اخبار استانی

بیرجند چهارمین مرکز استان سرد کشور

بیرجند صبح دیروز با حداقل دمای ۷ درجه سانتیگراد، چهارمین مرکز استان سرد کشور ثبت شد. زارعی کارشناس هواشناسی گفت: شب گذشته کاهش محسوس دمای هوا در بیشتر نقاط استان گزارش شده است. او با اشاره به اینکه امروز شرایط جوی پایدار و آرام است افزود: روند افزایش دما را نیز انتظار داریم. زارعی بیان کرد: تا پنجشنبه بر سرعت وزش باد در منطقه افزوده می‌شود.

پایبندی به انجام درست کارها توسط مسئولان، مشکلات را برطرف می‌کند

ایسنا- نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: پیش از پیروزی انقلاب تا امروز که ۴۴ سال گذشته است هر زمان ما وظیفه خود را درست انجام دادیم خدا کار را درست کرده است، اما مشکلات موجود محصول کار منفی و کم کاری مسئولان است. حجت‌الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی، در دیدار با معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: انسان باید از امکانات مادی و معنوی در اختیار نهایت بهره را برده و در وظیفه خود کوتاهی نکند. نماینده ولی فقیه در خراسان‌ جنوبی افزود: توکل به این معناست که انسان به وظیفه بندگی خود عمل کند و مطمئن باشد خداوند به او کمک می‌کند. وی با بیان اینکه امروز دولت سیزدهم بر مبنای ایمان پیش رفته و شبانه روزی تلاش می‌کند، گفت: طرح‌ها و فتنه‌های دشمن از ابتدای انقلاب وجود داشته، اما با تحمل ایرانیان همواره پیروز میدان هستیم.

استاندار تاکید کرد:
توجه ویژه وزارت علوم به دانشگاه‌های خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی در دیدار با معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر توجه ویژه وزارت علوم به دانشگاه‌های استان تأکید کرد. جواد قناعت، با معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دیدار کرد. در این دیدار که در بدو ورود معاون وزیر و در پاویون فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند انجام شد، درخصوص مسایل مختلف دانشگاه‌های استان بحث و تبادل نظر صورت گرفت. استفاده از ظرفیت‌هایی همچون سفر رئیس جمهور و اعتبارات وزارتخانه برای کمک به توسعه زیرساخت‌ها در دانشگاه‌های استان از جمله محورهای این گفتگو بود.

تأمین آب شرب و بهداشتی مردم؛ در اولویت خراسان جنوبی

ایسنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: مسئله تأمین آب شرب و بهداشتی مردم همواره در اولویت برنامه‌های استان قرار دارد. محمدرضا طالبی، در جلسه بررسی مسائل آب شرب و کشاورزی روستاهای نیستان، پیکوه و اصفهک طبس اظهار کرد: مشکلات مربوط به تأمین آب شرب و بهداشتی مردم باید همواره با اولویت پیگیری و حل شود. وی بیان کرد: بعد از آب شرب و بهداشتی مردم در روستاها، موضوع تأمین آب کشاورزی نیز در دستور کار قرار دارد و در حد مقدورات پیگیری و تأمین می‌شود. معاون استاندار تصریح کرد: کاهش آب قنوات در سالیان گذشته به جهت خشکسالی‌های متمادی در بسیاری از نقاط استان امری اجتناب ناپذیر است و بسیاری از مناطقی که سرشار ازمنابع آبی بوده امروز تحت تأثیر خشکسالی قرار دارند.
طالبی به اختلاف بین روستای پیکوه و معدن زغالسنگ پروده طبس در زمینه منابع تأمین آب اشاره کرد و یادآور شد: کمیسیون آب‌های زیر زمینی با رویکردی مثبت و کارشناسی شده میزان آب ورودی به پیکوه را تعیین کرده تا مشکل آب کشاورزی و شرب روستا مرتفع شود. وی با اشاره به اینکه زغالسنگ پرورده، قطب معدنی کشور است و از اشتغالزایی بالایی نیز برخوردار است، افزود: باید بین میزان آب مصرفی روستا و معدن، توازن و تناسبی برقرار شود تا نیاز دو مجموعه مرتفع شود. معاون استاندار اظهار کرد: با توجه به هدرفت آب در شبکه انتقال آب روستای پیکوه، شرکت آب و فاضلاب با همکاری زغالسنگ پرورده در راستای مسئولیت اجتماعی و اینکه بسیاری از نیروهای کارگری و پیشکسوت این واحد در روستای پیکوه زندگی می‌کنند، به صورت مشارکتی اقدام به اصلاح شبکه آبرسانی روستا کند تا از این طریق نیز منابع آبی میزان مورد نیاز تأمین شود. طالبی با بیان اینکه نصب مخزن جدید برای روستای پیکوه نیز بخشی از مشکلات را حل می‌کند، تصریح کرد: برای تأمین آب مورد نیاز روستای اصفهک نیز مقرر شد باتوجه به ساخت و سازهای جدید و با توجه به توسعه روستا مخزن ۵۰۰ مترمربعی احداث و توسعه شبکه نیز در دستور کار حوزه‌های متولی قرار گیرد.

کمک ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی مردم خراسان جنوبی در جشن عاطفه‌ها

ایرنا- مدیرکل آموزش و پرورش گفت: مردم نوعدوست خراسان جنوبی در مرحله نخست جشن عاطفه‌ها که شهریور ماه برگزار شد، بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به دانش‌آموزان نیازمند کمک کردند. سید علیرضا موسوی‌نژاد در حاشیه مراسم جشن عاطفه‌ها که در دبستان محدثه بیرجند برگزار شد افزود: بیش از ۱۸۰ هزار دانش‌آموز دختر و پسر دوره‌های مختلف تحصیلی استان در جشن عاطفه‌ها مشارکت کردند.
وی با بیان اینکه ۶۰ درصد کمک‌ها غیرنقدی و ۴۰ درصد نقدی بوده است گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار دانش‌آموز زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) در مدارس خراسان جنوبی مشغول تحصیل هستند که این کمک‌ها بین آنها توزیع شده است. مدیرکل آموزش و پرورش از فعالیت ۲ هزار و ۵۰۰ پایگاه مدارس استان در جشن عاطفه‌های امسال خبر داد و افزود: پویش عاطفه‌ها محدود به آغاز سال تحصیلی نشده و تا پایان سال تحصیلی ادامه دارد. وی تصریح کرد: در جشن عاطفه‌ها دانش‌آموزان درس نیکوکاری و محبت می‌آموزند و ما موظفیم مروج فرهنگ مهربانی، ایثار، کمک به همنوع باشیم.

تقدیر از اقدامات و خدمات مدیرکل بنیاد مسکن استان

جم- همزمان با جلسه شورای حفظ بیت المال در امور اراضی ملی و منابع طبیعی این استان، رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با ارسال لوحی، از اقدامات و تلاش های مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی در جذب سهمیه قیر رایگان و اجرای طرح نهضت آسفالت معابر روستایی، قدردانی نمودند. به گزارش روابط عمومی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی، در قسمتی از متن این نامه تقدیر آمده است: بدینوسیله از اقدامات موثر و ارزشمند و تلاشهای خستگی ناپذیر و در خور تحسین جنابعالی در راستای اهداف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و خدمت رسانی مطلوب به جامعه هدف روستایی، بویژه در جذب سهمیه قیر رایگان در استان تشکر نموده و به پاس قدردانی و به رسم یادبود این لوح تقدیم شما می گردد.

ضرورت اهتمام مدیران در جذب اعتبارات ملی پروژه‌های استانی

ایسنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بر اهتمام مدیران در جذب اعتبارات ملی برای تسریع در روند اجرای پروژه‌ها تأکید کرد. علیرضا عباس زاده در جلسه بررسی پروژه‌های عمرانی نهبندان، اظهار کرد: کندی در روند اجرای پروژهها به دلیل کمبود اعتبارات قابل قبول نیست و مدیران مکلفند برای سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه‌ها، به جذب اعتبار از محل منابع ملی اهتمام ورزند؛ زمان بر شدن اجرای پروژه های عمرانی، فرسودگی آنها را به همراه دارد. وی در این جلسه که با حضور فرماندار و شهردار نهبندان و نیز مدیران کل راه و شهرسازی، امور عشایری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، منابع طبیعی و آبخیزداری، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، ورزش و جوانان و جهاد کشاورزی و نیز مدیران عامل شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب برگزار شد، دستورات لازم را در راستای رفع مشکلات پروژه‌های عمرانی شهرستان نهبندان صادر کرد. گفتنی است؛ معاون عمرانی استاندار طی سفری که اردیبهشت ماه امسال به نهبندان داشت، از تعدادی از پروژه‌های عمرانی شهرستان بازدید کرد. این جلسه به منظور پیگیری روند اجرا و تحقق ۶۹ مصوبه آن سفر صورت گرفت.

اهدای عضو مرد ۴۰ ساله بیرجندی به هفت نفر جان دوباره داد

اعضای بیمار مرگ مغزی ساکن بیرجند جان هفت نفر را نجات داد. کلیه‌های این بیمار مرگ مغزی در بیمارستان منتصریه مشهد به دو مرد ۴۴ و ۴۰ ساله ساله ساکن تربت حیدریه و مردی ۴۰ ساله ساکن مشهد اهدا و پیوند شد. همچنین کبد زنده یاد حدادی به بانوی ۵۰ ساله ساکن مشهد و قلب وی در بیمارستان امام رضا مشهد به مرد ۲۴ ساله ساکن قوچان اهدا و پیوند شد. قرنیه‌های این بیمارنیز به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارسال شد.

برخورداری ۴۷ هزار دانش آموز مناطق محروم خراسان جنوبی از تغذیه رایگان
ایسنا- مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از برخورداری ۴۷ هزار دانش آموز دختر و پسر مناطق محروم، روستایی و عشایری استان در دوره ابتدایی از تغذیه رایگان از آبان ماه خبر داد. سید علیرضا موسوی نژاد، در نشست کمیته تغذیه و شیر رایگان مدارس، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود تا پایان سال تحصیلی جاری نزدیک ۵۵ نوبت تغذیه رایگان بین دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی مناطق محروم، روستایی و عشایری استان توزیع شود. وی با اشاره به تخصیص۱۷میلیارد تومان برای این امر به آموزش و پرورش بهارستان علم و ادب، تصریح کرد: در برنامه تغذیه‌ای رایگان این دانش آموزان شیر، نان غنی شده با ویتامین D و روی، پیش بینی شده و در کنار آن، توزیع ریزمغذی‌ها و مکمل یاری و آهن یاری را نیز به خصوص برای دختران دنبال می‌کنیم. مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه توزیع تغذیه رایگان مدارس مناطق محروم پس از ۱۱ سال در دولت مردمی و انقلابی سیزدهم دوباره از سر گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: نگاه دولت سیزدهم به موضوع آموزش و پرورش، برقراری عدالت آموزشی و توجه به مناطق محروم است.

اولین تماشاخانه دیجیتال خراسان جنوبی افتتاح شد

اولین تماشاخانه دیجیتال استان با نام “طلوع هنر” با حضور اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه شهرستان سربیشه در سربیشه افتتاح شد.تماشاخانه دیجیتال، با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، امام جمعه سربیشه و فرماندار شهرستان سربیشه و جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری استان و این شهرستان در سربیشه به بهره برداری رسید.
به گزارش ایسنا، این تماشاخانه شامل؛ سالن سه منظوره ی نگارخانه، نمایش و نقد فیلم و پلاتوی نمایشی با قابلیت کنترل کامل تجهیزات نور، صدا و تصویر از طریق گوشی و تبلت‌های اندرویدی و بدون نیاز به اتاق فرمان است. طراحی سیستم کنترل یکپارچه هوشمند توسط هنرمند استانی؛ رضا رفیعی صورت گرفته است. مراحل تجهیز و ساخت سالن توسط عارف قاسمی و رضا رفیعی از هنرمندان استانی انجام شده است.
تجهیزات این سالن شامل؛ چهار پروژکتور تخصصی تئاتر، ست نور نگارخانه‌ای، تابلوی کنترل(وای فای) نور و تصویر، سیستم صوت بلوتوثی، ست نصب تابلوی نگارخانه‌ای قابل جابجایی و سکوهای نشیمن متحرک با ظرفیت ۳۰ نفر است.
همچنین در ادامه این جلسه از ۲۵ اثر طراحی چهره با تکنیک سیاه قلم اثر مریم براتی نژاد از هنرمندان با ذوق شهرستان سربیشه رونمایی شد.

تنور تحصیل دوباره در خراسان جنوبی داغ شده است

بیش از ۳۰ هزار دانشجو در خراسان جنوبی از دیروز در کلاس‌های درس خود حاضر شده و ثبت نام دانشجویان جدیدالورود نیز آغاز شده است. با فروکش کردن کرونا، کلاس‌های حضوری در دانشگاه‌ها به صورت رسمی از چند روز گذشته آغاز شده است. دانشجویان در ترم‌های تحصیلی مختلف سر کلاس حاضر شده و به صورت جدی‌تر دروس را فرا می‌گیرند.همچنین ثبت نام حضوری دانشجویان جدیدالورود نیز در دانشگاه‌ها در حال انجام است.یکی از دانشجویان دانشگاه بیرجند با ابراز خرسندی از شروع کلاس‌های حضوری گفت: در زمان کرونا با آموزش‌های مجازی سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشته ایم.
او افزود: از جمله مشکلات این کلاس‌ها بی روح بودن و نبود فضای مناسب برای ارتباط گیری با اساتید بود که الان رفع شده و می‌توانیم به صورت حضوری آموزش ببینیم. مادر یکی از دانشجویان جدیدالورود به دانشگاه بیرجند نیز بیان کرد: برای همراهی فرزندم در این مرحله از تحصیل، از شیراز به بیرجند آمده ام.او گفت: زمانی که دیدم امکانات مختلف برای دانشجویان مهیا است و تمامی فضا‌های خوابگاهی، رفاهی و آموزشی به هم نزدیک هستند، خوشحال و آسوده خاطر شدم.
لامعی رئیس دانشگاه بیرجند گفت: ثبت نام حضوری دانشجویان جدیدالورود به دانشگاه بیرجند در مقطع کارشناسی آغاز شده است.او افزود: علاوه بر این دانشجویان، محصلین سایر مقاطع نیز که ثبت نام نکرده اند می‌توانند نسبت به نام نویسی در دانشگاه اقدام کنند.

بیش از ۱۲ درصد ظرفیت سد‌های خراسان جنوبی پُر است

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در خصوص وضعیت سد‌های استان گفت: هم اکنون ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب آب پشت سد‌های استان وجود دارد. سروری افزود: این میزان معادل ۱۲.۹۴ درصد ظرفیت تمامی سد‌های استان است. وی با اشاره به اینکه در زمان مشابه پارسال سد‌های استان ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب آب داشته است بیان کرد: سد نهرین طبس که بخشی از آب شرب این شهر را تأمین می‌کند هم اکنون ۶۰۰ هزار مترمکعب آب دارد. مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: این سد در زمان مشابه پارسال ۵۳۰ هزار مترمکعب آب داشته است. ظرفیت کل سد‌های خراسان جنوبی ۷۵ میلیون و ۷۵۰ هزار مترمکعب است و سد رزه شهرستان درمیان با ۲۴.۶ میلیون مترمکعب ظرفیت، بزرگترین سد مخزنی خراسان جنوبی است.

لزوم برخود قاطعانه با
متجاوزین به اراضی دولتی

شبستان- حجت الاسلام نسائی با اشاره به لزوم برخود قاطعانه با متجاوزین حقوق مردم، گفت: متاسفانه افرادی زیادخواه اراضی دولتی را تصرف کردند که باید جلوی این تصرفات غیرقانونی گرفته شود. حجت الاسلام علی نسائی زهان، در شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی ملی و منابع طبیعی استان اظهار کرد: هدف از این شورا این است که حقوق عامه مردم تأمین و گره های قانونی برطرف شود تا مردم از تصمیمات شورا نفع ببرند. دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی با اشاره به لزوم برخود قاطعانه با متجاوزین حقوق مردم، گفت: متاسفانه افرادی زیادخواه در جامعه هستند که از حق خود بیشتر می خواهند و اراضی دولتی را تصرف کردند که باید جلوی آنان گرفته شود.وی از مردم درخواست کرد اگر در این زمینه گزارشی دارند حتما به دستگاه‌های قضایی به ویژه دادستانی مرکز استان گزارش دهند تا در راستای حقوق عامه اقدام و جلوی تصرفات غیر قانونی گرفته شود.

جریمه بیش از ۴ میلیارد تومانی برای نانواهایی متخلف خراسان جنوبی

نانوایی‌های متخلف خراسان جنوبی ۴ میلیارد، ۶۹۸ میلیون و ۹۳۱ هزار تومان جریمه محکوم شدند. مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: بیشترین تخلفات در بخش کالا و خدمات در حوزه آرد و نان در زمینه گرانفروشی، کم‌فروشی و عرضه خارج از شبکه آرد بوده است. حسین حسن‌پور افزود: از خرداد ماه با اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان ، ۲۷۰ پرونده تخلف در بخش کالا وخدمات وارد شعب تعزیراتی استان شد و ۲۸۵ پرونده نیز مختومه شده است. وی همچنین افزود: از لحاظ بهداشتی نیز نانوایان متخلف به ۱۱۹ میلیون و ۱۳۷ هزار تومان محکوم شدند وی گفت: در این زمینه ۴۲ پرونده وارده و ۳۹ پرونده مختومه بوده است.

یاقوت های سرخ نوبرانه در بازار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: برداشت زرشک از ۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار از اراضی استان آغاز شده است. جعفری با اشاره به اینکه در سال گذشته ۸۲ هزار و ۴۰۰ تُن زرشک‌تر از باغات استان برداشت شده است گفت: امسال پیش بینی می‌شود حدود ۸۴ هزار تُن زرشک در استان برداشت شود. وی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی ۲۵ واحد بسته بندی در شهرستان‌های بیرجند، درمیان، زیرکوه، قاین و سربیشه وجود دارد گفت: زرشک نوبرانه به استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی ارسال می‌شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: تعداد ۸۰۰ بارگاه بهداشتی زرشک در خراسان جنوبی وجود دارد. جعفری تعداد بهره برداران زرشک در استان را ۳۸ هزارخانوار به صورت مستقیم و ۵۰ هزاربه صورت غیر مستقیم عنوان کرد.
وی همچنین با اشاره به اینکه میزان موجودی زرشک سال گذشته در انبار‌ها کمتر شده است گفت: هم اکنون هزار و ۲۰۰ تن محصول زرشک در سردخانه‌ها وانبار شهرستان‌ها وجود دارد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: برداشت زرشک تا پایان آبان ماه ادامه دارد.

وحدت بین مسلمانان از برکات راهپیمایی اربعین است

ایرنا- استاندار از موکب اسکان زائران پاکستانی در مرکز استان بازدید کرد و گفت: وحدت بین صفوف مسلمین از آثار و برکات راهپیمایی عظیم اربعین است. جواد قناعت در این بازدید اظهار داشت: مسلمانان جهان از شیعه و سنی و حتی ادیان دیگر در راهپیمایی و زیارت اربعین شرکت می‌کنند که این برنامه‌های عظیم راهپیمایی اربعین در کشور عراق، وحدتی را بین صفوف مسلمین ایجاد کرده است.

تولید ۹۰ هزار متر مربع
فرش دستباف در خراسان جنوبی

در ۶ ماه گذشته ۹۰ هزار مترمربع فرش دستباف در استان تولید شد. رئیس اتحادیه فرش دستباف استان گفت: ۵۰ هزار بافنده‌ی استان این فرش‌ها را به ارزش حدود ۳۰ میلیارد تومان تولید کردند. کامیابی مسک افزود: خشتی، نائین، ایلیاتی و ریزه ماهی از جمله نقوش معروف فرش دستباف خراسان‌جنوبی است. وی گفت: متاسفانه فرش ایران در تحریم است و صادرات ناچیزی در این حوزه داریم.

دستگیری متخلف سابقه دار شکار و صید در شهرستان بشرویه

متخلف سابقه دار شکار و صید در شهرستان بشرویه دستگیر شد. رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان بشرویه گفت: ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان بشرویه حین عملیات گشت و کنترل اجرای مقررات شکار و صید در یکی از مناطق آزاد شهرستان، با مشکوک شدن به یک دستگاه موتور سیکلت، پس از متوقف کردن و بازرسی از آن موفق به کشف و ضبط مقادیری گوشت متعلق به شکار یک راس بزغاله وحشی شدند. علی آزاد افزود:متهم دستگیر شده به همراه مستندات، تحویل مراجع قضایی شهرستان شد.

توجه به استعدادهای بومی
در باشگاه‌ها ضرورت دارد

ایرنا – معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه ورزش باشگاهی باید بر استعدادهای درون استانی باشد و استفاده از جوانان و نوجوانان مستعد در تیم‌های ورزشی و باشگاهی رده بالای استان در اولویت قرار گیرد. محمدرضا طالبی در نشست با جمعی از دست‌اندرکاران هیات فوتبال استان به ظرفیت‌های فراوان خراسان جنوبی در حوزه‌های مختلف ورزشی به‌ویژه رده‌های نونهالان و نوجوانان اشاره کرد و افزود: باید مسابقات استعدادیابی بین نوجوانان و نونهالان استان برگزار تا استعدادهای ناب در رشته‌های مختلف کشف شود. وی گفت: مسوولان ورزش استان از اکنون برای آینده برنامه‌ریزی کنند و با استعدادیابی فرزندان خراسان جنوبی در رشته‌های مختلف، زمینه حضور آنان را در باشگاه‌های استانی فراهم کنند تا در آینده نزدیک شاهد درخشش ورزشکاران استان در رده‌های ملی و کشوری باشیم. وی افزود: معادن، شرکت‌ها و واحدهای اقتصادی زیادی در استان داریم که می‌توانند به عنوان حامی و پشتیبان تیم‌های ورزشی خراسان جنوبی باشند و در این خصوص آمادگی کامل برای حضور در جلسه و حمایت از تیم‌های استان وجود دارد.

تقدیر معاون رئیس جمهور
از اداره کل حفاظت محیط زیست

ایسنا- مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: با توجه به ارزیابی عملکرد سالیانه صورت گرفته توسط سازمان، اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بر اساس شاخص‌های عمومی و اختصاصی با امتیاز و درجه عالی، توانست رتبه اول را در سطح کشور به دست آورد. اسدا… حاتمی گفت: در جلسه‌ای که با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، معاونین سازمان و کارکنان و کارشناسان حفاظت محیط زیست در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد از کارکنان و مدیران منتخب جشنواره شهید رجایی سازمان حفاظت محیط زیست تقدیر شد.

شناسایی ۱۳ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی

در شبانه روز گذشته ۱۳ بیمار جدید کرونا در استان شناسایی شدند. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته از ۱۰۷ تست ملکولی و سریع انجام شده در استان ۱۳ مورد مثبت جدید شناسایی شدند. شریف زاده افزود: از این تعداد ۷ مورد از شهرستان بیرجند، ۵ مورد شهرستان قائنات و یک مورد از شهرستان طبس گزارش شده است.

حال ناخوش ۵ آب انبار در سرایان

خراسان جنوبی یکی از استان‌هایی است که پر از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری است. آب انبار‌های سرایان نیز یکی از هزاران میراثی است که در این استان کویر وجود دارد و باید برای حفظ و مرمت آن تلاش کرد. همکاری میراث فرهنگی با مردم برای مرمت آب انبار‌ها می‌تواند رونق را دوباره به این ابنیه تاریخی بازگرداند. یکی از شهروند سرایانی گفت: آب انبار‌های این منطقه حدود ۵۰۰ سال قدمت دارد و سالانه گردشگران زیادی از این منطقه بازدید می‌کنند. او افزود: تمامی آب انبار‌های موجود در سرایان، آب خنک را در فصل تابستان برای مردم فراهم می‌کنند و امکان برداشت آب از آن‌ها وجود دارد. یکی دیگر از شهروندان سرایانی نیز بیان کرد: اگر چه برای حفظ و مرمت آب انبار‌ها سعی و تلاش می‌شود، اما برخی از آب انبار‌ها حال و روز خوشی ندارند و نیاز به بازسازی دارند. او گفت: آب انبار‌هایی مثل آهنگران نیاز به مرمت دارند و حتی مردم نیز پای کار می‌آیند تا با مسئولین همکاری کنند و بتوانند کار را به سرانجام برسانند.
عرب مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان گفت: تاکنون آب انبار‌های حاج حسن، حاج عبدالرسول و حسینیه سرایان مرمت و بازسازی شده است. او افزود: برای آب انبار آهنگران نیز تفاهم نامه مشارکت برای بازسازی و مرمت آب انبار بین میراث فرهنگی و مردم به امضا رسیده است. عرب اظهار کرد: قول تأمین اعتبار ملی برای مرمت این آب انبار داده شده است و به محض دریافت اعتبار، نسبت به مرمت آن اقدام خواهد شد. مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرایان تعداد آب انبار‌های موجود در این شهرستان را ۲۵۰ آب انبار اعلام کرد و گفت: ۱۵ مورد از این‌ها ثبت ملی شده و ۵ آب انبار نیاز فوری به مرمت دارند.

نیاز ۳۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل ۱۶۳پروژه ورزشی خراسان جنوبی

مهر- سرپرست اداره ورزش و جوانان خراسان جنوبی از نیاز ۳۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل حدود ۱۶۳ پروژه ورزشی استان خبر داد. محمد حسین خسروی در نشست خبری گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ حدود ۸۵۰ میلیون تومان و همچنین یک میلیارد و۸۰۰ میلیون تومان هم از اعتبارات سال ۱۴۰۰ و در مجموع حدود دو میلیارد و۶۵۰ میلیون تومان به هیئت‌های ورزشی خراسان جنوبی کمک شده است. وی با اشاره به اینکه میزان کمک به هر هیئت ورزشی بر اساس فعالیت هر هیئت و میزان کمک فدراسیون مربوط به آن هیئت بوده است، بیان داشت: حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ۱۶۳ پروژه ورزشی خراسان جنوبی نیاز است. وی افزود: از این تعداد پروژه ۶۴ مورد آن بیش از ۷۰ درصد، ۳۹ پروژه ۵۰ درصد و ۶۰ پروژه هم بین ۴۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. خسروی با بیان اینکه ۱۷۶ باشگاه فعال در خراسان جنوبی است، ادامه داد: در ورزش روستایی و عشایری بیمه شدگان ورزشی ۹۷ درصد افزایش یافته‌اند و در این حوزه دو هزار و ۹۶۵ ورزشکار بیمه شده ورزشی داریم.
وی تصریح کرد: قبل از اعزام ورزشکاران به رقابت‌های ورزشی به آنها کمک مالی و بعد از کسب مدال هم از آنها تقدیر می‌شود و از حداقل امکانات موجود بیشترین استفاده را برای حمایت از ورزشکاران انجام می‌دهیم.
سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان گفت: در ماه‌های گذشته چهار استخر شنا که چندین سال در قاین، سرایان، فردوس و سربیشه تعطیل بودند را به بهره رساندیم و برای تکمیل استخر شنای طبس هم چهار میلیارد تومان نیاز است.
خسروی افزود: برای تکمیل استخر شنای نهبندان هم مقرر شد فرمانداری از محل اعتبار تعمیرات، مبلغ مورد نیاز برای این منظور را تخصیص دهد. وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تکمیل سالن‌های ورزشی در نقاط مختلف استان ادامه داد: برای تکمیل سالن ورزشی شمال شهر بیرجند هم پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان نیاز است که در صورت تخصیص در یک ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید. وی عنوان داشت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل سالن دو هزار و۵۰۰ نفری بیرجند هم در قالب انعقاد تفاهم نامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تأمین خواهد شد.

پرداخت ۶ میلیارد تسهیلات ازدواج به زوج های خراسان جنوبی

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی از پرداخت ۶ میلیاردو ۷۸۱میلیون و ۵۲۰هزار ریال تسهیلات از ابتدای سال به زوج‌های جوان در استان خبر داد. مهدی قناد در نشست خبری گفت: تا پایان مرداد ماه ۱۴۰۱، ۶ میلیارد و ۷۸۱ میلیون و ۵۲۰ هزار ریال به چهار هزار و ۷۸۶ زوج جوان استان پرداخت شده است. وی با اشاره به این که تسهیلات ازدواج چهار درصد با باز پرداخت ۱۰ ساله است، بیان داشت: پنج هزار و۱۷۶ نفر هم تا پایان مرداد ماه ۱۴۰۱ در صف انتظار دریافت تسهیلات ازدواج بوده اند. وی ادامه داد: بر اساس قانون جوانی جمعیت و خانواده، ورزش و جوانان حداقل ۳۰ درصد اعتبار خود را برای این منظور باید در نظر بگیرد و حداقل ۲۰ درصد ظرفیت دستگاه‌های دولتی باید رایگان در اختیار زوج‌های جوان قرار گیرد. قناد گفت: بر این اساس فرمانداری‌ها موظفند با ایجاد سامانه‌ای ۲۰ درصد ظرفیت هر اداره دولتی را برای استفاده رایگان زوج‌های جوان معرفی کنند. وی با بیان این که بانک‌ها موظفند ۱۵ روز بعد از تکمیل مدارک زوج‌های جوان، برای پرداخت تسهیلات ازدواج به آنها اقدام کنند، تصریح کرد: ۷۸ سازمان مردم نهاد در استان داریم که بیش از ۵۶ درصد آنها شناسه ملی دریافت کرده اند.

۹ هیئت ورزشی در خراسان جنوبی با سرپرست اداره می‌شوند

معاون امور توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: از ۴۹ هیئت ورزش استان، ۴۰ هیئت دارای رئیس و ۹ هیئت هم با سرپرست اداره می‌شوند. سید حسین اصغری در نشست خبری بیان داشت: پنج هزار و ۵۱۱ مربی و ناجی، دو هزار و۲۰۲ داور و ۲۴ هزار و۴۰۱ ورزشکار در استان داریم. وی با اشاره به این که برای دومین سال ۱۹ ورزشکاران ما در ۱۳ رشته ورزشی در المپیاد استعدادهای برتر ورزشی کشور شرکت می‌کنند، افزود: از ۴۹ هیئت ورزشی خراسان جنوبی، ۴۰ هیئت دارای رئیس هستند و ۹ هیئت هم با سرپرست اداره می‌شوند. به گفته وی در ماه‌های گذشته هشت نفر از ورزشکاران خراسان جنوبی به تیم‌های ملی دعوت شده‌اند و ۱۵ مهر به مناسبت روز روستا ۱۰ برنامه مانند تجهیز سه خانه ورزش روستایی در زهان، زیرکوه و سربیشه توسط وزارت ورزش و جوانان، جشنواره بازی‌های بومی و محلی برگزار می‌شود. اصغری افزود: سالن‌های تخصصی ورزشی باید با ترک تشریفات به هیئت‌های تخصصی واگذار شود تا با انجام این کار از مشکلات بعدی جلوگیری شود. وی بیان داشت: پیگیری‌های لازم برای برگزاری مجمع‌های انتخاب رئیس در حال انجام است تا تکلیف هیئت‌های ورزشی که با سرپرست اداره می‌شوند هم با انتخاب رئیس مشخص شود.

بیش از ۲۴ میلیارد تومان از محل موقوفات شهرستان بیرجند هزینه شده است

برزجی- رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند و درمیان گفت: از یک سال گذشته تاکنون بیش از ۲۴ میلیارد تومان از محل درآمدهای موقوفات در راستای اجرای نیات واقفیم هزینه شده است. به گزارش خبرنگار آوا، حجت الاسلام دادخدا خدایی روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: وقف یک مقوله ماندگار است و اثراتی دارد که در سایر امورات و کارهای خیر نیست و وجه تمایزش این است که وقف ماندگار است. وی با بیان اینکه وقف هویت انسان را ماندگار می کند، ادامه داد: وقف ذخیره مورد اطمینانی است کا پاداشی همراه دارد.

*ثبت ۲۲ وقف جدید طی یکسال گذشته در بیرجند و درمیان

وی با اشاره به اینکه ۲هزار و ۷۸۵ موقوفه در بیرجند و درمیان وجود دارد، افزود: از این تعداد ۶۸۵ مسجد و ۲۱۴ حسینیه هستند و مدیریت این موقوفات متصرفی و غیرمتصرفی است و ۶ هزار و ۶۴۵ رقبه در این شهرستان ها وجود دارد.حجت الاسلام خدایی در خصوص وقف های جدید بیرجند و درمیان گفت: از دهه وقف سال گذشته تاکنون ۲۲ وقف جدید با نیات عزاداری، دارو و درمان، ازدواج، حوزه های علمیه و … در بیرجند و درمیان به ارزش ۱۰ و نیم میلیارد تومان به ثبت رسیده است. رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند و درمیان با اشاره به فعالیت های عمرانی بقاع متبرکه بیرجند و درمیان عنوان کرد: در امامزاده روستای حنبل بحث نصب ضریح به ارزش ۶۰ میلیون تومان در دستور اجرا قرار دارد و در امامزادگان باقریه(ع) نیز بحث فعالیت های عمرانی در حال اجرا است. وی با بیان اینکه ۱۴۲ فقره سند مالکیت به ارزش بیش از ۵۰ میلیارد تومان با هدف تثبیت اخذ شده است، ادامه داد: در کشور رتبه الف را در این زمینه کسب کرده ایم و این آمار مربوط به یکسال گذشته است.
حجت الاسلام خدایی درخصوص اجرای نیات واقفین عنوان کرد: رعایت اجرای نیات از نظر شرعی از الزامات و ملاک عمل ما است و اوقاف به دنبال دیده نشدن حق و حقوق دیگران نیست تا موقوفات را زیاد کند. رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند و درمیان با بیان اینکه ۲۴ میلیارد تومان طی سال گذشته از محل موقوفات اجرای نیات شده است، افزود: در راستای نیات مذهبی، خیریه، اجتماعی، مساجد و بقاع متبرکه این هزینه ها بوده است. وی بیان داشت: به کارگیری امین با توجه به کمبود شدید نیروی انسانی در ادارات اوقاف از مهم ترین برنامه ها محسوب می شود و این افراد به کمک اوقاف در راستای احیا و بهره وری موقوفات می آیند.

*احداث سوله ۲ هزار متری موقوفه آب لوله بیرجند

حجت الاسلام خدایی در خصوص برنامه های عمرانی اوقاف بیرجند گفت: احداث سوله ۲ هزار متری موقوفه آب لوله بیرجند و ساختمان اداری و تجاری در خیابان شهید طهماسبی با سرمایه گذاری ۶ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفته و بحث تغییر کاربری از تجاری به مسکونی در حال پیگیری است. رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند و درمیان با اشاره به بنگاه آب لوله بیرجند عنوان کرد: تولیت و موقوفه آب لوله بر اساس حکم قضایی بر عهده اوقاف و امور خیریه بیرجند قرار دارد. وی در ادامه گفت: هیئت مدیره این موقوفه موازین شرعی را رعایت نکردند و اوقاف و امور خیریه در این زمینه اقدام کرد و طبق قانون این افراد منع مداخله شدند.
حجت الاسلام خدایی ادامه داد: دعوت مجمع عمومی عادی چندین بار به چاپ رسید اما تعداد افراد به دلیل عدم استقبال مردم به حدنصاب تاکنون نرسیده است و اداره اوقاف از زمان تحویل موقوفه یعنی سال ۹۵ بیش از ۲۵ میلیارد تومان در زمینه حفظ و نگهداری و آبادانی و اجرای نیات این موقوفه هزینه کرده است. رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند و درمیان با اشاره به اینکه اوقاف نقش مهمی در آبادی موقوفه آب لوله و اجرای نیات آن داشته است، افزود: افرادی که تا دیروز خلاف نیات واقف مدیریت می کردند بنابر مقررات صلاحیت به دست گرفتن مدیریت مجدد آن را ندارند چرا که نیت واقعی بنگاه خیریه آب لوله تامین آب شُرب مردم بیرجند است.
وی در ادامه گفت: تا زمانی که آب شُرب شهر بیرجند به اقتضای ظرفیت اشباع نشود حق نداریم این نیت را در امورات دیگری هزینه کنیم و یک دوم آب روستای اسفهرود از رقبات‌ آب لوله بیرجند بوده که امسال از پارک نیلوفر اجرا شد. حجت الاسلام خدایی بیان داشت: از آنجایی که اراضی موقوفه آب لوله با کارشناسی های نازل به دست افراد می رسیده اکنون با تحول مدیریت ارزش گذاری آن اراضی با اراضی ملکی برابری می کند هر چند افرادی که در این مقوله متضرر می شوند معترض هستند و ملاک مجریان امر موقوفه امانتی است که از واقفین در دست دارند و خلاف آن خلاف شرع است و اوقاف زیر بار آن نخواهد رفت.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند و درمیان در ادامه بیان کرد: طی بازه زمانی دهه وقف سال گذشته تاکنون ۱۲ میلیارد تومان اجرای نیت شده است و احداث ۸ باب سقاخانه و حل مشکل آب شرب بیرجند از دیگر اقدامات بوده است. حجت الاسلام خدایی در خصوص حسینیه نواب بیرجند گفت: این مکان وقفی است اما درآمد پایداری برای اجرای فعالیت های مختلف ندارد و حدود سه الی چهار سال است که با کمک میراث به اجرای برنامه ها در این حسینیه می پردازیم.

از پیگیری برای تسهیل آورده تا نبود مشکل در تأمین زمین

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از تأمین زمین برای تمامی واجدین شرایط در طرح نهضت ملی مسکن خبر داد. علیزاده گفت: سهمیه استان برای طرح نهضت ملی مسکن در هر سال ۱۰ هزار واحد و در ۴ سال ۴۰ هزار واحد است که اکنون تعداد ثبت نام شدگان بیشتر از این تعداد است و ثبت نام مجدد در حال انجام است. او افزود: از مجموع ۷۵ هزار نفری که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند، ۲۷ هزار و ۶۳۵ نفر واجد شرایط شناخته شده اند و حدود ۱۵ هزار نفر نیز مبالغ آورده را تأمین و واریز کرده اند. علیزاده با اشاره به اینکه برای تمامی شهر‌های استان غیر از بیرجند و قاین زمین برای ساخت مسکن به طور ویلایی تأمین شده است، بیان کرد: متراژ هر قطعه زمین ۱۸۰ مترمربع است. معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار کرد: تاکنون ۲ هزار و ۸۶۷ نفر به پایان مرحله اسکلت و سقف رسیده و ۲۳۶ نفر نیز به پایان کار رسیده اند. او در خصوص آورده متقاضیان گفت: به منظور کاهش زمان ساخت واحد‌ها به ۲ سال، آورده اولیه برای تأمین زمین و اجرای فونداسیون تجمیع شده و در مرحله اول افراد باید ۸۰ میلیون تومان واریز کنند.
علیزاده با بیان اینکه برای هر مترمربع مبلغ ۵ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان پیش بینی شده است، افزود: در حال پیگیری برای اعمال تسهیلاتی در حوزه آورده‌ها هستیم.
وی ادامه داد: در هیچ کدام از شهرستان‌ها کمبود زمین نداریم و در فردوس نیز که کمبود وجود داشت، مجموعا در چند مرحله ۴۲.۵ هکتار زمین تأمین شده است و مشکلی وجود ندارد. او در خصوص طرح جوانی جمعیت نیز گفت: بیش از هزار و ۷۰۰ نفر در استان در این حوزه ثبت نام کرده اند و تسهیلات فرزند سوم و بیشتر به آن‌ها داده می‌شود و ۵ شهرستان خراسان جنوبی از این طرح برخوردار هستند..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – در مجموعه سازمان، بخش های مختلف بسته به نوع کار و اهمیت جایگاه

بیشتر

سلام. آوای عزیز این روزها متاسفانه شاهد ترویج استعمال دخانیات در بین نوجوانان و دختران

بیشتر

بیشترین تصادفات درون شهری استان از آغاز امسال مربوط به بیرجند با ۶۷ درصد بوده

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت