اخبار استانی

هوا در خراسان جنوبی گرمتر می‌شود

ایرنا- کارشناس هواشناسی گفت: روند افزایشی دما در ۲۴ ساعت آینده در استان ادامه دارد و هوا گرمتر می‌شود. سمیه لطفی افزود: طی دو روز آینده در اغلب نقاط استان جوی پایدار و آرام پیش‌بینی می‌شود. وی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته سربیشه با دمای ۶ درجه سانتیگراد سردترین شهر استان بوده است.

دفاع بانوان خراسان جنوبی از عزت و هویت ایرانی
راهپیمایی و اجتماع بزرگ بانوان با شعار “زن، عزت، هویت ایرانی” روز پنجشنبه در سراسر استان برگزار شد و حضور قشرهای مختلف زنان در این اجتماع مردمی پررنگ بود. بانوان به‌ویژه دختران جوان و نوجوان در میدان ابوذر شهر بیرجند گرد هم آمدند و با راهپیمایی به سمت میدان قدس، خواستار حفظ کرامت و عزت زن مسلمان و ایرانی شدند. آنان با سر دادن شعارهای “مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا”، “هیهات من الذله”، “ایران پر از شهیده، فتنه جواب نمیده”، “حجاب ما مظهر ایمان ماست، حاصل انقلاب ایران ماست”، “ما حافظان دینیم، از پا نمی‌افتیم” و “لبیک یا خامنه‌ای” مسیر میدان ابوذر تا میدان قدس را پیمودند و اقدامات آشوبگرانه را محکوم کردند.
اجتماع‌کنندگان با در دست داشتن نوشته‌هایی با مضمون “آزادی اندیشه با توهین نمیشه”، “آماده‌ایم فرمانده”، “مرد، غیرت، اقتدار”، “زن، پاکدامنی، افتخار” یکصدا اعلام کردند که ملت ایران به خصوص جامعه زنان لحظه‌ای از ارزش‌های اسلام و انقلاب کوتاه نخواهند آمد. خودنمایی پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران در دست بانوان به‌خصوص دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها که همراه مادرانشان در این اجتماع حضور داشتند جلوه‌ای زیبا به این حضور بخشیده بود.

اسلام بهترین آزادی را برای زن
مهیا کرده است

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: دین اسلام بهترین آزادی‌ها و زمینه رشد سالم را برای زنان فراهم کرده است که باید به‌درستی معرفی شوند. طاهره روستا در راهپیمایی و اجتماع بزرگ بانوان افزود: سال ۵۷ که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید فقط ۳۵ درصد بانوان کشور باسواد بودند و امروز به ۹۰ درصد رسیده که نشان می‌دهد انقلاب و نظام اسلامی برای بانوان ایرانی جایگاه ویژه‌ای قائل است. وی افزود: سال ۵۵ تعداد ۳ هزار و ۵۰۰ پزشک زن در کشور داشتیم که با رشد ۲۰ برابری در سال ۹۵ این تعداد به ۶۰ هزار نفر رسید. روستا اظهار داشت: متاسفانه در ادیان الهی به غیر اسلام که بررسی می‌کنیم، به این نتیجه می‌‎رسیم که مسیحیت ازدواج را مظلوم می‌شمارد و در اروپای قرون وسطی همایشی در سال ۵۸۶ میلادی برپا شد با عنوان اینکه زن انسان است یا نه؟ و به این نتیجه رسیدند که زن انسان است و بواسطه مرد آفریده شده است. وی گفت: در دوران ظلمانی جاهلیت بود که نور محمدی بر ظلمت جاهلیت پرتو افکند و پیامبر گرامی اسلام (ص) با توجه به آموزه‌های قرآن از مختصات زن در هندسه دین رونمایی کرد لذا وجود زن را در کنار مرد به رسمیت شناختند.
مدرس حوزه و دانشگاه افزود: در این دوران ارزشمند بیعت مستقل با بانوان و قبول کردن و نقش‌آفرینی زنان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی رقم خورد.
این کارشناس دینی گفت: دوران طلایی نسبت به کرامت زن را در صدر اسلام شاهد بودیم اما متاسفانه بعد از آن جاهلیت مجدد سایه خود را بر سر زنان انداخت و جاهلیت مدرن شکل گرفت. وی با اشاره به اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی در عمل شاهد حضور پرشور بانوان در عرصه‌های مختلف هستیم بیان کرد: عرصه تکامل انسانی، حضور اجتماعی و عرصه خانواده برای حضور زن در جامعه را مقام معظم رهبری به تصویر کشیدند.

قدردانی استاندار از حضور زنان در راهپیمایی دفاع از ارزش‌های نظام

استاندار خراسان جنوبی در پیامی از حضور خودجوش زنان استان در راهپیمایی دفاع از ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد. در بخشی از این پیام آمده است: … در این برهه حساس تاریخ که برخی اغتشاشگران و عوامل ضد انقلاب، با اقدامات هنجار شکنانه به هتک حرمت به ساحت مقدس اسلام، قرآن و پرچم جمهوری اسلامی ایران دست یازیده و سرمست از خیال‌های باطل خود، با ناامن کردن جامعه سعی در ایجاد تفرقه و شکاف بین مردم و حاکمیت دارند و کمر به از بین بردن آرامش خاطر و سلامت روان مردم بسته اند، زنان این سرزمین با حرکتی خودجوش در اجتماع بزرگ بانوان”زن- عزت- هویت ایرانی” حضور یافتند تا نقشه‌های شوم استکبار و ایادی آن را نقش برآب نمایند. بدینوسیله از بانوان فهیم خراسان جنوبی که با حضور بصیرانه و حماسی، وحدت و همدلی خود را به رخ معاندان کشیدند، تقدیر و تشکر می‌نمایم، بدون تردید این روز مهم در تاریخ اقتدار خراسان جنوبی برای همیشه ثبت و ضبط خواهد ماند و آیندگان خاطره شکوه قدرت شیرزنان این دیار را به نیکی یاد خواهد کرد.

کسب دومین مدال طلا در جشنواره ورزشی نوجوانان بیمار خاص کشور

ورزشکار استان خراسان جنوبی در رقابتهای تنیس روی میز جشنواره ورزشی فرهنگی نوجوانان بیمار خاص کشور مقام اول این رشته را از آن خود کرد. امیرحسین ناعمی موفق شد مقام اول این مسابقات را از آن خود کند و دومین مدال طلای تیم اعزامی خراسان جنوبی را به دست آورد. این رقابت‌ها در استان مازندران، شهر رامسر در حال برگزاری در دیگر رشته هاست.

برگزاری رزمایش کمک مومنانه
در زیرکوه

رزمایش کمک مومنانه با توزیع ۲۵۰۰ بسته کیف و لوازم التحریر، به همت خیرین قرارگاه جهادی شهید ناصری با همکاری کمیته امداد در زیرکوه امام خمینی زیرکوه، در مسجد فاطمه الزهرا (س) شهر حاجی آباد برگزار شد. مسئول قرارگاه جهادی شهید ناصری در این مراسم گفت: تعداد ۲۵۰۰ بسته کیف و لوازم التحریر در دو مرحله بین دانش آموزان شهرستان توزیع خواهد شد که در مرحله اول تعداد هزار بسته از امروز توزیع خواهد شد. علی آبادی افزود: برای تهیه این بسته‌ها ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شده که مبلغ ۲۷۰ میلیون تومان توسط خیرین قرارگاه جهادی شهید ناصری، ۲۰ میلیون تومان توسط کمیته امداد و ۱۰ میلیون تومان توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هزینه شده است.

ایمن سازی ۶ باب مدرسه حاشیه راه در خراسان جنوبی

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۳۰۰ مدرسه حاشیه راه‌های استان گفت: در سال ۱۴۰۰، در راستای ایمن سازی مدارس حاشیه راه‌ها ۱۳ باب مدرسه با اعتبار ۳۶۰ میلیون تومان ایمن سازی فیزیکی شده است. قاسمی افزود: امسال هم ۶ باب مدرسه با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان ایمن سازی فیزیکی شده و دانش آموزان ۳۰ باب مدرسه از طریق آموزش‌های فرهنگی، تبلیغی، توزیع کتاب، بروشور و هدایایی از جمله کیف، لوازم التحریر مورد آموزش قرار گرفته اند. وی گفت: تاکنون ۶۷۰ دوره آموزشی آشنایی با قوانین و مقررات ترافیکی و آموزش گذربان مدرسه در مدارس حاشیه راه‌ها از زمان شروع طرح در استان (۱۳۸۴) برگزار شده که در همین راستا تاکنون حداقل به ۳۶۸۵۰ دانش آموز آموزش‌های ترافیک شامل آشنایی با قوانین و مقررات ترافیکی و آموزش گذربان مدارس آموزش داده شده است.

مجتمع آب‌درمانی در بیرجند افتتاح شد

ایرنا- مجتمع آب‌درمانی با سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد تومانی بخش خصوصی و با حضور معاون گردشگری وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در بیرجند افتتاح شد. این مجتمع در قالب طرح توسعه هتل کوهستان بیرجند شامگاه چهارشنبه افتتاح شد. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی، نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار بیرجند و جمعی از مسوولان نیز در این مراسم حضور داشتند.
۱۲ میلیارد تومان برای ساخت مجتمع آب‌درمانی سرمایه‌گذاری شده که ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان آن در قالب وام بوده و با افتتاح این مجتمع برای ۱۲ نفر به‌صورت مستقیم و ۱۲ نفر غیرمستقیم اشتغالزایی شده است. معاون گردشگری وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همچنین در حاشیه بازدید از باغ و عمارت اکبریه بیرجند که ثبت جهانی است، با اشاره به غنای فرهنگی خراسان جنوبی و برگزاری جشنواره ملی زرشک در این استان گفت: زرشک یکی از ظرفیت‌های خراسان جنوبی برای جذب گردشگر است.
علی اصغر شالبافیان اظهار داشت: خراسان جنوبی ظرفیت‌های متنوع گردشگری از جنبه تاریخی – فرهنگی و طبیعت‌گردی دارد. وی با تاکید بر اینکه با توجه به غنای فرهنگی خراسان جنوبی امکان برگزاری رویدادهای گردشگری متعدد در این استان وجود دارد گفت: به‌ عنوان‌ مثال در خراسان جنوبی محصولات کشاورزی ویژه‌ای چون زرشک وجود دارد که با توجه به آن می‌توان جذابیت‌هایی در زمینه گردشگری ایجاد کرد. معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: یکی از مسائلی که می‌تواند به رونق گردشگری خراسان جنوبی کمک کند استفاده از ظرفیت گردشگران عبوری است. وی با اشاره به اینکه باید به سمتی برویم که مسافران عبوری در استان اقامت داشته باشند گفت: تقویت زیرساخت‌های اقامتی و خدماتی گردشگری می‌تواند به تحقق این هدف کمک کند. شالبافیان اظهار داشت: اگر سخن از رویدادهایی چون جشنواره زرشک می‌کنیم به‌واسطه آن است که بهانه برای سفر به خراسان جنوبی و اقامت گردشگران را داشته باشیم و علاوه بر این باید ظرفیت‌های گردشگری خراسان جنوبی را به‌درستی معرفی کنیم.

دو هزار گردشگر خارجی از خراسان جنوبی بازدید کردند

مدیرکل میراث فرهنگی گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری دو هزار گردشگر خارجی از خراسان جنوبی بازدید کردند. شاهوردی اظهار کرد: از ابتدای سال تا مهرماه بیش از دو میلیون گردشگر به خراسان جنوبی داشتیم. که از این تعداد حدود دو هزار نفر از گردشگران خارجی بوده اند. شاه وردی با بیان اینکه کویر یکی از جاذبه‌های بی بدیل استان برای گردشگریست اظهار کرد: در حال حاضر یک تور از کشور سوئیس و دو تور داخلی از تهران برای بازدید از جاذبه‌ها استان در منطقه حضور دارند.

زرشک خراسان جنوبی برای همه مردم ایران
خراسان جنوبی با تولید ۹۸ درصد زرشک ایران رتبه نخست تولید این محصول را به خود اختصاص داده در حالی که با فرآوری و بسته‌بندی ۲۹ درصد این محصول نیازمند توجه و سرمایه‌گذاری بیشتر برای ایجاد صنایع تبدیلی و ارزش افزوده است.
به گزارش ایرنا، خراسان جنوبی پایتخت انحصاری زرشک بی‌دانه جهان به شمار می‌رود که با قدمت ۲۵۰ ساله به عنوان یکی از محصولات شاخص و مزیت‌دار این استان محسوب می‌شود و علاوه بر آورده اقتصادی، بخشی از هویت منطقه است.
سطح زیر کشت زرشک خراسان جنوبی که از آن به عنوان “یاقوت سرخ کویر” نیز یاد می‌شود بیش از ۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار است که از این میزان ۵۱۲ هکتار به‌صورت دیم کشت شده و سالانه در مجموع بیش از ۲۲ هزار تن زرشک خشک حاصل می‌شود.
زرشک از جمله درختچه‌های مقاومی است که قابلیت رشد و تولید در زمین‌های کم‌بهره با آب شور را داراست به همین دلیل از سالیان دور در منطقه خشک و کم‌آب خراسان جنوبی مورد توجه قرار گرفته است لذا توجه بیشتر به آن، ضمن افزایش ظرفیت تولید، در حفاظت از خاک منطقه نیز می‌تواند موثر باشد.بنا بر اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیش از ۳۸ هزار خانوار به‌طور مستقیم تولیدکننده زرشک هستند و ۵۰ هزار خانوار مستقیم و غیرمستقیم از این محل امرار معاش می‌کنند.کشاورزان خراسان جنوبی بیش از ۲۰ سال است که با خشکسالی‌های پیاپی دست و پنجه نرم می‌کنند اما زرشک تاکنون به عرصه‌های کشاورزی این دیار تشنه حیات داده و امید را در دل کشاورزان زنده نگه داشته است.برداشت زرشک از اواسط شهریور در خراسان جنوبی آغاز می‌شود که تا اواخر مهر ماه ادامه دارد و پنج شهرستان این استان شامل قاینات، زیرکوه، درمیان، سربیشه و بیرجند بیشترین سطح زیر کشت زرشک را دارند.
یکی از نکات قابل توجه اینکه همواره چرخه تولید تا فروش زرشک به‌صورت قدیمی و سنتی بوده که لازم است از این چرخه خارج و در قالب‌های نوین در سطح ملی و بین‌المللی معرفی شود.
محصولی که علاوه بر تضمین اشتغال روستاییان و مرزنشینان، هر سال به میزان کم به بیش از ۳۰ کشور دنیا از جمله روسیه، آلمان، استرالیا، اتریش، هلند، امارات متحده عربی و آمریکا صادر می‌شود و در این زمینه نیاز به توجه ویژه‌تر دارد.
بنا بر اعلام مدیریت صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی، در حال حاضر هشت واحد و کارخانه فرآوری زرشک با ظرفیت چهار هزار و ۴۶۰ تن در استان فعال است.همچنین ۲۸ واحد بسته‌بندی زرشک با ظرفیت ۱۰ هزار و ۴۴۰ تن در خراسان جنوبی فعال بوده که برای بیش از ۱۰۰ نفر شغل ایجاد کرده است.زرشک در این واحدها به محصولاتی از جمله شربت، آب زرشک، پوره زرشک و کنسانتره زرشک فرآوری و به استان‌های همجوار و کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

امرار معاش ۵۰ هزار خانوار
با تولید زرشک

بنا بر اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، ۳۸ هزار خانوار در این استان به‌صورت مستقیم تولیدکننده زرشک هستند و ۵۰ هزار خانوار مستقیم و غیرمستقیم از این محل امرار معاش می‌کنند.معرفی زرشک، افزایش تقاضا و قیمت این محصول و کمک به معیشت کشاورزان، ایجاد دغدغه بین مسئولان به منظور حمایت از این محصول ارزشمند از جمله اهداف برگزاری جشنواره ملی زرشک در خراسان جنوبی است.خوشه‌های یاقوت سرخ هر سال با سرد شدن تدریجی هوا آماده برداشت می‌شود و در این روزها زرشک‌کاران برای بهره مندی از دسترنج خود روزهای پرکاری را سپری می‌کنند.
اما در این میان کشاورزان و زرشک‌کاران برای فرآوری و نگهداری زرشک با مشکلات متعددی مواجه هستند که موجب می‌شود سود و منفعت آنان روانه جیب واسطه‌گران و دلالان شود.
یکی از زرشک‌کاران روستای مهمویی بیرجند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این روستا بیش از ۱۰۰ تن محصول زرشک اکنون در انبارها از سال گذشته مانده است که امیدواریم با قیمت مناسب و واقعی به فروش برسد.
علی براتی از معرفی نشدن زرشک به بازارهای داخلی و خارجی گلایه کرد و افزود: به جرات می‌گویم کمتر از ۱۵ استان کشور زرشک را به‌طور کامل می‌شناسند در حالی که ۹۸ درصد زرشک دنیا در این استان تولید می‌شود.
وی گفت: زرشک یکی از گیاهان دارویی است که ثابت شده در درمان بسیاری از بیماری‌ها اثرگذار است در حالی که در کشور ما فقط برای زرشک پلو استفاده می‌شود و مردم از خواص دارویی این محصول بی‌اطلاع یا کم‌اطلاع هستند.
این بهره‌بردار ادامه داد: اگر زرشک در سبد غذایی و دارویی مردم ایران قرار بگیرد بدون شک حتی یک کیلوگرم زرشک در انبارها نخواهد ماند و نیاز به همکاری و همراهی بیش از پیش رسانه‌های ملی داریم.
براتی گفت: ایجاد بارگاه های بهداشتی و استاندارد زرشک یکی از نیازهای زرشک‌کاران است زیرا خشک کردن اصولی زرشک می‌تواند در صادرات این محصول تاثیر بسزایی داشته باشد.وی افزود: هر قدر به سمت فرآوری و بسته‌بندی این محصول برویم درآمد آن چندین برابر می شود زیرا خام‌فروشی محصول سود چندانی ندارد.زرشک‌کار بیرجندی گفت: تازه‌خوری زرشک به عنوان میوه می‌تواند با معرفی خواص غذایی و دارویی آن به مردم از بار محصول در انبارها کم کند.
به گفته وی اکنون قیمت زرشک با گرانی نهاده‌های کشاورزی، تورم بازار و دستمزد کارگر تناسب ندارد و فروش آن برای زرشک‌کار به صرفه اقتصادی نیست.
براتی افزود: سال گذشته مراکز زرشک به مدت یک هفته زرشک را از کشاورزان با قیمت بالاتر خریداری کردند که از ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان قیمت زرشک را افزایش داد اما بعد از آن دوباره قیمت افت کرد لذا خرید زرشک از سوی دولت باید طی یک ماه تا یک ماه و نیم که فصل برداشت است، ادامه یابد.وی گفت: با اینکه ۹۸ درصد زرشک ایران در خراسان جنوبی تولید می‌شود اما هنوز شرکت تعاونی و اتحادیه‌ای برای قیمت‌گذاری، فروش و ارسال محصول از این استان به سایر نقاط کشور نداریم و تعیین قیمت آن به دست دلالان خارج از استان است.

لزوم تفاوت قیمت بین زرشک ارگانیک و ناسالم

زرشک‌کار نمونه و اولین تولیدکننده سالم زرشک در خراسان جنوبی هم معتقد است که باید بین قیمت زرشک سالم و ناسالم تفاوت باشد تا تولیدکنندگان این محصول به سمت تولید سالم و ارگانیک تشویق شوند.حبیبه آلمانی مهمویی افزود: برای تولید محصول سالم زرشک با همکاری و راهنمایی مهندسان و پژوهشگران کشاورزی، محصول به‌صورت ارگانیک و بدون استفاده از کودهای سمی تولید می‌شود و بعد از تولید، محصول در آزمایشگاه مورد سنجش قرار می‌گیرد.
وی گفت: پرداخت تسهیلات به‌موقع به کشاورز موجب می‌شود که زرشک‌کار مجبور نشود محصول خود را روی درخت به دلالان بفروشد بلکه با برداشت و انبار کردن بهداشتی آن می‌تواند در موقع مناسب با قیمت بهتر از سود آن بهره ببرد.
این تولیدکننده یادآور شد: در خرید زرشک باید بین عرضه و تقاضا تناسبی وجود داشته باشد که نیاز است در این زمینه چاره‌اندیشی شود.اما معاون امور اقتصادی استاندار از زرشک به عنوان یکی از حوزه‌های مغفول مانده در خراسان جنوبی نام برد و گفت: سه اولویت اقتصادی طرح‌ریزی شده برای زرشک در حال حاضر توجه به فرآوری، سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع غذایی با محوریت زرشک و ایجاد زمینه‌های صادراتی این محصول است.جواد اشرفی با اشاره به معضل خام‌فروشی محصولات مزیت‌دار استان افزود: لازم بود نگاه علمی و توجه همه‌جانبه به این محصولات داشته باشیم که در این راستا برای برگزاری جشنواره ملی زرشک برنامه‌ریزی شد.معاون استاندار به تشکیل کمیته‌های تخصصی برای برگزاری این جشنواره اشاره و تصریح کرد: این برنامه‌ها محدود به مدت کوتاه جشنواره نخواهد بود و مشکلات زرشک به‌طور مستمر پایش خواهد شد.وی بر افزایش ماندگاری زرشک با بسته‌بندی مطلوب تاکید کرد و افزود: به دنبال این هستیم زرشک به‌صورت میوه نیز استفاده شود.

جشن میلاد پیامبر و آئین برادری
در خراسان جنوبی

تسنیم- همزمان با خجسته زادروز حضرت محمد صلوات ا… علیه و آله و ولادت امام جعفر صادق(ع) استان خراسان جنوبی سراسر شادی و سرور شد. دوستداران و محبان اهل بیت در هفته وحدت با چراغانی و آذین‌بندی خیابان‌ها و حضور در مساجد، حسینیه‌ها و دیگر اماکن مذهبی به پیامبر و امام جعفر صادق (ع) ابراز ارادت کردند. همچنین جشن وحدت شیعه و سنی و همایش آیین برادری هم در شهرستانهای بیرجند، درمیان، زیرکوه، نهبندان نیز برگزار شد.

اغتشاشات برای دور کردن مسوولان از توسعه و پیشرفت است

ایرنا- امام جمعه موقت بیرجند گفت: یکی از توطئه‌های دشمن در اغتشاشات اخیر، سرگرم کردن مسوولان و قوای سه‌گانه به این مسائل است تا از رسالت اصلی برای توسعه و پیشرفت کشور دور شوند. حجت‌الاسلام غلا محسین نوفرستی با تاکید بر ضرورت جهاد تبیین گفت: مسوولان با پیگیری مسائل اقتصادی، رصد اطلاعاتی و کنترل فضای مجازی باید برای حل مشکلات جامعه بکوشند.

افتخار آفرینی هنرمندان صدا و سیما در جشنواره فانوس

فرشته بهمن زاده و منصوره عسکری دشت بیاض تهیه کنندگی و نویسندگی نمایش رادیویی کونیکو و تکتم اعتبار با اثر “سه راهی شهادت” در ششمین جشنواره ملی فانوس در مرحله استانی خوش درخشیدند و ضمن دریافت رتبه برگزیده در مرحله استانی به مرحله نهایی راه یافتند. همچنین غفور محمد زاده با آثار پیلتنان (موسیقی بیکلام)، میهن عشق و آینه و موطن پاکان ضمن راه یابی به مرحله نهایی این جشنواره رتبه برگزیده جشنواره را نیز از آن خود کرد.

خرید ۵۰ تن زرشک تـر
توسط ۱۰ شرکت تعاونی

مهر- مدیر تعاونی روستایی خراسان جنوبی گفت: تاکنون خرید توافقی حدود ۵۰ تن زرشک تازه توسط ۱۰ شرکت تعاونی و اتحادیه در شهرستان‌های استان از کشاورزان خریداری شده است. سید حسن رضوی گفت: تاکنون زرشک تر خریداری شده از کشاورزان استان، در میادین میوه و تره بار استان‌های همدان، فارس، تهران و خراسان رضوی برای فروش عرضه شده است.

تکمیل مجتمع‌های بین راهی استان، نیازمند تخصیص اعتبارات ملی

یعقوبی- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: تکمیل مجتمع‌های بین راهی با توجه به اینکه خراسان جنوبی در مسیر ارتباطی زائرین بارگاه مطهر رضوی قرار گرفته ضرورت دارد و تسریع در تکمیل این طرحها نیازمند تخصیص اعتبارات ملی است. به گزارش روابط عمومی استانداری؛ علیرضا عباس‌زاده در جلسه دیدار معاون گردشگری وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار داشت: مهمترین ضرورت و مسئله در استان احداث اقامتگاه‌های گردشگری است که باید از محل اعتبارات در اختیار، خراسان جنوبی به صورت ویژه دیده شود تا کار فوق العاده‌ای در استان انجام شود.

چهارمین مانور سراسری هلال اجرا شد

تسنیم- محمدعلی کاووسی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی در حاشیه بازدید از مانور خانه هلال روستای بجد شهرستان بیرجند، از برگزاری چهارمین مانور سراسری خانه‌های هلال در ۴۰ خانه‌ هلال استان خبر داد و گفت: این مانور به مناسبت روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی، ساعت ۱۰ صبح در خانه های هلال منتخب سطح استان همزمان با سراسر کشور برگزار شد.

راهیابی تیم هندبال استان در جمع
۴ تیم استعدادهای برترکشور

جم- تیم استان توانست با۵برد پیاپی به دوریک چهارم صعود کند. به گزارش روابط عمومی هیات هندبال خراسان جنوبی؛ نماینده هندبال استان در دور اول مسابقات برابر تیمهای مازندران و گلستان به پیروزی رسید و به جمع ۱۶ تیم برتر راه یافت. سپس با برتری برابر تیم‌های کرمانشاه، سمنان و همدان به جمع ۸ تیم برتر صعود کرد. تیم استان در مرحله یک چهارم نهایی با تیمهای اصفهان، فارس و یزد هم گروه شد که در بازی اول توانست از سد تیم فارس بگذرد.

پیشگامی استان در احداث صحن
امام محمد باقر(ع) در کاظمین

امتحانی- رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی از پیشگامی استان در احداث صحن امام محمد باقر(ع) در حرم امامین جوادین(ع) در کاظمین خبر داد.به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ جوینده در شورای اداری استان، با قابل تحسین خواندن اقدامات استان در این زمینه، تصریح کرد: اعتبار تعیین شده برای استان در طول سه سال ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است که در همین سال اول ۷ میلیارد تومان آن تأمین شده است.

افتتاح مرکز ترویج و توسعه فن آوری زرشک و عناب در نیمبلوک

دادرس مقدم- مرکز ترویج و توسعه فن آوری زرشک و عناب شهرستان قائنات در شهر نیمبلوک با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی افتتاح شد. به گزارش روابط عمومی فرمانداری قائنات، محمدی فرماندار قاین گفت: راه اندازی مرکز ترویج زرشک و زعفران بستر رسیدن به تولید ارگانیک و صادرات پایدار را فراهم خواهد کرد.

اولین کافه کتاب در شهرستان فردوس راه اندازی می شود

اصغری- شهردار فردوس در جلسه انجمن کتابخانه‌ها، با اعلام تسویه سهم نیم درصد کتابخانه ها تا پایان سال ۱۴۰۰ ، از واریز مبلغی ظرف چند روز آینده خبر داد و گفت: برای تأمین فضای مطالعاتی در بوستان‌ها و پارک‌ها عملیات راه اندازی اولین کافه کتاب در شهرستان فردوس همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی در پارک ملت آغاز خواهد شد.

شناسایی ۶ بیمار کرونایی در خراسان جنوبی

در شبانه روز گذشته ۶ بیمار کرونا مثبت در استان شناسایی شده و مورد جدید از فوت نیز گزارش نشده است. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: در شبانه روز گذشته از ۷۱ آزمایش مولکولی و سریع انجام شده ۶ مورد مثبت کرونا شناسایی شده که ۳ مورد مربوط به شهرستان بیرجند و ۳ مورد مربوط به شهرستان قائن است.

همزمان با برگزاری جشنواره ملی زرشک محقق می شود ؛

روزهای خوب زرشک استان
اولین جشنواره ملی زرشک روز پنجشنبه ۲۱ مهر در روستای هدف گردشگری افین شهرستان زیرکوه آغاز به کار کرد و تا ۲۷ مهر ادامه دارد. مراسم افتتاح این جشنواره با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاونان استاندار خراسان جنوبی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مسوولان، صاحبنظران و تولیدکنندگان برگزار شد. پیش از این مراسم، جشن برداشت زرشک در باغی از روستای افین و با برش شاخه‌های پوشیده از زرشک توسط مسئولان و حاضران کلید خورد. مسئولان و مدیران حاضر پس از آن از نمایشگاه تولیدات و دستاوردهای روستایی منطقه بازدید کرده و با نمایندگانی از کشاورزان، عشایر و… دیدار کردند. تأمین آب کشاورزی مورد نیاز این منطقه از منابع زیرزمینی مرزی با حفر چاه و اخذ مجوز، حل مشکل تولید کننده انحصاری گرانول سفالی با هدف کاهش مصرف آب در راندمان آبیاری و … از جمله مسائلی بود که به معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان در استان منتقل و مقرر شد حل مسئله در استان پیگیری شود.

آمادگی برای راه‌اندازی دو مزرعه الگویی زرشک در استان

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ایجاد ۴۰ مزرعه الگویی فناوری و نوآوری را در سال جاری پیش‌بینی کردیم و برای حمایت از ۲ مزرعه الگویی زرشک در خراسان جنوبی آمادگی داریم. سید مجتبی خیام‌ نکویی در آیین افتتاح جشنواره ملی زرشک در روستای افین شهرستان زیرکوه افزود: با توجه به اهمیت حمایت از بخش کشاورزی باید موانع صادراتی از سر راه محصولات کشاورزی برداشته شود و ما نیز از هیچ تلاشی در این زمینه کوتاهی نخواهیم کرد. وی گفت: ظرفیت‌های اقتصادی در استان خراسان جنوبی وجود دارد اما نیاز به حمایت است که باید با مطالبه‌گری مردم به وقوع بپیوندد زیرا زرشک یک محصول فرهنگی هم هست و فقط جنبه اقتصادی ندارد. خیام نکویی افزود: در زعفران نیز همین مشکل را داریم و چرا کشوری که ۹۵ درصد زعفران دنیا را تامین می‌کند سهمش از فروش کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار است اما کشورهای دیگر چند برابر کشورهای تولیدکننده استفاده می‌برند زیرا ارزش افزوده شامل ما نمی‌شود. وی تصریح کرد: ظرفیت دانشی در حوزه کشاورزی بالا است اما از این ظرفیت به‌خوبی استفاده نکردیم و ضریب نفوذ علمی در بخش کشاورزی ۶ درصد است که باید ارتقا یابد. معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: قابلیت ارتقای کمی و کیفی در زرشک وجود دارد که باید بالفعل شود و برای آفت زنگ جارویی زرشک نیز چاره‌اندیشی کرد که برای کمک به این حوزه به‌صورت حمایتی از طریق جهاد کشاورزی انجام خواهد شد.

مزارع گردشگری کشاورزی
توسعه می‌یابد

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: توسعه مزارع گردشگری کشاورزی را در کشور دنبال می‌کنیم زیرا یکی از راه‌های انتفاع از محصولات، توسعه این نوع گردشگری است. علی‌اصغر شالبافیان افزود: گردشگری موضوعی را در دستور کار داریم و گردشگری کشاورزی در دنیا بشدت در حال رشد است.
وی گفت: ۲ چالش بزرگ در حوزه گردشگری خراسان جنوبی وجود دارد که یکی ضعف زیرساخت‌ها و دیگری معرفی و آگاهی‌بخشی است. شالبافیان اظهار داشت: در حوزه زیرساخت‌ها اقدامات فراوانی باید در سطح استان و ملی صورت بگیرد که تلاش می‌کنیم عقب‌ماندگی‌ها را رفع کنیم‌.

زرشک به سرمایه‌گذاری در حوزه فرآوری نیاز دارد

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: فرآوری محصولات راهبردی استان مانند زرشک، زعفران و عناب با توجه به نقشی که در سلامت مردم دارد، نیازمند سرمایه‌گذاری است. سلمان اسحاقی افزود: هرچه برای فرآوری زرشک، عناب و زعفران سرمایه‌گذاری کنیم در کاهش هزینه‌های سلامت و درمان مردم کشور اثرگذار خواهد بود.
نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: امروز در همه جای خراسان جنوبی شاهد تحول بزرگی هستیم و در شهرستان زیرکوه اخبار خوبی در حوزه بهداشت و درمان، زیرساخت‌ها، برق و آب شنیده می‌شود که نشان از حرکت انقلابی دارد. حجت‌الاسلام مجید نصیرایی افزود: نهضت بزرگی که شروع شده، نشان از تفکر انقلابی است لذا هر کجا کشور پیشرفتی داشته و این پیشرفت چشمگیر بوده، نشان دهنده این است که ما حرف امامین انقلاب را فهمیده‌ایم.
امام جمعه زیرکوه هم در این آیین گفت: امروز بعد از گذشت سال‌ها از پیروزی انقلاب اسلامی جشنواره زرشک در حال برگزاری است که جای تقدیر دارد. حجت‌الاسلام حسن صباغیان توسعه زیرساخت‌های فرآوری و بسته‌بندی زرشک را از مهمترین خواسته‌های مردم شهرستان زیرکوه عنوان کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۵۰ هزار خانوار به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از تولید زرشک امرار معاش می‌کنند و زندگی حدود ۲۵۰ هزار نفر از جمعیت استان وابسته به این محصول است. مهدی جعفری افزود: سطح زیر کشت زرشک در خراسان جنوبی بیش از ۱۹ هزار هکتار است که سالانه ۸۵ هزار تن زرشک تَر و ۲۲ هزار تن زرشک خشک تولید می‌شود و ۹۸ درصد زرشک ایران را به خود اختصاص داده است. جعفری افزود: در مدت برگزاری جشنواره ملی زرشک ۶ طرح مرتبط با این محصول در استان کلنگ‌زنی یا افتتاح می‌شود که چرخه تولید را کامل‌تر خواهد کرد.
غیرتی، فرماندار زیرکوه هم گفت: اقتصاد شهرستان زیرکوه بر پایه کشاورزی و دامداری است که خشکسالی‌های چندین ساله عرصه را بر مردم تنگ کرده و نیازمند حمایت دولت هستند. وی گفت: اعتباراتی در بودجه ۱۴۰۱ دیده شده که امیدواریم با تخصیص قابل توجه آنها بخشی از مشکلات مردم را مرتفع کنیم.

آغاز عملیات اجرایی شهرک بارگاهی زرشک کشور

عملیات اجرایی بزرگترین شهرک بارگاهی زرشک کشور هم همزمان با برگزاری جشنواره زرشک در روستای افین شهرستان زیرکوه آغاز شد. این شهرک بارگاهی به مساحت ۱۲ هکتار و با اعطای تسهیلات در ۲۲۵ قطعه احداث می‌شود که تاکنون قرارداد ۱۴۰ قطعه بارگاهی با مردم منطقه منعقد شده است و در این مراسم به‌صورت نمادین سند زمین پنج بارگاه به متقاضیان داده شد.

قاینات مقام اول تولید زرشک در خراسان جنوبی را دارد

فرماندار قاینات گفت: این شهرستان با داشتن ۱۲ هزار و ۵۰۰ بهره‌بردار و تولید ۴۰ درصد زرشک خراسان جنوبی مقام اول تولید این محصول را داراست. محمد محمدی در دومین روز این جشنواره که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در شهرستان قاینات برگزار شد، افزود: سطح زیر کشت زرشک در قاینات ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار است که از این سطح سالانه حدود هفت هزار تن زرشک خشک برداشت می‌شود. فرماندار قاینات اظهار داشت: هدف از برگزاری این قبیل برنامه‌ها کمک به جذب سرمایه‌گذار، بازاریابی و فروش محصول، افزایش قیمت فروش، کمک به گردشگری کشاورزی و معرفی محصولات راهبردی استان در سطح ملی و فراملی است. محمدی افزود: تولید محصولات ارگانیک باید مورد توجه کشاورزان باشد چرا که این موضوع برای مصرف‌کننده اهمیت بسیار زیادی دارد و مدیران استانی و کشوری نیز زمینه بهره‌وری بهتر از محصول زرشک را فراهم کنند.

۴ اثر خراسان جنوبی در آستانه ثبت جهانی

مهر- معاون وزیر میراث فرهنگی گفت: خراسان جنوبی در آستانه ثبت ۴ اثر در فهرست میراث جهانی است. علی اصغر شالبافیان در دیدار با فعالان حوزه گردشگری فردوس، با بیان اینکه در آستانه ثبت جهانی ۴ اثر دیگر در خراسان جنوبی هستیم، افزود: از این جهت پیگیر ورود تور خبرنگاران خارجی به استان هستیم تا زمینه تولید محتوا جهت معرفی خراسان جنوبی فراهم شود. وی با معاونت امور استان‌های صدا و سیما و مدیران کل استان‌ها هماهنگی کرده ایم که جاذبه‌های گردشگری هر استان در صدا و سیمای دیگر استان‌ها تبلیغ و معرفی شود و خراسان جنوبی و فردوس نیز از این موضوع مستثنی نیست. معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در مورد بیمه امیدواریم در برنامه هفتم توسعه بتوانیم کمکی برای بوم گردی‌ها داشته باشیم. وی اظهار کرد: بسیاری از مطالبات و خواسته‌های مطرح شده توسط فعالان حوزه گردشگری فردوس بسیار به حق بود. معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: خراسان جنوبی در نمایشگاه گردشگری تهران باید حضور و بروز جدی و مؤثر داشته باشد تا بیش از قبل پتانسیل‌های گردشگری آن معرفی شود.

زیرساخت‌های دسترسی به قنات جهانی بلده ضعف دارد

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی همچنین در بازدید از میراث جهانی قنات بلده فردوس گفت: زیرساخت‌های دسترسی به قنات بلده از جمله، در راه منتهی به آن ضعف فراوانی دارد. علی اصغر شالبافیان اظهار کرد: با توجه به ثبت جهانی این اثر، مقدماتی برای پذیرایی گردشگران و بازدید از قنات بلده فراهم شده است که البته به هیچ وجه کافی نیست. وی ادامه داد: در زیر ساخت‌های دسترسی به قنات بلده چه راه منتهی به آن و چه امکانات ارائه خدمات به گردشگران و آگاه سازی مسافران عبوری از وجود این قنات ضعف‌های فراوانی وجود دارد. شالبافیان گفت: پایگاه میراث جهانی قنات بلده طرح جامعی را در حال تدوین دارد و برای حمایت باید منتظر بود نقاط دارای قابلیت سرمایه گذاری مشخص شود. وی یادآور شد: آماده کردن محتواهای تکنولوژی محور برای معرفی این جاذبه و رفع برخی نیازهای فوری این اثر ثبت شده جهانی از محل اعتبارات تملک دارایی را در دستور کار داریم.

گردشگری نجوم در سرایان حمایت می شود

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی در دیدار با فعالان گردشگری سرایان قول حمایت از گردشگری نجوم در این شهرستان را داد. علی اصغر شالبافیان اظهار کرد: می‌خواهیم با رویداد محور کردن گردشگری مناطق ناشناخته و فرصت‌های کمتر شناخته شده را معرفی کنیم. وی با اشاره به ظرفیت آسمان کویر سه قلعه و سرایان برای نجوم اظهار کرد با توجه به این ظرفیت باید یک رویداد تولید محتوا با توجه به نجوم و گردشگری نجوم داشته باشیم. شالبافیان بیان کرد: همچنین مانند کاری که برای سرایان انجام دادیم می‌توانیم خبرنگاران خارجی که در ایران حضور دارند را برای معرفی ظرفیت‌های نجوم و سه قلعه به منطقه بیاوریم که بی شک تأثیرگذار خواهد بود. وی افزود: با توجه به قانون بودجه هزینه‌های تبلیغ جاذبه‌های گردشگری جز هزینه‌های قابل قبول مالیاتی است که صاحبان صنایع و شرکت‌ها می‌توانند از این فرصت نیز استفاده کنند. وی افزود: همچنین برای تکمیل ساختمان نجوم ۱.۵ میلیارد تومان اعتبار تخصیص می‌یابد. شالبافیان یادآور شد: گردشگری نجوم بر فکر و روحیات افراد نیز تأثیر می‌گذارد و از این جهت از آن حمایت می‌کنیم.

خراسان جنوبی در تخصیص اعتبارات گردشگری ویژه دیده شود

ایسنا- استاندار گفت: خواسته ما از وزیر میراث فرهنگی این است که در تخصیص اعتبارات میراث فرهنگی و گردشگری، خراسان جنوبی را به صورت ویژه ببیند. جواد قناعت، در دیدار معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: نگاه ما به میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ویژه و خاص است اما به دلیل محدودیت اعتباری نمی‌توانیم کمک‌های خیلی مناسبی در این زمینه داشته باشیم. استاندار تصریح کرد: درخواست ما این است که به دلیل کم برخورداری استان از محل منابع ملی کمک‌های لازم از مرکز انجام شود و خراسان جنوبی به صورت ویژه و خاص دیده شود. قناعت با بیان اینکه برخی برنامه‌ها و پیشنهادات در برخی استان‌ها به دلیل آماده بودن زیرساخت‌ها به راحتی قابل اجراست، بیان کرد: خراسان جنوبی چون استانی کم برخوردار و محروم است امکان مشارکت بخش خصوصی و صنایع در معرفی ظرفیت‌های گردشگری وجود ندارد. وی یادآور شد: به دلیل نبود زیرساخت‌ها اولویت صنایع استان ایجاد زیرساخت‌های خودشان است و توان مشارکت و کمک خیلی بالایی از محل مسئولیت اجتماعی برای معرفی ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری را ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت