اخبار استانی

تداوم سرما و وقوع یخبندان
در استان

بر اساس اعلام هواشناسی به لحاظ دمایی ضمن تدوام سرما، وقوع یخبندان و خطر سرمازدگی محصولات کشاورزی کماکان در مناطق سردسیر و کوهستانی برای صبح فردا قابل پیش بینی است.

اولین اجلاس سراسری الگوی
کشت محصولات کشاورزی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی در اولین اجلاس سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی حضور یافت. به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ طالبی این جلسه را به صورت ویدئو کنفرانسی همراهی کرد. رونمایی و ابلاغ سند الگوی کشت استان ها در سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ از برنامه های این اجلاس بود.

هشدار پلیس در خصوص کلاهبرداری اینترنتی در خوسف

فرمانده انتطامی شهرستان خوسف گفت: طبق مراجعات مردمی به کلانتری شهرستان خوسف نسبت به اعتراض کلاهبرداری اینترنتی از حساب های بانکی موضوع در دستور کار ویژه قرار گرفته است. سرهنگ اکبری افزود: این هکر حرفه ای پس از مراجعه به مغازه و خرید مایحتاج اعلام به نداشتن کارت بانکی می کند و پس از گرفتن شماره کارت با عکس از حساب های بانکی انتقال داده شده جعلی نسبت به خرید اقدام می کند. وی به شهروندان هشدار داد که سامانه پیامکی حساب‌های خود را فعال کرده تا از واریز وجه به حساب بانکی خود اطمینان حاصل کنند.

فرش ارغوانی، آماده پهن شدن
در خراسان جنوبی

امسال پیش بینی می شود ۳۰ تن زعفران خشک در خراسان جنوبی تولید شود. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: پارسال ۳۴ تن زعفران خشک در خراسان جنوبی تولید شد که امسال پیش بینی می شود تولید زعفران ۱۵ درصد کاهش داشته باشد. شایسته سطح زیرکشت زعفران در خراسان جنوبی را ۱۷ هزار و ۱۵۲ هکتار عنوان کرد و افزود: بیشترین سطح زیر کشت زعفران استان مربوط به شهرستان قائنات با ۵ هزار و ۲۶۰ هکتار است.

زباله خشک کوچک ، ویلچر می‌شود

عواید حاصل از جمع آوری درب بطری‌های پلاستیکی در خراسان جنوبی، برای خرید ویلچر معلولان هزینه می‌شود. پویش جمع آوری درب‌های پلاستیکی بطری با هدف حفظ محیط زیست و تامین هزینه ویلچر برای معلولان از سال ۹۴ در خراسان جنوبی راه اندازی شد. در یک سال گذشته ۸۰۰ کیلوگرم درب بطری پلاستیکی با تلاش اعضای این پویش، جمع آوری شد که با هزینه جمع آوری این درب بطری‌ها دو ویلچر برای معلولان بشرویه و روستای معدن قلعه زری خوسف خریداری و اهدا شد. در بیرجند ۱۵ مرکز جمع آوری درب‌های بطری وجود دارد و کتابخانه امام رضا، خوارزمی، اداره کل محیط زیست، اداره کل منابع طبیعی و توانبخشی علی اکبر از جمله مکان‌هایی است که شهروندان می‌توانند درب‌های بطری پلاستیکی خود را برای این امر خیر خواهانه اهدا کنند.

ایجاد بارگاه زرشک
برای کشاورزان خراسان جنوبی

مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: همزمان با برگزاری جشنواره ملی زرشک ۱۲ هکتار از اراضی ملی برای ایجاد بارگاه زرشک به صورت رایگان به کشاورزان واگذار می‌شود. حسینی افزود: این زمین‌ها رایگان به ۲۲۵ نفر از کشاورزان روستای افین واگذار می‌شود که تاکنون برای ۱۴۵ کشاورز زرشک کار افین این زمین‌ها سند دار شده است. وی گفت: هر کشاورز به طور میانگین ۵۰۰ متر برای ایجاد بارگاه زرشک در نظر گرفته شده است. حسینی افزود: در ۵ شهرستان سربیشه، درمیان، قاین، بیرجندو زیرکوه نیز ایجاد بارگاه زرشک در دستور کار است.

پویش‌ همگانی من یک مبلغ‌ حجابم‌ برگزار می‌شود

فارس- در راستای اجرای فریضه اجتماعی انسانی و ترویج فرهنگ پوشش اسلامی پویش‌ همگانی من یک مبلغ حجابم‌ برگزار می‌شود. این پویش به منظور تبلیغ حجاب در فضای مجازی و تولید محتوا با موبایل و نرم‌افزارهای کامپیوتر در خراسان‌جنوبی صورت می‌گیرد. شهروندان خراسان جنوبی و علاقمندان به شرکت در پویش‌ تبلیغ حجاب در پوشش مجازی می‌توانند محتواهای تولید در شبکه های اجتماعی خود را تا تاریخ ۲۵ مهرماه جاری به دبیرخانه ارسال نمایند.

دستیابی دو ومیدانی کاران استان به ۳ مدال مسابقات قهرمانی پیشکسوتان کشور

فارس- رئیس هیئت دو ومیدانی خراسان جنوبی گفت: در پنجمین دوره مسابقات قهرمانی دو ومیدانی پیشکسوتان کشور انتخابی تیم ملی ایران اعزامی به رقابت‌های جهانی و آسیایی ورزشکاران شایسته استان ۳ مدال رنگارنگ این ماراتن ملی را کسب کردند. محبوبه اعتصامی اظهار داشت: در پنجمین دوره مسابقات قهرمانی دوومیدانی پیشکسوتان کشور انتخابی اعزامی به رقابت‌های جهانی و آسیایی ورزشکاران شایسته استان خوش درخشیدند. وی تصریح کرد: سمیه شخمگر در رقابت‌های ماده پرتاب وزنه رده سنی ۳۵ تا ۳۹ سال پنجمین دوره مسابقات قهرمانی دو و میدانی پیشکسوتان بانوان کشور با گردن‌آویز طلا بر سکوی نخست ایستاد‌. اعتصامی یادآور شد: مهدی امیرآبادی‌ از خراسان جنوبی در ماده پرتاب نیزه رده سنی ۴۵ تا ۴۹ با کسب مدال نقره در جایگاه دوم این رویداد ورزش ملی انتخابی مسابقات قهرمانی دو ومیدانی پیشکسوتان جهانی و آسیایی قرار گرفت. وی خاطرنشان کرد: رضا خسروی از خراسان‌جنوبی در ماده پرتاب وزنه رده سنی ۴۵ تا ۴۹ سال پنجمین دوره مسابقات قهرمانی دو ومیدانی پیشکسوتان کشور انتخابی تیم ملی ایران اعزامی به رقابت‌های جهانی و آسیایی به نشان برنز و مقام سوم این ماراتن نفس‌گیر رسید.

آزادی ۱۲ زندانی غیر عمد

رئیس ستاد دیه استان در جلسه ای که با حضور رییس کل دادگستری و اعضای هیات امنای ستاد دیه برگزار شد، گفت: امروز پرونده ۱۲ زندانی جرایم غیر عمد مورد بررسی قرار گرفت. حسین پور افزود: مبلغ بدهی این زندانیان ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده است که یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون با رضایت شاکی،۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان احصار و مابقی توسط ستاد دیه استان، کشور و خیران پرداخت می شود. وی با بیان اینکه از این ۱۲ زندانی ۳ پرونده مالی و ۹ پرونده مهریه بوده است، گفت: این زندانیان تا ولادت حضرت محمد (ص) به آغوش خانواده برمیگردند. حسین پور افزود:در حال حاضر ۵۰ زندانی جرایم غیر عمد در زندان های استان وجود دارند که ۱۳ نفر از آنها بدهکار مالی و مابقی بابت مهریه و نفقه زندانی هستند. برای آزاد سازی این زندانیان مبلغ ۹ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

قدردانی از سربازان ساعی و برتر

به مناسبت ششمین روز از هفته نیروی انتظامی، ۴۳ نفر از سربازان برتر استان تجلیل شدند. فرمانده انتظامی خراسان جنوبی در این مراسم با اشاره به اینکه خدمت مقدسقدردانی از سربازان ساعی و برتر خراسان جنوبی سربازی یکی از مهمترین رویداد‌ها در زندگی جوانان است گفت: ما بعنوان سرباز، وظیفه حفظ و تامین امنیت مردم را داریم و در سایه امنیت است که توسعه و پیشرفت ممکن می‌شود. سردار فرشید با اشاره به اینکه خدمت سربازی مقدس و با ارزش است افزود : افتخار ما این است که در یک نظام الهی خدمت می کنیم و مردم قدر دان زحمات هستند . همچنین امروز تالار پردیس با هدف ارائه خدمات رفاهی به کارکنان و خانواده‌های فرماندهی انتظامی با هزینه ۴۳ میلیارد تومان به بهره برداری رسید. این تالار در ۲ طبقه و با زیر بنای ۴ هزار و ۳۰۰ متر مربع در ۴ سالن ویژه خواهران و برادران تعبیه شده است.

رعایت استانداردها از مصادیق
حقوق عامه است

ایرنا- دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گفت: رعایت استانداردهای اجباری در بخش‌های مختلف از مصادیق حقوق عامه است و با هر گونه ترک فعل در این زمینه با جدیت برخورد می‌شود. حجت‌الاسلام علی نسایی زهان روز دوشنبه در حاشیه نشست کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه در جمع خبرنگاران افزود: رعایت استانداردهای اجباری در صیانت از حقوق مصرف‌کننده ضرورت جدی است و ترک فعل در این زمینه توسط متولیان پیگرد قانونی دارد. وی گفت: ماهیت اقدامات اداره کل استاندارد باید بازدارنده و پیشگیرانه باشد زیرا نقش مهمی در پیشگیری از وقوع حوادث در محیط‌های مختلف دارد. حجت‌الاسلام نسایی زهان یادآور شد: نظارت، بازرسی و نمونه‌برداری از مراکز عرضه طلا در استان برای بررسی عیار طلا در راستای حقوق عامه در دستور کار اداره کل استاندارد به عنوان تنها مرجع رسمی کشور برای تعیین عیار مصنوعات فلزی گرانبها باشد.

۱۶۰ بسته لوازم التحریر بین دانش آموزان نیازمند سربیشه توزیع می‌شود

سرپرست گروه جهادی هیئت عاشقان اهل بیت گفت: ۱۶۰ بسته لوازم التحریر جمعا به ارزش ۱۶ میلیون تومان در گروه جهادی هیئت عاشقان اهل بیت تهیه شده است.خراشادی افزود: این بسته‌ها با کمک گروه جهادی جوانان رضوی تهیه شده است. وی بیان کرد: ارزش هر بسته لوازم التحریر ۱۰۰ هزار تومان است. وی ادامه داد: این بسته‌ها برای شهرستان سربیشه ارسال می‌شود و در آنجا به همت اداره آموزش و پرورش این شهرستان بین دانش آموزان نیازمند چند روستا توزیع می‌شود.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی: ۱۱۰ خراسان جنوبی روزانه ۶۶۰ بار زنگ می‌خورد

۴۶ درصد از مجرمان در استان بیکار هستند

تسنیم- فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۴۶ درصد از دستگیر شدگان و مجرمان در این استان بیکار بوده‌اند، گفت: امروز موضوعات اقتصادی حرف اول را می‌زند که باید همه دست در دست هم بدهیم تا دغدغه‌ها و مشکلات اقتصادی مردم کمتر شود. سردار ناصر فرشید در دیدار مدیران اقتصادی استان، اظهار داشت: با فعالیت ۸ پلیس تخصصی و رده‌های پشتیبانی در حال ارائه خدمت به مردم هستیم و خدا را برای توفیق خدمتگزاری به مردم و جلب اعتماد آنها شاکر هستیم. وی با بیان اینکه روزانه ۶۶۰ تماس مردمی فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ را عملیاتی می‌کنیم، افزود: این نشان از اعتماد مردم به پلیس است. فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه امروز مسائل اقتصادی حرف اول را می‌زند عنوان کرد: باید همه دست به دست هم بدهیم تا دغدغه‌ها و مشکلات اقتصادی مردم کمتر شود.
فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه از مجموع جرائم ۴۶ درصد دستگیر شدگان در استان خراسان جنوبی افراد بیکار بوده‌اند، تصریح کرد: ما جان خود را کف دست گرفته‌ایم و برای حفظ آرامش و امنیت مردم کوتاه نخواهیم آمد. فرشید با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در زمینه نیروی انتظامی اظهار داشت: اگر پلیس تضعیف شود، یعنی مردم در مقابل خلافکاران خلع سلاح شده‌اند. وی به آمار یک سال گذشته تصادفات استان اشاره کرد و افزود: در یک سال گذشته ۱۳ هزار و ۶۰۰ تصادف خسارتی، فوتی و جرحی در استان رخ داده است. به گفته وی در این تصادفات ۳۱ نفر در شهرهای استان و ۲۷۱ نفر در جاده‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

وحدت لازمه توسعه است

مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی نیز در این دیدار که به مناسبت هفته فراجا برگزار شد، اظهار داشت: نیروهای انتظامی در همه شئونات زندگی مردم اعم از برقراری امنیت، رشد و توسعه اقتصادی و در رسیدگی به امور جاری مردم اثرگذار هستند. ذاکریان با بیان اینکه در حوادث اخیر به نیروهای انتظامی ظلم شد، گفت: جان برکفان همیشه در صحنه نیروی انتظامی، مظلومان امنیت و آرامش جامعه هستند که قدردان زحمات آنها هستیم. وی عنوان کرد: بدون امنیت، زندگی و آرامش مردم به مخاطره می‌افتد از این رو تقویت و حمایت از کارکنان خدوم انتظامی موجب ارتقای امنیت و آرامش است. مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی همچنین با تبریک هفته وحدت عنوان کرد: حفظ وحدت، نیاز اساسی کشور در برهه حساس کنونی است.

عملیات اجرایی طرح توسعه بیمارستان سرایان بزودی آغاز می شود

شبستان- فرماندار سرایان گفت: عملیات اجرایی طرح توسعه بیمارستان امام علی (ع) سرایان از محل منابع استانی به زودی آغاز می شود. یاسر رضوی، یکی از مطالبات اساسی مردم شهرستان سرایان را در حوزه بهداشت و درمان، موضوع ارتقای وضعیت ارائه خدمات درمانی بیمارستان سرایان برشمرد و از فراهم شدن مقدمات اخذ ماده ۲۳ استانی برای اجرای طرح توسعه بیمارستان سرایان خبر داد. وی با اشاره به سوابق پیگیری طرح و قرار گرفتن آن در ردیف مصوبات سفر ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر مجوز کمیسیون ماده ۲۳ استانی جهت طرح توسعه بیمارستان سرایان اخذ و تا هفته آینده نهایی می شود. وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح از محل منابع استانی به زودی شروع می شود، افزود: اعتبار لازم براساس توافق نامه منعقد شده برای اجرای طرح در سفر معاونت عمران استاندار خراسان جنوبی به استان از محل اعتبارات استانی و ملی تامین خواهد شد.
رضوی با بیان اینکه برای اجرای طرح توسعه بیمارستان امام علی (ع) سرایان از محل کمیسیون ماده ۲۳ مبلغ ۴۲ میلیارد تومان پیش بینی شده است، گفت: ۵۰ درصد این اعتبار از محل منابع استانی و مابقی آن از اعتبارات ملی تامین خواهد شد. وی برآورد اعتبار مورد نیاز اجرای طرح را بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان اعلام کرد. فرماندار شهرستان سرایان انجام طراحی نقشه ها و خدمات فنی و مهندسی و فرآیند اجرای طرح و انتخاب مشاور ارتقای بیمارستان را یادآور شد و اظهار امیدواری کرد: تا ظرف دو ماه آینده عملیات اجرایی طرح توسعه بیمارستان سرایان آغاز شود. رضوی تحقق طرح توسعه بیمارستان را نتیجه صدای واحد مردم و مسئولان شهرستان در پیگیری آن توصیف کرد و ادامه داد: ارایه خدمات در حوزه بیمارستان نیازمند نظام سطح بندی و شاخص‌های مربوطه است و با اجرای طرح توسعه بیمارستان به عنوان پیش‌نیاز، سطح ارایه خدمات این بیمارستان از جمله تعداد پزشکان متخصص و فوق تخصص و بخش‌های دیگر مورد نیاز ارتقا خواهد یافت.
وی بهبود و ارتقای بیمارستان را نتیجه پیگیری‌ها و مکاتبات متعدد مسئولان شهرستان و استان و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد.

پیگیری یک موضوع؛ جان مسافران در کف اتوبوس

سوار کردن مسافر بیش از ظرفیت از سوی یکی از اتوبوس های بین شهری در خراسان جنوبی گلایه شهروندان را در پی داشت. یکی از شهروندان بیرجندی در خصوص سوار کردن مسافر بیشتر از ظرفیت یکی از اتوبوس‌های بین شهری گلایه کرد و خواستار پیگیری این موضوع شد. این شهروند بیرجندی گفت: چند روز گذشته در اتوبوس تهران – بیرجند با آن که ظرفیتش ۲۵ نفر بود ۳۳ نفر سوار شدند و این موضوع سبب نارضایتی و راحت نبودن مسافرین در حین سفر شد. برای پیگیری بیشتر به سراغ مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی رفتیم.

تخلف محرز شود جریمه می‌کنیم

جلال زاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: هم اکنون پلاک این اتوبوس را در اختیار نداریم و اطلاعی از این که این اتوبوس مربوط به چه شرکتی است نیز نداریم، اما پیگیر این موضوع هستیم. او افزود: در صورت شناسایی راننده و شرکت و اینکه مشخص شود که این راننده تخلف کرده است و از ظرفیت اتوبوس تعداد مسافر بیشتری سوار کرده است، بدون شک با فرد و شرکت آن اتوبوس برخورد می‌شود و موضوع در کمیسیون تخلف رانندگان پیگیری می‌شود.

استاندار: جشنواره ملی زرشک فرصتی برای معرفی ظرفیت های خراسان جنوبی است

استاندار گفت: جشنواره ملی زرشک فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های خراسان جنوبی در حوزه‌های مختلف کشاورزی، گردشگری، معدنی و سرمایه‌گذاری است. جواد قناعت اظهار کرد: خراسان جنوبی چند محصول مزیت‌دار مانند زرشک، زعفران و عناب دارد که باید برای چرخه تولید تا فرآوری، بازاریابی و فروش آنها برنامه‌ریزی صحیح داشته باشیم که یکی از اهداف مهم جشنواره ملی زرشک است. استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه جذب سرمایه گذار از موضوعات کلیدی برای توسعه اقتصادی استان است، افزود: سرمایه‌گذاران این بخش باید دعوت شوند که چرخه تولید تا فرآوری و فروش محصول کامل شود. وی در ادامه معرفی محصول زرشک در سطح ملی و فراملی را از اهداف این جشنواره دانست و گفت: معرفی ارزش‌های دارویی و اقتصادی زرشک، توجه شرکت‌های دانش بنیان و مراکز علمی به فرآوری، جذب سرمایه‌گذار برای توسعه اقتصادی و ایجاد صنایع تبدیلی و غذایی، تقویت معیشت کشاورزان از طریق ایجاد ارزش افزوده و کمک به بازارسازی از دیگر اهداف برگزاری جشنواره ملی زرشک در خراسان جنوبی است. قناعت بیان کرد: کار جشنواره ملی زرشک نباید به این ایام محدود شود بلکه کمیته‌های جشنواره برای تحقق اهداف مدنظر باید فعالیت خود را به طور مستمر در طول سال انجام دهند. استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: جشنواره ملی زرشک فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های استان در حوزه‌های مختلف کشاورزی، گردشگری، معدنی و سرمایه‌گذاری است. قناعت با اشاره به اینکه جشنواره ملی زرشک با ایجاد محتوای غنی باید سبب تعامل اثرگذار شود، ادامه داد: پیوست رسانه‌ای قوی از موضوع‌های جدی است که باید در این جشنواره به آن توجه ویژه شود. استاندار خراسان جنوبی بر پرهیز از اسراف در جشنواره تأکید کرد و افزود: اما در حوزه اجرا انتظار این است مهمان‌هایی که دعوت می‌شوند مورد تکریم قرار گیرند و مهمان‌نوازی مردم خراسان جنوبی در این جشنواره به منصه ظهور برسانیم.

بازاریابی و ارتقای استاندارد تولید زرشک در کالبد یک جشنواره ملی

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی اظهار امیدواری کرد: با برگزاری جشنواره ملی زرشک، این محصول مجالی برای عرضه در بازارهای بین المللی و پیدا کردن جایگاه واقعی خود پیدا کند. سیدحسن رضوی اظهار کرد: کمیته تشکل‌ها و بخش خصوصی با بکارگیری بخش خصوصی و افزایش سهم آنان به نمایندگی از مردم در جشنواره ملی زرشک فعال است. دبیر کمیته تولیدکنندگان و تشکل‌های بخش خصوصی جشنواره ملی زرشک با بیان اینکه تاکنون جلساتی با حضور تمامی اعضای کمیته برگزار شده است و با کیفیت برگزار شدن جشنواره، ایجاد بازار برای فروش زرشک و ارتباط با تجار و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از اهداف این کمیته است. وی با بیان اینکه امکان بازدید سرمایه گذاران داخلی و خارجی از صنایع فرآوری، باغات زرشک و بارگاه‌های زرشک فراهم شده است، اظهار کرد: بازاریابی خوب و یافتن مشتری‌های جدید در داخل و خارج از جمله اهداف است. رضوی با بیان اینکه آموزش کشاورزان در اولویت است، تصریح کرد: لازم است از شروع احداث یک باغ تا مرحله به بهره برداری رسیدن زرشک همه موارد تحت نظارت کارشناسان بوده و استانداردهای تولید به کشاورزان آموزش داده شود تا بتوان محصول با کیفیتی که مورد پسند بازارهای داخلی و خارجی است تولید کرد. وی با بیان اینکه اگر این امر محقق شود جای نگرانی برای عرضه محصول با قیمت بسیار مناسب نیست، افزود: پیش بینی می‌شود تقاضای امسال روند افزایشی داشته باشد و امیدواریم با برگزاری این جشنواره و توجه خاص خاص به محصول زرشک به صورت جدی تر با حجم فراوان‌تری این محصول تولید و عرضه شود.
رضوی با بیان اینکه رعایت برخی استانداردها هزینه دارد اما اگر کشاورزان بدانند این امر ارزش افزوده زیادی به همراه خواهد داشت، به این سمت می‌روند، تصریح کرد: قیمت اکنون بازار منطقی است، اما پیش بینی می‌شود افزایش یابد. وی یادآور شد: توصیه می‌شود کشاورزان از بخش‌های آموزشی که با همت جهاد کشاورزی و یا تعاون روستایی برگزار می‌شود استقبال کنند تا بتوانیم زرشک را به جایگاه واقعی آن برسانیم.

دانش صنعتی با بازار زرشک
گره می‌خورد

مسئول کمیته علمی و نوآوری جشنواره ملی زرشک گفت: در این کمیته برگزاری کارگاه‌های علمی، حضور شرکت‌های فعال در حوزه محصولات بیولوژیکی، استفاده از اساتید علمی هر شهرستان و انتشار مقالات علمی در نشریات و چاپ کتابچه برنامه ریزی شده است. احمد لامعی اظهار کرد: پیرو برگزاری جشنواره ملی زرشک در سال جاری، دانشگاه بیرجند به عنوان مسئول کمیته علمی و نوآوری جشنواره انتخاب شد و در این راستا سه جلسه کمیته علمی و نوآوری دانشگاه برگزار شده که طی این جلسات برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است. وی با بیان اینکه جشنواره در بازه زمانی ۲۱ تا ۲۷ مهرماه برگزار می‌شود، افزود: در روز نخست، سخنرانی علمی رییس انجمن علوم باغبانی ایران در اجلاس افتتاحیه و سپس در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه بیرجند سخنرانی علمی پروفسور فلاحی؛ از آمریکا به صورت مجازی و سخنرانی مهندس برومندی؛ معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی در روز ۲۷ مهرماه در مراسم افتتاحیه برنامه‌ریزی شده است. وی با بیان اینکه جلسه هم اندیشی با تاکید بر دانش بومی برای بررسی مشکلات و راهکارهای زرشک‌کاران با حضور کشاورزان منتخب در سازمان نظام مهندسی کشاورزی برگزار خواهد شد، تصریح کرد: کارگاه آموزشی ارائه استانداردهای مرتبط با زرشک و کارگاه آموزش ارائه استانداردهای مرتبط با محصولات ارگانیک با پیگیری دانشگاه بیرجند و اداره کل استاندارد، توسط مدرس کشوری در سازمان نظام مهندس کشاورزی برگزار خواهد شد.

رویدادهای استارتاپی
و برگزاری کارگاه‌ها به تناسب نیاز شهرستان‌ها

لامعی ادامه داد: یک پیش رویداد استارتاپی با عنوان “توسعه محصول و بازار زشک و عناب” در روز ۲۵ مهرماه با میزبانی دانشگاه بیرجند و همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی و با حمایت بنیاد ملی نخبگان استان برگزار خواهد شد. لامعی ادامه داد: همچنین یک کتابچه “زرشک و سلامت” با همکاری مشترک دانشگاه بیرجند و کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زرشک و عناب تهیه شده که با مساعدت مالی بسیح علمی استان و سازمان جهاد کشاورزی به چاپ خواهد رسید. وی افزود: پنج کارگاه آموزشی مهارتی در شهرستان‌های استان در طول دوره جشنواره برنامه ریزی شده است که شامل؛ مدیریت کنترل عوامل خسارت زای زرشک، آفات و بیماری‌ها، مدیریت باغات زرشک و مدیریت پس از برداشت؛ فرآوری و بسته بندی زرشک بوده و در زیرکوه، قاین، سربیشه، درمیان و بیرجند از ۲۰ تا ۲۶ مهرماه جاری توسط کارشناسان بخش تخصصی حفظ نباتات و باغبانی برگزار می‌شود. مسئول کمیته علمی و نوآوری جشنواره ملی زرشک یادآور شد: عناوین کارگاه‌های آموزشی بنابر اولویت در شهرستان‌ها برگزار می‌شود و اساتید از بخش تخصصی مدیریت شهرستان انتخاب می‌شوند و در صورت نیاز نسبت به اعزام اساتید به استان اقداماتی صورت می‌پذیرد.

سربیشه سردترین شهر کشور در ۲۴ ساعت گذشته

ایرنا- رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: براساس آخرین داده‌های هواشناسی سربیشه در ۲۴ ساعت گذشته با منفی سه درجه سانتیگراد برای سومین روز متوالی سردترین شهر کشور بوده است. جواد نخعی افزود: در این مدت بیرجند و همدان به‌طور مشترک با کمینه دمای پنج درجه بالای صفر بعد از شهرکرد دومین مرکز استان سرد کشور بوده‌اند.

افتتاح چند کارگاه تولیدی و آموزشی در شهرستان نهبندان

کارگاه‌های تولید سفال، تولید زیورآلات سنتی و آموزش تولید گلیم سوزنی از جمله واحدهایی بود که افتتاح شد. با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی، به مناسبتافتتاح چند کارگاه تولیدی و آموزشی در شهرستان نهبندان هفته گردشگری چند کارگاه تولیدی و آموزشی در شهرستان نهبندان بازدید و افتتاح شد. این کارگاه‌ها با اعتبار بنیاد برکت ومشاغل خانگی تامین شده است. اعتبار هزینه شده برای کارگاه تولید سفال ۳۰۰ میلیون تومان، تولید زیور آلات سنتی ۱۵۰ میلیون تومان و برای تولید گلیم سوزنی ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است. زیورآلات در خانه تاریخی هدایت نهبندان ،کارگاه تولید سفال در روستای خونیک، و گلیم سوزنی در نهبندان افتتاح شده است. این کارگاه‌ها هر کدام ظرفیت حدود ۲۵ نفر را دارد.

ووشوی خراسان‌ جنوبی
بر سکوی نایب قهرمانی کشور

تیم ووشوی خراسان‌ جنوبی در مسابقات قهرمانی ووشو رده‌های پایه کشور مقام دوم را کسب کرد. رئیس هیئت ووشو خراسان جنوبی گفت: مسابقات قهرمانی ووشو رده‌های پایه کشور با شرکت ۱۵۹ ووشوکار در کرمان برگزار شد. خرمشاد افزود: در این مسابقات ورزشکاران استان ۱۱ مدال رنگی به ارمغان آوردند. وی گفت: در این رویداد ورزش ملی محمد معین هاشمی‌پور، محمد براتی، زین العابدین اصفهانی و امیررضا احمدی مدال طلای رده‌های سنی مختلف برا به دست آوردند. رئیس هیئت ووشو خراسان جنوبی گفت: محمد عرفان علی پور، امیرعلی سلیمانی، احسان جمالی و سید محمدجواد موسوی هم مدال نقره رده‌های سنتی گوناگون را کسب کردند. خرمشاد گفت: سید عماد حسینی، حمید اندیش و محمد حامد آهنی نیز مدال برنز مسابقات قهرمانی ووشو کشور را از آن خود کردند. وی گفت: در رده بندی تیمی مسابقات قهرمانی ووشو رده‌های پایه‌ای کشور، ورزشکاران خراسان‌جنوبی با کسب ۴ مدال طلا، ۴ نقره و ۳ برنز بر سکوی دوم رقابت‌ها ایستادند.

استاندار: مجوز احداث بیمارستان‌های محلی در خراسان جنوبی اخذ شد

استاندار خراسان جنوبی در پی دیدار با معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اخذ مجوز احداث بیمارستان‌های محلی در این استان خبر داد. به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی “جواد قناعت” روز دوشنبه در دیدار با “سعید کریمی” در محل این وزارتخانه، مسایل و مشکلات حوزه درمان استان را مطرح و پیگیری کرد. در این جلسه درخصوص کمبود پزشک متخصص، ضرورت ایجاد بیمارستان‌های محلی با توجه به پهناوری استان و بعد مسافت مناطق مختلف تا مراکز شهرستان‌ها، نیاز شهرها به تجهیزات درمانی بحث و تبادل نظر شد.
استاندار خراسان جنوبی گفت: قول مساعد معاون وزیر بهداشت در مورد افزایش سهمیه پزشکان متخصص که به‌زودی توزیع می‌شوند و تامین تجهیزات درمانی از مهمترین نتایج این دیدار بود. قناعت افزود: در این دیدار مجوز احداث بیمارستان‌های محلی اخذ شد و با این مجوز، عملیات اجرایی مراکز “درمان بستر” در برخی مناطق استان به‌زودی آغاز می‌شود.
نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی، رئیس و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این دیدار حضور داشتند.

فعال‌سازی معادن راکد؛ در دستور کار ویژه دستگاه قضایی خراسان جنوبی

ایسنا- دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گفت: فعال‌سازی معادن راکد در دستور کار دستگاه قضایی خراسان جنوبی است. حجت الاسلام علی نسائی زهان، در حاشیه جلسه ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دادگستری خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران با اشاره به ظرفیت بالای معادن غنی استان، اظهار کرد: برخی از این معادن به صورت نیمه تعطیل و تعطیل هستند یا افرادی که معادن را به ثبت رساندند پرونده مالیاتی خود را به استان های بزرگ بردند که در همین راستا ۹۰ پرونده طبق قانون پیگیری شد و اکنون این سرمایه گذاران دفاتر خود را به استان منتقل کردند تا حق مردم استان ضایع نشود. وی بیان کرد: سیاست قوه قضائیه بر اساس تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر حمایت از تولید است و همه باید تلاش کنیم رونق تولید در استان شکل بگیرد. دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی یادآور شد: وقتی برای بهره برداری از معادن قرار باشد زیرساخت های استان فرسوده شود اما از لحاظ اقتصادی منفعتی نصیب مردم نشود این ظلم است. وی با اشاره به بررسی موضوع پرداخت تسهیلات به سرمایه گذار کارخانه فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی در استان که جزو هیأت علمی دانشگاه است، تصریح کرد: طبق قانون دریافت تسهیلات اشتغال شامل کارمندان دولت نمی شود که در این زمینه هم اتخاد تصمیم خواهد شد. نسائی زهان به بررسی مشکلات برای راه اندازی واحد معدنی مرمریت فدشک شهرستان خوسف اشاره کرد و یادآور شد: به سرمایه گذاران این معدن برای فعال سازی آن یک مدت سه ماه مهلت داده شد در غیر این صورت از سرمایه گذاران سلب صلاحیت می شود و سازمان صنعت و معدن استان طبق قانون معدن را به افرادی دیگر که توانایی دارند، واگذار خواهد کرد.

اجرای طرح آموزش رایگان هنر در خراسان جنوبی آغاز شد

ایرنا – اجرای طرح آموزش “هنر برای همه” با هدف شناسایی استعدادها و صیانت از هنرهای ملی در مناطق محروم و مرزی خراسان جنوبی آغاز شد. معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: ثبت‌نام طرح آموزش رایگان هنر در مناطق محروم و شهرهای مرزی استان از ۱۶ مهر آغاز شد و تا ۳۰ مهر ماه جاری ادامه دارد. سید علی زمزم اضافه کرد: متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری به نشانی https://amoozeshehonar.farhang.gov.ir ثبت‌نام کنند. وی اظهار داشت: طرح آموزش «هنر برای همه» در مناطق کمتر توسعه‌یافته با هدف دستیابی به توسعه اقتصاد هنر، کسب و کارهای فرهنگی و هنری و صیانت از هنرهای ملی، بومی و محلی به‌صورت آموزش رایگان در رشته‌های مختلف هنری اجرا می‌شود. وی گفت: در تداوم تلاش‌های صورت گرفته و با توجه به شکل‌گیری قرارگاه محرومیت‌زدایی فرهنگی و هنری ویژه مناطق محروم، کم‌برخوردار و مرزی، بخش دوم ثبت‌نام از متقاضیان این طرح آغاز شده است. وی با بیان اینکه این طرح در ۲ شاخه مهارت‌های عمومی و اختصاصی شامل مهارت‌های بومی، محلی و سنتی اجرا می‌شود افزود: دوره‌های آموزشی در زمان ثبت‌نام به ۲ صورت حضوری و برخط برگزار می‌شود و متقاضی براساس شرایط و علاقه‌مندی خود یکی از مراحل را انتخاب می‌کند.
زمزم حداقل سن برای ثبت‌نام را ۱۵ سال تمام عنوان کرد و گفت: افرادی که دوره گذشته در سامانه ثبت‌نام کرده و به هر دلیلی در دوره‌ها شرکت نکرده‌اند، در بخش ویرایش در سامانه وارد شده و نسبت به انتخاب رشته مورد نظر اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه متقاضی باید در شهر و منطقه مورد تقاضا ساکن باشد ادامه داد: برای هنرجویانی که دوره‌های سطح مقدماتی و پیشرفته را با موفقیت سپری کنند، مدرک گواهی معتبر ایسکو صادر می‌شود.

وجود ۱۵۰ پروژه نیمه تمام ورزشی در خراسان‌ جنوبی

فارس- سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان گفت؛ ۱۵۰ پروژه نیمه تمام ورزشی در استان وجود دارد. محمدحسین خسروی اظهار داشت: برای تکمیل و بهره‌برداری این پروژه‌ها حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است. وی تصریح کرد: تعداد ۶۴ پروژه ورزشی استان بیش از ۷۰ درصد، ۳۹ پروژه ۵۰ درصد و ۴۷ پروژه هم بین ۴۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. خسروی یادآور شد: از ابتدای امسال چهار استخر شنای سرپوشیده فرسایشی، باقی مانده و تعطیل شده از چندین سال قبل خراسان‌جنوبی در شهرستانهای قاین، سرایان، فردوس و سربیشه به بهره برداری رسیده است.

کارخانه چند منظوره فراوری زرشک افتتاح می‌شود

تسنیم- فرماندار بیرجند گفت: کارخانه فراوری محصولات کشاورزی در روستای گازار در حاشیه جشنواره زرشک بهره‌برداری می‌شود که این کارخانه همه مجوزهای لازم شامل سیب سلامت و غیره را دریافت کرده است. علی فاضلی‌فرد در بازدید از بارگاه‌های زرشک با بیان اینکه همزمان با جشنواره زرشک کارخانه فراوری زرشک و دیگر محصولات کشاورزی در روستای “گازار” بهره‌برداری می‌شود، اظهار داشت: جشنواره زرشک شهرستان بیرجند در محدوده روستای گازار و مهموئی برگزار می‌شود. وی افزود: در کنار برگزاری جشنواره، غرفه‌هایی از تولیدات کشاورزان و عشایر با هدف معرفی محصولات شهرستان برپا شده و شرکت کنندگان می‌توانند از این محصولات خرید کنند.
فرماندار بیرجند بهره‌برداری از کارخانه فراوری محصولات کشاورزی در روستای گازار در حاشیه جشنواره زرشک را از برنامه‌های پیش‌رو عنوان کرد و گفت: این کارخانه همه مجوزهای لازم شامل سیب سلامت و غیره را دریافت کرده و در زمینه فراوری دیگر محصولات منطقه شامل زرشک، عناب، زعفران، توت و غیره فعالیت خواهد داشت. وی با اشاره به این مهم که زرشک جزو میوه تره بار است، اما به عنوان خشکبار معرفی شده است، بیان کرد: تاکنون اقدام خاصی در معرفی این محصول مزیت‌دار و قرار گرفتن آن در سبد خانوار انجام نشده و امید است با برگزاری این جشنواره شاهد بازگشایی پنجره‌های جهانی و تحول مهمی در این زمینه باشیم.
فاضلی‌فرد، معرفی زرشک به عنوان تره بار، فراهم شدن زمینه بهداشتی برداشت، بسته بندی، نگهداری و خشک کردن محصول در شرایط استاندارد را مهم دانسته و ابراز امیدواری کرد: با اجرای این مهم و معرفی این محصول مزیت‌دار شاهد رونق اقتصادی منطقه بیش از پیش باشیم.
فرماندار بیرجند، سطح زیرکشت باغات زرشک شهرستان بیرجند را ۳ هزار و ۵۵۶ هکتار اعلام کرد و افزود: در این شهرستان حدود ۶ هزار و ۷۰۰ خانوار زرشک‌کار هستند. وی با اشاره به این مهم که در فصل برداشت و ورود این محصول به صورت همزمان، بازار اشباع شده و قیمت زرشک افت می‌کند، یادآور شد: با توجه به هزینه‌های جانبی زرشک با اشباع بازار، کشاورزان متضرر شده و با ورود واسطه‌ها و برای جبران هزینه‌ها مجبور به فروش محصول خود با پایین‌ترین قیمت می‌شوند. فرماندار بیرجند از زرشک به عنوان محصولی لوکس یاد کرده و گفت: برای جلوگیری از ضرر و زیان کشاورز باید دولت در زمینه آموزش، تأمین سموم برای دفع آفات، اختصاص جایگاه مناسب استاندارد برای خشک کردن زرشک و غیره در مناطق روستایی ورود کند. فاضلی‌فرد از مشکلات کشاورزان زرشک‌کار به وجود آفات نباتی زرشک اشاره کرد و گفت: متأسفانه در برخی مناطق زرشک به صورت غیربهداشتی و روی زمین خشک شده که باعث آلودگی این محصول می‌شود. وی وجود بارگاه‌های بهداشتی زرشک با شرایط مناسب را از نیازهای کشاورزان اعلام کرده و از دیگرمشکلات زرشک‌کاران به نبود بازار مصرف، عدم معرفی این محصول و نبود آن در سبد خانوار، عدم قیمت‌گذاری مناسب و غیره اشاره کرد و خواستار حمایت دولت و ورود مرکز تحقیقات کشاورزی برای دفع آفات و غیره شد.

تقاضای شهرستان فردوس برای برگزاری جشنواره ملی انار

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی نیز گفت: به دلیل حمایت‌هایی که از جشنواره ملی زرشک انجام شد، دیگر شهرستان‌ها نیز با پتانسیل‌های متنوع خواستار برگزاری جشنواره ملی برای محصولات خاص خود شدند مانند فردوس که خواستار برگزاری جشنواره ملی انار شده است. هادی شاهوردی تأکید کرد: یکی از خروجی‌های این جشنواره می‌تواند فرهنگ‌سازی برای تغییر نوع نگاه در بخش فروش تره بار زرشک به جای فقط نگاه خشکبار به این محصول است. وی خاطرنشان کرد: اکنون برخی سرمایه‌گذاران هوشمند با بسته‌بندی زرشک تازه به این سمت رفته‌اند ولی نیاز است که تولیدکنندگان و کشاورزان هم با این نوع نگاه کاری انجام دهند که به نفع آنها خواهد بود. شاهوردی اعلام کرد: برای توسعه گردشگری کشاورزی به دو زیرساخت نیاز داریم که یکی بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل است و دیگری زیرساخت‌های گردشگری و اسکان که نیاز به جذب سرمایه‌گذار داریم. به گفته وی در بخش زیرساخت‌های گردشگری این اداره کل آمادگی همکاری برای تأمین زیرساخت‌هایی مانند آب، برق و گاز همچنین ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


امین جم – جلسه گرامیداشت هفته کار و گارکر و تجلیل از کارگران نمونه زنجیره

بیشتر

بهروزی فر – شمارش معکوس لحظه های برزخی دو کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه

بیشتر

سیل چند روز پیش در استان خسارات های زیاد مالی فراوانی به بار آورد و

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت