز به کار کرد. ۳۸ هزار زرشک‌کار خراسان جنوبی از اواسط شهریور کار برداشت این محصول را از سطح ۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار اراضی کشاورزی آغاز کرده‌اند و تا اواخر مهر حدود ۸۵ هزار تن زرشک تر و ۲۲ هزار تن زرشک خشک را روانه بازار می‌کنند.
جشنواره ملی زرشک با شعار “زرشک خراسان جنوبی، برای همه مردم ایران” از ۲۱ تا ۲۷ مهر در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی شامل زیرکوه، قاینات، سربیشه، درمیان و بیرجند برگزار می‌شود.

برنامه‌ریزی برای فروش زرشک تازه خراسان جنوبی

مهر- دبیر کمیته تولیدکنندگان و بخش خصوصی جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی گفت: برنامه‌ریزی مناسبی برای فروش زرشک بی دانه خراسان جنوبی در نقاط مختلف کشور انجام شده است. سید حسن رضوی گفت: شرکت تشکل‌های مرتبط با تولید زرشک استان علاوه بر حضور در غرفه‌های نمایشگاه افتتاح جشنواره ملی زرشک در روستای افین، در غرفه‌های نمایشگاه‌های جشنواره زرشک در پنج شهرستان خراسان جنوبی هم شرکت می‌کنند. وی با اشاره به این که زرشک تازه خریداری شده از کشاورزان استان در میادین میوه و تره بار دیگر استان‌ها برای فروش عرضه می‌شود، بیان داشت: در ایام برگزاری جشنواره ملی زرشک در قالب غرفه‌ای در فرودگاه کاوه مرکز استان زرشک و دیگر محصولات کشاورزی استان برای فروش عرضه می‌شوند. رضوی ادامه داد: همچنین در فرودگاه بین‌المللی مهر آباد تهران هم در روزهای برگزاری جشنواره ملی زرشک، تبلیغات در خصوص محصولات مرتبط با زرشک برای آشنایی هر چه بیشتر مسافران داخل و خارج از کشور انجام می‌شود.

لزوم برگزاری برنامه های آموزشی جهت مدیریت آفات زرشک

مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه گفت: برگزاری برنامه های آموزشی و ترویجی یکی از مهم ترین راه ها در جهت مقابله با آفات و بیماری های محصول زرشک محسوب می شود چرا که بیماری هایی از جمله بیماری زنگ جارویی زرشک تا ۶۰ درصد کیفیت و ارزش محصول را کاهش می دهند. کاظم امیری اظهار داشت: در راستای جلوگیری از توسعه این بیماری در سال گذشته به میزان ۵۰۰ هکتار توسط مدیریت جهاد کشاورزی به صورت شیمیایی و مکانیکی مقابله شده است. امیری بیان کرد: در صورت عدم مقابله به موقع با این بیماری، بیماری مذکور همگیر شده و اقتصاد منطقه را دچار مشکل خواهد کرد و از جمله آفات محصول زرشک می توان به شته زرشک، برخوار زرشک و زنبور سرشاخه خوار زرشک اشاره کرد و در باغ های آلوده در صورت عدم رسیدگی به موقع به آفت شته زرشک با ۳۰ درصد افت محصول روبه رو خواهیم شد.

زنان روستایی می‌توانند منشأ
تجارت الکترونیک باشند

ایسنا- مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اکنون زیرساخت‌ها و امکانات فناوری در بیشتر روستاها جریان دارد، گفت: باتوجه به صنایع دستی تولیدی زنان روستایی، کسب و کار تجارت الکترونیک می‌تواند به خانه زنان روستایی نیز برسد. فرشته اسدزاده در جلسه روز جهانی زن روستایی که در حاشیه جشنواره ملی زرشک برگزار شد، گفت: دنیای امروز دنیای فناوری است؛ امروز زیرساخت‌ها و امکانات فناوری در بیشتر روستاها جریان دارد، هر چند که هنوز ضعف‌هایی وجود دارد که باید برطرف شود اما کسب و کار تجارت الکترونیک می‌تواند به خانه زنان روستایی نیز برسد.

گردشگران به قائنات آمدند

جشنواره ملی زرشک سبب شده است تا گردشگرانی از داخل و خارج کشور به خراسان جنوبی بیایند و این موضوع در معرفی زرشک به کشور و جهان موثر است. یکی از گردشگران حاضر در منطقه قائنات گفت: از زنجان به این منطقه آمده و برای اولین بار است که زرشک را می‌بیند. عباس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز گفت: استان آماده پذیرش سرمایه گذاران در حوزه کشاورزی است. او تصریح کرد: امیدواریم با برگزاری جشنواره بتوانیم ارزش کشاورزی خراسان جنوبی را احیا کنیم.

۳۰ مهر، آخرین مهلت ثبت اطلاعات آموزشگاه‌های آزاد هنری در سامانه

معاون امور هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه این۳۰ مهر، آخرین مهلت ثبت اطلاعات آموزشگاه‌های آزاد هنری در سامانه مهلت قابل تمدید نیست گفت: آموزشگاه‌های آزاد هنری دارای مجوز باید اطلاعات خود را در سامانه آموزشگاه‌ها به نشانی sso.farhang.gov.ir ثبت کنند در غیر این صورت قوانین مربوط به آموزشگاه های فاقد مجوز در خصوص آنها اجرا می شود. زمزم افزود: ثبت عملکرد فصلی آموزشگاه‌ها و معرفی مکان آموزشگاه‌ها برای برای افرادی که در گذشته موافقت اصولی تاسیس آموزشگاه را دریافت کرده اند نیز تنها تا پایان مهر امکان پذیر است.

اجرای ۲۰ عنوان برنامه فرهنگی و هنری در خراسان جنوبی

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی از اجرای ۲۰ عنوان برنامه فرهنگی و هنری در استان در هفته وحدت خبر داد. کریمیان افزود: یکی از برنامه‌ها رونمایی و اجرای سرود بین المللی نور رحمت بود که به همت گروه سرود ابناءالاحرار تهیه شد و برای زائران پاکستانی به منظور ترویج وحدت و همدلی در مواکب میقات الرضا خراسان جنوبی اجرا شد. کریمیان با اشاره به رونمایی از کتاب نسیم‌های آسمانی عنوان کرد: کتاب نسیم‌های آسمانی اثر حجت الاسلام سیدحامد رضازاده از شاعران آیینی خراسان جنوبی است که با حضور جمعی از مسئولین و مدیران استانی رونمایی شد. رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی ادامه داد: این کتاب شامل منظومه‌های عرفانی و منظومه مثنوی ترجمه دعای کمیل، مناجات شعبانیه، دعای ندبه و زیارت آل یاسین است. او بیان کرد: از جمله دیگر برنامه‌های هفته وحدت می‌توان به برگزاری شب شعر، نمایشگاه پوستر وحدت، تولید و پخش کلیپ‌های شعرخوانی در فضای مجازی و اجرای سرود و پخش مستند حسین (ع) در مکتب اهل سنت اشاره کرد که از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد. کریمیان گفت: طی هفته وحدت نماهنگ حضرت خاتم (ص) که به همت حوزه هنری استان تهیه شده در فضای مجازی پخش شد.

۲ هزار انجمن، یاری رسان مدارس

رئیس اداره انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ۲ هزار انجمن اولیاء و مربیان در مدارس استان فعالیت می‌کنند. رضوی گفت: هفته پیوند اولیاء و مربیان از دیروز آغاز و تا ۳۰ مهر ادامه دارد. او با اشاره به اینکه در سطح استان حدود ۲ هزار انجمن مدرسه وجود دارد، افزود: در این هفته برنامه‌های متنوعی با هدف همراهی اولیاء با مدارس در سطح استان اجرا می‌شود. رضوی اظهار کرد: جلسه آشنایی اولیاء با فرزندان، رسانه‌ها و مراقبت در پسا کرونا، افتتاح اتاق گفت و گوی اولیاء با فرزندان، برگزاری نمایشگاه غذای سالم، حضور مدرسین آموزش خانواده در برنامه‌های صدا و سیما، برگزاری دوره‌های ضمن خدمت برای همکاران و معرفی مدارس به عنوان کانون تربیتی محله از جمله برنامه‌های شاخص استان در این هفته است.

دستگیری متخلفان شکار یک راس کل وحشی درشهرستان زیرکوه

رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان زیرکوه گفت: ماموران در منطقه حفاظت شده شاسکوه موفق به دستگیری دو نفر متخلف شکار وصید شدند.. امیر صادقی گفت: از متخلفان لاشه یک راس کل وحشی، یک قبضه سلاح ساچمه زنی و یک دستگاه دوربین چشمی کشف و ضبط شد.

قیمت پایه زعفران هر گرم ۴۱ هزار و ۳۵۰ تومان
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه قیمت پایه زعفران نگین صادراتی هر گرم ۴۱ هزار و ۳۵۰ تومان است گفت: این قیمت در سال گذشته ۳۳ هزار تومان بوده که ۲۵ درصد افزایش قیمت دارد. شایسته افزود : امسال پیش بینی می‌شود ۳۰ تن زعفران خشک در خراسان جنوبی تولید شود. وی گفت: قیمت خرید حمایتی زعفران تولیدی کشاورزان امسال نوع نگین صادراتی به ازای هر کیلوگرم ۴۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان تعیین شده است. وی گفت: این قیمت به عنوان قیمت پایه زعفران نگین صادراتی است. مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: هم اکنون در خراسان جنوبی ۴۲ واحد بسته بندی زعفران با ظرفیت ۹۳.۸ دهم تن و ۶ واحد فرآوری زعفران با ظرفیت ۳ هزار و ۱۱۰ تن وجود دارد. شایسته افزود : برداشت زعفران در خراسان جنوبی از اواخر مهرماه شروع می شود و تا اوایل آذر ادامه دارد. وی گفت: سطح زیرکشت زعفران در خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۱۵۲ هکتار است.مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: سال گذشته ۳۴ تن زعفران خشک در خراسان جنوبی تولید شد که امسال به علت کاهش بارندگی و گرمای زودهنگام تابستان، پیش بینی می شود تولید زعفران ۱۵ درصد کاهش داشته باشد. شایسته گفت: بیشترین سطح زیر کشت زعفران استان مربوط به شهرستان قائنات با ۵ هزار و ۲۶۰ هکتار است.

رئیس اداره دارو و درمان دامپزشکی خراسان جنوبی مطرح کرد:
ارائه مجوز برای ۳ کارخانه تولید افزودنی‌های خوراک دام و طیور
ایسنا- رئیس اداره دارو و درمان دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر چندین شرکت در سطح استان برای تولید افزودنی‌های خوراک دام و طیور و آبزیان پیگیری‌های لازم را برای اخذ پروانه‌ها انجام داده‌اند که تاکنون برای سه کارخانه مجوزهای لازم برای تولید این محصولات صادر شده است.
مریم صباغ زاده، به رسانه‌های گروهی گفت: استان خراسان جنوبی دارای معادن غنی مواد معدنی و بنتونیت بوده و با عنایت به این توان بالقوه و صادرات برخی افزودنی‌های خوراک دام و طیور و آبزیان، در صورت تولید این محصولات در استان علاوه بر این که بر اقتصاد استان تاثیر مثبتی خواهد گذاشت، نقش بسزایی نیز در راستای بهبود اقتصاد کشور ایفا خواهد کرد. وی با بیان اینکه تولید این مواد باید زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور و با دریافت مجوزها و پروانه‌های لازم صورت پذیرد، افزود: تولید این محصولات با نمونه گیری‌های دوره‌ای و PMS از نظر فلزات سنگین و آلودگی‌های میکروبی رصد می‌شوند.
رئیس اداره دارو و درمان دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: تولید و عرضه این محصولات بدون اخذ مجوزهای لازم از سازمان دامپزشکی کشور عرضه خارج از چرخه محسوب شده و پیگرد قانونی دارد. وی یادآور شد: از تمامی شرکت‌های تولیدی مواد معدنی در سطح استان که توان تولید محصولات قابل استفاده در خوراک دام، طیور و آبزیان را دارند درخواست می‌شود در صورت داشتن توان و تمایل تولید این محصولات به اداره کل دامپزشکی استان مراجعه و با دریافت مجوزهای لازم اقدام به تولید این محصولات کنند.
رئیس اداره دارو و درمان دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر چندین شرکت در سطح استان برای تولید افزودنی‌های خوراک دام و طیور و آبزیان پیگیری‌های لازم را برای اخذ پروانه‌ها انجام داده‌اند که تاکنون برای سه کارخانه مجوزهای لازم برای تولید این محصولات صادر شده و میزان تولید سالیانه به ۲۲ هزار تن در سال رسیده است، یادآور شد: اکنون سه کارخانه دیگر در مراحل پایانی صدور پروانه قرار دارند.

صادر شدن مجوز کارخانه تولیدکنسانتره مس در جوار معدن طلای شادان

رئیس صمت استان گفت: پیش بینی می شود صادر شدن مجوز کارخانه تولیدکنسانتره مس در جوار معدن طلای شادانبرای این کارخانه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شود. جرجانی افزود: در صورت بهره برداری از این کارخانه زمینه اشتغالزایی برای ۹۰۰ نفر ایجاد می شود. وی گفت:در حال پیگیری برای واگذاری زمین برای احداث این کارخانه هستیم. رئیس صمت استان افزود: پیش بینی می شود در صورت تحقق زمین بعد از ۱۸ ماه کارخانه فرواری مس به بهره برداری برسد. جرجانی با اشاره به اینکه واحد فرآوری طلای شادان نیز ظرفیت استحصال ۳۰۰ کیلو طلا را در سال دارد، گفت: ذخیره طلای شادان با توجه به اکتشافات اخیر به ۵۴ میلیون تن رسیده است. معدن طلا و مس شادان در ۶۵ کیلومتری جنوب غربی شهر بیرجند، مرکز خراسان جنوبی واقع شده است.

پرداخت ۱۱ میلیارد و ۷۰۵ میلیون تومان تسهیلات اشتغال در خراسان جنوبی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: با پرداخت این تسهیلات، برایپرداخت بیش از ۱۱ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در خراسان جنوبی ۵۹۷ نفر در زمینه‌های صنعت، خدمات، کشاورزی، صنایع دستی و … شغل ایجاد شده است. اشرفی افزود: در این مدت همچنین هزار و ۹۲۱ فقره مجوز راه اندازی مشاغل خانگی در استان صادر شده است. وی اشتغال ایجاد شده در دستگاه‌های اجرایی استان در ۶ ماه گذشته را نیز ۴ هزار و ۴۵۴ نفر اعلام کرد.

غذای بنفشی که می‌تواند جهانی شود

ایسنا- قروت؛ غذای محلی خراسان جنوبی و تنها غذای بنفش جهان است که می‌تواند به عنوان پایه گردشگری خوراک مورد بهره برداری و ارزآوری قرار گیرد.
فرهنگ هر قوم و منطقه‌ای، تا حد زیادی با خوراک و غذاهای آن منطقه گره خورده است. به هر منطقه‌ای که سفر کنید، با انواعی از غذاهای محلی روبه‌رو می‌شوید که نشانگر سبک زندگی مردم و فرهنگشان هستند. تعدادی از این غذاها به مرور زمان شهرت بیشتری پیدا کرده و عمومی‌تر شدند و تعدادی هم هستند که هنوز به قدر کافی شناخته نشده‌اند. در خراسان جنوبی و بیشتر در مرکز آن شهر بیرجند، غذایی وجود دارد به نام قروت که با کشک درست می‌شود و بنفش‌رنگ است. علت این رنگ آن است که مردم بیرجند از نوع خاصی از کشک استفاده می‌کنند که به آن قروت، قوروت یا کشک سیاه می‌گویند.
اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، در سال ۱۳۹۷، برای هر چه بیشتر شناساندن این غذا “سفره بنفش بیرجندی” را برگزار کرد و قروت در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد؛ مراسمی با شرکت ۱۲۰۰ نفر بیرجندی مقیم تهران که در این مراسم خوراکِ خوش‌طعم قروت برای آنها سرو شد و سپس به عنوان میراث ناملموس ملی به ثبت رسید.

غذاهای محلی و ویژگی مقوی بودن

زهره امیرپور، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند به ایسنا گفت: غذاهای محلی به دلیل استفاده از ظرفیت‌های غذایی استان و طبیعت بسیار در سلامت افراد تاثیرگذارند؛ از جمله این غذاها قروت است که به عنوان غذای خراسانی شناخته شده است‌. وی با بیان اینکه تهیه‌ قوروت بادمجان کمی مشکل است چراکه نیاز به سابیدن کشک دارد؛ کاری که هر زن بیرجندی معمولا خوب بلد است، تصریح کرد: مردم خراسان جنوبی معمولا بادمجان سرخ شده را درون تیلیت این غذا می‌ریزند و به‌همراه سبزی خوردن میل می‌کنند. امیرپور ادامه داد: این غذا به دلیل مواد طبیعی که در آن استفاده می‌شود باعث قوی شدن بدن و سلامت آن می‌شود که می‌تواند به عنوان یک غذای مقوی مورد بهره برداری قرار گیرد.

گردشگری خوراک؛ بخشی که مغفول مانده

احمد کاشانی، مدیر انجمن گردشگری پایدار در خراسان‌ جنوبی نیز اظهار کرد: گردشگری، آسان ترین راه برای ورود ارز به کشور است چراکه به واسطه آن فرهنگ، زیبایی، تاریخ و امنیت ایران را معرفی کرده و مخاطب بی واسطه ارز را خرج می‌کند. وی با بیان اینکه صنعت گردشگری، یکی از مهم ترین راحت ترین صنایع برای ارزآوری و پول آوری است، افزود: گردشگری وجوه مختلفی دارد که یکی از بخش‌هایی که شاید از آن غفلت کرده‌ایم گردشگری خوراک است.
کاشانی ادامه داد: در خراسان جنوبی که تنها غذای بنفش جهان پخته می‌شود؛ قطعا می‌توان گردشگری خوراک را به صورت جهانی رونق داد چراکه این غذای خاص برای گردشگران جاذبه بسیاری دارد. وی با بیان اینکه گردشگری خوراک برای معرفی بخشی از فرهنگ زندگی و آداب و رسوم مردم می‌تواند بسیار مفید باشد، افزود: غذا و فرهنگ یک رابطه دو سویه دارند و قروت از جمله غذاهایی است که از فرآورده‌های دامی تهیه می‌شود و رنگ بنفش و زیبای آن نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند که می‌تواند یکی از بخش‌های مهم گردشگری باشد.
قروت بیرجندی (کشک محلی) خراسان جنوبی در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده است و این می‌تواند آغاز راهی برای جهانی شدن این غذا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت