اخبار استانی

هوا بارانی می شود

بارش‌های خوبی در استان از روز پنجشنبه تا شنبه هفته آینده در صورت عدم تغییر در نقشه‌ها قابل انتظار است. زارعی گفت :با توجه به خروجی مدل‌های پیش یابی هواشناسی تا روز دوشنبه به تناوب، بارش خفیف و پراکنده قابل پیش بینی است وروز سه‌شنبه گاهی افزایش باد و گردوخاک دور از انتظار نیست.

افزایش ارزش سهام عدالت شرکت سرمایه گذاری استان

ارزش هر سهم شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت خراسان جنوبی (وسخراج) در بازار سرمایه، بیش از ۳درصد افزایش یافته است.معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصاد و دارایی استان گفت: ارزش هر سهم هم اکنون ۲۱۸تومان است که این رقم هفته گذشته ۲۱۱تومان بود. بهروزی افزود:بیش از ۶۵درصد معادل ۳۰۳هزار و ۸۶۸نفر از سهام دارانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کردند در سامانه سجام ثبت نام و کد بورسی دریافت کردند. وی با بیان اینکه مجمع الکترونیک شرکت سرمایه گذاری استان احتمالا ۲۱ اسفند برای انتخاب هیات مدیره برگزار شود از سهامدارانی که هنور درسامانه سجام ثبت نام نکردند خواست در این خصوص اقدام کنند. معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصاد و دارایی استان گفت: تمام مراحل ثبت نام در این سامانه بصورت غیرحضوری قابل انجام است و نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان نیست. بهروزی درخصوص اعضای هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری خراسان جنوبی هم گفت: تا کنون ۳۳نفر برای این منظوره ثبت نام کردند که ۳نفر صلاحیتشان تایید و بقیه در دست بررسی است و متقاضیان هنوز می‌توانند با مراجعه به سامانه ستان ثبت نام کنند.
رعایت پروتکل های بهداشتی در خراسان جنوبی ۲۰درصد کاهش یافت

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی نقاط استان از ۹۰ درصد به ۷۰ درصد کاهش یافته است.مجید شایسته با اشاره به شیوع ویروس کرونا در خراسان جنوبی و کشور بیان کرد: طی یک سال گذشته شیوع این ویروس در سطح استان با افت و خیزهایی همراه بوده است. وی از افزایش روند نمونه‌گیری بیماری از هفته آخر دی ماه و اوایل بهمن ماه سال جاری خبر داد و اظهار کرد: همچنین در این مدت روند افزایشی موارد مثبت به ویژه برای شهرستان قاین را شاهد بودیم. شایسته با بیان اینکه موارد مثبت کرونا در نمونه گیری های اخیر در گروه سنی ۲۰ تا ۶۰ سال بوده‌اند، گفت: اگر موارد ابتلا به کرونا در گروه سنی سالمند رخ دهد شاهد افزایش موارد بستری و فوت خواهیم بود. مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره دلایل افزایش بیماری در استان بیان کرد: عادی انگاری از سوی مردم به دنبال رنگ بندی آبی شهرستان‌ها از مهم‌ترین دلایل شیوع ویروس است. وی از افت رعایت مسائل بهداشتی خبر داد و اظهار کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی نقاط استان از ۹۰ درصد به ۷۰ درصد کاهش یافته است. شایسته افزایش شب نشینی ها، تجمعات خانوادگی، برگزاری مراسم‌های عزا و عروسی، بازگشایی مدارس و افزایش مسافرت‌ها را از دیگر دلایل افزایش کرونا در استان دانست.

امداد  نیروهای هلال احمر استان به ۹۷۷ مورد حادثه

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از امدادرسانی نیروهای هلال احمر استان به ۹۷۷ مورد حادثه در ۱۱ ماهه سال جاری خبر داد.محمد رضا رضایی روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به خدمات امدادی هلال احمر در سال جاری بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون نیروهای هلال احمر به ۹۷۷ مورد حادثه، امدادرسانی کرده‌اند. وی ادامه داد: مجموع کل حوادث نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد کاهش داشته است. رضایی بیان کرد: شهرستان قاین با ۱۵۷ مورد، سربیشه ۱۳۹ مورد و نهبندان ۱۲۱ مورد حادثه بیشترین وقوع حوادث سال جاری را داشته‌اند. مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی اظهار کرد: همچنین ۶۲ درصد از مأموریت‌های سال جاری در حوادث جاده‌ای، ۱۶ درصد حوادث شهری، ۱۰ درصد سیل و آب گرفتگی، پنج درصد کوهستان و هفت درصد در دیگر موارد بوده است. رضایی با بیان اینکه در مأموریت‌های ۱۱ ماهه سال جاری به چهار هزار و۸۰۷ مورد حادثه دیده امدادرسانی شده است، گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۷ درصد کاهش داشته است. وی اظهار کرد: ۳۵ درصد از حادثه دیدگان در حوادث جاده‌ای، ۴۰ درصد در حوادث سیل و آب گرفتگی، ۱۶ درصد حوادث شهری و ۹ درصد در دیگر حوادث خدمات گرفته‌اند. رضایی با بیان اینکه سه هزار و ۹۷۴ نیروی عملیاتی در قالب هزار و۵۴۷ تیم به این حوادث امدادرسانی داشته‌اند، افزود: همچنین هزار و ۴۵۵ دستگاه خودرو شامل ۹۰۹ دستگاه آمبولانس و ۵۴۶ دستگاه خودرو نجات در این حوادث به کارگیری شده است.

تلاش برای توسعه زیرساخت‌ها و اشتغال در روستاها

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی از تلاش مدیریت استان برای توسعه زیرساخت‌ها در مناطق روستایی خبر داد و گفت: امسال و سال گذشته ۹۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به حساب دهیاری‌های تابعه استان از محل اعتبارات بند الف و تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده، تبصره ۲ ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده و ماده ۵۸ قانون الحاق برخی مواد به مقررات تامین مالی دولت واریز شده است. عالیه خواجوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی این مدت ۷۴۰ طرح عمرانی با اعتبار بیش از ۴۴ میلیارد تومان از سوی دهیاری‌های استان اجرا شده که نقش موثری در توسعه زیرساخت‌های روستاها داشته است. وی گفت: علمکرد دولت در حوزه زیرساخت و عمران روستاها علاوه بر ایجاد درآمد پایدار، انگیزه‌ای برای بازگشت به روستاها بوده است. مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: احداث ۱۰ هزار واحد مسکن محرومان در مناطق روستایی استان که از سال گذشته براساس تفاهم‌نامه سازمان برنامه و بودجه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) آغاز شد و در ادامه احداث ۶ هزار واحد مسکن شهری و روستایی برای اقشار کم‌درآمد جامعه، ضمن تحول اساسی در حوزه ساخت مسکن مقاوم در بازگشت جمعیت به روستاها خیلی اثرگذار بوده است. وی افزود: حوزه گردشگری و صنایع دستی نیز از ظرفیت‌هایی است که به توانمند شدن جامعه روستایی کمک می‌کند و در این راستا ایجاد سه هزار خوشه صنایع دستی به منظور تقویت اشتغال‌های خرد خانگی در روستاها و احداث واحدهای بومگردی در مناطق گردشگرپذیر استان از دیگر اقدامات انجام شده است. خواجوی گفت: تبدیل استان به هاب (مرکز منطقه‌ای) شتر از طریق واردات ۱۰ هزار نفر شتر به منظور ایجاد درآمد پایدار برای روستاییان نیز دنبال می‌شود.

افزوده شدن ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار به طرح‌های بیابانزدایی

خراسان جنوبی با قرار گرفتن بر روی کمربند خشک و نیمه خشک نیمکره‌ی شمالی جزو ۵ استان درگیر با موضوع گرد و غبار است.مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: امسال با اعتبار ۱۷ میلیاردتومان در حال اجرای هزار و ۱۰۰ هکتار نهالکاری و هزا ر و ۴۰۰ هکتار مدیریت روان آب در این استان هستیم. علیرضا نصرآبادی افزود: علاوه بر این، ۴۳ میلیارد تومان نیز برای اجرای طرحی مالچ پاشی در سطح ۵۴۰ هکتار ابلاغ شده است. وی گفت: تاکنون به منظور کاهش اثرات منفی بیابانزایی و جلوگیری از پیشرفت آن فعالیت‌های متعددی در استان از جمله بیابانزدایی به مساحت یک میلیون و ۷۴۰ هزار هکتار در قالب ۲۸ طرح اجرایی شده است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: اجرای ۱۵۳ هزار و ۲۰۰ هکتار نهال کاری، ۱۳ هزار و ۸۷۶ هزار هکتار بذرکاری، ۳۹ هزار هکتار مدیریت روان آب‌های سطحی و ۶۰۰ هکتار مالچ پاشی از جمله اقداماتی است که از سال گذشته تا کنون اجرا شده است.

۲ هزار و ۵۵۸ خودرو در خراسان جنوبی اعمال قانون شدند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای اجرای طرح ممنوعیت تردد شبانه (اول آذر امسال) تاکنون ۲ هزار و ۵۵۸ خودرو در این استان اعمال قانون شدند. سرهنگ علیرضا عباسی افزود: برابر مصوبات ستاد استانی کرونا، هرگونه تردد از ساعت ۲۱ تا ۳ صبح در همه شهرهای استان حتی با وضعیت آبی ممنوع است و مشمول جریمه ۲۰۰ هزار تومانی می‌شود. وی گفت: در راستای مصوبات ستاد استانی کرونا، پلیس با مالکان خودروهایی که در این ساعات تردد کنند، برخورد قانونی می‌کند. علاوه بر این ،تصادفات درون شهری استان در بهمن امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۰ درصد و تصادفات جرحی ۱۰ درصد کاهش داشته است.

فروشگاه های زرد 

مهدی آبادی- با رشد قارچ گونه فروشگاه های زنجیره ای تا ۲۰ سال دیگر نیازی نیست در بیرجند فروشگاه زنجیره ای افتتاح شود. فروشگاه هایی که علاوه بر زخمی کردن کسب و کارهای کوچک تر دور از چشم ناظران تخلفاتی را نیز انجام دادند. 

مغازه های خرد؛ قربانی رشد زنجیره ای

یکی از شهروندان به آثار اقتصادی فروشگاه های زنجیره ای بر سوپر مارکت ها خرد اشاره و می گوید: این فروشگاه ها باعث کسادی اصناف خرد شده و آنها را تا مرز ورشکستگی برده است. مسلمی می افزاید: اگر فروشندگان سنتی از صحنه خارج شوند و تنها این فروشگاه‌های به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهند در بازار انحصار ایجاد خواهد شد. به گفته این شهروند متاسفانه در بیرجند با رشد قارچ گونه این فروشگاه ها واحد های صنفی کوچک مشتری ندارند و باید کار خود را تعطیل کنند. دستگری یکی دیگر از شهروندان نیز به خبرنگار آوا می گوید: سازمان های دولتی آماری از تعطیلی واحدهای خرد که در این مدت به دلیل نبود توان رقابت با این فروشگاه ها دارند؟ وی با بیان اینکه این فروشگاه ها در قیمت اجاره املاک نیز تغییر ایجاد کردند، عنوان می کند: این فروشگاه ها باعث افزایش قیمت ملک در بیرجند شدند و با قیمت های نجومی باعث تمدید نشدن اجاره ها  شدند.این شهروند اضافه می کنند: متاسفانه مالک وقتی با قیمت خارج از عرف مواجه می شود، به راحتی عذر مستاجر را می خواهد، بدون آنکه از اثرات افزایش قیمت بر روی املاک آن محدوده خبر داشته باشد. به گفته وی چندبار این اتفاق باعث افزایش قیمت ملک در مناطق گوناگون مرکز استان شد.

فروشگاه های زنجیره ای از سودشان می گذرند

یکی از صاحبان فروشنگاه های زنجیره ای با بیان اینکه به راحتی به افراد برچسب نزنید، می گوید: فروشگاه های زنجیره ای از سودشان می گذرند تا مشتری بیشتری را جذب کنند، کاری که بسیاری از سوپرمارکت ها نیز می توانند این کار را انجام دهند. این مالک اضافه می کند: خدمات زیاد به مصرف کننده علت فروش چشمگیر فروشگاه های زنجیره ای است  و برای مثال یک خانواده با یکبار مراجعه ۵۰۰ هزار تومان تمام اجناس مورد نیاز خود را با قیمت خیلی مناسب و ارزان که در شهر با درصدی قیمت بالاتر قادر به تامین آنها بود، تهیه می کند. این مالک کمبود وقت را بهانه کرد و پاسخی به مطالب دیگر نداد

۷ فروشگاه متخلف شناسایی شدند

رئیس اتاق اصناف بیرجند در گفتگو با آوا با بیان اینکه فروشگاه های زنجیره ای معضلی در کشور ایجاد کرده، می گوید: به ازای هر ۳۲ تا ۳۴ نفر واحد صنفی باید داشته باشه متاسفانه رشد قارچ گونه این فروشگا هها این امار در شهرستان به ۱۲ نفر رسیده است. علیزاده می افزاید: تا ۲۰ سال دیگه نیاز نیست فروشگاه زنجیره ای در مرکز استان راه اندازی می شود. وی با بیان اینکه بازرسی هایی از این فروشگاه ها در بیرجند انجام گرفته، ادامه می دهد: اتاق اصناف و اداره کل تعزیرات حکومتی با جدیت، تخلفات این فروشگاه ها را بررسی و با متخلفان برخود می کند و در همین راستا برای برخی از این فروشگاه ها پرونده هایی تشکیل شده است. رئیس اتاق اصناف بیرجند با بیان اینکه شهروندان به قیمت های روی اجناس و کالا ها با دقت بررسی کنند، تصریح می کند: متاسفانه نظارت جدی بر این فروشگاه ها وجود ندارد که در دو هفته اخیر اتاق اصناف نظارت بر این واحدها برای جلوگیری از حقوق مردم تشدید کرده است. علیزاده با بیان اینکه این فروشگاه ها بر قیمت املاک نیز تاثیر گذاشتد، عنوان می کند: یکی از واحد های صنفی در ماه دو میلیون و ششصد هزار تومان به مالک اجاره پرداخت می کرد که یکی از این فروشگاه ها به مالک ملک اجاره ۱۲ میلیون تومانی را پیشنهاد کرد. وی ادامه می دهد: بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از واحدهای صنفی به نسبت به سال گذشته به لغو پروانه و تعطیلی فروشگاه عمل کردند که زنگ خطری برای کسب و کارهای خرد در مرکز استان می باشد. رئیس اتاق اصناف استان از بازرسی ۱۲ فروشگاه زنجیره ای در بیرجند در حالی خبر داد که از این تعداد هفت فروشگاه متخلف شناسایی شدند.  به گفته «علیزاده» از این تعداد سه فروشگاه فاقد مجوز فعالیت بودند که مهلت چند روزه برای دریافت پروانه فعالیت گرفتند در غیر این صورت پلمب خواهند شد.

شناسایی ۳۰ بیمار کرونایی جدید

۳۰ بیمارکرونایی جدید در شبانه روز گذشته با انجام ۱۹۲ آزمایش شناسایی شدند. بنابر اعلام روز شنبه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۹۲آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شد که مجموعا ۳۰ بیمار جدید شامل ۲ بستری و ۲۸ سرپایی شناسایی شدند.  دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۱۳ مورد از بیرجند، ۱ مورد از قاین، ۵ مورد از طبس، ۱ مورد از فردوس، ۱ مورد از سربیشه، ۱ مورد از بشرویه ۱ مورد از نهبندان و ۷ مورد از سرایان بوده است.

افزایش زیرساخت های بهداشتی با پیگیری های پارلمانی

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی پیگیری مسایل مربوط به ساخت بیمارستان محلی مهرشهر بیرجند، تجهیز مرکز درمانی خادمیاران رضوی، بیمارستان خوسف، اورژانس هوایی، راه‌اندازی بخش پیوند کلیه و مجوز بیمارستان قهستان را از مهمترین مسایل مطرح شده با وزیر بهداشت عنوان کرد و گفت: اکثر مسایل دستور پیگیری به معاونت‌ها گرفته است.
خسروی روز شنبه در نشست خبری  درباره موضوع اراضی پادگان قدیم ۰۴ بیرجند گفت: صورتجلسات ۱۳ ساله بررسی شده که لاینحل مانده و در آخرین صورتجلسه خواسته شد که با استانداری برای حل این موضوع مکاتبه شود و به دنبال مکاتبات با بیت رهبری هستیم که در این زمینه دستور دهند اما باید گزارش کامل جمع‌آوری شود.حسین خسروی اسفزار از تعدد مکاتبات با وزارتخانه‌ها در حوزه‌های مختلف خبر داد و گفت: یکی از محورهای مکاتبات از مهر ماه تاکنون پیگیری وضعیت بازگشایی مرزهای خراسان جنوبی بوده که در این میان دیداری با وزیر امور خارجه هم انجام شده است. نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی از دیدار با معاون وزیر ورزش و جوانان برای حل مشکلات حوزه ورزش و جوانان استان نیز خبر داد و گفت: در این مدت ملاقات با وزیر امور اقتصادی و دارایی انجام شد و اولویت‌های استانی در حوزه مالیات واحدهای صنعتی مورد توجه قرار گرفت.

بارورسازی ابرها

وی به مکاتبات با وزیر نیرو در ارتباط با بارورسازی ابرها در خراسان جنوبی پس از مطالعات مورد نیاز اشاره کرد و گفت: مسکن خبرنگاران و بحث‌های بیمه و حقوقی را نیز با وزیر راه و شهرسازی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مکاتبه کرده‌ایم. خسروی از حضور در ۳۸ جلسه علنی مجلس شورای اسلامی از ۱۹ مهر امسال تاکنون خبر داد و افزود: به همین مقدار در کمیسیون‌های تخصصی شرکت داشتیم و با حضور در جلسات متفرقه شورای نگهبان و وزارتخانه‌ها پیگیر تغییر و تحول در مدیریت‌های استان بوده‌ایم که از مهمترین اولویت‌ها بوده است. نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی افزود: ۲۱ مصوبه تشویقی برای افزایش جمعیت وجود دارد و اینکه چرا اجرایی نشده است باید مورد توجه قرار گیرد. در بودجه ۱۴۰۰ وام ازدواج برای هر زوج به ۷۰ میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

اصلاح قانون انتخابات

خسروی گفت: در طرح جهش تولید و مسکن نیز مواردی در حال پیگیری است و یکی از طرح‌هایی که در کمیسیون شوراها پیگیری می‌شود اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراها است که اشکالات تا حدودی مرتفع شده اما روال قانونی خود را باید طی کند. وی افزود: مهمترین کار مجلس در ۹ ماه گذشته تصویب طرح اقدام راهبردی در لغو تحریم‌ها بوده که مصوبه مجلس در آذر ماه با ۶ بند انجام شده است. در این مصوبه تاکید شده که اگر تحریم‌ها برداشته نشود نباید دوباره اروپا و آمریکا را امتحان کنند و این بار باید اقدام عملی در فروش نفت، مبادلات تجاری و برگشت ارز را ببینیم و بعد راستی‌آزمایی کنیم . وی گفت: برخی فکر می‌کنند با لغو اجرای پروتکل‌ الحاقی بازرسی‌ها لغو می‌شود اما پروتکل الحاقی یعنی بازدید سرزده که نباید زیر بار این قضیه رفت. اگر قرار است پروتکل الحاقی ادامه پیدا کند باید تحریم‌ها لغو شود.

 طرح تحقیق و تفحص ایران خودرو

خسروی افزود: مجلس شورای اسلامی در بعد نظارتی نیز قاطعانه وارد عمل شده و طرح تحقیق و تفحص ایران خودرو، دخانیات و بانک‌های خصوصی از مهمترین آنها است. حتما مجلس هم مانند خیلی از جاهای دیگر مشکلاتی دارد که یکی از آنها عدم مدیریت واحد بر خروجی رسانه‌ای نمایندگان است و باید مورد توجه قرار گیرد. نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی استفاده بهینه از بزرگترین فراکسیون مجلس یعنی فراکسیون انقلاب اسلامی را از دیگر مسائل این دوره بیان کرد و گفت: مشکل اساسی مجلس یازدهم این است که سال اول مجلس متقارن با سال آخر دولت شده است. خسروی درباره سهم خراسان جنوبی از بودجه ۱۴۰۰ گفت: اوایل طرح موضوع بودجه ۱۴۰۰ به تمامی ادارات کل استان قبل از اینکه بودجه بسته شود، نامه نوشتنم که پیشنهادات خود را ارائه دهند و ۸ هزار پیشنهاد بودجه نوشته شده و پیشنهادات اعمال شده است. در رسانه‌ها دیدم که سرجمع بودجه خراسان جنوبی افزایش یافته اما باید در صحن علنی مطرح شود. وی با توجه به بسیج دشمنان و منافقان علیه جمهوری اسلامی، گفت: برگزاری انتخابات پرشور در خرداد ۱۴۰۰ ضروری و در گرو وحدت ملی است.در حالی که کرونا و گرانی بر مردم تاثیر گذاشته اما برای انتخابات نیاز به وحدت داریم زیرا دشمنان نظام بر موضوعات رسانه‌ای کار می‌کنند.

رفع مشکل سرمایه گذاران، مهمترین رویکرد کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: مهمترین رویکرد کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک، رفع مشکل سرمایه گذاران و واحدهای تولیدی است.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ فرهادی با بیان این مطلب در جلسه کمیسون ماده ۱۱ قانون هوای پاک استان، بر ایجاد تعادل بین مسایل و مشکلات زیست محیطی و درخواست تولید کنندگان در اجرای فعالیت ها تأکید کرد. وی متذکر شد: طبق قانون، استقرار واحدهای صنعتی در حریم و محدوده شهر ممنوع است و صنایع باید حتی المقدور در شهرک های صنعتی مستقر شوند. به گفته وی؛ یکی از مواردی که در کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک مورد نقد و بررسی قرار می گیرد، طرح های توسعه ای واحدهای تولیدی است که در گذشته و به هر جهت در حریم شهرها یا در محدوده های شهری استقرار یافته اند. سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری با اشاره به تأکید استاندار مبنی بر هدایت و همراهی سرمایه گذاران در تسهیل شرایط گفت: رویکرد ما در همه برنامه ها، همراهی با تولید کنندگان است اما به این نکته هم توجه داریم که این کمیسیون ها، روزنه ای برای دور زدن قانون و سوء استفاده افراد سودجو ایجاد نکند. فرهادی تصریح نمود: محیط پاک و به دور از هرگونه آلودگی از حقوق قطعی شهروندان است و نباید به واسطه حمایت از یک واحد تولیدی خدشه دار شود. وی در بخش دیگری از سخنانش به ابتکار استاندار در راه اندازی ستاد توسعه خاوران اشاره کرد و گفت: اعضای کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک از اعضای ستاد توسعه خاوران هستند و بنا به سیاست های این ستاد، لازم است در بحث های توسعه ای استان، همکاری و همفکری نزدیکی داشته باشیم. به گفته وی؛ تسهیل شرایط و همراهی با سرمایه گذاران در جریان اخذ مجوزها و استعلامات با استفاده بهتر و بیشتر از ظرفیت های قانونی از مهمترین اهداف ستاد توسعه خاوران است. در این جلسه  5 درخواست رسیده از شهرستان های بیرجند، خوسف، سربیشه و بشرویه مورد نقد و بررسی قرار گرفت . این درخواست ها شامل راه اندازی واحدهای تولید مقوا از ضایعات کاغذ و مقوا، پرورش عقرب، تولید تیرچه و بلوک، ترکیب رنگ و بسته بندی مواد شوینده بود. شایان ذکر است: طبق ماده۱۱ قانون هوای پاک، هرگونه احداث، توسعه، تغییر خط تولید و تغییر محل واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی مستلزم رعایت مقررات ابلاغی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست می باشد.

امنیت نهبندان زیربنای توسعه است

امنیت بی نظیر شهرستان نهبندان، زیربنای توسعه و سرمایه گذاری شده است. رماندار نهبندان گفت:  امنیت اجتماعی خوبی در مرزهای نهبندان وجود دارد و مردم پای ثابت مرز داری و مرزبانی هستند که امیدواریم کمبودها با پیگیرهای صورت گرفته در بخش امکانات تأمین و زیرساخت ها کاهش یابد. مجید بیکی در دیدار با فرمانده هنگ مرزی نهبندان ضمن قدردانی از تلاش های شبانه روزی مرزبانان اظهار کرد: با تکیه بر ظرفیت های درونی، وفاق و ایجاد همدلی بین مسئولان، شاهد پیشرفت و توسعه سرمایه گذاری هستیم. وی بیان کرد: امنیت اجتماعی در مرزها وجود دارد و مردم پای ثابت مرزداری و مرزبانی هستند که امیدواریم کمبودها با پیگیرهای صورت گرفته در بخش امکانات تأمین و مشکلات کاهش یابد.

اجرای همایش جنگلانه در خوسف

همایش جنگلانه با کاشت ۱۵کیلوگرم بذر بدامک در ارتفاعات روستای شهرستانک خوسف اجرا شد.رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خوسف گفت: با حضور اهالی خونگرم روستای شهرستانک بذر گونه محلی بادامک در ۱۵هکتار از ارتفاعات این روستا کاشته شد.کرباسچی با اشاره به مشارکت مردم در جمع آوری و کاشت این بذر‌ها گفت: این طرح با هدف توسعه فضای سبز و احیای گونه‌های محلی منطقه اجرا شد.

رویت یک قلاده یوز آسیایی در طبس

یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در منطقه حیات وحش نایبند طبس رویت شد.رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس گفت: هم اکنون سه یوزپلنگ در نایبندان طبس زیست می کنند. محمد تقی زاده افزود: پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس یکی از مهمترین زیست‌گاه‌های گونه در معرض خطر یوزپلنگ آسیایی   است. وی گفت: متاسفانه به دلیل نبود جنس ماده یوزپلنگ و زاد و ولد، با کاهش جمعیت یوزپلنگ در منطقه نایبندان مواجه هستیم.

گردشگری فرهنگی آری، بی بند و باری نه

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: مخالف تقویت صنعت گردشگری در کشور نیستیم، اما با این نگاه که به هر قیمتی باید با گردشگری خلق ثروت و اشتغالزایی کنیم، مخالفیم.حجت الاسلام نصیرایی گفت: صنعت گردشگری در منطقه نیازمند نگاه ویژه و ترسیم نقشه راه برای فرهنگ سازی و بومی سازی است.

تولید ۶۲ هزارتن محصولات در شرکتهای سهامی زراعی

۶۲ هزار و ۴۸۸ تن انواع محصولات در شرکت‌های سهامی زراعی خراسان جنوبی تولید شد.مدیر تعاون روستایی استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: بیشترین تولیدات شرکت‌های سهامی زراعی استان به شرکت سهامی زراعی خضری با ۳۲ هزار و ۱۸ تن تولید اختصاص دارد.ضیائیان احمدی افزود: این محصولات شامل محصولات زراعی، باغی، تولید و فراوری محصولات دامی و فراوری لبنیات است. مدیر تعاون روستایی استان گفت: بیشترین تولید محصولات زراعی به ترتیب به گندم، جو و چغندرقند و نباتات علوفه ای، تولدات دامی گوشت قرمز و بعد تولید شیر و محصولات باغی به زیتون، سیب و میوه‌های هسته دار و زعفران اختصاص دارد.

 افزایش اقامتگاههای بومگردی

اقامتگاه‌های بومگردی استان در سال جاری به ۶۰واحد افزایش یافت.  معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری  صنایع دستی استان گفت: در سال جاری ۱۲ اقامتگاه بومگردی اقامتگاه‌های بومگردی استان در مناطق روستایی و بافت تاریخی شهر‌ها احداث شده و دارای امکانات مختلف اقامتی و تفریحی است. عربی افزود: بیشترین اقامتگاه بومگردی خراسان جنوبی به شهرستان طبس اختصاص دارد.معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی استان گفت: ظرفیت روزانه هر یک از اقامتگاه‌ها به طور میانگین ۱۵نفر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – “اینُو نُونُون نَعنَیِی نَنِی اینُونِه”، سخت است خواندنش اما آنها که این چند

بیشتر

امین جم – فردا ۲۱ اردیبهشت ماه دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه

بیشتر

آدینه – نماینده مردم شهرستان های قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: قصور

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت