اخبار استانی

شمشیربازی خراسان‌جنوبی بر سکوی قهرمانی کشور

در سومین دوره المپیاد استعدادهای برتر شمشیربازی کشور تیم خراسان جنوبی بر سکوی قهرمانی این رقابت‌ها ایستاد. در این ماراتن ملی ۱۸۰ نفر از استعدادهای برتر شمشیربازی پسران ۲۱ استان کشور در سه اسلحه سابر، اپه و فلوره به میزبانی یزد در سالن شهید صدوقی شهر یزد به مصاف یکدیگر رفتند. ورزشکاران یزد به مقام دوم رقابت‌ها دست یافتند و مازندران نیز سوم شد. حسین سالارپور، محمدجواد سعیدی‌راد امیرحسین اکبری و ایمان آراسته سرپرستی و مربیگری علی‌ یوسفی و حمیدرضا رزاقی در قالب تیم استعدادهای برتر شمشیربازی خراسان‌جنوبی در این مسابقات هنرنمایی کردند.

شناسایی یک مورد ابتلای قطعی به وبا در خراسان جنوبی

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: یک مورد وبای قطعی از شهرستان غربی استان شناسایی شد. زنگویی افزود:این فرد از زائران اربعین بود که تشخیص قطعی بیماری وی در قم انجام و درمان همزمان شروع شد. وی گفت: ۲ مورد تست سریع بیماری وبا هم در کشور عراق شناسایی و درمان بلافاصله شروع شد.
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به بررسی بیماری در اطرافیان مبتلایان گفت: خوشبختانه همه موارد منفی بوده است.
زنگویی با بیان اینکه از نظر نمونه گیری‌های بیماری وبا خراسان جنوبی در کشور پیشتاز است گفت: تا ۱۳ شهریور بیش از ۷۰ مورد ابتلای قطعی به وبا در کشور گزارش شده است. وی گفت:از هر ۱۰ مبتلا یک نفر دچار علائم شدیدی از جمله اسهال، استفراغ و گرفتگی عضلات می‌شود که کاهش سریع مایعات منجر به کم آبی و شوک می‌شود.
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: درمان اصلی این بیماری مایع درمانی و شایع‌ترین دارو پودر او آر اس است و بر حسب ضرورت، آنتی بیوتیک زیرنظر پزشک تجویز می‌شود.
زنگویی راه‌های پیشگیری از بیماری را به شرح زیر بیان کرد: -از آب آشامیدنی سالم استفاده شود؛ آب‌ها ترجیحا لوله کشی، تصفیه شده با بطری باشد و در مکان‌هایی که به آب لوله کشی درسترسی ندارند و از آب چاه، تانکر یا چشمه استقاده می‌شود حتما قبل از مصرف آن را بجوشانند. -از مصرف یخ‌های غیربهداشتی مواد غذایی آماده و غیربهداشتی که دربیرون از منزل به خصوص توسط فروشندگان دوره گرد پرهیز شود. -میوه و سبزیجات را قبل از مصرف حتما شسته و به صورت صحیح ضدعفونی کنند. -از مصرف غذا‌های خام یا کم پخت خوادداری شود. -غذا‌هایی که قبلا پخته شده قبل از مصرف حتما به طور کامل داغ شود. -بهداشت فردی رعایت شود. -قبل از تهیه و توزیع و خوردن غذا و قبل از دادن غذا یا شیر به کودک حتما دست‌ها با آب و صابون شستشو شود. -مواد غذایی در یخچال نگهداری شود.

اجتماع بزرگ دهه هشتادی‌ها در بیرجند برگزار شد

ایسنا-اجتماع بزرگ دهه هشتادی‌ها با عنوان “شور مسلمانی، نسل سلیمانی” همزمان با سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج) در بیرجند برگزار شد. حجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی، مدرس حوزه و دانشگاه، در این اجتماع، اخلاص را از مهمترین ویژگی‌های جوان نسل حاج قاسم برشمرد و اظهار کرد: سردار سلیمانی به خاطر خدا به این منزلت رسید پس رهرو او هم باید همواره اخلاص و کار برای خدا را در امور زندگی مورد توجه قرار دهد.
وی با بیان اینکه دهه هشتادی‌ها باید در مقابل مسیر دشمن حرکت کنند گفت: جوان رهرو مکتب شهید سلیمانی باید راه دشمن را بشناسد و در مقابل آن حرکت کند. فیض‌آبادی افزود: دشمن به دنبال این است که علم و جوانان ما را بگیرد پس اگر برخلاف مسیر دشمن حرکت کنیم راه شهدا و سردار سلیمانی را ادامه داده‌ایم. در این همایش معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی، فرماندار و شهردار بیرجند، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان و فرهنگیان حضور داشتند.اجرای سرود، ورزش‌ زورخانه‌ای و اهتزاز پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران از دیگر برنامه‌های اجتماع دهه هشتادی‌ها در بیرجند بود.

جرائم فضای مجازی در خراسان جنوبی ۲۱ درصد افزایش یافت

ایرنا- فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: امسال با افزایش ۲۱ درصدی جرائم در فضای مجازی روبه‌رو هستیم و اکثر این جرائم با تلاش کارشناسان پلیس فتا کشف می‌شود. سردار “ناصر فرشید” در دیدار جمعی از فرماندهان و کارکنان انتظامی استان با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: کلاهبرداری، برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز، هتک حیثیت و نشر اکاذیب از جمله جرائمی است که نشان می‌دهد افراد در فضای مجازی اعتماد کرده و محتواهایی را قرار می‌دهند که باعث سوءاستفاده می‌شود و تهدیدات دیگری که وجود دارد. وی با اشاره به تلاش پلیس‌های تخصصی برای کشف جرم در زمینه‌های مختلف گفت: بیش از ۷۰ درصد سرقت‌ها در استان کشف می‌شود و کارآگاهان پلیس آگاهی و کارشناسان پلیس فتا در این زمینه تلاش وافر دارند چون معتقدیم خادم مردم هستیم و مردم هم مانند گذشته حامی پلیس خواهند بود.
فرمانده انتظامی خراسان جنوبی به اقدامات انتظامی استان در یک سال گذشته اشاره کرد و افزود: از هفته فراجا سال گذشته تاکنون ۵۵ تن انواع مواد مخدر در خراسان جنوبی کشف شده و ۸ هزار و ۱۰۰ قاچاقچی نیز در این زمینه دستگیر شده‌اند. سردار فرشید گفت: پلیس توفیق حضور و خدمتگزاری در لایه‌های مختلف جامعه از نقطه صفر مرزی تا عمق کشور و حتی درون منازل مردم را دارد و وقتی از لسان مقام معظم رهبری مدال با افتخار “مجاهدان فی‌سبیل‌ا…” را دریافت می‌کند، نشانه وظیفه سنگینی است که برعهده دارد. سردار فرشید با اشاره به دستگیری و درمان معتادان گفت: در یک سال اخیر ۱۰۶ معتاد متجاهر در استان دستگیر شدند. وی اظهار داشت: همچنین در این مدت بیش از ۲ میلیون لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی کشف شده که سرمایه ملی است و ارزش کالاهای قاچاق کشف شده به بیش از ۱۴۲ میلیارد تومان می‌رسد. فرمانده انتظامی خراسان جنوبی افزود: از سال گذشته تاکنون بیش از هزار و ۷۰۰ تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ پاسخ داده شده و روزانه ۶۷۰ تماس عملیاتی و به خواسته مردم رسیدگی شده است. وی با بیان اینکه بیشترین تماس‌های برقرار شده با ۱۹۷ تقدیر از پلیس بوده است گفت: کمتر از نیم درصد انتقاد به عملکرد پلیس بوده که تلاش شده از طریق بازرسان استان مشکلات موجود رفع شود.
سردار فرشید تعداد گواهینامه صادر شده در یک سال اخیر توسط پلیس راهور را ۲۲ هزار مورد و پلاک‌گذاری، نقل و انتقال خودرو و موتورسیکلت را حدود ۲۶ هزار مورد اعلام کرد و افزود: در این مدت بیش از ۴۸ هزار فقره گذرنامه صادر و ۹ هزار تمدید روادید برای اتباع داخلی و خارجی انجام شده است.
وی به آمار تصادفات در یک سال گذشته اشاره و اظهار داشت: در این مدت ۳۱ نفر در معابر شهری و ۲۷۰ نفر در محورهای مواصلاتی استان جان خود را از دست دادند و تصادفات فوتی و جرحی خسارات زیادی را به خانواده‌ها، جامعه و کشور وارد می‌کند که برای پیشگیری از وقوع تصادفات باید تلاش همگانی صورت گیرد.

نخستین همایش دو خیابانی خراسان‌جنوبی برگزار می‌شود

فارس- در جلسه برنامه‌ریزی طرح ملی ورزش‌های خیابانی خراسان‌جنوبی برگزاری نخستین همایش دو خیابانی استان در بیرجند مصوب شد. سیدحسین اصغری سرپرست معاونت توسعه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان اظهار داشت: این همایش در راستای ایجاد شور و نشاط اجتماعی در دو بخش بانوان و آقایان با محوریت هیئت‌ دو ومیدانی و ورزشهای همگانی خراسان‌جنوبی و همکاری ادارات و سازمانهای فعال در این حوزه برگزار می‌شود.

توصیه به تسریع در برداشت
ذرت علوفه ای در خراسان جنوبی

کارشناس هواشناسی با اشاره به کاهش محسوس دما به کشاورزان توصیه کرد محصول ذرت علوفه ای را هرچه زودتر برداشت کنند. لطفی گفت: طی ۲۴ ساعت آینده دمای هوا روند کاهشی خواهد داشت و برای مناطق کوهستانی و سردسیر از جمله سربیشه، قاین بیرجند و درمیان دمای زیر ۵ درجه پیش بینی می‌شود و کشاورزان محصول ذرت علوه‌ای که به دمای زیر ۵ درجه حساس است را برداشت کنند.

اجتماع مردمی بیعت
با امام زمان (عج) در بیرجند

جشن ۹ ربیع آغاز امامت امام زمان (عج) با حضور پرشور مردم ولایت دوست بیرجند برگزار شد. این جشن در فضای باز به همت کانون مهدی یاران خراسان جنوبی با حضور مسئولین و مردم و با سخنرانی حجت السلام فیض آبادی از مشهد مقدس و با نوای مداحان اهل بیت برگزار شد.

خطیب جمعه بیرجند: مردم بار دیگر بصیرت خود را نشان دادند

ایرنا- امام جمعه موقت بیرجند گفت: دشمن در جریانات اخیر به رخنه‌های فرهنگی دل بسته بود اما مردم بار دیگر همراهی با نظام و بصیرت خود را نشان دادند. حجت‌الاسلام مهدی رحیم‌آبادی اضافه کرد: خواص واسطه بین ولی امر و امت هستند لذا امروز معلمین، اساتید دانشگاه و روحانیت باید به فرمایشات رهبر معظم انقلاب توجه دقیق داشته و مسوولان هم بیش از پیش در عمل به فرامین رهبری و حل مشکلات اهتمام داشته باشند.

۷۶۱ سری جهیزیه به نوعروسان خراسان جنوبی اهدا شد

ایرنا- ۷۶۱ سری جهیزیه در اجرای مرحله دوم تفاهم‌نامه همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) و استانداری خراسان جنوبی به نوعروسان تحت حمایت کمیته امداد اهدا شد. استاندار گفت: ۷۶۱ سری جهیزیه در راستای تحقق بندهای تفاهم‌نامه استان با کمیته امداد امام خمینی (ره) تهیه شده است. جواد قناعت اعتبار هزینه شده برای تهیه این اقلام را ۲۵ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: امیدواریم با پیگیری‌های صورت گرفته تمامی بندهای تفاهم‌نامه استانداری و کمیته امداد کشور در سال جاری محقق شود.

اجرای ۹۲ هزار مترمعکب آبرسانی سیار برای مناطق عشایری

ایسنا- سرپرست اداره کل امور عشایر گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۶ هزار کیلومتر مرمت ایل راه و ۹۲ هزار مترمعکب آبرسانی سیار برای مناطق عشایری استان انجام شده است. محمد ابراهیم ابراهیمی، در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، گفت: ۸۰ درصد عشایر در مناطق مرزی استان زندگی می کنند که یکی از عوامل مهم حفظ امنیت در منطقه است.

بیرجند سردترین مرکز و قاین سردترین شهر کشور

در شبانه روز گذشته بیرجند با ۲ درجه سردترین مرکز و قاین با صفر درجه به همراه سه ایستگاه دیگر سردترین شهر کشور بود. کارشناس هواشناسی گفت: با ادامه روند کاهشی دمای هوا صبح روز‌های شنبه و یکشنبه کمینه دمای هوا در مناطق مرتفع و کوهستانی حدود صفر درجه خواهد بود و تداوم یخبندان دور از انتظار نیست.

استاندار : ظرفیت‌های گردشگری به‌درستی استفاده نشده است

ایرنا- استاندار گفت: این استان دارای ظرفیت‌های گردشگری فراوانی است که از آنها به‌درستی استفاده نشده است. جواد قناعت در حاشیه افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های گردشگری شهرستان سرایان افزود: گردشگری، ظرفیت بسیار خوبی برای هر منطقه و استان است و به‌رغم کارهای خوبی که در این زمینه انجام شده، هنوز نتوانسته‌ایم از فرصت‌های گردشگری استان به‌درستی استفاده کنیم. وی با تاکید بر نقش گردشگری در توسعه تصریح کرد: به جهت اهمیت موضوع، بخشی از مصوبات سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی، به حوزه گردشگری اختصاص یافته و تحقق این مصوبات به‌طور ویژه در دستور کار است.
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پروژه‌هایی که در این سفر افتتاح یا کلنگ‌زنی شد، خاطرنشان کرد: شهرستان سرایان به جهت اینکه تاریک‌ترین آسمان شب را دارد، مورد توجه علاقه‌مندان به رصد نجوم قرار گرفته و این آسمان تاریک، فرصت مناسبی است که باید مورد توجه قرار گیرد. وی با اشاره به اقداماتی که تاکنون در این زمینه صورت گرفته است گفت: از پروژه‌هایی که در برنامه‌های امروز قرار داشت، مربوط به همین موضوع است. قناعت اظهار داشت: کویر، ظرفیت بسیار خوبی است که باید از آن برای جلب و جذب گردشگر استفاده شود.
وی باغات و مزارع خراسان جنوبی را نیز فرصتی برای جذب گردشگر دانست و افزود: برخی افراد تمایل دارند در فصل برداشت محصول در باغات و مزارع حضور پیدا کنند که باید شرایط را برای حضور این افراد فراهم کنیم. استاندار خراسان جنوبی گفت: نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، فرمانداران، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید برای استفاده از این فرصت‌ها از طریق جذب گردشگر و رونق اقتصادی استان برنامه‌ریزی کنند.

مجموعه گردشگری کویری نجومی در سرایان افتتاح شد

اقامتگاه بوم‌گردی جَمکَرد در سه قلعه از طرح‌های هفته گردشگری است که روز پنجشنبه با حضور استاندار خراسان جنوبی در شهرستان سرایان به بهره‌برداری رسید. این اقامتگاه بوم‌گردی که در راستای تامین زیرساخت‌های گردشگری کویر ساخته شد، ۱۰۰ نفر ظرفیت اقامتی دارد و با بهره‌برداری از آن، ۹ نفر به‌طور مستقیم مشغول به‌ کار شده‌اند. سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای احداث این مجموعه گردشگری که ۶۸۰ متر مربع زیربنا دارد، ۵۰ میلیارد ریال هزینه کرده و فضاهای تعبیه شده در آن، زمینه پذیرایی از ۳۵۰ نفر را فراهم آورده است.
نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران استانی، امام جمعه، فرماندار و شماری از مسئولان شهرستان سرایان نیز در مراسم افتتاح این طرح گردشگری حضور داشتند.
همچنین با حضور استاندار خراسان جنوبی عملیات اجرایی بزرگترین مجموعه گردشگری کویری استان در منطقه راویج سه قلعه آغاز شد. این مجموعه اقامتی، پذیرایی و تفریحی با زیربنای هزار و ۹۰۰ متر مربع و اعتبار اولیه ۱۲ میلیارد تومان احداث می‌شود و قرار است طی ۱۸ ماه آینده به بهره‌برداری برسد. مجتمع گردشگری جدید در سه قلعه دارای ظرفیت اقامت ۱۲۰ نفر و پذیرایی ۲۵۰ نفر است و با آغاز به کار این مجموعه زمینه اشتغال مستقیم ۱۳ نفر فراهم می‌شود.
مراسم کلنگ‌زنی یک مجموعه گردشگری نیز با حضور استاندار خراسان جنوبی، نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان در شهرستان سرایان برگزار شد. این مجموعه در محور سرایان – آیسک با سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی احداث خواهد شد و برای ۱۲ نفر اشتغالزایی دارد. این پروژه با زیربنای ۹۰۰ متر مربع، زمینه اقامت همزمان ۸۰ نفر و پذیرایی از ۱۵۰ نفر را فراهم می‌کند. استاندار خراسان جنوبی در ادامه سفر یک روزه به شهرستان سرایان از مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی همچنین باغات انار مجموعه گردشگری بابا پیر زمزم بازدید کرد. این مجتمع بین راهی با زیربنای هزار و ۱۰۰ متر مربع، زمینه اقامت ۱۵ نفر و پذیرایی از ۳۵۰ نفر را فراهم آورده و سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای احداث آن ۶۰ میلیارد ریال هزینه کرده است.

پیگیری برای رفع مهم‌ترین دغدغه مردم در ساخت مسکن

ایسنا- معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: باتوجه به اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم نداشتن توانایی در تامین سهم آورده و ساخت مسکن بوده، پیگیری‌های لازم برای افزایش سهم تسهیلات از مرکز در حال انجام است. حسن علیزاده در مورد روند طرح نهضت ملی مسکن در خراسان جنوبی اظهار کرد: برای تمامی شهرهای استان غیر از بیرجند و قاین زمین برای ساخت مسکن به طور ویلایی تأمین شده است. وی از تأمین زمین برای واجدین شرایط در طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: از مجموع ۷۵ هزار نفری که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند، ۲۷ هزار و ۶۳۵ نفر واجد شرایط شناخته شده‌اند. علیزاده با بیان اینکه حدود ۱۵ هزار نفر نیز مبالغ آورده را تأمین و واریز کرده‌اند، تصریح کرد: متراژ هر قطعه زمین ۱۸۰ مترمربع است و تاکنون ۲۸۶۷ نفر به پایان مرحله اسکلت و سقف رسیده و ۲۳۶ نفر نیز به پایان کار رسیده‌اند. وی بیان کرد: به منظور کاهش زمان ساخت واحدها به دو سال، آورده اولیه برای تأمین زمین و اجرای فونداسیون تجمیع شده و در مرحله اول افراد باید ۸۰ میلیون تومان واریز کنند. علیزاده گفت: برای هر مترمربع مبلغ پایه ۵ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان پیش بینی شده و در حال پیگیری برای اعمال تسهیلاتی در حوزه آورده‌ها هستیم.

افزایش ۹۰ درصدی جابجایی مسافر در
راه آهن شرق

سرپرست اداره کل راه آهن شرق گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۹۵ هزار و ۳۷۲ نفر توسط این اداره کل جابجا شده اند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۱۰۲ هزار و ۸۸۴ نفر جابجا شده اند، ۹۰ درصد افزایش دارد. علی حکامی قاسمی افزود: ۹ رام قطار مسافری کرمان – مشهد، بندرعباس – مشهد، یزد – مشهد، شیراز – مشهد، طبس – تهران و خواف – تهران در این محور به مردم مشغول خدمت رسانی هستند. وی افزود: هم اکنون دفاتر فروش بلیت‌های قطار در بیشتر شهر‌ها فعال است که امکان افزایش نیز وجود دارد.

« سروری» رئیس شورای اسلامی شهرستان بیرجند شد

انتخابات هیئت رئیسه سال دوم فعالیت شورای شهرستان بیرجند برگزار و «عباس سروری» به عنوان رئیس شورای اسلامی شهرستان بیرجند انتخاب شد. در این جلسه با رأی اعضای شورای اسلامی شهرستان بیرجند، عباس سروری به عنوان رئیس، ویدا ناصری نایب رئیس و رضا حسنی صفت منشی شورای اسلامی شهرستان بیرجند انتخاب شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آدینه – پنجشنبه هفته ی گذشته افتتاحیه اولین گفتاورد ملی نخبگان پهنه خراسان و سمنان

بیشتر

سربازی – شهرستان فردوس با قدمت چند هزار ساله و جاذبه های طبیعی و ساخته

بیشتر

مهدی آبادی – ماجرای اجاره خانه سال هاست دغدغه شهروندان است و در این چند سال

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت